Een discussie over veldhuurders

Maffo

Well-Known Member
4 sep 2016
1.232
896
Trophies
17
Ik was dit weekend bij een niet nader te noemen veld. Net zoals veel andere velden bood dit veld aan niet airsofters om ze met spullen en replica's gehuurd van het veld mee te laten doen aan een skirm. Ik noem deze mensen voor het gemak 'huurlingen'.

Huurlingen zijn super belangrijk voor onze sport voor een aantal redenen (en nee, niet omdat ze een makkelijk doelwit zijn). Ten eerste is dit een van de belangrijkste manieren waarop iemand kennis kan maken met de sport. Zonder deze mogelijkheid om de sport te proberen zonder dat je iemand kent die je spullen kan lenen is echt heel belangrijk om nieuw bloed in de sport te krijgen. Ten tweede is het een goede inkomstenbron voor velden. Huurlingen betalen vaak een zeer redelijk bedrag, meestal rond de 40 euro, om een replica, bril en uniform te lenen die bij elkaar niet meer dan 200 euro hebben gekost. Leen dezelfde kit vijf keer uit en de rest is winst.

Ik snap daarom niet waarom ik vaak het gevoel heb dat velden geen oog hebben voor huurlingen. Ik zie te vaak dat huurlingen met de meest minimale uitleg en de meest janky/slechte replica's het veld in worden gestuurd. In het geval van het veld waar ik dit weekend was, wist niemand van de huurders wat een hop-up was of hoe deze moest worden afgesteld. De arme jongens waren het veld ingestuurd met replica's die net 15 meter schoten omdat hun hop gewoon uitstonden. De replica's waren dus niet ingesteld en de hop-up was ook niet uitgelegd. Het is een simpel ding, maar het maakt het verschil tussen een dag waarin een huurling wat kills kan maken of een frustrerende ervaring waarin niks kon worden geraakt.

Dit probleem van minimale uitleg word verergerd door de slechte spullen die de huurlingen krijgen. Het meest kritieke onderdeel van een huurkit is natuurlijk de replica zelf. Waarom hebben velden uberhaupt nog Ika Zuchi's? Het futuristische uiterlijk steekt schrijl af bij de rest van het veld en roept: 'makkelijk doelwit'! Nu is dat opzich niet heel erg, als het maar werkt. Dat is vaak een probleem, veel van die replicas werken niet of slecht. Dit weekend was het vaststekende triggers, niet feedende magazijnen en zelf een buffertube die eraf kwam. Combineer dit met een een simpel uniform en dat is het voor de huurling.

Zonde, want zoals ik vaak al probeer duidelijk te maken: airsoft hoeft niet duur te zijn. Door net even anders en iets meer geld uit te geven kan een dagje airsoften echt onvergetelijk zijn. Goede reclame voor je airsoftveld.

Uniform, simpel vest en een degelijk werkende replica en toebehoor is alles wat je nodig hebt. Veel meer dan 200 euro hoeft dit niet te kosten, zo bewijze dit zeer snel opgestelde huurkit:

Woodland dpm: 50 euro
specna arms core m4: 112 euro https://gunfire.com/en/products/sa-c02-core-tm-carbine-replica-1152215718.html
tactical rig: 20 euro https://gunfire.com/en/products/chest-rig-type-tactical-vest-olive-1152193442.html
extra magazijn: 6 euro https://gunfire.com/en/products/hi-cap-300rd-magazine-for-m4-m16-black-1152203380.html
bril: 40 euro (niet op bezuinigingen velden!)

totaal: 228 euro

Kortom: Huurlingen zijn belangrijk voor de airsoft sport, daarom is het zo belangrijk om ze de juiste spullen en uitleg te geven zodat zij een leuke dag hebben waarvoor ze terug komen, als nabvpas houder of als huurder.
 
Heel sterk dit. Ik ben namelijk zo'n nieuweling en dit precies was het probleem. Ik kreeg bovengenoemde replica samen met onze groep. Ik ben 1x terug moeten gaan met een kapotte batterij en daarna deed single shot het niet meer goed en moest ik maar op auto schieten met korte bursts. Vervolgens op het veld kreeg ik ze gelijk van "veteranen" uitgescholden dat ik op auto stond waarna ik heb moeten uitleggen dat hij anders niet schoot.

Nu zag ik dit als nog meer motivatie om zelf te beginnen en gear te kopen/ eigen replica te nemen, maar van de 10 mensen waarmee we zijn gaan airsoften zijn in totaal 2 mensen de interesse blijven houden na de skirm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Pietjepuk123
Een punt maak je hiermee zeker, en in grote lijnen ben ik het absoluut met je eens.
Helaas zijn in de praktijk veel van dit soort dingen niet als prioriteit opgesteld, maar in mijn ogen vaak het laatste stukje wat nog geregeld moet worden. Dit is gelukkig niet bij alle velden zo.
Ik moest zelf tijdens mijn 1e keer spelen ook terug naar base vanwege een defect magazijn, maar werd enorm goed geholpen en de rest van de ervaring was genoeg om een pasje aan te vragen.

Het zou een ideale situatie zijn waarin alle organisaties een bepaalde ''bar setten'' wat betreft de kwaliteit van verhuurreplica's, uitrusting en absoluut instructie en begeleiding voor mensen die voor het eerst iets wat schiet vast hebben. Bij sommige velden was dit zo summier dat spelers er maar een beetje bij hingen en nooit het idee hadden dat ze daadwerkelijk wat geraakt hadden.

Het zijn namelijk niet alleen de replica's en de sport zelf die het voor iemand moeten maken de 1e keer, maar ook de hele organisatie eromheen. Als je dan toch helaas een melon-mag hebt te pakken die nog niet eerder door de scan was gekomen, maar goed geholpen wordt en extra instructie meekrijgt voor op het veld maak je je daar niet zo druk meer om. De rest van je dag is over het algemeen goed geslaagd. Als je toevallig een ORGA treft waarbij de mensen al 'grijs' zijn van hun werk en er geen passie voor hebben, zul je er zuurder vandaan komen. Zeker de nieuwe spelers die nog niet super hyped waren over de sport haken hierdoor natuurlijk het snelst af.

Bovendien vindt ik de vergelijking van nieuwe spelers met mensen die het al wat langer doen bijzonder vervelend. Helaas zijn er intussen al zoveel machomannetjes tevoorschijn gekomen die denken dat ze met 5.45 vuren en niet met plastic balletjes. Het maakt niet uit wat voor pakkie je draagt, je hoort net zo veel respect te hebben voor een nieuwkomer als voor iemand die het ook al wat langer speelt. Uiteindelijk gaat het gewoon om dat je lol hebt.
 
De reden waarom "huurlingen" star ika zuchi krijgen is omdat die niet onder de regel airsoft vallen. Deze zijn dus zonder nabv vrij te bezitten.
Als je als veld daadwerkelijk replica's wil gaan verhuren heb je de opleiding wapenleer nodig. Een aantal velden hebben daar een lucratieve constructie voor bedacht zodat ze wel replica's kunnen verhuren.
 
Een discussie... maar ik kan niet anders zeggen dan: je hebt gelijk.

Ik heb opgemerkt dat huurlingen ook te horen krijgen "Niet aan de technische onderdelen van de replica zitten, en ook niet iemand anders aan laten komen. Als er iets is kom je naar een Marshall.". Daarmee is misschien niet (direct) de link te leggen met het feit dat een replica eventueel verder en/of accurater kan schieten. Er wordt een soort van angst opgelegd. Raak de hopup aan en je wordt van het veld gestuurd.

Zelf heb ik geen inzicht in de KBO van airsoftvelden. Welke kosten dragen ze en welke baten staan daar tegenover? Wat blijft er uiteindelijk over aan inkomsten? Ik kan me voorstellen dat een veld met oog op het rendement besluit geen duurdere / dure replica's aan te schaffen. Misschien is 50 of 60 euro dan wel de max die je wilt uitgeven. Een Ika Zuchi kost echter al 145 dollar, dus dan kun je makkelijk iets realistischer kopen.

Persoonlijk ben ik overstag gegaan door "mee te kijken". Nadat ik Strelok op het veld heb achter gelaten, en zelf niet wilde gaan airsoften kreeg ik een bril en vest in handen en mocht ik in het veld gaan kijken. Na een paar minuten wilde ik vanzelf mee gaan rennen, en wist ik dat ik ook wel overstag zou gaan.

Dus inderdaad, meer oog voor de huurlingen zodat de eerste ervaring zo positief mogelijk is. Niet alleen de gear, maar ook de uitleg zal daarmee moeten veranderen. Daarnaast zouden wat mij betreft een aantal marshalls per team ingedeeld moeten worden die de huurlingen in de gaten houden om ze bij problemen en twijfels direct te helpen, en te corrigeren wanneer men even de regels vergeet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo en Pietjepuk123
Ik had juist hele goede ervaring met mijn huurkit. Alhoewel het niet eens zo heel belangrijk was, het was meer de beleving van hoe het er in het echt aan toe gaat.

De reden waarom "huurlingen" star ika zuchi krijgen is omdat die niet onder de regel airsoft vallen. Deze zijn dus zonder nabv vrij te bezitten.
Als je als veld daadwerkelijk replica's wil gaan verhuren heb je de opleiding wapenleer nodig. Een aantal velden hebben daar een lucratieve constructie voor bedacht zodat ze wel replica's kunnen verhuren.

Ook zijn er aanpassingen aan goed materiaal te doen waardoor ze in hetzelfde reglement vallen, als ik het goed begrepen heb is de hoofdzaak het realisme van het uiterlijk hierbij.

Maar het is zeker waar dat een leuke ervaring zeker in positieve zin meer mensen enthousiast zou maken zelfs voor onze mooie sport.
 
Het zijn namelijk niet alleen de replica's en de sport zelf die het voor iemand moeten maken de 1e keer, maar ook de hele organisatie eromheen.

Absoluut! Ik zie dan ook vaak dat het voor huurders en introducees vaak niet heel veel uitmaakt hoe goed het geleende kit en replica is. De ervaring opzich dankzij de sfeer, het rennen etc is al goed genoeg. Wat ik echter wil meegeven is dat ik denk dat de ervaring net een niveau hoger kan worden getild met een klein beetje aandacht. Een introducee (van mezelf) zei dit weekend tegen me: 'Ik voelde me deze keer een echte airsofter', omdat hij dit keer een proper uniform en rig aanhad, bij elkaar niet maar dan 60 euro kostend. Terwijl de replica die hij gebruikte 30 euro kostte, de infame dragon dg-47. Airsoft is een modeshow en huurlingen zouden hieraan ook moeten kunnen meedoen.

Het maakt niet uit wat voor pakkie je draagt, je hoort net zo veel respect te hebben voor een nieuwkomer als voor iemand die het ook al wat langer speelt.

Helemaal mee eens.

De reden waarom "huurlingen" star ika zuchi krijgen is omdat die niet onder de regel airsoft vallen. Deze zijn dus zonder nabv vrij te bezitten.

Is dit zo? Dit veld had ook g36's te leen. Je zou zeggen dat Ika Zuchi's gewoon onder dezelfde regels vallen, het schiet immers 6mm bb's.

Zelf heb ik geen inzicht in de KBO van airsoftvelden. Welke kosten dragen ze en welke baten staan daar tegenover? Wat blijft er uiteindelijk over aan inkomsten?

Ik denk dat het hier sneller knelt dan het simpele plaatje dat ik voorschotel. Dingen gaan kapot en beginners maken dingen eerder kapot dan ervaren spelers. Ik denk dat de vervangingssnelheid een stuk hoger ligt dan normaal, plus dat er veel tijd in het repareren van spullen gaat. Dat, of er wordt niks aan gedaan, waardoor je dit soort ervaringen krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123 en Stey
Ik heb me juist wel eens verbaasd over hoe ver die JG mp5 van B&A schiet. Als er problemen waren, werd (naar van horen zeggen) dit snel en netjes opgelost.

In tegenstelling daarvan, heb ik in helenaveen geregeld hopup units van hiurkits afgesteld, omdat het zelfs voor CQB niet te doen was zo slecht.


Ook wel meegemaakt dat ik mensen probeer te helpen, en dat de hopup unit niet bereikbaar was, omdat men dit had dicht gelijmd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Twinfromhell
Zelf de eerste keer ook meegemaakt. Kreeg een oud bekrast paintballmasker en een overall in de handen gedrukt en een ika zuchi. Na 10 minuten zag ik niks meer omdat het masker besloeg en zelfs in cqb schoot het ding belabberd. Toen de accu halverwege de dag leeg was werd ik in eerste instantie niet serieus genomen, want wat zou een huurder nu van zo'n apparaat weten. Daarna wel de accu verwisseld, maar wat was ik blij dat ik de volgende keer met eigen gear kon spelen.

Hier ook geen idee wat het verhuren qua opbrengsten onder aan de streep nou opbrengt, maar inderdaad, met het lijstje van @Maffo zullen huurders veel meer plezier hebben van hun (dure) dagje airsoften.
 
dit zo? Dit veld had ook g36's te leen. Je zou zeggen dat Ika Zuchi's gewoon onder dezelfde regels vallen, het schiet immers 6mm bb's.

Ja dat is zo. Door het uiterlijk vallen ze in dezelfde categorie als de luchtbuks.
Het kan dat de veld eigenaar eerst geen constructie had dus eerst 30 ika zuchi aan heeft geschaft. Daarna wel constructie en toen nog 30 g36's.
Of misschien zijn de regels veranderd en mag een orga nu wel vrij verhuren? Ik weet in het begin 2013/2014 had je een slimme constructie nodig om te mogen verhuren of je zat aan star ika zuchi vast.

Edit: Tenzij je wapenleer diploma had dan mocht je direct verhuren uiteraard
 
Laatst bewerkt:
Ik ben als intro bij een baan gegaan waar alles super geregeld was. En de baan is een kleine CQB baan met arcade gameplay maar 90% van de mensen die mee gaan zijn meteen hooked. Toch @BoomSmurf ?

Het probleem met de regels, en ik ben het er wel mee eens, is dat je een ontheffing moet hebben waarvoor je de diploma voor wapenhandel moet hebben. Dus dan is een "speelgoedgeweer" een grijs gebied. Maar als er een keer een echte controle is en er zijn huurkits met een "echte replica" dan is het over en sluiten. En weer een slecht bericht over een airsoftlocatie.

Maar @Maffo , groot gelijk dat je dit topic bent begonnen.
 
Probleem ligt er idd bij dat je de benodigde papieren moet hebben wil je replicas verhuren. De ika zukis vallen niet onder airsoft, terwijl het gewoon een m4 is (haal de shell eraf en er komt een m4 eruit).

Maar vergeet 1 ding niet, sommige huurders doen niet al te voorzichtig met de replicas. Tevens wordt er bijna niks aan onderhouden wat resulteert in slecht schietende replicas naar een maandje. Tel daar nog eens krap bbs bij op en je plaatje is compleet.

Helaas is de insteek van sommige orgas alleen maar geld verdienen, ipv de sport te promoten en beginnelingen de dag van hun leven te geven.

Mijn vriendin die heeft 1 dag aks intro gespeeld met een huurkitje, ze vond er geen reet aan omdat haar replica als een banaan schoot. Is ze paar maanden later met mij meegegaan, een gun van mij geleend en ze speelt nu nog steeds (al dik 5 jaar).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Ok, klinkt als dat de Ika Zuchi's nog wel even blijven. Ookal zijn het zoals @Henny_495 zegt gewoon m4's met een futuristisch sausje. Ik hoop dat er in de toekomst dan verandering in de constructie komt zodat velden ook zonder een dure(?) opleiding replicas kunnen uithuren.
 
Naast de replicas zijn de spelers net zo belangrijk. Neem een newbie mee op tour en geef tips hoe te verplaatsen, dekking zoeken etc. En niet de houding hebben jij bent newbie dus blijf maar achter. Juist het op sleeptouw nemen kan mensen enthousiast maken voor onze hobby.

Al had ik wel een keer in valburg dat we achter de linie waren geslopen. Waren met een redelijke groep en voordat iedereen in dekking kon zitten begon een newbie te schieten met zn blije bakkes. Dan is een corrigerende tik bijna op zn plaats....
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
mijn eerste ervaring was bij B&A met hun Shotgun G36's. tenminste, zo accuraat was die van mij.
de ervaring was gelukkig genoeg om wel overstag te gaan. een goed afgestelde replica is wat mij betreft van belang. het boeit niet dat het een "starwars" apparaat is of wat dan ook, je leent hem toch. maar dit apparaat moet wel goed werken zodat het niet de ervaring verpest.

Voor mij persoonlijk vind ik het belangrijker dat velden zich realiseren dat een goede bril en bescherming nodig zijn. JUIST voor de ervaring.
Ik heb nadat ik mijn eigen gear had een skirm gedaan bij Paintballworld arnhem. Hier was ook een groepje met een huurset. een wat grote jonge met mindere conditie werd per half uur minder vrolijk omdat hij door het vele zweten niks zag. ik vind het altijd leuk om dat soort mensen te vragen wat ze er van vinden en of ze vragen hebben, puur om ze welkom te laten voelen.
zoals je raad was hij niet blij want hij ziet niets. ik heb hem gezegd dat hij hiervoor echt even naar de marshalls moest stappen want hij betaalde hier wel goud geld voor, hoor je ook iets te kunnen verwachten naar mijn mening.

Blijkbaar hadden de marshalls geen oplossingen qua bril. ik heb toen aangeboden om mijn reserve bril uit te lenen, moest de orga alleen even gezichtsmasker regelen. dit kon nog wel. hierna heeft de beste jonge veel meer plezier gehad in het spel. zoals maffo ook aan gaf, niet besparen op bescherming. B&A kan hier ook in verbeteren, hun brillen zaten vol met grote krassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
ik vind het altijd leuk om dat soort mensen te vragen wat ze er van vinden en of ze vragen hebben, puur om ze welkom te laten voelen.
zoals je raad was hij niet blij want hij ziet niets. ik heb hem gezegd dat hij hiervoor echt even naar de marshalls moest stappen want hij betaalde hier wel goud geld voor, hoor je ook iets te kunnen verwachten naar mijn mening.

Blijkbaar hadden de marshalls geen oplossingen qua bril. ik heb toen aangeboden om mijn reserve bril uit te lenen, moest de orga alleen even gezichtsmasker regelen. dit kon nog wel. hierna heeft de beste jonge veel meer plezier gehad in het spel. zoals maffo ook aan gaf, niet besparen op bescherming. B&A kan hier ook in verbeteren, hun brillen zaten vol met grote krassen.

Goed punt, en hulpzaam van je dat je dat wil doen. Ik probeer ook altijd even te vragen als ik zie dat iemand ergens moeite mee heeft of zich eigenlijk iets afvraagt maar niet direct op iemand af durft te stappen. Dat maakt het airsoft voor mij. Je moet elkaar gewoon lekker aan kunnen spreken op een respectvolle manier en samen er een leuke dag van maken.

Tijdens mijn intro heb ik ook mega fog of war gehad, en dit kan zo'n 1e indruk zeker goed verpesten. Beslaande brillen zijn echt enorm vervelend.
 
Ok, klinkt als dat de Ika Zuchi's nog wel even blijven. Ookal zijn het zoals @Henny_495 zegt gewoon m4's met een futuristisch sausje. Ik hoop dat er in de toekomst dan verandering in de constructie komt zodat velden ook zonder een dure(?) opleiding replicas kunnen uithuren.

Hoop het persoonlijk niet. Zonde van alle mensen die de dure opleiding hebben gedaan.

Vind het juist wel goed dat er strenge eisen zijn: niet iedereen zou airsoft replica's moeten kunnen verhuren. Als er een beunhaas is die het doet om het geld en er raakt een intro blind oid dan kunnen daar consequenties voor alle airsofters aan verbonden worden.
 
Hoop het persoonlijk niet. Zonde van alle mensen die de dure opleiding hebben gedaan.

Vind het juist wel goed dat er strenge eisen zijn: niet iedereen zou airsoft replica's moeten kunnen verhuren. Als er een beunhaas is die het doet om het geld en er raakt een intro blind oid dan kunnen daar consequenties voor alle airsofters aan verbonden worden.

het lijkt mij dat het uberhaupt een vereiste is dat je een NABV goedgekeurd veld bent voordat je kunt verhuren.
 
Ik denk dat er betere constructies zijn om dit te reguleren Boudewijn.

Ik kan mij namelijk voorstellen dat een wapenleer diploma maar minimaal aansluit op de realiteit van airsoft replica's uithuren. Een echt wapen leren kennen is goede kennis om te hebben hoor, daar niet van, maar het sluit niet aan bij wat je echt moet weten: hoe werkt een airsoft aeg, hoe repareer je veelvoorkomend punten van falen, hoe sla je deze replica's veilig en goed op?, hoe ga je om met airsoft accu's, aan welke eisen dient bescherming te voldoen en welke bescherming is noodzakelijk, hoe instrueer je beginners in duidelijke en korte wijze? etc. etc.

Ik denk dat een opleiding of cursus die dit leert zowel beter zal aansluiten op de realiteit, goedkoper zal zijn voor veldhouders en korter zijn. Win, win win.