een discussie over goedkope sidearms

Maffo

Well-Known Member
4 sep 2016
1.232
896
Trophies
17
Ik heb recent een video gemaakt waarin ik een aantal goedkope pistolen review.


Ik ben nooit echt een fan van goedkope sidearms geweest, omdat er vaak teveel aan fout is, of fout aan kan gaan. Je hebt zoveel replica's die praktisch slecht gemodificeerde 4.5mm replicas zijn en daardoor veel te hard schieten bijvoorbeeld. Die zijn misschien leuk om thuis op doelen te schieten, maar niemand laat je met 400+ fps op mensen schieten.

Als je dan jezelf een weg hebt gebaand door de vele slechte keuzes in dit segment en je iets hebt gevonden, dan blijft kwaliteit toch een probleem. Je maakt geen goedkope replica met winst als je niet iets anders doet dan andere fabrikanten. Soms zijn dat heel simpele dingen, zoals geen blowback en bijna geheel fabriceren van plastic (stti MK23, kjw ruger mk1). Wil je echter wel blowback en iets van metaal, dan kom je vaak in de knel als het gaat om kwaliteitscontrole en de kwaliteit van het gebruikt materiaal. Goedkope replicas zijn goedkoop gebouwd, met niet al te nauwe qc zodat zoveel mogelijk replicas kunnen worden gemaakt.

Ik heb ook altijd moeite gehad met de prijzen. Een Army 1911 is met 52 euro heel erg goedkoop, goedkoper dan een we 1911 van rond de 90-120. Heb je echter zo een pistool zo nodig dat je of niet op een goede uitverkoop kan wachten, of iets langer kan doorsparen? Ik zie We 1911's ook langskomen voor 70 euro in de korting en zoveel duurder zijn middensegment pistolen ook weer niet.

Sidearms blijven luxe dingen en ik denk dat je daarom beter even kan wachten dan dat je iets te goedkoops koopt. Al moet ik eerlijk zeggen dat de Army 1911 mij positief verraste, maar ik zou dan gewoon een we 1911 kopen en dan army magazijnen mocht je goedkoop willen doen ;).

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.
 
Ik ben ooit tegen de adviezen in om gelijk aan een side arm te beginnen, gelijk een army r31c gekocht voor ik geloof een kleine 60 euro. Uiteindelijk heb ik er ook 4 magazijnen bij gehad waar na 3 jaar ik er nog 2 heb (1 kwijt, 1 onrepareerbaar lek)

Nooit spijt van gehad en mn liefde voor sidearms is altijd gebleven, daar ik nu een hele collectie heb.

Wel belangrijk om te weten is dat deze goedkopere sidearm in vergelijking met de duurdere replicas die ik nu heb, echt bagger presteert. Het is knap om na 20 meter nog iemand met het eerste schot te raken en een heel magazijn legen van 25 bb's gaat je nooit met 1 gas lading lukken, maar ik heb er zeker een aantal mooie kills mee gemaakt, de eerste 10 skirms waar ik met eigen gear speelde.

Is daarna nog een aantal keren mee gegeven aan intro's en heeft me nooit laten staan. (Behalve toen het overdags vroor, maar daar hebben meerdere greengas replicas een hekel aan)

Nu dan wel weer het contrast.. voor het dubbele heb je een tm hi capa, wat mijn volgende sidearm werd. Sidenote, ipv magazijnen van 10-15 euro, heb je ineens magazijnen nodig van 35-40 euro per stuk. Maar man wat een wereld van verschil was dat. Ook stock! Inmiddels is deze capa een uitgebouwde racegun, waar ik mn cqb games mee speel. Ook dat is iets waar je niet naar toe kan werken met de goedkope 1911.

Lang verhaal kort, als je gbb gaaf vindt en graag een paar tientjes uit geeft om de wondere wereld van sidearms te ontdekken.. zeker doen! Mits je de bescherming etc in orde hebt natuurlijk. Daar op bezuinigen om toch die pistol er bij te kunnen kopen is het niet waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maffo en Eviltwin-NL
Zelf nooit een goedkope gehad, maar ben het helemaal met bovenstaande verhaal eens als ik het zo lees.

Echter even hard op de vraag of we AEPs hier ook bij moeten betrekken :rolleyes:
 
Ik heb ook een aep gehad, maar dat raad ik persoonlijk niemand aan. Daarmee vergeleken schiet de 1911 heel scherp haha
 
Tja, side-arms. Even vanuit het oogpunt van de sniper zijde:

De meeste velden eisen een side-arm voor snipers in verband met de MED. Een goedkope side-arm is dan een goede oplossing om aan die eis te voldoen. Verder schieten dan 25 meter is toch niet nodig want daarvoor heb je de sniper rifle zelf. Het voordeel van een sniper rifle is juist de range dus tegen de tijd dat je een pistool nodig hebt dan is het meestal al te laat. Draag zelf meestal 2 side-arms naast mijn sniper rifle: Glock 19 voor kort vuurcontact bij ontdekking om mijn eigen aftocht te dekken, en een KJW MK2 (metalen versie van de in het filmpje genoemde MK1) met zelf aangepaste silencer voor het sneaky werk binnen de MED om toch zelf verborgen te blijven.

Moet altijd nogal lachen om die lui met volledig geupgrade peperdure TM MK23's die 70+ meter schieten. Laat je sniper rifle dan gewoon thuis.
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor
Nu dan wel weer het contrast.. voor het dubbele heb je een tm hi capa, wat mijn volgende sidearm werd. Sidenote, ipv magazijnen van 10-15 euro, heb je ineens magazijnen nodig van 35-40 euro per stuk. Maar man wat een wereld van verschil was dat. Ook stock! Inmiddels is deze capa een uitgebouwde racegun, waar ik mn cqb games mee speel. Ook dat is iets waar je niet naar toe kan werken met de goedkope 1911.

Dat is ook nog een goed punt ja. Er is weinig te upgraden aan een goedkope replica. Bucking en loop willen meestal nog wel gaan, maar daar houd het meestal wel op. Reserve onderdelen zijn vaak ook een probleem.

Echter even hard op de vraag of we AEPs hier ook bij moeten betrekken

Als je wilt, natuurlijk! Ik ben niet echt een fan van aep's. Het is een hoop gepruts, schiet heel zacht en als er iets aan kapot gaat ohw boy veel plezier met je aep gearbox, dat is hel.

Draag zelf meestal 2 side-arms naast mijn sniper rifle: Glock 19 voor kort vuurcontact bij ontdekking om mijn eigen aftocht te dekken, en een KJW MK2 (metalen versie van de in het filmpje genoemde MK1) met zelf aangepaste silencer voor het sneaky werk binnen de MED om toch zelf verborgen te blijven.

Goed opgelost!
 
Met een beetje geluk komt mn duurste side arm tot nu toe vandaag binnen.
Een ace 1 arms g19 agency slede op een we gen 4 frame.
Ik ben begonnen met een kwa m9a1, die ik uit een facebookgroep voor 2e hands spul had gevist. In het meest verschrikkelijke dropleg holster ooit. Het bleef nooit zitten, bewoog met rennen. Dat vervangen voor een was universeel holster.
Daarna kwam er een umarex/cybergun p226 xfive. Heel fijn apparaat, het werkte alleen niet met het was holster omdat de ontgrendeling van het holster tegen de magrelease aankwam en dat was lastig.
Ik heb momenteel 3 glocks, een tm g17, een we g19 en een kjw g23. En een tm desert eagle. De glocks passen allemaal in het kydex holster dat ik nu gebruik. De retentie van het holster in op een surefire x300.

Ik ben zeker voor even wachten met een side arm totdat je een degelijke tegenkomt. Hetzelfde geldt voor een holster, beter iets meer uitgeven aan iets wat goed werkt dan aan blijven modderen.
 
Ik ben zeker voor even wachten met een side arm totdat je een degelijke tegenkomt. Hetzelfde geldt voor een holster, beter iets meer uitgeven aan iets wat goed werkt dan aan blijven modderen.

Holsters zijn ook iets wat super belangrijk is. Ik haat de standaard holsters, ze zijn zo ruk. Enige is dat ze goedkoop zijn en overal beschikbaar, dat is ook wel waar de voordelen ophouden, want ze houden je sidearm niet goed vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: campesteijn
Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar de Cytac holsters. Werken echt super! Zowel aan je belt te maken als aan een normale broek en er is nog nooit een pistol uit gevallen. Kost daarbij ook weer niet de wereld.

Er zullen er vast meer zijn die echt top werken, maar deze bevallen mij in iedergeval goed!
 
Interessant onderwerp en goede informatieve video.

Nu ben ik zelf heel erg van juist het tegenovergestelde spectrum, high end side arms (met idem high end prijskaartje)
Toevalligerwijs ben ik in het bezit van een Marushin MK1, deze zijn, op kleine verschillen voor de power output na (Japanse wet schrijft een max van 0.98J met 0.2 bij 35c voor) indentiek aan de KJW. Echter is de Marushin "made in Japan"
De prijs van een Marushin MK1 is nu (in Japan) tussen de 110 en 140 euro afhankelijk van de shop (adviesprijs is 160 maar vrijwel geen enkele shop in Japan is gek genoeg om die te hanteren)
3 keer zoveel als de KJW.
Ik kan geen commentaar leveren over de KJW daar ik deze nog nooit in mijn handen heb gehad maar het toont wel aan dat een groot deel van het prijsverschil dus inderdaad in een mindere kwaliteitscontrole gaat zitten maar dat ook loonkosten een rol spelen (het gemiddelde salaris in Taiwan is de helft van dat in Japan)

Qua revolvers kan ik een vergelijk maken tussen de Tanaka S&W R8 en de co2 versie van Umarex (die heb ik een paar keer in het nac voorbij zien komen, wel vreemd want het ding schiet veel te hard).
De Umarex kost weliswaar zo rond de 90 euro (De Tanaka in Japan gaat voor zo een 200 euro, hier in Europa heb ik hem voor 240GBP gezien) maar dan krijg je wel een replica die waardeloos aanvoelt, niet correct naar het origineel is nagebouwd en slechts 8 schoten heeft (en veel te hard schiet). De Tanaka schiet daarentegen keurig (0.8J met Green Devil 0.30 en abbey predator) is volledig correct, heeft 16 schoten en een verstelbare hopup (al geef ik toe dat dat niet standaard is bij Tanaka revolvers, dat is al naar gelang het ruimtelijk mogelijk is die in te bouwen)

Persoonlijk ben ik ook geen fan van goedkope side-arms. Juist omdat ze op gas werken zijn de toleranties een stuk nauwer en wordt er ook meer van het materiaal gevraagd.
Op beide gebieden laten de goedkopere replica's zeer vaak, zeer veel steken vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maffo
Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar de Cytac holsters. Werken echt super! Zowel aan je belt te maken als aan een normale broek en er is nog nooit een pistol uit gevallen. Kost daarbij ook weer niet de wereld.

Ik heb nu via @Joris ook een g17 cytac holster in handen en die bevalt mij prima. Ik heb ook een Warrior Assault System universeel holster waar ik enorm over ben te spreken. Enige jammere is dat die op sommige modellen, zoals de 1911, als je het holster niet heel strak afstelt of je de replica er verkeerd in terugzet je de mag release activeert. Het is tot nu toe niet gebeurt, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn met een was holster die magazijnen in het veld zijn kwijtgeraakt.

Ik kan geen commentaar leveren over de KJW daar ik deze nog nooit in mijn handen heb gehad maar het toont wel aan dat een groot deel van het prijsverschil dus inderdaad in een mindere kwaliteitscontrole gaat zitten maar dat ook loonkosten een rol spelen

De kjw is voor mij eerder juist een voorbeeld van een goedkope replica die degelijk in elkaar is gezet en waar op de juiste plekken is bespaart. Als de fps niet met 1.0 gas net boven de fps limiet zat bij een vol magazijn, had ik die zeker aan iedereen die een non blowback wilt aangeraden.
 
De KJW MK versies zitten heel simpel in elkaar. Om de fps te verlagen kun je heel gemakkelijk een klein stukje van de veer in de grip afknippen.