APS ASR 112 HYBRID gearbox - Broken but usable

Pascal-XM

Well-Known Member
Trophies
15
Hallo allemaal!
Na 3 jaar trouwe dienst in mijn main (APS ASR112 Guardian) replica is de hybrid gearbox lichterlijk beschadigd.
Gearbox1.jpg

Zoals aangegeven op de foto is een pin bij de trigger unit afgebroken waardoor deze hele unit nu niet meer werkt. Na wat uitzoek werk blijkt dat met een GATE Titan drop in module deze pin overbodig is.

De rest van de gearbox is nog in tiptop-shape. (Op het slechtere shimwerk na dan). Dit heb ik inmiddels ook aangepakt en in totaal bij de gears zijn 8x1mm shims EXTRA aangebracht. Zou ik over stappen op een ander merk? HELL NO! Waarom? Omdat de ASR112 Guardian mijn allereerste replica is en het al 3 jaar heeft uitgehouden zonder veel extra werk. Deze heeft 28 weekend skirms in 2 jaar mee gemaakt (2018 niet gespeeld). Waarom geen nieuwe shell kopen? Zoals ik al vermeld heb, APS bevalt mij prima, de gearbox voelt goed sterk en solide aan. Het 2e voordeel is het APS quick-spring-change-system. Nouja, zo "quick" is het ook weer niet omdat je alsnog wel de hele gearbox uit je replica moet halen... MAAR om de veer te wisselen hoef je niet de hele gearbox open te halen. Er is inmiddels voor een ander project de APS Silveredge Extreme gearbox onderweg. Deze krijgt bijna de zelfde behandeling.

Het enige wat ik na een jaar heb gedaan is een ProWin Hopup in met een modify flathop set en een madbull 6.01mm barrel. (pro's barrel: ZIEKE ACCURATIE! con's barrel: Bij full auto jamt de 2e of 3e bb, dus mijn advies met 6.01mm is semi only.

Zoals in het begin staat is een pin in de gearbox gebroken nadat (toevallig) mijn broertje deze had gebruikt voor de skirm bij Bunkerhill. Ik had een nieuwe main laten maken bij Airsoft2Go. Een APS ASR 115 Spyder met F-mark en met Gate Titan dropin module (single shot only). Deze heb ik aangepast met een APS ASR 111 handguard, een ProWin hopup met maple leaf Macaron 70 bucking en een Maple leaf OHM tentioner (het zou immers een DMR setup worden doordat het een S-AEG is). Maar bij de 1e FPS meting bij Bunkerhill kwam deze op 300 FPS gemiddeld @.20g... *ZUCHT. Deze Spyder gaat dus ook een eigen topic krijgen wanneer ik alles binnen heb, kleine scoop: bijna alleen LONEX parts!

Maargoed, het HYBRID gearbox project heeft 6 stappen en ik ga ze allemaal hierin behandelen. Ik ben op dit moment bij stap 3 bestellen maar ga proberen stappen 1 tot 3 hier ook nog in te posten met foto's.
Stap 1: Gearbox leeghalen en schoonmaken.
Stap 2: Shimmen
Stap 3: GATE Titan dropin module monteren
Stap 4: Afstellen
Stap 5: Testen
Stap 6: 1e skirm
 
Daar heb ik overna zitten denken maar vind het makkelijker om het zo op te lossen. Ook met het oog op latere upgrades.
 
Mijn ervaring met goedkoop is duurkoop... Heb ik ook met mijn Impreza gemerkt;)

Weinig duurkoop aan een tap en een set screw. Heb het al genoeg gezien en ook dat het meer dan prima werkt. Als je het over duurkoop hebt kan je beter kijken naar APS. Voor de rest hecht ik weinig waarde aan de term goedkoop/duurkoop, als je wat van de internals af weet kan je prima met een goedkopere piston heel lang doen. SHS en CYMA FMR pistons bijvoorbeeld, deze worden het meest gebruikt en het zijn relatief de goedkopere pistons op de markt, zelfde met SHS gears, ZCI/SHS motors en etc. Ik vond je eerste opmerking enigszins logischer, dat je meteen gaat voor iets beter.
 
Terug
Bovenaan