Dolle inbus-schroef verwijderen

Camilo

Well-Known Member
16 dec 2016
810
465
Trophies
20
Hey iedereen,

Ik was bezig met het vastmaken van de kolf van m'n nieuwe SVD. Alleen had ik tijdens het sleutelen een van de inbus-schroeven dol gedraaid. DIt kan door m'n goedkope inbusjes komen (denk ik zelf).

Mijn vraag nu was, hoe kan ik de schroef verwijderen?

Zelf dacht ik eraan om de inbus erin te lijmen en dan gewoon draaien. Is dit realistisch of zijn er betere alternatieven?

Alvast bedankt! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: AirsoftVlogs
Watje kan proberen is een Torx bit.... dit gebruik altijd ipv Imbus sleutel.
zelfs in me Rammer ( Electrische Slagschroevendraaier) nooit een dolle imbus meer gehad!
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Of een stukje van die dikke post elastiek erin en daarop de inbus sleutel.
Werkt ook 9 van de 10 keer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Je hebt linkse tap boortjes, die heb ik zelf ook al een paar keer nodig gehad om inbus schroeven los te krijgen waarvan ik de kop had dol gedraaid, alleen omdat je met hout bezig bent iets voorzichtiger te werk gaan. Linkse tap zet je op het gat van de inbus en draai je in de richting om iets los te draaien en dan zal op een gegeven moment de tap grijpen in het metaal en zo de schroef eruit trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vladimir en Camilo
Klinkt als een goed plan @Rebelattack . Ik was ze al aan het googlen, en lijkt me een goede oplossing. Gelukkig is het bij de dustcover en niet de kolf zelf. De rest van de schroeven zaten nog steeds een beetje los. Maar dit lijkt me makkelijk te fixen. Kan dr nu helaas niet bij vanwege die ene schroef xD
 
Watje kan proberen is een Torx bit.... dit gebruik altijd ipv Imbus sleutel.
zelfs in me Rammer ( Electrische Slagschroevendraaier) nooit een dolle imbus meer gehad!

Klinkt als een goed alternatief ja. En het lijkt me idd degelijker dan een inbussleutel. Bedankt voor de goede tip :)
 
Je hebt linkse tap boortjes, die heb ik zelf ook al een paar keer nodig gehad om inbus schroeven los te krijgen waarvan ik de kop had dol gedraaid, alleen omdat je met hout bezig bent iets voorzichtiger te werk gaan. Linkse tap zet je op het gat van de inbus en draai je in de richting om iets los te draaien en dan zal op een gegeven moment de tap grijpen in het metaal en zo de schroef eruit trekken.

Is er nog een merk van deze sleutels die je kan aanraden? En welke merk gebruik je zelf?
 
Heb volgens mij een setje van de gamma dacht ik zo, het is niet het sterkste materiaal dat zie ik nu al, maar gezien ik dit hopelijk niet veel vaker dan de 2 maal dat ik het heb gebruikt, zal gebruiken vond ik het niet nodig om te investeren in een hele dure set. Sindsdien ook wat rustiger met het open schroeven met inbus sleutels en daarna ook nooit meer gebeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Toppie! Beide goede info ^^

En ik dacht er ook aan om die van de Gamma te halen, gezien het alleen voor nu of een noodgeval is. En zoals jij zegt, voorzichtiger zijn tijdens het sleutelen. Ben ook van plan alle inbus-schroeven van binnen en buiten te vervangen. Zodat ze langer mee gaan ^^

Edit: bekeek net m'n inbussleutels. Die zijn nogal rond, dat kan misschien dit helpen veroorzaken.
 
Stukje er af slijpen 5mm ofzo, en heel lichtjes afronden tegen de scherpe randen.
Heb je weer een alle nieuwe inbussleutel:D
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Helaas zit ie er daar te dicht op de dust cover voor, maar das inderdaad mits ie uitsteekt een goed plan :)
Heb net even een boor geregeld, en morgen weer verder met klussen.

Ik ga morgen nieuwe schroeven halen voor zowel binnen voor zowel buiten de kolf. En de drill-bit om de schroef eruit te boren. En dan alle nieuwe erin draaien ^^

Foto's volgen zodra ze weer in elkaar zit :D
 
TwinFromHell heeft het over je inbussleutel, welke rond is. Niet over de inbus ;)

Je geeft al aan dat de inbus, niet uitsteekt, dus aan mijn advies heb je nu niets. Maar als je het zelfde een keertje hebt, met iets (schroef of inbus ect...) dat uitsteekt. Dan kun je er met een dremel een platte kop in slijpen en met een platte schroevendraaier er uit draaien.
 
Oh sorry, dat had ik verkeerd gelezen xD Bedankt voor de opheldering ;)

Ja inderdaad, ik had geprobeerd er een gleuf in te zagen om hem daarna eruit te schroeven ^^
 
@Rebelattack Ik had nog een vraagje over de tap-boor. Kun je een 3mm boor gebruiken om een 2mm inbus te verwijderen? Ik kan geen kleinere dan 3mm vinden namelijk.
 
In principe wel je moet alleen op passen als je te ver gaat boor je in het hout, maar over het algemeen hoort de schroef al eerder weer los te draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo