Balls & Arrows beginners skirm 13-05-2017

Dimicare

Active Member
30 apr 2017
43
66
Trophies
10
Na mijn eerste post hier op het forum heb ik me aangemeld bij B&A voor de beginners skirm van afgelopen zaterdag 13 mei 2017 en dacht, ik tik hier mijn ervaring en bevindingen eens neer. Weet niet zeker of het een review is maar zet het maar wel even in dit forum deel. (Ps ik ben dyslectisch dus het kan zijn dat mijn spellingscontrole bepaalde dingen niet heeft opgepikt :) )

6:15 werd ik langzaam aan wakker gemaakt door een irritante piep, dit bleek de wekker te zijn die wel erg vroeg stond voor een zaterdag. Het duurde even voor ik door had waarom hij zo vroeg stond, het was geen werk dag tenslotte. Langzaam drong het echter door dat dit de dag was dat ik na 7 jaar weer ging airsoften.

Snel mn nest uit, de standaard ochtendritueel afhandelen en m’n spullen pakken. Voor schoeisel had ik mijn bergschoenen gepakt, ik kan hier dagen op lopen zonder problemen, en ze geven goed steun aan mn enkels. Drinken in handzame flesjes die precies in de magazijn pouches pasten (puur toeval dat het paste maar wel erg makkelijk). Eten voor tussen de middag en een hartige snak voor het eind van de dag. Ik had alles (dacht ik).

Gezien het 1:30 uur rijden is naar Lelystad en ik er volgens de website voor 9 uur moest zijn ben ik om 7 uur in de auto gestapt. Onderweg nog even getankt, geld gehaald en ik was strak om 8:30 uur op locatie… als eerste… bijna als eerste de marshals kwamen ook net aan.

Ik ben het terrein op gelopen en heb gewoon de pijlen gevolgd richting de safe zone, miste bijna de afslag want het papier was behoorlijk verbleekt. Aangekomen kon ik me melden bij een vriendelijk jongeman achter de bar. Hier mocht ik betalen en kreeg ik een snelle uitleg waar ik mijn huur kit kon halen me kon omkleden, koffie kon halen (yes) en kon wachten.

Ik was wat te vroeg om mijn huur kit op te halen, en moest even wachten tot de “person in charge” klaar was, hij moest zelf nog omkleden :). Daarna kreeg ik mijn kit, een G36 met 2 magazijnen, een pet, een geel vest, een sjaal die als mondbescherming diende, een vest, bril, en een overal. Ik werd slanker geschat dan ik ben (waarvoor dank :)) want de overal paste niet dus die werd gewisseld voor een maatje (twee) groter.

Toen was het wachten op de overige 39 aangemelde mensen. Erg leuk om te zien hoe gevarieerd de groep uiteindelijk was, van 18 tot 50+. Vrij veel met eigen gear en aa’s hoofdzakelijk M4/M16 achtige replica’s (geen idee welke precies want die M4’s lijken allemaal op elkaar). Er waren ook een paar snipers aanwezig en ik denk 10 a 15 met een huur kit. Tot 10 uur lekker zitten kletsen met verschillende mensen die, of net als ik voor het eerste waren, of al iets vaker hadden gespeeld.

Heb de FPS test ook meegedaan met mn huur kit, gewoon om het eens gedaan te hebben, en zou ik iedereen aanraden als je voor het eerste er bent want ik kreeg mooi m’n magazijn niet in de replica en kreeg ook meteen uitleg over het opdraaien van de Hi-cap magazijnen.

Om 10 uur gingen we het veld in onder begeleiding van een, in een telnyashka gestoken afgevaardigde van de NABV. Hier werden de eerste basis uitgelegd over de NABV, AA bezit, de spelregels etc. na de eerste uitleg ging we een potje spelen. Daarna weer uitleg, enzovoort. Gedurende de eerste paar spelen kwam ik er achter dat ik één ding was vergeten, mijn conditie! Ik was er vrij zeker van dat ik het 1,5 jaar geleden nog had maar het was mysterieus verdwenen.
Ik zal de spelen hier niet uiteenzetten, dan word het wel een erg lang verhaal. Maar de hele dag was het spelen afgewisseld met uitleg over airsoft, de NABV en tips en tricks over het spelen.

Al met al een erg goede en leuke dag die ik iedereen kan aanraden, de uitleg was duidelijk, en de afwisseling met spelen was erg leuk. Zorg wel dat je goede schoenen hebt, en genoeg drinken mee neemt. Daarnaast was ik om 4 uur blij dat ik nog een mars in de tas had zitten :).

Ik ben zelf brildrager, en de combinatie van een bril met een veiligheidsbril was echt een ramp, het besloeg vrijwel meteen. Ook de sjaal die we kregen als mondbescherming zorgde ervoor dat mn bril meteen besloeg. Dit zorgde sochtens voor dat ik zo nu en dan slecht zicht had als ik even stil ging zitten. In de middag heb ik mijn bril in de auto gelegd en met alleen de veiligheid bril gespeeld, ik zie dan nog genoeg maar krijg wel hoofdpijn na een tijdje. De sjaal heb ik eigenlijk niet gebruikt.
Ik zou eigenlijk zeggen koop een goede bril voor het spelen.

Op locatie is het ook goed geregeld, water, wc, winkel waar je van alles kunt kopen, bar met drinken, koffie en goede broodjes kroket. Op de “schietbaan” nog met de M4/M16 (?) van een andere speler mogen schieten. Die schoot beduidend beter dan mijn huur kit J

Wat me wel opviel was dat ik niemand met “mijn” wapen heb zien lopen. Iedereen had M4/M16 achtige wapens, met een eenzamen Scar er tussen, maar niemand met een AK :(.

Voor mij was dit wel de bevestiging dat ik dit vaker ga doen. Nu dan ook rustig de NABV pas aanvragen, een goede bril en mondbescherming aanschaffen en daarna eens rustig gaan kijken naar gear. Ik weet al wel wat ik wil (AK-74 + Russian) maar of ik nu al een AA aanschaf of nog een keer met een huur kit ga weet ik nog niet. Ook welk merk AA weet ik nog niet precies, mijn budget schommelt nogal :). En welke camo weet ik ook nog niet, ben wel gecharmeerd van de Partizan camo maargoed dat is een andere discussie.

Groet Gerwin
 
Ik ben zelf brildrager, en de combinatie van een bril met een veiligheidsbril was echt een ramp, het besloeg vrijwel meteen. Ook de sjaal die we kregen als mondbescherming zorgde ervoor dat mn bril meteen besloeg. Dit zorgde sochtens voor dat ik zo nu en dan slecht zicht had als ik even stil ging zitten. In de middag heb ik mijn bril in de auto gelegd en met alleen de veiligheid bril gespeeld, ik zie dan nog genoeg maar krijg wel hoofdpijn na een tijdje. De sjaal heb ik eigenlijk niet gebruikt.
Ik zou eigenlijk zeggen koop een goede bril voor het spelen.

Leuk geschreven Dimicare! Leuk om te zien dat je het zo naar je zin hebt gehad, ik kan zelf ook niet wachten tot m'n volgende skirm.. misschien zie ik je daar wel!

Ik ben zelf ook brildrager en heb meerdere afwegen gedaan. Of een bril groot genoeg die erover heen kwam, inzetstukjes in de veiligheidsbrillen of lenzen. Ik heb voor het laatste gekozen zodat ik ook nog dat laatste stukje zicht heb in m'n ooghoeken. Het is wat dedication maar ben er wel heel erg blij mee.. gewoon daglenzen zodat ik ze gewoon na een dag spelen weg kan gooien. Ik heb genoeg voor 30 skirms dus ik zit voorlopig wel goed voor slechts €45!

Misschien is dat ook een optie voor je. Het is wel even wennen op het beginnen en ik heb over het eerste setje ongeveer 20/30 minuten gedaan voordat ik ze in had. Vanochtend (ik ben nog steeds aan het wennen) deed ik er 10 minuten over.
 
He Welkom!

Tof dat je het naar je zin gehad hebt. Leuk verslag! B&A is inderdaad een heel leuk veld om te spelen.
Het beslaan van de bril is iets dat we in het begin bijna allemaal mee hebben gemaakt. Maak je niet druk, er zijn een hoop opzetbrillen die dit gigantisch irritante probleem oplossen. (Er zijn ook Russische brillen die je makkelijk over je eigen bril kan zetten)

Dat je niet veel AK's hebt gezien is toch alleen maar goed, zo blijven we een beetje uniek ;)
Partizan is een veel geziene camo intussen in Nederland, er zijn tal van Russische camo's die er nog veeel te weinig gezien worden dus keus heb je zat!

AK74 is een uitstekende keus, haha. Modern of oud? Ik heb zelf een 74N van E&L. Da's wel wat duurder, maar dan heb je ook een stukkie kwaliteit. Mocht je vragen hebben, ask away.

Groeten,

Strelok.
 
  • Leuk
Waarderingen: Igor en Camilo
Ik ben zelf brildrager, en de combinatie van een bril met een veiligheidsbril was echt een ramp, het besloeg vrijwel meteen. Ook de sjaal die we kregen als mondbescherming zorgde ervoor dat mn bril meteen besloeg. Dit zorgde sochtens voor dat ik zo nu en dan slecht zicht had als ik even stil ging zitten. In de middag heb ik mijn bril in de auto gelegd en met alleen de veiligheid bril gespeeld, ik zie dan nog genoeg maar krijg wel hoofdpijn na een tijdje. De sjaal heb ik eigenlijk niet gebruikt.
Ik zou eigenlijk zeggen koop een goede bril voor het spelen.

Heel herkenbaar. Gebruik zelf een Bolle X1000-RX goggle. Wel full-seal, maar met genoeg ruimte voor mijn bril glazen en een uitsparing in het rubber voor mijn bril poten. Met wat Nuprol anti fog redelijk tot goed een skirm te doen. Backup scenario, mocht dit niet voldoende zijn in de zomer is inderdaad net als @Tactical Bear daglezen te gaan gebruiken.

Wat voor mondbescherming wel wil helpen is een half mesh mask. Ventileert goed en je hebt alleen mesh voor je mond/neus.

Wat voor keuze gear/camo/replica wel wil helpen is (naast google) rond te kijken op een skirm, of de komende markt bij Balls & Arrows. Zie je wat leuks, loop d'r op af. :cool:
 
Welkom op het forum!

Leuk om te zien dat je het naar je zin had. Dat is altijd goed om te zien!

Ben zelf ook brildrager en herken het probleem met het foggen, vandaar dat ik binnenkort ook op een Bolle X1000 ga overstappen. Had nu de huurset goggels zoals die van b&a.

Als je wilt mag je m'n AK74U (ook een E&L) proberen als we elkaar zien bij B&A. Ben er de 28ste ook weer bij. Ik zal hem dan voor je meenemen

Veel plezier met het uitzoeken van je gear en replica en misschien tot snel.

Greets Camilo
Callsign: Vasily
 
bedankt voor de reacties :)
@Tactical Bear ik heb wel eens lenzen geprobeerd maar kan er niet goed tegen (droge ogen) en het idee in mn eigen oog te prikken heb ik maar een bril genomen :)

@Strelok ik zal me eens inlezen op Russische brillen :) qua camo zoek ik eigenlijk de "gewone" camo van het leger, niet special forces achtige dingen want ik ben absolute geen special forces materiaal :). ken je toevallig een goed website waar je de verschillende uniformen/camo's kunt vinden?
voor de AK wil ik eigenlijk de 74n van E&L maar die is me eigenlijk nog net te duur. reden is eigenlijk tweedelig, ik vind hem gewoon mooi :) wil graag een Russische loadout. en in de toekomst ook een Nicaraguaanse loadout (dus eigenlijk driedelig), het Nicaraguaanse leger heeft onder ander ook de AK-74n dat is echter meer een toekomst projectje (het 6e leger van het district Jinotega en Matagalpa)

@victor een mesh mask zat ik ook aa te denken, een aantal mensen hadden hem zaterdag ook op en ik heb nu een grote blauwe blek op mn kin dus had er eigenlijk ook een moeten hebben :)

@Camilo ik kan er de 28ste helaas niet bij zijn maar wel bedankt voor je aanbod!
 
  • Leuk
Waarderingen: Igor en Camilo
bedankt voor de reacties :)
@Tactical Bear ik heb wel eens lenzen geprobeerd maar kan er niet goed tegen (droge ogen) en het idee in mn eigen oog te prikken heb ik maar een bril genomen :)

@Strelok ik zal me eens inlezen op Russische brillen :) qua camo zoek ik eigenlijk de "gewone" camo van het leger, niet special forces achtige dingen want ik ben absolute geen special forces materiaal :). ken je toevallig een goed website waar je de verschillende uniformen/camo's kunt vinden?
voor de AK wil ik eigenlijk de 74n van E&L maar die is me eigenlijk nog net te duur. reden is eigenlijk tweedelig, ik vind hem gewoon mooi :) wil graag een Russische loadout. en in de toekomst ook een Nicaraguaanse loadout (dus eigenlijk driedelig), het Nicaraguaanse leger heeft onder ander ook de AK-74n dat is echter meer een toekomst projectje (het 6e leger van het district Jinotega en Matagalpa)
Het is 'n prijzig beestje, maar geloof me, het is wel elke euro waard. Heb de mijne nu al zo'n 4 jaar, en hij presteert nog steeds supergoed.
Je kan vrij veel camo's vinden op Camopedia.org. ( http://camopedia.org/index.php?title=Russia )

Onder ''normale'' camo kun je nog steeds vrijwel alle kanten op. Flora,VSR,EMR, Izlom, Kamysh. Om er zo maar een paar te noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
bedankt voor de reacties :)
@Tactical Bear ik heb wel eens lenzen geprobeerd maar kan er niet goed tegen (droge ogen) en het idee in mn eigen oog te prikken heb ik maar een bril genomen :)

@Strelok ik zal me eens inlezen op Russische brillen :) qua camo zoek ik eigenlijk de "gewone" camo van het leger, niet special forces achtige dingen want ik ben absolute geen special forces materiaal :). ken je toevallig een goed website waar je de verschillende uniformen/camo's kunt vinden?
voor de AK wil ik eigenlijk de 74n van E&L maar die is me eigenlijk nog net te duur. reden is eigenlijk tweedelig, ik vind hem gewoon mooi :) wil graag een Russische loadout. en in de toekomst ook een Nicaraguaanse loadout (dus eigenlijk driedelig), het Nicaraguaanse leger heeft onder ander ook de AK-74n dat is echter meer een toekomst projectje (het 6e leger van het district Jinotega en Matagalpa)

@victor een mesh mask zat ik ook aa te denken, een aantal mensen hadden hem zaterdag ook op en ik heb nu een grote blauwe blek op mn kin dus had er eigenlijk ook een moeten hebben :)

@Camilo ik kan er de 28ste helaas niet bij zijn maar wel bedankt voor je aanbod!

Supercool dat je een Nicaraguaanse load-out wilt maken. Hoe kom je zo hierbij? Ik weet toevallig uit betrouwbare bronnen dat ze vroeger (jaren 80') ook veel AKM's gebruikten i.c.m met andere soviet wapens zoals de: RPG-7, Dragunov, PKM Machine gun etc. Destijds droegen ze ook OD groen met een Chin-com chest rig, ze zullen nu inmiddels wel camo gebruiken ;)

En de volgende keer beter, als je een keer bij B&A bent kunnen we wel wat regelen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Leuke review en goed dat je voor een AK wilt gaan :D
Voor een budget kan je het best een cyma kopen en dan het liefst eentje van "full steel". Die zijn erg stevig en makkelijk te upgraden voor weinig geld. Ik heb zelf een cyma gekocht om een AK eens te proberen en later er een E&L bij gehaald. E&L is toch wel een stuk mooier en voelt vooral realistischer door het gewicht en schiet stock heel goed.
Voor Russische camo zou je eens langs airsoftcenter in Westervoort kunnen gaan. Daar komt @Igor die uitsluitend Russisch spul verkoopt. Je kan ook terecht op Ebay of via Red Alliance proberen wat te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Igor en Camilo
Supercool dat je een Nicaraguaanse load-out wilt maken. Hoe kom je zo hierbij? Ik weet toevallig uit betrouwbare bronnen dat ze vroeger (jaren 80') ook veel AKM's gebruikten i.c.m met andere soviet wapens zoals de: RPG-7, Dragunov, PKM Machine gun etc. Destijds droegen ze ook OD groen met een Chin-com chest rig, ze zullen nu inmiddels wel camo gebruiken ;)

En de volgende keer beter, als je een keer bij B&A bent kunnen we wel wat regelen :)

Ik heb in 2010 zes manden in Nicaragua gewoond en gewerkt voor mijn afstuderen. ik woonde daar op het terrein van het werk (waterkracht centrale) en we hadden daar permanent bewaking lopen. Meestal was dit eigen beveiligingspersoneel, maar een paar keer hadden we het leger die de bewaking deden. waren erg gezellige lui, erg goed in honkbal :). (en ze hebben AL's)

ze gebruiken nog steeds de AKM, onder andere :) en de camo die ze nu gebruiken is de woodland camo "gekregen" van de VS :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Bedankt voor je review!! Leuk om te zien dat het bevallen is ondanks het slechte zicht. Dat laatste klinkt wel super herkenbaar... Sinds een tijd gebruik ik nuprol clearview. Dat helpt bij mij als een tiet. Af en toe een paar druppels maar thats it. Waar ik vroeger echt door de mist heen moest kijken haha!

En een AK, geen slechte keuze nee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo en Stey
bedankt voor de reacties :)
@Tactical Bear ik heb wel eens lenzen geprobeerd maar kan er niet goed tegen (droge ogen) en het idee in mn eigen oog te prikken heb ik maar een bril genomen :)

@Strelok ik zal me eens inlezen op Russische brillen :) qua camo zoek ik eigenlijk de "gewone" camo van het leger, niet special forces achtige dingen want ik ben absolute geen special forces materiaal :). ken je toevallig een goed website waar je de verschillende uniformen/camo's kunt vinden?
voor de AK wil ik eigenlijk de 74n van E&L maar die is me eigenlijk nog net te duur. reden is eigenlijk tweedelig, ik vind hem gewoon mooi :) wil graag een Russische loadout. en in de toekomst ook een Nicaraguaanse loadout (dus eigenlijk driedelig), het Nicaraguaanse leger heeft onder ander ook de AK-74n dat is echter meer een toekomst projectje (het 6e leger van het district Jinotega en Matagalpa)

Kom je uit bij de nieuwe VKBO kits, erg gaaf! Zelf groot fan van geworden. Als je hulp met aanschaf van uniform nodig hebt kan je bij mij en mijn shop terecht :)
E&L is wel echt the way to go! probeer http://www.airsoft-entrepot.fr die hebben vaak beste merken AK replicas voor de beste prijs. Ze zijn ietjes duurder in aanschaf maar schieten goed uit de doos en kwaliteit is absoluut het beste! verzorg ze wel want net zoals de echte kunnen ze gaan roesten :)
 
  • Leuk
Waarderingen: ChaoSState en Camilo
Airsoft entrepot is een goede plek voor goedkope e&l's en lct, maar op sommige (lct) modellen zijn ze bij firesupport net even goedkoper:
https://www.fire-support.co.uk/category/lct-airsoft-aegs--kits/?manufacturer=&stock=&stpos=10
Ik heb hier met veel plezier mijn lct aks74U gekocht.

ken je toevallig een goed website waar je de verschillende uniformen/camo's kunt vinden?
Igor is erg bescheiden, maar ik zou zijn shop zeker aanbevelen voor (potentiële) Nederlandse rusfed spelers. Hij heeft een groot assortiment, zeker qua uniformen. Mijn advies: koop een klmk: http://redarmyairsoft.eu/russian-camouflage-suit-klmk-different-camouflages.html Ze zijn goedkoop maar werken top. Bovendien kan je dan zelf bepalen hoeveel ej er nog onder wil dragen, fijn voor bijvoorbeeld een warme zomer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Igor