B.L.Tech B.O.S.S.

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
In mijn speurtocht naar leuke gadgets, werd ik door een vriend gewezen op de B.O.S.S. unit (Ballistic Ordnance Sound System) van B.L.Tech. Dit is een klein bedrijfje uit Auckland, Nieuw Zeeland, die al jaren bezig zijn met het ontwikkelen van een soort geluidsmodule die gecombineerd kan worden met een AEG die de factor geluid en recoil toevoegt aan het airsoftspel om zo een nog gavere ervaring te krijgen op het veld.
En dit ding lijkt me echt zoooo vet om te gebruiken :D

14 februari hebben ze via hun facebookpagina laten weten aan de mensen die er al jaren met smart op wachten, dat het ontwerp nu eindelijk bij een grote airsoft producent/distributeur ligt ter beoordeling, dus zou het zomaar kunnen zijn dat deze in de nabije toekomst daadwerkelijk in productie gaat.

Waarschijnlijk gaat dit nooit in Nederland legaal op de markt gebracht kunnen worden, maar ik wil toch iedereen even mee laten delen in wat het is en niet onbelangrijk hoe het klinkt.

23792365855_262bf587c8_o.jpg


De unit ziet eruit als een M203 granaatwerper, de unit sluit je aan tussen je batterij en je replica in en de unit wordt gevuld met green gas. Bij iedere keer dat je de trekker overhaalt, zorgt de unit voor een schot met gas en een bijbehorende beweging van de zuiger in de unit. Maar genoeg tekst, nu de bewegende beelden:


en nog een oude video waarin de (volgens mij) eerste versie van de unit wordt getest op geluid.

 
  • Leuk
Waarderingen: qlymax, husky en Sadiek
@Blade awesome, laatste nieuws dat ik nog meegekregen had was
We will continue to post updates for those that still wish to see how the technology is progressing but at this stage the consumer airsoft market is on hold until future notice.
in mei 2016

Toch goed te horen dat de airsoft markt weer een optie is. Ben benieuwd!
 
Ziet er inderdaad koel uit, maar ik dacht dat launchers wel in Nederland toegestaan zijn, alleen de shell erin niet? En deze schiet geen shells of wat dan ook.
 
Ik ben ook echt benieuwd of ze verschillende uitvoeringen kunnen maken op het moment dat het een echte productiemodel wordt en wat de kans van slagen binnen de Nederlandse wetgeving is, want een M203 is nu al wel gewoon toegelaten.
 
Sounds good. Hopelijk kunnen ze dit in een betaalbare produktielijn omzetten. En dan wordt het ook tijd voor een Peltor tactical headset.
 
YES! Eindelijk in productie dus? Ik zit hier idd al een tijd op te wachten. Lijkt me heel tof, maar vraag me ook af hoe de wetgeving hiermee om gaat.

Wanner je dit inzet bij Veluwe Airsoft met een hotel naast het veld, krijg je wel verschrikte hotelgasten gok ik ;)

Ook interessant, wat als je batterij in de stock zit? :O
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
Ook interessant, wat als je batterij in de stock zit? :O

Dan wordt het een hoop verlengkabeltjes kopen :p

Ik zou deze module trouwens ook graag in een CQB formaat zien, voor alle kortere replica's, maar goed eerst maar ns afwachten hoe dit uitpakt
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
@Jan hoezo wetgeving? Lijkt me niet meer/minder dan een luidspreker (op gas, met wat electronica) die de form (maar niet functionaliteit) van een granaatwerper heeft?

in het filmpje van @Blade zie je een PEQ box zitten met een kabeltje naar de BOSS
 
@Jan hoezo wetgeving? Lijkt me niet meer/minder dan een luidspreker (op gas, met wat electronica) die de form (maar niet functionaliteit) van een granaatwerper heeft?
Er is volgens mij nog geen wetgeving, maar zoals ik zei kan ik me voorstellen dat een organisatie als Veluwe Airsoft klachten gaat krijgen als het echt net een slagveld lijkt naast het hotel. Een gevolg zou dan kunnen zijn dat de unit bij locaties niet gebruikt mag worden wegens geluidsoverlast.
 
@Jan, thanks voor de verduidelijking.
Het blijft vrij lastig om op basis van de youtube filmpjes een inschatting te maken van het geluids niveau. Laat staan hoe een veld vol met dergelijke units zou klinken.

Denk dat er niets anders rest dan lijdzaam af te wachten todat de eerste units op de markt komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
@Jan, thanks voor de verduidelijking.
Het blijft vrij lastig om op basis van de youtube filmpjes een inschatting te maken van het geluids niveau. Laat staan hoe een veld vol met dergelijke units zou klinken.

Denk dat er niets anders rest dan lijdzaam af te wachten todat de eerste units op de markt komen.

Ik zou zeker ook voor aanschaf adviseren even af te wachten wat het daadwerkelijke geluidsniveau is en te vragen bij velden of ze deze wel/niet toelaten. Zou zonde zijn om iets te kopen wat je vervolgens nergens mag gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Ik kwam nog een filmpje tegen waar je toch wel goed kan inschatten dat de B.O.S.S. unit heel erg luid is :p

 
Ik lees in een oudere facebook post dat het volume instelbaar zou moeten zijn?

Dan zou je em zowel in als outdoor kunnen gebruiken - of indien nodig een acceptabel volume kunnen instellen...

As a result of all the feedback, we have taken into consideration the pros and cons in particular the sound levels. We have put in place the ability to govern the amount of sound a unit can produce. We call it a “class” configuration and we plan to have 5 of them. A “class – 5″ config could allow many units to be played indoors whereas a “class – 1″ would require the use of professional hearing protection. These classes can be easily identified and as such, field owner can stipulate the class levels tolerance for their field.

https://www.facebook.com/bltechnologyNZ/posts/592382817565304
 
volgens mij zag ik dat ook in een van die filmpjes ja, die volumeknop.
 
nu ik het filmpje zie en hoor lijkt het mij wel zo chill dat er een volume knop op zit! ik zou me dood schrikken in CQB als er zoiets ineens de hoek komt omzetten!

edit: ik heb het idee dat de NL wetgeving dit niet goed gaat keuren. gezien we hiermee ook iets te dicht bij echte wapens komen. zowel qua looks als geluid!
 
Ben ik de enige die dit eigenlijk totaal niet ziet zitten? Ik snap het misschien voor milsims wel, maar bij een skirm heb ik geen zin om me het lazarus te schrikken en/of gehoorbescherming te moeten dragen als een aantal gasten van mijn team dit ding hebben. Ik kom gewoon om te spelen. :rolleyes:

Bovendien komt dit voor de leek wel érg echt over, en gaat dat ongetwijfeld problemen met omstanders opleveren. Om maar te zwijgen van evt. flashbacks voor de mensen onder ons die in dienst zitten/hebben gezeten bij Defensie of de politie.
 
Ben ik de enige die dit eigenlijk totaal niet ziet zitten? Ik snap het misschien voor milsims wel, maar bij een skirm heb ik geen zin om me het lazarus te schrikken en/of gehoorbescherming te moeten dragen als een aantal gasten van mijn team dit ding hebben. Ik kom gewoon om te spelen. :rolleyes:

Bovendien komt dit voor de leek wel érg echt over, en gaat dat ongetwijfeld problemen met omstanders opleveren. Om maar te zwijgen van evt. flashbacks voor de mensen onder ons die in dienst zitten/hebben gezeten bij Defensie of de politie.

Kan ik volkomen inkomen, de een wil meer realisme in zn skirm dan de ander. Echter zie ik sommige mensen ook al schrikken als je hard "Pang" roept en dit geldt eigenlijk ook voor het extra geluid dat GBB's, Soundhogs en granaten kunnen produceren. En wat je zegt over flashbacks, lijkt mij als je last hebt van traumatische ervaringen of PTSS door defensie/politie gerelateerd werk, dat het zowiezo al niet echt handig is als je skirms gaat bezoeken, met of zonder de geluidseffecten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valmijaan en JWieleman