Fabarm stf12 "18 FDE (BO)

Bozzie

Well-Known Member
12 jul 2018
71
32
Trophies
5
Ik heb de fabarm stf 12 nu zo'n 2 maanden in bezit en dus is het tijd voor een review.

Deze shotgun voelt aan als kunststof en ziet er ook zodanig uit. Echter is het zeer degelijk kunststof en zijn de prestaties erg goed! Hij voelt solide aan en er is erg stevig materiaal gebruikt. Op de grip zit een soort rubber laagje waardoor je er niet snel vanaf glijd met je hand.
Er zit aan de voor- en achterkant ook een punt om eventueel een sling te bevestigen.

Ik heb gekozen voor de 18" omdat ik redeneerde dat hoe langer de loop is hoe "beter" hij schiet...
En ja, hij overbrugt een (zeker voor shotgun) enorme afstand! 35meter is makkelijk te doen!
Deze replica is wel erg wennen. Niet alleen om zijn 3 barrel shot, maar vooral over hoe deze zich spreid. Nu ik de feeling heb over hoe de BB's zich spreiden over langere afstanden maak ik echt regelmatig hits van 35-40meter! Hoe dan ook blijft de meest ideale afstand 20-30meter ivm de "1x3" lopen waarover deze replica beschikt. 1 shot = 3 BB's (3loops). Te korte afstand tot je doel en hij spreid te weinig, maar daartegenover kun je hierdoor wel van een behoorlijke afstand je doel raken met minstens 1 bb. De (fixed)hopup lijkt eigenlijk iets te veel aanwezig te zijn maar zodra je hier aan gewend bent kun je hier juist van profiteren!!! Daardoor schiet hij dus erg ver! (Richt op knie en raak torso:)).
Toen ik de fabarm net in gebruik had pompte hij wat stroef. Nu gaat hij wat soepeler (5skirms). Je hoeft geen rambo armen te hebben maar "losjes" gaat hij nooit. Dat is denk ik ook logisch, het is en blijft een shotgun:cool:!

Uiterlijk: 9/10 (oogt erg stoer, al blijft het een kwestie van smaak)
Materiaal: 8/10 (stevig ondank "fullplastic")
Prestatie short range: 7/10 (spreid net wat te langzaam)
Mid range: 9/10 ( 15-25meter meest ideaal)
Long range: 8/10 (na gewenning)
Rate of fire: 1/10 :p (al kan je erg flink pompen en knallen! Stevig materiaal en zo voelt het ook. Ik heb nooit het idee dat het spul kapot gaat!)

FPS: +/- 310.
Lengte: 91,5 cm.
Gewicht: 1,8 kg.
Type: Spring

Zijn er nadelen? Uiteraard, bij een stootje tegen muur oid spat de verf relatief snel van de replica.
"Maar" 10 shots per shell (10x3), dus regelmatig reloaden.
Pompen had soepeler mogen gaan.

Al met al een erg fijn en vooral leuke replica om mee te spelen. Redelijk zeldzaam in het veld en naar mijn idee een ondergewaardeerd wapen!
Speel je enkel "buiten" tussen het groen en schiet je op hoofdzakelijk langere afstanden dan is deze replica niets voor jou, maar speel je op mid tot close range dan is de fabarm wmb een aanrader!
Ik krijg regelmatig te horen als ik op iemand schiet van 30+ meter of ik dat red... jazeker 35-40 meter is haalbaar! :cool:

Prijs €85,- - €100,- dit inclusief 2 shells en een speedloader, prima waar voor je geld!!!!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peter
FABARM-STF12-1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: qlymax en Peter
Wat is de FPS die je er uit haalt? Dat mis ik in je review wel.

Heb zelf een cheap plastic double eagle shotgun voor cqb. Die haalt 180/200 fps. Makkelijk pompen maar een kort bereik :p

Zitten mooie modellen tussen trouwens!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bozzie
Mooi ding, ik ben fan. Hoewel m'n portemonnee zegt van niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bozzie
Leuke review, al kom ik wel vaak dubbele facts tegen in je review. Als ik het overzicht zo zie van de modellen dan word ik wel blij van die STF/12 Compact Initial (onderste in het midden), maar die is volgens mij weer net niet in Airsoft uitvoering :(
De rest vind ik eigenlijk allemaal spuuglillik met die oversized muzzle break erop
 
  • Leuk
Waarderingen: Bozzie
is voor je gevoel de ris onder de pomp sterk genoeg voor een fore grip?
 
Welk gewicht bb's gebruik je? het feit dat je zegt dat de hopup enthousiast is lijkt me dat je gerust zwaarder mag gaan! dan haal je mss zelfs nog meer range!

en kan je slamfire? dit bekom je door de trigger in te houden en te blijven pompen, dan gaat je rate of fire ineens omhoog :p

Heb zelf een metale cyma trishot voor een iets goedkopere prijs, ook zeer tevreden van
 
0.25 bbs gebruik ik. Zal eens 0.30 gebruiken, kijken wat dat voor een effect gaat hebben.
Ik zal binnenkort eens kijken of dat slamfire werkt bij mn shottie. :)
Ik laat het weten.
Gr.
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor
0.25 bbs gebruik ik. Zal eens 0.30 gebruiken, kijken wat dat voor een effect gaat hebben.
Ik zal binnenkort eens kijken of dat slamfire werkt bij mn shottie. :)
Ik laat het weten.
Gr.

Zou inderdaad 0.30 of misschien eerst 0.28 proberen.