Airsoften in belgie

Daanermers

New Member
20 aug 2021
1
0
Trophies
1
Hallo allemaal
Ik ben net begonnen met airsoften en ga aankomende zondag 22-08-21 naar fort knox nu is mijn vraag hoe moet ik dit doen met mijn replica want ik kan geen evenement aanmaken voor dit is alleen tonen van nabv pas en reservering van de skirm in belgie voldoende of komt er nog meer bij kijken
 
- In Belgie moet er, in tegenstelling tot Nederland, wel een slot op je wapenkoffer/tas.
- Wederom in tegenstelling met Nederland: De magazijnen, bb´s en eventueel gas en accu´s dienen gescheiden van de replica te worden vervoerd.
- In België is het verboden om een wapenmonteerbare laser te bezitten.

Verder is het enkel nodig om te kunnen aantonen (zowel bij controle in Nederland als België) dat je naar of van een evenement reist. Dus zorg ervoor dat je altijd iets hebt waarmee je dat kunt aantonen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Daanermers
Het is misschien ook zaak om even de regels omtrent airsoft die in België gelden even na te kijken.

Een replica vervoeren
Er staat in de wapenwet niets over het vervoer van replica’s. Het is aangeraden om replica’s enkel te vervoeren mits wettige reden (zie ‘dracht van een replica’) en dit via het kortst mogelijke traject tussen:

  • Woonplaats en verblijfplaats
  • Woon- of verblijfplaats en het Airsoftevenement
  • Woon- of verblijfplaats en een erkend handelaar/particulier na aankoop of ter herstelling
Specifieke maatregelen voor het vervoer van replica’s worden in de wapenwet nauwelijks omschreven. We vinden echter wel enkele regels terug die handelen over het vervoer van vuurwapens. Al is het niet verplicht om deze regels te volgen, kan het toepassen van een of meerdere van deze regels je een hoop problemen besparen.

  • Berg de replica op in de laadruimte van het vervoermiddel
  • De replica moet met ongeladen (batterij, magazijn(en) /lader(s) en BB’s gescheiden van het wapen) vervoerd worden. Als men de replica geladen (gebruiksklaar)
    vervoert, wordt dit beschouwd als het dragen ervan en dit is VERBODEN tenzij men hiervoor een wettige reden heeft
  • De replica moet vervoerd worden in een afgesloten koffer (sleutel en/of cijfercombinatie) of het wapen moet voorzien zijn van een trekkerslot of equivalente beveiliging
  • De replica nooit binnen handbereik vervoeren !
Indien je op de openbare weg aan een controle onderworpen wordt en de politie je laadruimte wil inspecteren, vermeld dan op een rustige en beleefde wijze spontaan dat er vrij verkrijgbare (Airsoft)wapens in het voertuig aanwezig zijn. Overhandig de politiediensten ook zoveel mogelijk informatie en toon ze, indien je er een hebt, je lidkaart van AAB.
Ook worden zaken als lasers en nachtkijkers niet op prijs gesteld, dus laat die ook thuis (mocht je ze hebben).

Veel plezier aankomende zondag @Daanermers!