Bb-gate

Dus die Nimrod 0.40 gram bio mogen wel iemand ervaring met deze bb,s ? alvast maar een zak gekocht ze zijn bijna over uitverkocht .
 
Zijn ook nu meerdere organisaties die zwaardere BB"s toestaan , voor je daar naar toe gaat zou ik dit goed checken .

Desnoods effe een belletje .
 
Wordt dit nu per veld 'uitgezocht' of is de NABV dit actief aan het doen? Lijkt me totaal geen taak van de velden namelijk, maar juist van de belangenvereniging die letterlijk bestaat voor het oplossen van deze dingen.
Waarom heeft iedereen eigen regels?

Anders wil ik per merk ook wel uit gaan zoeken of ze vervuilend zijn.
1000 euro per merk dat je goed gekeurd wilt hebben op jouw veld en 500 voor een die je niet wil hebben. Dan proef ik ze persoonlijk en stop ik er een handje van in de grond om te kijken of het vervuiling op levert;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Trooper en QuickFix
Wordt dit nu per veld 'uitgezocht' of is de NABV dit actief aan het doen? Lijkt me totaal geen taak van de velden namelijk, maar juist van de belangenvereniging

Ze zouden dit samen moeten doen maar de nabv legt de volledige verantwoordelijkheid neer bij de organisatoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trooper
Ze zouden dit samen moeten doen maar de nabv legt de volledige verantwoordelijkheid neer bij de organisatoren.
Zoals het zou moeten zijn, want de NABV huurt ten slotte de velden niet en neemt de financiele risico's niet die een ondernemer neemt, evenmin krijgen ze een deel van de opbrengst. In dit geval hebben ze vooral gewaarschuwd, wat me niet onverstandig lijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en M14shooter
Zoals het zou moeten zijn, want de NABV huurt ten slotte de velden niet en neemt de financiele risico's niet die een ondernemer neemt, evenmin krijgen ze een deel van de opbrengst. In dit geval hebben ze vooral gewaarschuwd, wat me niet onverstandig lijkt.

Zoals het dus niet moet zijn. Waar de velden afhankelijk zijn van de nabv is de nabv net zo goed afhankelijk van de velden. Als er geen velden meer zijn kan de nabv wel opdoeken (buiten het bijna te verwaarlozen IAPS gedeelte).

De B staat voor belangen en het lijk mij dat dat ook de belangen van de organisatoren zijn. Dus meer ondersteuning van organisatoren lijkt mij niet meer als logisch en wenselijk.
 
Ik was zelf ook behoorlijk geschrokken van het bericht vanuit een andere hoek: Ik ben ook betrokken bij zgn Fablabs en daar staan duizenden 3D printers die voornamelijk met PLA printen. Dat is een biologisch afbreekbare kunststof die oa van Maiszetmeel gemaakt wordt. Laten diverse Biobased BB's ook van PLA gemaakt worden! maar de maattolerantie is voor BB's hoger dan voor 3D print filament, dus het klinkt logisch dat daar andere toevoegingen in zitten, al kan ik dat in mijn bescheiden en allezins on-professionele onderzoek niet terug vinden. De filamentproducenten ontkennen dat deze metalen door hun gebruikt worden gelukkig.
Er wordt onderzoek naar gedaan, laten we daar op vertrouwen en omdat er meerdere partijen belang bij hebben zal dat ook gerust gedegen gedaan worden. Op nog meer troep in de grond zit tenslotte niemand te wachten.
 
NABV financiert de onderzoeken naar de BB's en heeft ook contra expertise ingeschakeld toen die milieudienst hun onderzoeken publiceerden. Dus laten we niet doen alsof de NABV helemaal niets doet / heeft gedaan.

De toegestane bb's reguleren op NABV niveau om het zo maar even te zeggen is ook lastig. Dit omdat er veel verschillen zijn tussen velden. Je hebt binnen velden, buiten velden in de bossen, buiten velden op een bestrate ondergrond, buitenvelden die bodem bedekking gebruiken wat regelmatig vervangen kan worden, etc etc. Als je dan regels gaat opstellen moeten ze uniform zijn en daar gaan organisatoren niet blij mee zijn. Voor sommige velden zouden die regels dan te streng zijn en voor andere velden niet streng genoeg.

Het enige wat ik de NABV kwalijk neem is dat ze op het vlak van communicatie tekort schoten. Velden hadden eerder bewust gemaakt kunnen worden van de mogelijke toekomstige problemen. De eerste mailing over de bb gate vond ik ook meer vragen opwerpen dan beantwoorden. Wat dat betreft hebben ze nog wel iets te leren bij NABV.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter en QuickFix
ligt het nu aan mij? of hebben meerdere dat ze het opeens niet meer begrijpen?
Eerst zijn bijna alle bb's gevaarlijk voor de bodem. Dan zetten de organisatoren (VAO) zich in en mogen enkele merken/gewichten van de lijst.
En nu opeens kan alles weer als het oude?
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Bepaalde orga's zijn naar buiten getreden dat alle BB's weer zijn goedgekeurd op de velden. Op de 101Inc BB's en Tracer BB's na. Alleen de NABV moet hier nog officieel over communiceren naar de leden toe. Het schijnt zo te zijn dat de bodemvervuiling die heeft plaatsgevonden dus niet afkomstig lijkt te zijn van de BB's.

Deze informatie haal ik ook alleen maar uit o.a. berichtgeving van Balls and Arrows Lelystad op FaceBook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter en QuickFix
Fijn om te horen. Klinkt als weer een goede stap vooruit!
 
Bepaalde orga's zijn naar buiten getreden dat alle BB's weer zijn goedgekeurd op de velden. Op de 101Inc BB's en Tracer BB's na. Alleen de NABV moet hier nog officieel over communiceren naar de leden toe. Het schijnt zo te zijn dat de bodemvervuiling die heeft plaatsgevonden dus niet afkomstig lijkt te zijn van de BB's.

Deze informatie haal ik ook alleen maar uit o.a. berichtgeving van Balls and Arrows Lelystad op FaceBook.
Als het op Facebook staat is het waar. ;)

Maar ik heb dat ook gelezen inderdaad en hoop dat het doorzet en lekker bij het oude blijft. Blij dat ik geen doos van een of ander tijdelijk goedgekeurd merk heb gekocht. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander en Prinzie
Bepaalde orga's zijn naar buiten getreden dat alle BB's weer zijn goedgekeurd op de velden. Op de 101Inc BB's en Tracer BB's na. Alleen de NABV moet hier nog officieel over communiceren naar de leden toe. Het schijnt zo te zijn dat de bodemvervuiling die heeft plaatsgevonden dus niet afkomstig lijkt te zijn van de BB's.

Deze informatie haal ik ook alleen maar uit o.a. berichtgeving van Balls and Arrows Lelystad op FaceBook.

Kort uitgelegd komt het hier inderdaad op neer. Heb het lange verhaal gisteren gehoord. Maar belangrijkste is dat we weer normaal kunnen spelen.....tot dat het volgende zich weer opdoekt.......