Dragen van camo onderweg

Thijs-Jan

Well-Known Member
19 nov 2017
62
62
Trophies
7
Goedemorgen,

ik heb een opmerking/vraag over het dragen van camo onderweg van/naar een skirm. Ik vrees dat mensen te gemakzuchtig aan het worden zijn, naarmate de sport groter wordt.

En misschien dat ik de regels te strak interpreteer.....

Ben gisteren naar Bunker Hill geweest. Was een warm dagje met voor mij een hoop ongeluk. (3 replica's defect) maar toch wel weer leuk.

Als ik daar wegrijd, ben ik warm, heb ik honger en een grote dorst. Dus ik rijd bij de McDonalds Nijverdal langs. (Technisch gezien niet de korste route volgens de TomTom)

Ik rijd door de McDrive en nuttig de waar in de auto op het parkeerterrein. (laat mijn spullen niet alleen en onbeheerd.) Dan ga ik rijden en kan doorrijden zonder stoppen.

Zo ook gisteren.

We zaten in de auto te eten toen er een auto naast ons parkeerde. Daaruit stapten 4 personen in camo en liepen de Mc binnen, de auto onbeheerd latend.
We (collega was mee) konden duidelijk de wapenkoffers in de achterbak zien.

Ze zijn een 10-tal minuten binnengeweest totdat ze buiten op het terras (met zicht op hun auto) gingen eten.
Ik heb niet kunnen zien of ze gedurende die 10 minuten hun auto in de gaten hebben gehouden.

Ik zat me af te vragen of ik nu de regels te streng interpreteer of dat er mensen te laks worden?
(Collega denkt het eerste)

Er wordt bij verschillende skirms gewaarschuwd dat je niet in full camo hoeft te arriveren. Je mag je replica's niet onbeheerd laten in de auto. In full camo over straat lopen wordt niet gewaardeerd door de politie.
En dan zie ik dit gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Colkap
Bekend verhaal,

Ik/ wij proberen in zulke gevallen altijd de auto in het zicht te houden.
En als het mogelijk is zoveel mogelijk afgedekt met een jas en hoedeplank waar mogelijk.
Helaas is het zicht houden op de auto niet altijd mogelijk en dus soms een lastige situatie.

Maar om antwoord op je vraag te geven, ik denk dat mensen vaak te laks zijn in hoe ze omgaan met het hobby materiaal.
Als alles duidelijk open en bloot in de auto ligt vind ik dat een slechte zaak.

Voor het camo verhaal...…
Het is de NABV en de regels daarvan die het full camo afkeuren.
Voor de Politie en officiële wetgeving mag dit naar mijn weten wel.
Of je dat moet willen in de huidige tijd en situatie is een ander verhaal.
In het verleden heeft de NABV hier nog wel controles op uit gevoerd.
Of dit nog steeds gebeurd weet ik niet. Maar wat mij betreft mag dit zeker vaker gebeuren.

Greetings
 
  • Leuk
Waarderingen: Colkap
Het is niet verboden, om in camouflage over straat te lopen. Dat het niet handig is, is een tweede. Zeker in deze tijd. Het achterlaten van wapenkoffers in het zicht, vind ik zelf niet zo handig. Als zij de koffers in de kattenbak hadden liggen met een hoedenplank die het zicht belemmert, vind ik het ook al een ander verhaal. Stel je zit in de mc te eten, dan maak je mij niet wijs, dat de gemiddelde burger weet dat er airsoft replica's in die auto liggen en vervolgens op klaarlichte dag de auto gaat openbreken o.i.d.

Het is niet verkeerd, om de regels te hanteren en je spullen goed in de gaten te houden, maar we kunnen ook overdrijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Martinolie4
Er komt gewoon een hoop rationeel logisch nadenken bij kijken in dit geval.
Wil je geen probleem, wees dan verstandig, en rijd gewoon lekker door naar huis. Als de MC op de route ligt, pak dan de drive en eet onderweg wat. Volgens de NABV wordt er gewoon geacht dat je de kortste route neemt, en als je dan ergens blijft eten, vindt ik het persoonlijk geen goed idee. Als je wat meeneemt, en vervolgens het voertuig niet verlaat, is dat anders.

Er zijn helaas zat airsofters die alle bovenstaande compleet aan hun laars lappen en gewoon in full camo aankomen/vertrekken. Jammer, maar het is zo.

Persoonlijk vindt ik dat je er niet te streng over nadenkt. Zeker nu in deze tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Goovscoov en Colkap
Er komt gewoon een hoop rationeel logisch nadenken bij kijken in dit geval.
Wil je geen probleem, wees dan verstandig, en rijd gewoon lekker door naar huis. Als de MC op de route ligt, pak dan de drive en eet onderweg wat. Volgens de NABV wordt er gewoon geacht dat je de kortste route neemt, en als je dan ergens blijft eten, vindt ik het persoonlijk geen goed idee. Als je wat meeneemt, en vervolgens het voertuig niet verlaat, is dat anders.

Er zijn helaas zat airsofters die alle bovenstaande compleet aan hun laars lappen en gewoon in full camo aankomen/vertrekken. Jammer, maar het is zo.

Persoonlijk vindt ik dat je er niet te streng over nadenkt. Zeker nu in deze tijd.

Zo zie je maar dat er verschillende meningen zijn, maar de basis hetzelfde is. Het is niet handig, om in camo te gaan rondbanjeren en je replica's onbeheerd achter te laten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Je replica(s) onbeheerd achterlaten is buiten het feit dat dit niet is toegestaan echt een no no in mijn ogen....dat doe je gewoon niet. Dan het full camo verhaal. Zelf doe ik dit niet ,niet zozeer omdat het niet vind kunnen maar meer omdat ik het onnodig vind. Als het nou alleen een broek of jas betreft dan zeg ok dat moet geen probleem zijn. Dit is meer een kwestie van je gezonde verstand gebruiken.
 
Eens en ik verbaas me ook altijd over mensen die in camo aan komen. Persoonlijk zie ik het een keer gebeuren dat een oplettende passant in de hoogste versnelling schiet en een 112 tje doet met dito gevolgen. Het is gewoon niet nodig. Geen enkel argument is steekhoudend om niet in je dagelijkse kloffie te gaan en te komen. Ik kleed me ter plekke om.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Als eerste: Jouw interpretatie is gewoon prima en je ziet ze zeker niet te strak in.

Ik denk zeker dat er een groep mensen is welke nogal laks omgaat met de verschillende reglementen. Helaas is dat iets wat je overal tegenkomt, ook in airsoft. Best jammer, want veel problemen kunnen daarmee voorkomen worden.

Met betrekking tot camo: ik kom zelf persoonlijk gewoon aangereden in mijn 'normale' kleren. Sowieso hebben veel velden inderdaad de regel dat in 'full camo' aankomen verboden is, maar ikzelf vind het sowieso gewoon prettiger om in gewone kleren naar het event te gaan en ook weer terug in gewone kleren. Scheelt een hoop troep in de auto (ik heb vaak zat bijvoorbeeld mijn broek onder de modder zitten, even een praktisch punt). Plus, ik vind het gewoon een fijner idee. Ik kan mij desondanks wel voorstellen dat mensen alvast in het voren hun camobroek aandoen: vooral bij de airsoftdames kan ik voorstellen dat omkleden tussen alle mannen niet altijd even fijn is. Plus, als je onderweg bent valt ook niet direct op.

Daarbij is camo ondertussen ook een mode dingetje geworden en een leek zal het verschil niet zien tussen alle verschillende patronen. Dus ja, een lijn daarin trekken, is best lastig.

De replica's zijn een ander verhaal. Die horen niet in het zicht te liggen, ook niet de wapentassen. Wanneer deze netjes afgedekt zijn (het beste is gewoon onder de hoedenplank, in mijn ogen) zie ik wat minder problemen, maar ik zou zelf het zeker voor het onzekere nemen en gewoon lekker naar huis rijden.

En als je er dan toch niet aan ontkomt, dan is de McDrive denk ik een prima optie, aangezien niemand er iets aan heeft dat een oververhitte airsofter flauwvalt achter het stuur in het verkeer. Haal dan maar iets verkoelends. ;)
 
Er is toch niks chiller dan met je chill broek naar locatie te gaan.. daar lekker om te kleden en vervolgens als je de hele dag lekker hebt gezweet beetje af te kunnen drogen en je frisse slip weer aan te kunnen trekken.. ? ipv dat je nog 30 tot 1,5uur in de auto zit met je vieze broek..
 
Rwm Art 17a lid2

De vrijstelling ingevolge het eerste lid geldt voor het vervoeren slechts langs de weg en het tijdsbestek welke redelijkerwijs voor het vervoer zijn geboden voor:

De wetgever zegt dat je niet bij de MC langs mag. Is overtreding van de wapenwet.

Camo dragen is alleen een NABV regel.
Als ik naar landmacht dagen of armyshow ga reis ik ook gewoon in camo zonder problemen.
Toen we in BE speelde (voor 2013) was het ook reizen in full camo normaal.
 
Ik liep gisteren naar mijn auto na een zeer geslaagde dag bij B&A en ik moest direct aan dit topic denken. Ik zag namelijk twee jongens met nog volledige camo verf op hun hoofd. Echt compleet bedekt. Ik snap dat de regel gaat om kleding maar camo verf op je hoofd en dan gaan auto rijden lijkt me ook niet de bedoeling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Ik liep gisteren naar mijn auto na een zeer geslaagde dag bij B&A en ik moest direct aan dit topic denken. Ik zag namelijk twee jongens met nog volledige camo verf op hun hoofd. Echt compleet bedekt. Ik snap dat de regel gaat om kleding maar camo verf op je hoofd en dan gaan auto rijden lijkt me ook niet de bedoeling.

Dat zijn de elite jongens, die hebben daar een vergunning voor.

Zonder dollen, als je zo snugger bent om zoiets te doen, maskeert de schmink je gebrek aan logisch nadenken helaas niet meer..
 
Ik liep gisteren naar mijn auto na een zeer geslaagde dag bij B&A en ik moest direct aan dit topic denken. Ik zag namelijk twee jongens met nog volledige camo verf op hun hoofd. Echt compleet bedekt. Ik snap dat de regel gaat om kleding maar camo verf op je hoofd en dan gaan auto rijden lijkt me ook niet de bedoeling.

Zeker geslaagd, red for the win!

Maar inderdaad, ik heb exact hetzelfde gezien... alleen en broek kan ik absoluut begrijpen, zeker als je niet stopt om te tanken etc, maar full camo en smink... ongelofelijk.
 
Stel je zit in de mc te eten, dan maak je mij niet wijs, dat de gemiddelde burger weet dat er airsoft replica's in die auto liggen en vervolgens op klaarlichte dag de auto gaat openbreken o.i.d.

Niet de gemiddelde burger, maar ik ben zelf fotograaf en kan helaas bevestigen dat er echt groepen mensen jacht maken op auto's met spullen erin bij de mc. Ik kan je echt tientallen collega's aanwijzen die een tas of koffer 'even' in de auto lieten staan want 'ik ging alleen maar een cola halen en dan weer de auto in'. 2 minuten weg bij de auto weg en alles uit de auto gejat. Tuurlijk kunnen die gasten niet zien dat het om replica's gaat, maar wat ze wel zien zijn dure koffers en tassen. En bij hun is 1 en 1 gewoon 2. Dure koffer betekend dat je dure spullen heel wil houden dus is het interessant.
 
Uberhaupt stoppen bij de MC o.i.d. is iets wat ik niet snel zou doen. Meestal pin, tank en boodschap ik de dag van te voren. Het liefst in 1 streep doorrijden naar het veld en weer in 1 streep terug naar huis.

Het onbeheerd achterlaten van je replica's is voor mij een no-go! Dan mag je wat mij betreft je NABV pas inleveren en een tijdje een 'airsoftontzegging' krijgen (maarja zie het maar eens te controleren). Hoe stom het voor sommige misschien klinkt maar behandel je replica's altijd alsof ze real steel zijn. Spijtig genoeg beseffen mensen die zich hier schuldig aan maken dat ze het niet alleen voor hun zelf verpesten maar ook voor de rest en de toekomst van de airsoft sport in mijn optiek als de politie dit te vaak tegen gaat komen.

Met camo aan naar een skirm komt aan op gezond logisch verstand gebruiken is mijn mening.
Als ik naar een skirm rechtstreek toe rij (wat vaak vroeg in de ochtend is) en het is niet over de grens heb ik alleen mijn combat pants aan, de rest normale kleding. Als ik klaar ben met een skirm en ik rij terug naar huis (rechtstreeks) verkleed ik mij eigen op het veld en heb ik gewoon mijn normale en schone kleding aan.
 
Tja, trek zelf soms al een camo broek aan richting een skirm (in mn vrije tijd heb ik ze soms ook aan dus waarom niet?) Maar meer dan dat zou ik persoonlijk echt niet aanraden. Dan ook nog de replica tassen in het zicht op een parkeerplaats.. tja dat vind ik gewoon onverstandig.
 
Meestal camo broek en kisten aan en dan een T-shirt er boven of een ubac en een hoody daar over heen met een neutrale kleur.
Dit zodat je niet geheel in camo rond loopt.
Voor de rest ligt alles in de kofferbak in een rugzak en wapen tas achter slot en grendel en niet zichtbaar.
2x een keertje aangehouden ivm een kapot achter licht en koplamp toen ik richting een airsoft veld ging en toen de vraag gekregen waarom er een KL rugzak op de achterbank lag en of ik toevallig onderweg naar de kazerne was.
Netjes uit gelegd dat dit niet het geval was en ik onderweg was naar een airsoft veld.
Werd er aan mij gevraagd ter controle wat ik bij mij had en hoe het op dat moment vervoerd werd.
Alles keurig uit gelegd en laten zien.
Geen problemen gehad alleen bewondering wat ik allemaal bij mij had.
Indien ik na een skirm onderweg wat ga eten, dan is het door de drive heen en zal ik zeker niet de auto op de parkeer plaats laten staan met alles achter gelaten.
Wat reeds eerder aangegeven werd, op sommige parkeer gelegenheden is het gewoon of ze staan te wachten om je auto leeg te roven.

Mvg Roy
 
Geen camo aan er naar toe en er vanaf terug naar huis.

Heeft net zoveel te maken met het feit dat ik geen camo in het openbaar wil dragen, maar ook dat ik niet met de kleren, waar ik de hele dag in heb lopen zweten, in mijn auto/bus wil stappen.

Heb dan altijd joggingsbroek of korte broek aan met sloffen. Lekker comfy.
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor en Colkap
De ene keer heb ik mn camo broek en kisten al aan, de andere keer niet.
Vind persoonlijk dat dit ook wel kan, je hebt ook normale kleren met een camoprint en kisten zijn ook 'in de mode'.

Maar goed, altijd de kortste route heen en terug. Toch vind ik dat je door de drive heen moet kunnen rijden en dit in de auto op eten.

Heb van teammaat gehoord dat airsofters vanaf balls and arrows naar de mac gingen met de glock nog aan de riem.
Daar gaat toch wel echt iets ver en moet je je echt na gaan waarom je zo'n nabv-pasje hebt gekregen.
 
Heb van teammaat gehoord dat airsofters vanaf balls and arrows naar de mac gingen met de glock nog aan de riem.
Daar gaat toch wel echt iets ver en moet je je echt na gaan waarom je zo'n nabv-pasje hebt gekregen.

Als je daar echt verandering in wilt brengen (of koffers in auto's met Aa's) zul je 112 moeten bellen om te melden dat er wapens zijn. Dan hebben die gasten een probleem en de NABV geeft er dan opeens veel aandacht aan.

Maar dit is natuurlijk geen nette manier en erg fucked-up voor wie aan de politie mag uitleggen dat ze zich niet aan de RWM hielden. Afgezien van het feit dat de media er ook op springt.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Pietjepuk123