demper & Tracer in één

Trophies
2
Laat ik beginnen met mij even heel kort voorstellen, dit is niet alleen mijn eerste topic maar ook mijn eerste post op dit forum. Mijn naam is Stefan en woon in Zwolle. Ik heb ongeveer 8 jaar lang gepaintballd waarna een behoorlijk lange pauze (team viel uit elkaar en speellocatie was niet langer beschikbaar). Ik keek naar mogelijkheden om dat weer op te pakken maar aangezien mijn voorkeur hoofdzakelijk lag bij magfed (ik speelde eigenlijk alleen met pistolen) trok mij airsoft genoeg om een NABV pas aan te vragen.

Ik ben al een tijdje aangemeld bij de NABV maar ben er nog niet aan toe gekomen om daadwerkelijk serieus aan de slag te gaan. Ik ben dat nu overigens wel van plan! (deelnemen aan skirms en een groep / team zoeken in de buurt)

En nu het onderwerp waarvoor ik dit topic heb aangemaakt: Een projectje! Ik heb onlangs een SSP1 gekocht en wou er een tracer unit bij kopen, helaas was die niet voorradig dus heb hem toen zonder besteld maar wel met adapterstukje.

Gisteren dacht ik weer even aan de tracer unit en keek wat rond bij de aanbieders en het viel mij op dat er 3 opties zijn als het gaat accessoires die op geluidsdempers lijken(als ik het goed begrijp):
- hol buisje met doppen in de uiteindes (puur voor look)
- zelfde als hierboven maar dan met foam er in (beperkte demping heb ik begrepen)
- zelfde als hierboven maar dan in plaats van foam schotjes (eigenlijk gelijk qua vorm aan een echte demper)
- Een tracer unit (buisje vol met batterijen, sensor en UV leds)

Wat ik niet heb gevonden is een combinatie van de tracer met een "werkzame" interne opbouw. Ik weet dat het een beperkt effect heeft (ik verwacht geen hollywood praktijken). Maar als er sprake is van minimale demping + de tracer functionaliteit dan zou dat top zijn!

Dus ik ben wat aan het schetsen gegaan en kom op het volgende (eerste concept schets):
45657088111_3c0f6f31d6_h.jpg

De kern is hier gedeeltelijk transparant gemaakt zodat de interne vorm te zien is

44742407875_00873db8ef_h.jpg

Doorsnede van het geheel

44742387645_056630bad8_h.jpg

Render van de demper/tracer op een 1911 replica

44932038164_b5bbd7b710_h.jpg

Gedeeltelijke doorsnede van de demper/tracer op de replica

Wat je hier ziet:
- Carbon buis (3K twill mat 32mm OD 29mm ID)
- Kunststof "core" die ontworpen is om met een 3D printer te maken
- De core heeft sleuven waarin 5050 UV leds gemonteerd worden
- De core heeft sleuven voor de kabels en een uitsparing voor een lichtsluis sensor
- Aluminium schijf voorop voor de looks en bescherming van de kern

Wat je hier niet ziet is de arduino nano die de leds moet laten flitsen en de batterijen. Ik zat te denken om die in een weaver accessoire te doen waar doorgaans een laser/zaklamp geplaatst wordt.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met tracers en dempers die je in de winkel kan kopen. En als iemand zelf al een keer een demper heeft gemaakt ben ik uiteraard ook nieuwsgierig naar de ervaringen daarmee (en als het kan een linkje naar het topic als die er over is gemaakt)

Bedankt alvast!
 
Het ziet er erg goed uit en zou bij een Non blow back ook wel kunnen werken. Bij een GBB komt het meeste geluid niet uit de demper, zoals bij een echte het geval is.
 
Het ziet er erg goed uit en zou bij een Non blow back ook wel kunnen werken. Bij een GBB komt het meeste geluid niet uit de demper, zoals bij een echte het geval is.

Eerste waar ik ook aan dacht. Maar als je zoiets zelf kan maken nog steeds ontzettend gaaf!
 
Zou een reflecterend materiaal aan de binnenkant niet veel voordeliger zijn om zo de belichting van de bb beter te maken ipv dat je een paar hot spots hebt en de rest niet, want met al dat zwarte schuim zal er na de initiële belichting niet veel over blijven.
 
Bedankt voor de antwoorden, ik heb daar inderdaad geen rekening mee gehouden (dat gbb behoorlijk gas lekt) Daar merk je het gebrek aan praktijkervaring. De SSP1 hoor je goed, vandaar dat ik het wou proberen.

@Rebelattack, er komt geen schuim in hoor, maar hoogglans plastic met de "kleur" zwart smoke zat ik aan te denken (dus reflecteert en is semitransparant)

De leds die er in komen zijn overigens ook behoorlijk sterk en er zitten er 9 van in de kern

Zoiets als dit: https://www.ebay.nl/itm/10-UV-5050-...R-ultra-violett-schwarzlicht-Led/391729045314
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me, een lange tijd geleden, ook bezig gehouden met een dergelijk ontwerp, maar
dan voor op een primary AA.
Dit ontwerp moest ook meteen een chrono en ROF counter krijgen, maar het geheel ligt
nu dus alweer een tijdje bij mij in de la. :oops:

Ik heb toen wel geëxperimenteerd met diverse soorten LEDs en kwam tot de conclusie dat
UV LEDs (390nm - 395nm) het beste werken (beter dan licht uit het normale zichtspectrum
en IR deed helemaal weinig).

Als basis voor de demper had ik een gewone standaard dummy silencer van staal genomen
die je voor een tientje kan kopen, alleen moesten de batterijen dan ergens anders in, want
die pasten er niet bij.
 
Ah goed om te zien dat er meer mensen zijn die het ook geprobeerd hebben. Zoals je hierboven ziet wil ik gebruik maken van UV leds, inderdaad in dat gedeelte van het spectrum (hoewel mijn exacte voorbeeld 395-400 is) Heb je ook UV leds geprobeerd met verschillende golflengtes?

De reden voor de materiaalkeuze is dat ik het heb liggen, een dummy silencer heb ik niet vandaar :) En heb alle machines ok het spul te bewerken ook. Als het niet lukt kan ik een standaard dummy demper nemen om verder te experimenteren uiteraard.
 
Bedankt voor de antwoorden, ik heb daar inderdaad geen rekening mee gehouden (dat gbb behoorlijk gas lekt) Daar merk je het gebrek aan praktijkervaring. De SSP1 hoor je goed, vandaar dat ik het wou proberen.

@Rebelattack, er komt geen schuim in hoor, maar hoogglans plastic met de "kleur" zwart smoke zat ik aan te denken (dus reflecteert en is semitransparant)

De leds die er in komen zijn overigens ook behoorlijk sterk en er zitten er 9 van in de kern

Zoiets als dit: https://www.ebay.nl/itm/10-UV-5050-...R-ultra-violett-schwarzlicht-Led/391729045314

Als het zwart is absorbeert het gewoon meer licht dan iets van lichtere kleur of weerspiegelend zoals aluminium.

Ik heb toen wel geëxperimenteerd met diverse soorten LEDs en kwam tot de conclusie dat
UV LEDs (390nm - 395nm) het beste werken (beter dan licht uit het normale zichtspectrum en IR deed helemaal weinig).

Dit had ik je ook kunnen vertellen op basis van theorie, UV - paars/blauw zal het beste werken, gezien een foton genoeg energie moet hebben om een elektron te activeren in het materiaal van de bb, waar dan een down conversion plaats vindt wat men op een uv/vis spectrum een stokes shift noemt, hierdoor wordt het licht uitgestuurd in een andere kleur. UV en blauw licht hebben een kortere golf lengte en dus meer energie en kunnen makkelijk de elektronen activeren, daarbij zullen de gekozen materialen die het licht uitsturen ook in dat gebied vallen, qua absorptie. Zelfde principe wordt gebruikt om wit licht te creëren uit blauw led lampjes in bijvoorbeeld telefoon camera lichten, want puur witte leds zijn duurder.
Voor de rest kan je aan de hand van dit hele principe ook uitleggen waarom een wortel oranje is etc.
 
Laatst bewerkt:
Goed punt, zwart is "cool" natuurlijk voor op een replica maar aangezien het binnenin het ding zit maakt de kleur voor het uiterlijk niet uit. De kleur/materiaal staat dus nog open, in eerste instantie gaat het om de essentie van de combinatie. Ik kan ook helemaal transparante kern doen (nouja voor zover het kan met een printer) of het afplakken met aluminiumtape.

Ik denk dat het wel interessant is om te zien wat het effect er op is, de BB is natuurlijk maar een fractie van een seconde in die demper.
 
Ik heb me, een lange tijd geleden, ook bezig gehouden met een dergelijk ontwerp, maar
dan voor op een primary AA.
Dit ontwerp moest ook meteen een chrono en ROF counter krijgen, maar het geheel ligt
nu dus alweer een tijdje bij mij in de la. :oops:

Ik heb toen wel geëxperimenteerd met diverse soorten LEDs en kwam tot de conclusie dat
UV LEDs (390nm - 395nm) het beste werken (beter dan licht uit het normale zichtspectrum
en IR deed helemaal weinig).

Als basis voor de demper had ik een gewone standaard dummy silencer van staal genomen
die je voor een tientje kan kopen, alleen moesten de batterijen dan ergens anders in, want
die pasten er niet bij.

Een tracer met FPS en Rof meter zijn ook zo te koop voor 79 euro. Super als je het zelf kan maken natuurlijk, maar voor de iets minder handige mensen onder ons:
https://www.unit13shop.eu/nl/replic...acer-unit-no-laserunit-black/a-18632-20000078
 
T is ook een kleine stap extra om er bij in te gooien, ja je hebt nog een LCD schermpje nodig en en paar knopjes maar in principe (nouja in het geval van mijn ontwerp dan) heb je al een microcontroller, de arduino. Je zou twee lichtsluisjes achter elkaar kunnen zetten, aan de hand van dat kan je de snelheid berekenen, rof is aantal triggers per seconde en de tracer activeer je voor een aantal milliseconden na een trigger.

Maar voor zover bedankt alvast voor het mee denken, leuk dat jullie het ook interresant vinden! Ik denk dat ik de printer zo even aan zet om die core te maken, praat voor mij wat makkelijker natuurlijk als ik het ding ook in de handen heb. Heb al even gekeken; printtijd is 90 minuten
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Waarom niet gewoon een coretech x301 in een grotere silencer plaatsen en daar wat dempend foam achter, dan ben je maximaal 90 euro kwijt en uurtje werk
 
Waarom niet gewoon
Ik hoor het al: jij bent geen hobbyist. :p
Het helemaal zelf maken is nou juist het leuke aan een project; kopen geeft veel minder voldoening.

Overigens had ik voor mijn ontwerp geen Atmel, maar een ESP8266 in gedachten, zodat alles draadloos (over WiFi) uitgelezen kan worden (op een omgebouwde EoTech replica holo, waar ik ook nog mee bezig ben).
Ik zat alleen met het probleem dat, ondanks dat de ESP 10x zo snel is (vergeleken met een Atmel), je in je code ook de WiFi stack tijd moet geven, tijd die je eigenlijk ook nodig hebt voor het precies timen van je lichtsluizen.
Waarschijnlijk blijft een eventuele afwijking (ik gebruik gewoon een interrupt) van de meting nog steeds onder de 0.1%, maar dat was het laatste stukje waar ik toen mee bezig was.

Trouwens: die silencer met ingebouwde teller (van €140 voor €80) is momenteel uitverkocht, dus je kan hem toch niet kopen. :)
 
@Helnas, dat is omdat ik denk dat dit sneller gaat, dit vanaf niets maken in CAD is een half uurtje werk (teminste, dat heb ik nu ongeveer er in gestoken). Daarnaast is ombouwen van bestaand materiaal vaak minder makkelijk dan het in eerste instantie lijkt. Het ding wordt overigens voorop een 1911 geplaatst, de ik wil daar niet een te groot ding op plaatsen. Tot slot: op de UV leds na heb ik alles in de kast liggen :)
 
Het ding wordt overigens voorop een 1911 geplaatst,
Hou er rekening mee dat batterijen "Zwaar" zijn (dit komt dus bovenop het gewicht van behuizing, PCB en componenten).
Gebruik je aan de andere kant een enkele (kleine en lichte) LiPo en een buck convertor, dan gaat de setup maar 10 minuten mee, je zult dus een compromis moeten vinden.

Je wilt tenslotte niet dat je loop uit zichzelf naar beneden gaat wijzen (krijg je een lamme pols van). :)
 
Klopt, daarom komen de batterijen niet in de demper maar in een los ding dat ik het uiterlijk ga geven van een railmount flashlight (en daar gaat ie ook geplaatst worden)

Teminste, dat lijkt mij op dit moment de best passende oplossing als ik de demper zo klein/licht mogelijk wil houden.
 
Lijkt me sterk dat je het kleiner kunt maken dan een xcoretech x301. Maar ik blijf dit volgen
 
Ik heb even een proefmodelletje geprint en even snel een paar fototjes geschoten, het ding is eenvoudig te printen ondanks zijn complexe vormen en qua verhoudingen past hij wel goed op de replica! niet te lang of dik, zoals je ziet op de laatste foto heeft hij geen invloed op de sights.

30725015337_4bebe0e419_h.jpg


45615067072_a3f77b3b4b_h.jpg


30725015217_6e08ae8f1c_h.jpg


In deze configuratie is dit dus een 4kamer demper met 9 UV leds voor de tracer
 
Terug
Bovenaan