Contributie 2019 verlaagd

Ik vind de kosten bij de locaties juist wel mee vallen. Als je ziet wat voor tijd en effort die er in stoppen (en nee niet allemaal) om vergunningen te krijgen, het veld te onderhouden en noem maar op.

Helemaal eens met Crumble. Zeker in Nederland is de grond niet goedkoop en dan ook nog de aankleding. Daarnaast vergis ik me zelf ook nog wel eens hoeveel mensen er eigenlijk een dag aan het werk zijn op zo'n locatie!

Ik vind 20-30 euro voor een dag echt prima te doen. En ik zou nog wel meer willen betalen als we daar echt knetter gave locaties voor krijgen. Ergens een groot fabrieksterrein met meerdere lagen en gebouwen, en dan goeie missies :D Ja dan dok ik met liefde 50 euro.
 
Ik vind 5 euro per maand ...
ho ho, het maandbedrag is in 2019 wel 6 euro hoor:p maar inderdaad. Ik heb het er wel voor over.

Het is in totaal wel een jaarlijkse pot van 1,3 miljoen euro. Natuurlijk maken ze ook aardig wat kosten, maar ik vind persoonlijk ook dat ik niet genoeg terug zie voor mijn contributie.

Ik betaal het nu alleen omdat er geen andere optie is, dit komt natuurlijk door het alleenrecht van de NABV.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7 en RamonDales
Ach weet je voor je gevoel kan het altijd goedkoper , maar het is een leuke hobby en je hebt je pasje en replicas in huis wat vroeger ondenkbaar was zolang ik goed ter been ben blijf ik dan ook mooi lid van nabv.

Trouwens dit jaar kon je gratis met nabv pas een dag naar de army days dit in combintatie met een reductie van 6 euro per jaar .
Er gebeurt tenminste wat .

Robin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook zeker waar Robin! Het is ook weer niet zo dat ze er niets mee doen natuurlijk. Maar een beetje concurrentie zou niet per se slecht zijn denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Als je legaal een echte en onklaar gemaakte wil hebben ipv een replica, kan dit vanaf september 2018 in heel europa.
De contributie is pittig
 
De contributie is pittig

6 euro per maand is pittig? Ik denk dat dat wel meevalt, zeker in vergelijking met andere sporten.

Bijvoorbeeld, de gemiddelde contributie voetbal voor volwassenen was in 2017 16,40, Tennis 11,58, Hockey 23,41(!), atletiek 14,33, volleybal 18,75 en handbal 20,25. Bron: https://www.kennisbanksportenbewegen.nl/?file=8303&m=1515407073&action=file.download (pdf warning)

Zeker, daar krijg je van die sporten meer voor, maar je betaald ook minder dan de helft van de contributie. Daarvoor is de sport georganiseerd, is er een nationaal airsoft centrum, worden wedstrijden georganiseerd, heb je een verzekering voor schade bij derden en het allerbelangrijkst: je mag replica's bezitten. Dat je daar niet allemaal gebruik van maakt snap ik, maar dat laatste punt is toch al wel 6 euro waard lijkt me?

De nabv doet een hoop goed en een hoop slecht, maar ik denk dat de contributie niet 1 van de slechte dingen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en QuickFix
6 euro per maand is pittig? Ik denk dat dat wel meevalt, zeker in vergelijking met andere sporten.
Zeker, daar krijg je van die sporten meer voor, maar je betaald ook minder dan de helft van de contributie.

Daarvoor is de sport georganiseerd, is er een nationaal airsoft centrum, worden wedstrijden georganiseerd, heb je een verzekering voor schade bij derden en het allerbelangrijkst: je mag replica's bezitten.

Dat je daar niet allemaal gebruik van maakt snap ik, maar dat laatste punt is toch al wel 6 euro waard lijkt me?

Ik doe naast airsoft ook aan kungfu. Voor de contributie die ik daar betaal, krijg ik 4x per maand een leraar, en een locatie om te trainen voor enkele uren.
Om airsoft te beofenen moet ik zelf nog naar een veld toe, entree betalen, munitie etc.
Verschil = locatie en middelen om te beoefenen

De sport is georganiseerd - toch zijn er nog verschillen per veld, en velden zouden zelf ook hun regels kunnen stellen.
De gestelde regels zijn voor; veiligheid, wat gepaard gaat met verzekering.

Wedstrijden worden georganiseerd - For some reason zou het me niet verbazen dat hier een entree prijs aan hangt alsnog (ik weet niet uit mn hoofd of dit het geval is). Ook locatie waar dit gebeurd ligt voor mij op een niet echt nuttige plek, dus ik kan er niet echt gebruik van maken, al zou ik dat willen.

Je mag je replica bezitten - Dit is een interessant punt. Maar het is een beetje een proces wat zichzelf bestaansrecht geeft. Ik heb lidmaatschap nodig om mee te mogen doen aan evenementen en in winkels te kopen in Nederland (buitenland niet eens). Wanneer ik stop en de replica's niet mag hebben, komt er geen hond kijken of ik ze nog heb. Alleen als de politie binnen zou komen zou ik problemen hebben.
Het enige wat de NABV toevoegd is; er word bekeken of je een VOG kan hebben. Maar als dat niet de meest flinterdunne en nietszeggende barriere is, dan weet ik het ook niet =X

Verzekering bij derden - Dit is de reden dat veld eigenaren je weigeren als je geen pas hebt, je bent niet verzekerd omdat het NABV lidmaadschap vereist is, voor de flinterdunne vetting process en ''recht hebben op houden van''.
In theorie zouden velden dit zelf ook kunnen, hoe zit het anders met lasergame / paintball ongelukken voor bijv bedrijfs uitjes etc.

tl ; dr / samenvatting
NABV is een organisatie met als voordeel dat veiligheid en verzekering voor derden niet op de schouders van de spelers vallen.
De rest van de eisen en functies zijn flinterdun, een verlenging van verzekering en veiligheid, of om zichzelf bestaansrecht te geven.
Als laatste, georganiseerde dingen, waar veel mensen (aanname) niet nuttig gebruik van kunnen of willen maken.

Niet om de mensen van de NABV een rotdag te geven.
Maar is de NABV nodig? press x to doubt.

Ik vind het persoonlijk niet veel geld, al helemaal niet voor een jaar. Maar wat je er voor krijgt? In mijn optiek niets wat niet anders ook functioneel had gekund of wel geregeld was.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me hier bij aan. Het enige bestaansrecht is ontstaan door het alleenrecht en daarmee het gebrek aan concurrentie. Ik denk dat als ze zelfs maar 1 goede concurrent zouden hebben, ze ineens niet meer aan zouden klooien met eindeloze discussies over .4 en .36 BB's en andere zaken die er totaal niet toe doen.
 
Ik sluit me hier bij aan. Het enige bestaansrecht is ontstaan door het alleenrecht en daarmee het gebrek aan concurrentie. Ik denk dat als ze zelfs maar 1 goede concurrent zouden hebben, ze ineens niet meer aan zouden klooien met eindeloze discussies over .4 en .36 BB's en andere zaken die er totaal niet toe doen.
In alle eerlijkheid denk ik niet eens dat bestaansrecht uit alleenrecht is ontstaan.
Eerde typische Nederlandse behoefte aan regulatie en bureaucratie. Een vals gevoel van veiligheid en een minimale barrière aan kwaad willenden of ontwetenden.

Toevallig weet ik uit eigen ervaring, dat als er al een kleine bariere is, dat de meeste opportunisten of sukkelaar veelal afgeschrikt worden of het laten. Maar dit is echt een hekwerk van rijstpapier.
Then again; zitten wij als gebruikers wel te wachten op meer drastische middelen en draconische regelgeving.

*haalt schouders op*

Ik denk niet; weg met de NABV, maar denk wel eens overna wat ze voor (((ons))) betekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maffo
Ik doe naast airsoft ook aan kungfu. Voor de contributie die ik daar betaal, krijg ik 4x per maand een leraar, en een locatie om te trainen voor enkele uren.

Maar hoeveel is de contributie daarvoor? Dat zal ook wel een redelijke hoeveelheid, minimaal het dubbele, per maand hoger liggen. Plus biedt de nabv ook een locatie om te trainen, het nac. Ik snap absoluut dat dit geen plus is voor velen, maar ik maak er regelmatig dankbaar gebruik van.

De sport is georganiseerd - toch zijn er nog verschillen per veld, en velden zouden zelf ook hun regels kunnen stellen.
De gestelde regels zijn voor; veiligheid, wat gepaard gaat met verzekering.

Er zijn zeker verschillen per veld qua regels, maar de belangrijkste zijn wel rechtgetrokken.

Het enige wat de NABV toevoegd is; er word bekeken of je een VOG kan hebben. Maar als dat niet de meest flinterdunne en nietszeggende barriere is, dan weet ik het ook niet

Toevallig weet ik uit eigen ervaring, dat als er al een kleine bariere is, dat de meeste opportunisten of sukkelaar veelal afgeschrikt worden of het laten. Maar dit is echt een hekwerk van rijstpapier.

Ik denk dat je soms niet meer nodig hebt dan een kleine hobbel. Ik denk echt dat het de sport beter maakt dat deze hobbel in de vorm van een vog bestaat.

Maar is de NABV nodig? press x to doubt.

Is moeilijk te zeggen, ik denk wel dat het bestaan van een gecentraliseerde vereniging voor airsoft wel in politiek opzicht een grote plus is.

Ik denk niet; weg met de NABV, maar denk wel eens overna wat ze voor (((ons))) betekenen.

Eens, maar ik denk dat het ten dele ook komt doordat wat ze doen echt gebrekkig word gecommuniceerd. Wat doen ze nu per jaar? Wat is het idee voor komend jaar? Hoe gaan ze om met granaten en hoe zijn ze ermee bezig? De fps veranderingen, waarom zo? Wat zijn nu de voordelen voor een lid (maak een mooie flyer voor een nieuwe airsofter)? Wat doet de ledenraad en wat zijn hun meningen? Maak eens een jaarverslag etc etc.

De nabv moet aan het imago werken door betere communicatie en dat imago niet laten vormgeven door de facebook roeptoeters.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe naast airsoft ook aan kungfu. Voor de contributie die ik daar betaal, krijg ik 4x per maand een leraar, en een locatie om te trainen voor enkele uren.
Om airsoft te beofenen moet ik zelf nog naar een veld toe, entree betalen, munitie etc.
Verschil = locatie en middelen om te beoefenen

De sport is georganiseerd - toch zijn er nog verschillen per veld, en velden zouden zelf ook hun regels kunnen stellen.
De gestelde regels zijn voor; veiligheid, wat gepaard gaat met verzekering.

Wedstrijden worden georganiseerd - For some reason zou het me niet verbazen dat hier een entree prijs aan hangt alsnog (ik weet niet uit mn hoofd of dit het geval is). Ook locatie waar dit gebeurd ligt voor mij op een niet echt nuttige plek, dus ik kan er niet echt gebruik van maken, al zou ik dat willen.

Je mag je replica bezitten - Dit is een interessant punt. Maar het is een beetje een proces wat zichzelf bestaansrecht geeft. Ik heb lidmaatschap nodig om mee te mogen doen aan evenementen en in winkels te kopen in Nederland (buitenland niet eens). Wanneer ik stop en de replica's niet mag hebben, komt er geen hond kijken of ik ze nog heb. Alleen als de politie binnen zou komen zou ik problemen hebben.
Het enige wat de NABV toevoegd is; er word bekeken of je een VOG kan hebben. Maar als dat niet de meest flinterdunne en nietszeggende barriere is, dan weet ik het ook niet =X

Verzekering bij derden - Dit is de reden dat veld eigenaren je weigeren als je geen pas hebt, je bent niet verzekerd omdat het NABV lidmaadschap vereist is, voor de flinterdunne vetting process en ''recht hebben op houden van''.
In theorie zouden velden dit zelf ook kunnen, hoe zit het anders met lasergame / paintball ongelukken voor bijv bedrijfs uitjes etc.

tl ; dr / samenvatting
NABV is een organisatie met als voordeel dat veiligheid en verzekering voor derden niet op de schouders van de spelers vallen.
De rest van de eisen en functies zijn flinterdun, een verlenging van verzekering en veiligheid, of om zichzelf bestaansrecht te geven.
Als laatste, georganiseerde dingen, waar veel mensen (aanname) niet nuttig gebruik van kunnen of willen maken.

Niet om de mensen van de NABV een rotdag te geven.
Maar is de NABV nodig? press x to doubt.

Ik vind het persoonlijk niet veel geld, al helemaal niet voor een jaar. Maar wat je er voor krijgt? In mijn optiek niets wat niet anders ook functioneel had gekund of wel geregeld was.
Agreed!!
 
Laten we niet vergeten dat een gecontroleerd lidmaatschap (dmv van een vog) een vereiste was om airsoft überhaupt legaal te krijgen.

Het is erg gemakkelijk om te zeiken op de nabv (en daar zijn ook goede redenen voor), maar laten we niet doen alsof we beter af zouden zijn zonder de organisatie. Dat is lekker hypocriet, of rijd je liever eerst elke keer naar een opslag in België en dan door naar het veld voordat je kan spelen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7 en QuickFix
Ach weet je niemand verplicht je lid te blijven .

Degenen die het echt niet zien zitten zeggen hun lidmaatschap toch lekker op .

Wie houdt je tegen ?

En inderdaad 2x naar Belgie en je bent meer aan benzine kwijt .

Robin
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Ach weet je niemand verplicht je lid te blijven
Da's natuurlijk wel errug kort door de bocht natuurlijk.

Inderdaad, ik geef je gelijk: niemand verplicht je om aan airsoft te doen.
Overal in Europa kun je gewoon speelgoed balletjespistooltjes kopen en in het weekend lekker oorlogje spelen; je kunt het hierbij zo duur maken als je zelf wilt.

Hier in Nederland ben je, door de strikte regelgeving omtrent de wet wapens en munitie, echter verplicht om lid te worden van een airsoftvereniging en dat is op zich geen verkeerde eis: er zijn ook voetbalverenigingen waar je lid van kunt worden.
Probleem is echter dat er in ons geval, qua vereniging, niets te kiezen valt omdat er maar eentje is; sommigen noemen dit dan een monopoly, ik kan er persoonlijk niet wakker van liggen, maar snap het sentiment wel.

Voor mij is het relatief eenvoudig: ik woon op 15km (ofzo) van de grens met België, maar voor iemand uit, zeg Amsterdam, ligt dat minder eenvoudig als deze legaal de hobby wil beoefenen.

Het zijn, denk ik, dus niet zozeer de kosten, maar het principe waar het hier om draait: waarom is er maar één vereniging?
 
waarom is er maar één vereniging?

Waarom is er maar een knvb? Maar toch diverse voetbalclubs?
Er is 1 nabv en diverse clubs/teams.
Is ook wel zo handig dat er maar 1 overkoepelend orgaan met de overheid discussieert ipv 3 die alle 3 andere belangen hebben. Zou m.i. een rommeltje worden op die manier.

Ontopic.
Prijs verhoging, prijs verlaging etc maakt mij niet veel uit aangezien mijn werkgever de contributie betaald ;)
 
Waarom is er maar een knvb? Maar toch diverse voetbalclubs?
Ik hou niet van voetbal en weet er dus niet veel van af, maar volgens mij betaal je contributie aan je club, niet de KNVB, dus ik zie de vergelijking niet helemaal.:confused: