CO2 dump

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
Na 13 maanden geen airsoft gespeeld te hebben, vanwege een flinke verbouwing van mijn nieuwe huis was het afgelopen weekend EINDELIJK weer eens tijd om een bezoek aan het slagveld te brengen...

Tot zover het leuke gedeelte van de aanloop naar de skirm.
Tijdens het voorbereiden van mijn spullen, probeerde ik alvast CO2 patronen in mijn pistoolmagazijnen te doen en 1 voor 1 spoten alle patronen leeg in zowat elk magazijn die ik pakte (sommige door de ejection port en sommige lekten ineens bij de CO2 piercer) En om de verwarring nog groter te maken, gebeurde dit bij 4 afzonderlijke pistolen, waaronder een gloednieuwe SP-01 Shadow die een paar weken daarvoor nog geen enkel probleem vertoonde.

Eerst dacht ik dat het misschien te maken had met de lange periode dat ze niet waren gebruikt, maar bij 1 magazijn bleef de CO2 patroon wel goed. Of misschien heeft het iets te maken met de kou, dacht ik toen, maar alles ligt opgeslagen in een garage waar het nooit kouder wordt dan 10-15 graden. Dus dat kan het volgens mij ook niet zijn.

Iemand hier ervaring mee?
 
Ja, dat is bekend probleem als je magazijnen (zowel CO2 als GG overigens) een tijd niet gebruikt: de O-ringen drogen uit.

Je kunt proberen om de ringen weer soepel te maken door ze in een badje met siliconen olie te stoppen.
In het uiterste geval zul je ze moeten vervangen.

Uiteindelijk blijft voorkomen beter dan genezen, dus volgende keer (bij GG mags en soms werkt het ook bij CO2) een klein beetje gas overlaten zodat er druk op de ventielen (en ringen) blijft staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Blade
Dat zou een paar van de langzaam lekkende magazijnen kunnen verklaren, alleen dan snap ik nog niet waarom er bij 5 magazijnen, nadat de CO2 patroon geplaatst wordt, er een fontein aan CO2 uitspuit, net alsof de exhaust valve compleet open staat.
Of zouden dat dan ook uitgedroogde o-ringen zijn, die normaal de exhaust valve af moeten sluiten?
 
Dat klopt.

Een magazijn heeft twee "Gaten": eentje waar het gas binnenkomt (bij GG de "Fill Valve", bij CO2 de "Piercer") en eentje waar het gas weer uitkomt (de "Exhaust Valve") zodra de slagpen er tegenaan slaat.
Beiden hebben een (of meerdere) rubberen ringetjes om ervoor te zorgen dat het geheel gasdicht is.
Als een of beiden ringetjes uitdrogen, dan kan het gas ontsnappen en ben je weer 50 cent armer. :(

Even allebei je valve (of valve en piercer) ringetjes in olie leggen (of vervangen) en je magazijnen zouden weer moeten werken. :)
Piercer.jpgFillValve.jpgExhaustValve.jpg

Hou er rekening mee dat je ventielen met een speciaal tooltje los en vastmaakt, anders sloop je het brons.
1_daa38dcb-a799-4c1e-b7d4-2f3bddf8a9b5_grande.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Blade
Geen idee of het wat kan zijn, maar wat silicone olie aan de bovenkant
van je CO2 capsules doen? Heeft mijn lokale winkel me toch verteld...
 
Zou best kunnen dat dat voor een betere seal zorgt tussen je CO2 patroon en de dichtingsring rond de piercer
 
  • Leuk
Waarderingen: Basura Nephilim