Duurdere AA of een goedkopere AA upgraden?

Dodgy

Well-Known Member
29 jan 2019
277
176
Trophies
11
Goedemiddag allen,

Ik ben flink door het forum heen aan het lezen. Heb ongeveer 4 jaar aan topics in te halen.
Maar gemakzucht zorgt ervoor dat ik toch het even direct vraag. Want zit online ook reviews te kijken en echt vergeleken wordt er niet gedaan. Wie koopt er nou meerdere AA's tegelijkertijd en bij review sites heb ik niet altijd het vertrouwen dat ze onpartijdig zijn. Jullie vertrouw ik natuurlijk wel! Dus...

Ik ben geen wekelijkse knutselaar, wil ook niet na iedere Skirm (behalve het normale schoonmaken en invetten) niet reparaties uitvoeren of instellingen moeten tweaken. Ik kan boards (in paintball markers) verwisselen en solderen. Boren/slijpen/zagen niet wenselijk, maar wel mogelijk. Dus 1-malig upgraden is de max. AA en onderdelen moeten degelijk, makkelijk en goed te verkrijgen zijn.

Nu is dus mijn vraag, zijn er gelijk goede AA's kant & klaar of zijn er iets goedkopere AA's die met upgrades nog beter zijn (in betrouwbaarheid, degelijkheid, etc.)

Ik heb namelijk nu het volgende uitgezocht.

Primary AA = M4 of afgeleide
1x Tokyo Marui M4 Sopmod CQB-R (met 360fps upgrade en Deans connector)
5x TM 82/30 M4 magazijnen

Secondary AA = klein / glad pistool zonder trekker
1x Tokyo Marui FN 5.7 (Glock 17 zelf jarenlang geschoten op SV, dus geen Glock)
2x TM magazijn

Verder komt hier dan nog hele rits bij (behalve kleding/vest/bescherming), welke ik nog heb. Maar het gaat me vooral even over de AA's. Ik ben helaas iemand die gelijk alles koopt en dan pas op Skirms me vertoon. Niet dat ik dan daar kom en iemand zegt; Heb je weleens naar dat en dat merk gekeken.

Nou weet ik dat Tokyo Marui goed is, betrouwbaar en degelijk. Dat was 4/5 jaar geleden ook al, maar zijn er ondertussen andere merken waar ik naar kan kijken? Of is dit zo prijs/kwaliteit op dit moment het slimst?

Bedankt!
 
Het is een beetje wat je zelf wilt... een TM is zelfs zonder upgrades al top! Maar ook daar kan het allemaal nog wel wat “beter”... want vaak is het een persoonlijke voorkeur.

Zelf ben ik redelijk fan van de Specna Arms replica’s als basis en deze dan zo te maken dat hij voldoet aan wat je ervan verwacht (makkelijk gezegd hè...) waar het bij mijn persoonlijke replica’s dan op aankomt is:
Gear shimmen
Full metal piston
Upgraded piston en cilinderhead
Nozzle met O ring
Angle of engagement fixen
Titan mosfet
Lonex hop up
Prometheus barrel
Flat hop (modify / Maple leaf / etc)
Juiste veer voor de gewenste FPS

Dan krijg je (als je alles goed hebt gedaan) een replica die recht en ver schiet waar je prima een 11.1 lipo in kunt stoppen en een geweldige triggerresponce hebt. Uiteraard kan je hetzelfde met een TM doen (heb voor een teammaatje z’n 416 NGRS op dezelfde manier gebouwd) maar hij schiet niet verder of strakker. Maar de body bevat wel meer details en als je dat leuk vindt kan dat een reden zijn om bijvoorbeeld een TM of VFC te pakken...

Met een TM zal je in ieder geval geen miskoop doen. Dan kan je er altijd eerst nog gewoon mee gaan spelen en merk je vanzelf wel waar je het graag beter wilt hebben. Als het bijvoorbeeld alleen range is kan je ook met alleen een flathop geholpen zijn...
 
Wat Peter in principe zegt ook al verschilt het lijstje per persoon, zo zou ik zelf een aftermarket motor toevoegen als voorbeeld. de TM NGRS pak je eigenlijk ook over het algemeen voor de recoil. Als je OOTB wil spelen met een aardig goed schietende replica zonder meteen iets te upgraden, dan zul je wat meer centen moeten betalen en kom je dus op TM, VFC en etc. Echter om het maximale uit een replica te halen zul je toch er iets aan moeten doen, vandaar dat de mensen die het upgraden leuk vinden vaak een goede body halen die relatief iets goedkoper is en daar dan hun upgrades in zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Wat Peter in principe zegt ook al verschilt het lijstje per persoon, zo zou ik zelf een aftermarket motor toevoegen als voorbeeld. de TM NGRS pak je eigenlijk ook over het algemeen voor de recoil. Als je OOTB wil spelen met een aardig goed schietende replica zonder meteen iets te upgraden, dan zul je wat meer centen moeten betalen en kom je dus op TM, VFC en etc. Echter om het maximale uit een replica te halen zul je toch er iets aan moeten doen, vandaar dat de mensen die het upgraden leuk vinden vaak een goede body halen die relatief iets goedkoper is en daar dan hun upgrades in zetten.

Hahaha ik had al het gevoel wat te missen.... de motor!! Idd een high torque motor behoort idd ook in “het standaard upgrade lijstje”

Thanx Rebel :)
 
Hahaha ik had al het gevoel wat te missen.... de motor!! Idd een high torque motor behoort idd ook in “het standaard upgrade lijstje”

Thanx Rebel :)

Hehe no problemo :), had wel zo'n vermoeden en als specna nou eens die rebranded ZCI HT in hun replica's stoppen ootb, dan hoeft die ook niet meer te worden vervangen. Zijn wel meer dingen die ik anders doe, zoals heb niet altijd behoefte aan een titan (ook vanwege $) en ben zelf van de lapped ZCI (wederom $ XD) en van Mata weet ik dat die ook heel goed werken bij GW :p. In ieder geval upgraden en ook de replica aanschaffen is afhankelijk van budget en voorkeur.
 
Duidelijk.

Dus het kan zeker verder en gerichter als een TM (OOTB), door een goedkopere body up-te-graden.
En een TM upgraden gaat natuurlijk ook, maar het gaat je niet verder brengen als een geupgrade Specna Arms.

Wel lees ik een hele lijst waarbij ik je in de gearbox bezig zie. Je de motor, piston, barrel, etc zie vervangen.
Ten eerste vraag ik me af, wil ik dit met een nieuwe AA. Ten tweede vraag ik me af wat het kostenplaatje hiervan is.

Want ik begrijp dat er heel veel gasten steeds onderdeel voor onderdeel sparen en dan vervangen. Dat is voor sommige een hobby op zichzelf.
Alleen niet voor mij. Het enige wat ik dus nu dan nog graag zou willen weten (zonder dat het je obsessie laat zien of te privé is) wat het gekost heeft.

Dus:
TM M4 CBQ-R out-of-the-box € 560,00
Specna Arms M4 out-of-the-box € 149,90

Wat moet ik dan van die mooie lijst van upgrades (inclusief motor) ongeveer verwachten qua prijs? € 200 / 300 / 400?

Want bij de SA ik zou die upgrades dan gelijk erbij bestellen en in 1 keer inbouwen.
Bij de TM ligt het aan het prijskaartje. Aangezien die OOTB al sterk is.

@Rebelattack ; thnx trouwens, ik moet voor me gevoel steeds OOTB in iedere zin rammen.

OOTB
OOTB
 
Over je keuze voor de FN 5.7
Ik heb hier zelf ook een tijdje ''research'' naar lopen doen online.

Schijnt dat eigenlijk alle 5.7's beetje knudde zijn, overpriced, gaan schijnbaar gemakkelijk stuk, en replacement parts zijn lastig.
Eigenlijk al je hoofd voorwaarden voor je AA, voeldoen de 2 FN's die ik kan vinden niet aan.

Ik kan je niet een specifieke replica aanwijzen voor een kleine sidearm, aangezien ik meer van de grote sidearms ben, heh.
Maar 5.7 is naar wat ik uitgeplozen heb, not where it's at. (Jammer was leuk voor bij mn p90).

Walther,CZ, of een glock is missch wat ''saai'' maar wat betrouwbaarder.
Zie ze veel, en hoor veel lof.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maffo
Wat moet ik dan van die mooie lijst van upgrades (inclusief motor) ongeveer verwachten qua prijs? € 200 / 300 / 400?

Ik ga een heel flauw antwoord geven: voor elk van die drie prijs punten kan ik een mooie lijst upgrades maken.

Maar omdat je het hebt over peters lijst zal ik die als voorbeeld nemen:

Gear shimmen - Moeilijk, de shims zijn 5 euro, maar de tijd is kostbaarder. Techwerk is maatwerk, dus dit zou je moeten vragen aan een tech hoeveel die ervoor vraagt.
Full metal piston 15 euro
Upgraded piston en cilinderhead 30 euro
Nozzle met O ring- 5 euro
Angle of engagement fixen. 5 euro voor rubberen washers van de gamma, dit kan je prima zelf.
Titan mosfet 90 voor een basic, 120 voor advanced
Lonex hop up - 25 euro
Prometheus barrel 60/70 euro
Flat hop (modify / Maple leaf / etc) 15/25 euro afhankelijk van welke set nub+bucking je kiest
Juiste veer voor de gewenste FPS: 15 euro
high torque motor: 30 euro
(mijn eigen suggestie hierbij) 12:1/13:1 gears: 25 euro
------------------------------------------------------------------------------------------ =
320 euro tot 370, ex eventueel techwerk

Maar op deze lijst is echt wel te beknibbelen hoor. Titans zijn vet maar duur, en de prometheus loop kan ook worden vervangen door een loop die de helft van het geld is. met een simpele mosfet en een zci/shooter/specna arms stalen loop kan het ook 220 euro kosten. Je kan ook alleen de loop en hopup onder handen nemen en de rest laten, dan hoeft het maar 100 euro te kosten. Of je gaat budget, zet er alleen een dean/xt-60 connector op, andere sterkere veer, een flathop set en zelf shimen en aoe, 50 euro.

Kortom: net hoeveel je wilt uitgeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Precies wat Maffo al zegt idd...

Met de juiste portie geduld en als je niet 2 linkerhanden hebt is het met YouTube erbij prima zelf te doen!

Als je het wil laten doen is natuurlijk ook een optie, maar officieel zal je dan naar een shop moeten of in ieder geval iemand met de juiste papieren, want officieel mag je niet zomaar betaald werk verrichten aan replica’s...

Maar goed, voor je idee, met een Specna met genoemde upgrades ben ik denk zo’n 4uurtjes bezig van helemaal uit elkaar naar terug in elkaar...

Overigens mocht je je nog wat extra korting willen... onze sponsor Airsoft-Legends geeft nu nog (als ik mij niet vergis) -15% met code GEFELICITEERD scheelt toch als je wel een titan wil aanschaffen bijvoorbeeld...
 
Over je keuze voor de FN 5.7
Ik heb hier zelf ook een tijdje ''research'' naar lopen doen online.

Schijnt dat eigenlijk alle 5.7's beetje knudde zijn, overpriced, gaan schijnbaar gemakkelijk stuk, en replacement parts zijn lastig.
Eigenlijk al je hoofd voorwaarden voor je AA, voeldoen de 2 FN's die ik kan vinden niet aan.

Dat is echt vervelend, want heb echt mijn zinnen op de 5.7 gezet. Maar thnx for the heads up!
 
------------------------------------------------------------------------------------------ =
320 euro tot 370, ex eventueel techwerk


Kortom: net hoeveel je wilt uitgeven.

Dus met een goedkopere AA en een lijst met top upgrades, kom je rond de aanschafprijs van een TM.

Dat maakt het ff wat moeilijker qua keuze.
Super uitleg in ieder geval.

Maar de Tokyo Marui kan je natuurlijk ook altijd nog upgraden!

En het maakt het in ieder geval wel makkelijker om een leuke back-up bij elkaar te sparen.
 
Precies wat Maffo al zegt idd...

Met de juiste portie geduld en als je niet 2 linkerhanden hebt is het met YouTube erbij prima zelf te doen!

Maar goed, voor je idee, met een Specna met genoemde upgrades ben ik denk zo’n 4uurtjes bezig van helemaal uit elkaar naar terug in elkaar...

Overigens mocht je je nog wat extra korting willen... onze sponsor Airsoft-Legends geeft nu nog (als ik mij niet vergis) -15% met code GEFELICITEERD scheelt toch als je wel een titan wil aanschaffen bijvoorbeeld...

Thanks for the tip! Dat opbouwen ben ik niet bang voor. Alleen de duurzaamheid van al die verzamelde upgrades. Niet dat je iedere vrijdagavond nog snel alles moet fixen en iedere zondagavond weer staat te vloeken.

En ga zeker even kijken bij Airsoft-Legends.
 
Maffo's lijstje is redelijk royaal genomen qua prijzen en zoals hij al aangaf je bespaart zo 100 euro als je niet een titan en prometheus barrel neemt. Voor de rest kom je dan idd op de nieuwe prijs van een TM tov de replica met upgrades, maar de geupgrade replica schiet de TM er dan wel uit en de TM upgraden kost dan weer nog eens datzelfde bedrag boven op de replica (als het niet meer is vanwege de V2 New gearbox).

Als jij een replica goed upgrade dan hoef je niet meer te doen dan af en toe de barrel schoon te maken (moet eigenlijk altijd) en misschien eens per 1-2 jaar te smeren (moet eigenlijk toch wel doen).
 
Nee, ik denk dat ik toch voor TM ga. En dan zoals jullie zelf aangaven, later altijd nog kijken om die TM up te graden. Indien nodig.

Zit de bug er goed in, mss anders leuk om een andere AA goedkoop te kopen en dan die te pimpen. Las al hele leuke dingen over een DMR te bouwen.

Maar niet gelijk op de zaken vooruit lopen. Als ik nu niets geks meer hoor/lees, dan wordt het wachten op men pas en de TM halen.

Zag trouwens ook nog een TM in de verkoop sectie, maar ik weet niet hoe zuinig er met AA’s worden om gegaan en hoe een groot risico 2dehands is. In de paintballscene kende iedereen bijna iedereen dus was er veel sociale controle bij 2dehands markers.
Ook heb ik nog niet de kennis om zo een ding goed te beoordelen/testen op mankementen.
 
Dat is echt vervelend, want heb echt mijn zinnen op de 5.7 gezet. Maar thnx for the heads up!

Hey no worries man, ik ben zelf in bepaalde dingen een stijfkop.
En als het echt iets is wat je wilt, moet je er altijd voor gaan! Maar weet waar je aan begint ;)

Wie weet! misschien ben jij degene die zegt; ik heb nergens problemen mee. Dan ga ik het zeker ook heroverwegen!
Houd ons posted man!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy
Nee, ik denk dat ik toch voor TM ga. En dan zoals jullie zelf aangaven, later altijd nog kijken om die TM up te graden. Indien nodig.

Zit de bug er goed in, mss anders leuk om een andere AA goedkoop te kopen en dan die te pimpen. Las al hele leuke dingen over een DMR te bouwen.

Maar niet gelijk op de zaken vooruit lopen. Als ik nu niets geks meer hoor/lees, dan wordt het wachten op men pas en de TM halen.

Zag trouwens ook nog een TM in de verkoop sectie, maar ik weet niet hoe zuinig er met AA’s worden om gegaan en hoe een groot risico 2dehands is. In de paintballscene kende iedereen bijna iedereen dus was er veel sociale controle bij 2dehands markers.
Ook heb ik nog niet de kennis om zo een ding goed te beoordelen/testen op mankementen.

Is helemaal geen slechte keuze. Ik ben net zoals Peter en anderen over het algemeen van de specna en wat goedkopere replica's die ik dan upgrade, maar om heel eerlijk te zijn zou ik ook nog heel graag een TM NGRS willen :p.

2de hands brengt altijd het risico met zich mee dat je niet weet hoe iemand er mee is om gegaan. De airsoft scene is jammer genoeg echt te groot om elkaar allemaal te kennen. Meestal kan je wel aardig zien aan de buitenkant hoe zuinig iemand is op zijn replica en hoe lang de replica in bezit is, maar dan nog is dat geen zekerheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Hey no worries man, ik ben zelf in bepaalde dingen een stijfkop.
En als het echt iets is wat je wilt, moet je er altijd voor gaan! Maar weet waar je aan begint ;)

Wie weet! misschien ben jij degene die zegt; ik heb nergens problemen mee. Dan ga ik het zeker ook heroverwegen!
Houd ons posted man!

Ja, ik bedankte je voor je comment, maar dacht; En toch wil ik em!

Maar kzal zeker terugkoppeling geven. Weet ook niet of er mensen in de Airsoft (bekenden natuurlijk!) elkaars AA’s weleens proberen. Dan mag je em zeker een paar keer proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Basura Nephilim
Is helemaal geen slechte keuze. Ik ben net zoals Peter en anderen over het algemeen van de specna en wat goedkopere replica's die ik dan upgrade, maar om heel eerlijk te zijn zou ik ook nog heel graag een TM NGRS willen :p.

2de hands brengt altijd het risico met zich mee dat je niet weet hoe iemand er mee is om gegaan. De airsoft scene is jammer genoeg echt te groot om elkaar allemaal te kennen. Meestal kan je wel aardig zien aan de buitenkant hoe zuinig iemand is op zijn replica en hoe lang de replica in bezit is, maar dan nog is dat geen zekerheid.

Nee, duidelijk. Zonder iemands kop te stoten, koop ik dan liever nieuw. Zeker omdat ik het gewoon nu niet kan zien/testen qua internals qua wear & tear. Thnx!
 
Van die TM ga je echt geen spijt hebben hoor + als beginner weet je echt nog niet wat je precies wil. dus eerst gewoon spelen en dan kijken wat je meer wil.

Als je het kan betalen en het er aan wil geven, niet twijfelen.
 
PS: Tokyo marui brengt ergens begin dit jaar hun Mk18 NGRS uit, dus de block II M4, gezien je interesse had in de 2de hands die hier te koop staat.