bms voor lipo's?

Toekie

New Member
21 mei 2021
2
0
Trophies
1
Hallo,

ik vroeg me eigenlijk af of er mensen zijn die een simpele bms (Battery Management System) gebruiken voor de lipo's? Mijn huidige sticks zijn niet meer dan 2 x 18650 (7,4 v)of 3x 18650 (11,1 v ) en dan de navelstrengtjes voor balans laden met de +/- kabels. Ik hoor (en zie) nog steeds weleens ontploffende lipo's vanwege over of ondervoltage. Een simpele bms verhelpt dit probleem en is niet meer dan 3min soldeer werk.
Ik wil dit gaan toepassen op al mijn lipo's maar was benieuwd of andere dit wellicht al gedaan hadden en of het wat veranderd aan hoe de batterij presteerd (zou in theorie niks moeten veranderen behalve dat hij veiliger wordt).
lipo bms airsoft.png

Mvg,
T.
 
Nope, gebruiken mijn broers en ik niet. Als je merkt dat de respons of ROF omlaag gaat, dan gewoon batterijen vervangen.

Nu ben ik alleen benieuwd wat de discharge rate (C) van je 18650 zijn. Verwacht dat een reguliere lipo een hogere ontlading heeft...
 
Nee, maar ik gebruik wel een klein apparaatje dat je aan de balans stekker van de lipo hangt die de individuele cellen uit leest en een piep geeft als de een van de cellen onder een instelbare(3.5v heb ik hem op gezet) drempel waarde komen.
 
Ik zelf gebruik een slimme lader (een iMax B6AC om precies te zijn), deze wordt, zoals @Dutch© al aangeeft, verbonden met de LiPo via het balans stekkertje. Dit houdt de balans van de cellen in de gaten en kan jij aan je lader vertellen wat de drempelwaarde is, wanneer een cel hieronder zal komen geeft de lader een waarschuwing en zou dat voor jou het teken moeten zijn om je batterij te gaan vervangen.
 
Ik begreep juist dat @Dutch© een eenvoudig testertje als dit bedoeld (die kun je tijdens het spelen aangesloten houden, in tegenstelling tot een lader):
Bekijk bijlage 3659
Je hebt ze ook zonder display trouwens (die zullen een paar cent goedkoper zijn).

Dat had ik dan niet helemaal goed begrepen, maar wat is hier dan het nut van als je je LiPo's gebalanceerd oplaad? Zou er tijdens het spelen toch weinig verkeerd kunnen gaan? Of zie ik dit verkeerd?
 
Dit apparaatje houdt de voedingsspanning per cel van de LiPo in de gaten en daarmee de algehele staat.
Je sluit hem alleen aan op de balance-connector van de LiPo (deze gebruik je namelijk niet tijdens gebruik, maar daar staat wel de spanning per cel op).

Het uiteindelijke doel is dat je je LiPo niet diepontlaadt en of je dan naar de losse cellen kijkt of het geheel, maakt dan niet zoveel uit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Prinzie
€ 1,55 50%OFF | BX100 1S-8S Batterij Voltage Meter Tester Lipo Batterij Monitor Zoemer Alarm Indicator Voor 3.7V 7.4V 11.1V Rc Drone Helikopter
https://a.aliexpress.com/_vSVNYv

Kosten weinig, gaan ook piepen als het voltage te laag wordt dus je hoeft nieteens steeds te checken.