Algemeen onderhoud replica

Crumble

Well-Known Member
23 mei 2017
564
426
Trophies
19
Ik heb nu mijn eerste replica en zie veel voorbij komen over het onderhoud. Maar het zijn wel 20000 verschillende manieren.

Wat is het beste om te doen voordat ik hem voor het eerst ga gebruiken?

En wat is aan te raden na elke skirm?

Zijn er daarnaast nog dingen die periodiek dienen te gebeuren?

Groet Sven
 
Voordat je hem voor het eerst gaat gebruiken zou ik de inner barrel goed schoonmaken. Thats all.

Voor de rest moet de gearbox open en vervalt je garantie. Dat is dus meestal niet zo handig.
 
E.e.a. is ook afhankelijk van de replica die je gekocht hebt.

De budget varianten moet je eigenlijk gelijk onderhoud aan plegen, aangezien deze vaak niet optimaal geshimed zijn, er gewoon een klodder vet in is gesmeten, waarschijnlijk de airseal wel wat te wensen over laat, etc. het voordeel hiervan is dat je je replica wel leert kennen en dat is altijd handig! Daarin tegen zijn de wat duurdere varianten vaak out of the box goed. Hier gooi je een batterij in of de luchtslang aan, een vol magazijn erin en gaan met dat ding!

Zelf heb ik b.v. een Specna Arms gekocht en gelijk alles open getrokken en aangepakt... zou hem nu haast blind kunnen openen als het moest... maar een maatje van mij heeft b.v. een G&G gekocht zodat hij direct kon spelen. Het is maar net wat je wilt.

Daarnaast heb je altijd periodiek onderhoud wat afhankelijk is van hoevaak je speelt (vergelijk het maar met een auto).

Hopelijk helpt het je iets...

Groet,
Peter
 
Heb nu zelf inderdaad een specna arms (de sa-b03). En wil hem wel een keer opentrekken en schoonmaken/aanpakken, maar dan wel met iemand met ervaring erbij. Dan kan ik gelijk war dingen leren en maak ik niets kapot (hoop ik). Mocht iemand zich geroepen voelen om te helpen... Let me know :)
 
Het lijkt allemaal spannender als dat het werkelijk is hoor... maar bij een Specna is het wel verstandig om er gelijk ff wat aan te doen...

Wil je best helpen met de basis dingetjes zodat je daarna zelf aan de slag kan, weet niet waar je vandaan komt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Crumble
Het lijkt allemaal spannender als dat het werkelijk is hoor... maar bij een Specna is het wel verstandig om er gelijk ff wat aan te doen...

Wil je best helpen met de basis dingetjes zodat je daarna zelf aan de slag kan, weet niet waar je vandaan komt?
Woon in Haarlem. Mocht dat wat zijn stuur dan even een pb.
 
Gewoon even een middagje Youtuben en even proberen, en je kent je gearbox zo uit je hoofd;)
 
Laatst bewerkt:
Hier is wat ik doe met mn replicas
1: Gewoon goed stof vrij opslaan
2: Innerbarrel schoonmaken
3:asg blasters gebruiken
4:grote jaarlijkse interne poets en invet beurt nadat je garantie erop zit

Meer niet heb het nu over een aeg uiteraard
 
Kom zelf uit Tiel, dus dat is niet direct om de hoek, maar uiteraard ben je van harte welkom.

Kan je dan wel laten zien hoe je je replica uit elkaar haalt (en weer in elkaar zet natuurlijk) en uitleg over wat eraan doe/gedaan heb.

Zoals ook aangegeven is er een sh*t load aan info te vinden op fora's of YouTube, dus daarmee zou je er ook uit moeten kunnen komen...

Mocht je interesse hebben hoor ik het wel!

Groet,
Peter
 
Tiel is niet om de hoek nee, miss na mn vakantie. Heb je toevallig wat linkjes specifiek voor Specna?
 
Het is een M4 en op het TM systeem gebaseerd, daar zullen meer dan genoeg video's van online staan en anders even zoeken op: Specna Arms Disassembly.
 
Inderdaad al genoeg filmpjes over m4's gevonden. Dacht miss handig om nog wat specifiek specna arms erbij te pakken. Algemeen schoonmaken enzo zijn ze er wel, maar niet echt over het invetten enzo. Ga nog wel even zoeken
 
Alles wat je beweegt vet je over het algemeen in, oftewel tandwielen, piston rack, de geleiders voor de piston, piston O-ring lichtelijk en cilinder lichtelijk.
 
What he said :)

Verder is dit wel een prima filmpje over een V2 gearbox als je het mij vraagt:
 
Merci mensen :) en anders een keertje langs het airsoftcentrum
 
Moet even kijken wanneer ik kan... Ga ook binnenkort op vakantie! Thanks voor het aanbod:D
 
NAC is bij mij om de hoek, dus ook geen enkel probleem als mijn eigen agenda het toelaat...

Succes in ieder geval!

Groet,
Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Crumble
Ff ter informatie, en wat ik eerder aanhaalde.
Je garantie vervalt direct zodra je de gearbox open maakt.
Het is iets om rekening mee te houden.
 
Dat klopt, maar bij een Specna is het ook een gok om het niet te doen ;)

Specna levert leuke replica's, maar de afwerking in de zin van shimming, AOE, airseal, etc. is doorgaans niet optimaal. Dit is ook logische, want daar gaat (veel) tijd en dus geld in zitten... maar als je pech hebt draai je wel je gearbox in de soep...

Als je het mij vraagt is het dus verstandiger om hem ff goed aan te pakken en dan geen garantie, als wachten tot de garantie is afgelopen met het risico dat je internals al behoorlijk mishandeld zijn...