De Dragon dg-47: goed voor starter, reserve en introducee?

Maffo

Well-Known Member
4 sep 2016
1.232
896
Trophies
17
Introductie

3tDQtKD.jpg




Een airsoft replica voor 30 euro, is het mogelijk? En dan niet een springer of goedkope nbb, maar een volledige aeg. Gunfire lijkt het te willen proberen met de dragon dg-47. Normaal rond de 70 euro, maar door meer dan 50% korting heb ik er twee bemachtigt voor 28 euro per stuk. De vraag die dan bij iedereen opkomt is: hoe? En de tweede vraag: Wat krijg je voor dat geld?

Een airsoft replica van 30 euro zie ik niet als een replica die je wilt gebruiken als degene die je het meest gaat gebruiken. In mijn ogen is dit een replica voor de starters met weinig budget, je reserve replica of degene die je aan introducee's geeft. In alle drie de gevallen dient de replica in mijn ogen aan twee voorwaarden te voldoen:

De replica moet zijn:

Simpel
en
werkend

Simpel in dat de replica niet moeilijk in gebruik dient te zijn. Je moet de replica aan iedereen moeten kunnen uitleggen in 5 minuten maximaal. Geen waarschuwingen, geen zorgen over dat er plots iets mee gebeurt, zoals biepjes van een mosfet oid, gewoon gaan met die banaan.
Werkend spreekt hopelijk voor zich. Alle onderdelen in de replica dienen te werken zoals ze moeten uit de doos. Dit is een replica waar je minimaal werk aan wilt hebben. Je moet ervan uit kunnen gaan dat je deze onaangepast in je kluis kan zetten en werkend eruit kan pakken wanneer nodig.

Dat zijn de verwachtingen voor deze replica: is het een simpele en werkende replica die geschikt is als reserve, starter of introducee replica?

verpakking & eerste impressie
DyH4ozQ.jpg

De verpakking is uiterst simpel. De replica zit in een kale doos, vastgezet met tierips op een stuk karton. Dit is geen verpakkingsmateriaal dat uitstraalt: hier zit kwaliteit in, eerder dat het uit de speelgoedwinkel komt. Maar dat is niet erg, de verpakking heeft zijn dienst gedaan en kan nu weg. Komt ook met een metalen ak highcap, een cleaning rod en een waardeloze handleiding.

De eerste impressie is uiterst positief. In vergelijking met de Cyma cm028 die net zoals deze replica een kopie is van de Tokyo Marui ak47 steekt deze er kop en schouders bovenuit. Waar de cm028 vaak zwart en grijs gemixt is, is bij de DG47 zorg gedragen dat de body en de voorkant geheel zwart is. Ook bevalt de nephouten kolf, pistolgrip en handguard in positieve zin op. Goed begin, laten we eerst een diepere kijk nemen naar de externals voordat we de replica opentrekken voor de interne componenten.

extern

ZHj39yd.jpg


cE7iwQ2.jpg


9E8gpd3.jpg


De DG47 is extern bijna geheel gemaakt van plastic. Slechts op enkele strategische punten is de keuze op metaal gevallen, zoals de loop, vizier en triggerguard. Dit zorgt voor twee kwaliteiten waar ik fan van ben. Ten eerste houd het de replica licht, belangrijk als je het als extra moet meezeulen of als die voor een nieuweling bedoeld is. Ten tweede houd het de replica goedkoop.

Wat opvalt aan de DG47 is dat ondanks zijn goedkope replicaschap er toch zorg in de externals lijkt te zijn gestoken. Ze hadden ook de cyma cm028 direct kunnen kopiëren en er de vingers af hebben getrokken. In plaats daarvan hebben ze ervoor gezorgd dat de replica 1 samenhangend geheel is, door het nephout mooier te maken en de 'metalen' onderdelen 1 kleur te maken. Er is nog 1 ander detail die ik wil benoemen: Dragon heeft op beide zijkanten diverse markeringen aangebracht. Deze geven net even dat beetje extra zonder te storen (ik kijk naar jouw, overprijsde 'kalashnikov' cyma rebrands).

KZ6QYKX.jpg

d8UNfGI.jpg


Er zijn twee dingen die echter tegenvallen: de magazijn catch pin valt er snel uit en de vizier moet licht worden uitgevijld om bruikbaar te zijn. Dit zijn kleine dingen, opgelost en een kleine vijl en seconden lijm, maar ze moeten worden benoemd.

SPwAHTx.jpg

vizier voor

optgO3V.jpg

vizier na


ddMKnrs.jpg


Kortom, voor een 30 euro kostende replica zijn de externals prima geschikt en verrassend mooi.

intern
pAPWPkb.jpg


En toen kwamen we bij de internals. Hier is er eigenlijk niets bijzonder te melden: precies zoals we willen. De v3 gearbox onder de dustcover is broodstandaard: metalen shell, standaard motor, j.g. 16:1 standaard gears, nozzle zonder o-ring, piston met 1 metalen tand en een plastieken springguide. Het had niet misstaan in een goedkopere cyma en dat is in dit geval goed nieuws.
MiXkOYz.jpg



Twee dingen die eraan opvielen: het vet was niet de standaard vieze groene smurrie, maar een dunnere in redelijke hoeveelheden aangebrachte lube. Het tweede is dat de replica standaard komt met een veer waarmee die 330 fps schiet. Dit een zeer acceptabele fps. Het voorkomt dat je de replica moet openen voor een nieuwe veer en er is geen kans dat je net over de fps limiet gaat. Volgens de veldchrono schoot deze 340, thuis schoot deze met 0,30 270 fps. In de praktijk komt het erop neer dat deze rond de 1 joule schiet, wat je 0,2 joule speling geeft.

mVDeywH.jpg


De gearbox is dus broodstandaard maar degelijk. Hetzelfde zou je kunnen zeggen over de hop-up en loop: standaard loop, plastieken hop-up unit. De bucking is wel heel erg goedkoop voelend. Dun en in plaats van de gladde structuur die je zou verwachten is deze een beetje ruw.

Er is echter een dodelijke probleem met de hop-up: het hopt niet. Zie deze twee foto's:
f2jBSbw.jpg

VRnNZ2a.jpg

Kan jij zien welke volledig aanstaat en welke niet? Ik in ieder geval niet en dat is een probleem. Een probleem veroorzaakt door iets heel kleins: de nub. Eerder 'nub', want om dit ielige stukje plastic is het eigenlijk teveel eer om dat genoemd te worden. Zoals je kan zien in vergelijking met de normale zwarte nub erboven is deze standaard nub simpelweg te klein. Nadat ik de hop-up arm iets had uitgevijld om een normale nub te kunnen plaatsen werkte deze hop vlekkeloos.

xt2G7Zz.jpg



Maar onthoudt: dat is al een handeling teveel aan de replica. Starters gaan dit niet doorhebben en het zou uiterst frusterend zijn als je erachter komt op het veld dat de reserve/ introducee replica maar 40 meter schiet, met geluk.

praktische ervaring

De eerste van de twee DG47's is op 24-6-2018 gebruikt op landgraaf bij airsoft no limit door mijn introducee. Het enige wat ik aan de replica had aangepast was het vervangen van de tamiya plug voor een deans. Zijn ervaring was ondanks dat de replica geen hop had positief. Het gewicht was fijn en hij leek deze prima te kunnen gebruiken. Ondanks de hop-up dus prima bruikbaar voor een introducee.

Op 30-6-2018 zijn de twee dragons getest op het nationaal airsoft centrum te Geldermalsen. Een van de dragons was gemodificeerd zodat de hop-up werkte, de andere niet.
FXEAw5E.jpg

Dit is de 50 meter baan op het nac. Twee doelwitten zijn gemarkeerd. De gemodificeerde dragon dg47 kwam tot het tweede doel dat op 40 meter staat. Dit doelwit kan met 6 op 10 consistentie worden geraakt. Dit zou ik iets minder dan dat je kan verwachten van een standaard replica willen noemen, maar wel acceptabel en werkbaar.

De tweede ongemodificeerde replica was veel minder goed. Het haalde net doel 1 op 25 meter. Bovendien was deze een stuk inconsistenter. Soms leek deze wel iets te hoppen, soms niet. Daardoor schoot deze ook een stuk slechter, zelfs de 25 meter was soms moeilijk te raken. Ik zou zeggen 5 op 10 raak op 25 meter. Dat is erg slecht.

Hierbij ook beide dg-47's na modificatie van de hopup door de chrono:

DG-47 I DG-47 II
278.1 285.5
284.2 290
283.8 290
283.7 289.7
283.8 289
283.9 290
282.7 290.9
283.9 289.6
283.1 290.3
283.6 289.2
Afwijking over tien schoten:
6.1 1.9 fps
rps:
10.14 10.7

Deze testen zijn gedaan met rocket platinum 0.25 bio bb's en een nanotech 7.4 2000 MaH 15-25c discharge lipo en de bijgeleverde hicap magazijn.

Ik ben verrast door hoe consistent beide replica's schieten. Bijna alle shoten zitten binnen 2 fps van elkaar, niet slecht voor een replica met uiterst goedkope onderdelen zoals nozzles zonder o-ring.


conclusie

+ Goedkoop. Dit is de goedkoopste aeg die ik ooit heb gezien, zelfs tweedehands.
+ Licht
+ gemakkelijk in gebruik
+ fps is perfect op 330 uit de doos

- Niet werkende hop-up uit de doos.
- Moeilijk aan te techen, moet geheel uit elkaar om bij de gearbox te komen.
- 40 meter range na modificaties is niet erg goed.
- buttplate is gemakkelijk verloren, moet worden vastgezet.

Zonde, dat is eigenlijk het eerste woord dat opkomt. Niet zozeer zonde van je geld, want een nieuwe volledige aeg voor de prijs van een skirmdag is ongeëvenaard. Wat zonde is, is dat deze zo dichtbij een complete aanrader was voor starters en als reserve en introducee replica. Maar de niet functionele hop-up is echt killer. Simpel is deze zeker, alleen niet volledig werkend uit de doos.

Als je ook maar de meest minimale kennis hebt van aeg's kan je hiervan een prima werkend replica maken voor een topprijs. Kan je dat, dan is dit voor 30 euro een complete aanrader. Maar dit is niet weggelegd voor de meeste starters en dat is jammer.

Voor mensen met tech-ervaring: 8

Voor mensen zonder: 4
 
Laatst bewerkt:
Klinkt bijna alsof het een ideale donor replica zou zijn als je zelf een vergelijkbare AK hebt en problemen hebt met je gearbox. Toch verbazingwekkend voor dat geld.
 
Mijn vraag in deze; zijn die J.G.tandwieltjes van staal?
Ik heb 2 dagen terug mijn gears van mijn Mp5 gestript want alu en ben nu aan t kijken voor stalen varianten.
Nieuwprijs van bijv.ICS tandwielen ligt rond de 30 euro.
Das nou net de prijs van deze complete replica.
Interessant. :)
 
Mijn vraag in deze; zijn die J.G.tandwieltjes van staal?
Ik heb 2 dagen terug mijn gears van mijn Mp5 gestript want alu en ben nu aan t kijken voor stalen varianten.
Nieuwprijs van bijv.ICS tandwielen ligt rond de 30 euro.
Das nou net de prijs van deze complete replica.
Interessant. :)

Haal een set SHS stalen gears, 20 euro.
 
@JWieleman Een van deze met korting is inderdaad goedkoper dan een cyma v3 gearbox los, mocht je er een nodig hebben.

@Vladimir Absoluut niet, dit zijn simpele gegoten metalen gears, een belediging voor alle dingen staal.
 
@Vladimir Absoluut niet, dit zijn simpele gegoten metalen gears, een belediging voor alle dingen staal.[/QUOTE]

Thx voor de verduidelijking.
Dan toch maar de ICS tandwielen.
 
Bedankt voor je duidelijke review. :)

Het blijft bijzonder. Een AK voor €30,-. Toen ik het voor het eerst las, was ik verbaasd.

Ondanks dat ze op het moment van schrijven uitverkocht zijn, het hele idee van een replica voor €30,- is bij te aantrekkelijk om het niet te doen. Ik hou deze dan ook zeker in het achterhoofd.
 
@Kroeskoppie ik raad deze nog steeds aan voor 30 euro, voor 50 ook en voor 70 zelfs ook nog. Mijn plannen ermee zijn om deze te flathoppen en voor de rest niks meer.

Ik heb de review geüpdatet met de range test die ik vandaag heb gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Nog een update met specifieke fps waarden van 10 schoten en rps.
 
Wauw! Gelijk ook open gemaakt en internals laten zien! Pro punten voor deze review! Thanks mr!
 
Dankje Jan, het is ook vanwege eigen interesse erin. 1 van de Dragons is nu super professioneel ge flathopt door mij (kuch) met een madbull 6.03 stalen loop. Spoedig zal die worden getest in hoeveel effect dit heeft gehad.