Airsoft granaten in Nederland

Dat is een goede, het is geen lijkend explosief en zit geen klepel aan. Alle voorwaarden voor een granaat legaal te mogen maken in Nederland. Als je t ergens kan bestellen in Europa zit je wel goed. Edit: producent zit in Italië.
Maar ben ook erg benieuwd wat de wet geleerden hiervan zeggen.
 
Het is een mijn dus criteria voor granaten kun je hier niet op toepassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr
Dat is een goede, het is geen lijkend explosief en zit geen klepel aan. Alle voorwaarden voor een granaat legaal te mogen maken in Nederland. Als je t ergens kan bestellen in Europa zit je wel goed. Edit: producent zit in Italië.
Maar ben ook erg benieuwd wat de wet geleerden hiervan zeggen.

Gevaarlijke manier van redeneren. Wat oddball zegt klopt, bovendien is het niet zo dat alle granaten zonder lepel legaal zijn in Nederland, althans, dat weten we niet zeker omdat er vanuit de overheid geen hard bericht over komt. Waar we ons wel aan vast kunnen houden zijn de uitspraken van de nabv over welke devices gebruikt mogen worden in Nederland (op evenementen) en dus veilig zijn om te bezitten.

Let op dat hier twee dingen door elkaar heen lopen: het legaliteit van bezit en het al dan niet toegestaan van het gebruik. Het zou zomaar kunnen zijn dat je dit apparaat legaal in je bezit mag hebben en mag vervoeren (denk persoonlijk van niet, maar dat terzijde), maar dan nog mag je het niet gebruiken tijdens skirms tot daar een andere uitspraak over komt. (wat ik ook niet verwacht)

Met andere woorden, riskeer geen strafblad en verspil je geld niet en laat dit apparaat gewoon lekker links liggen.
 
Dat is een goede, het is geen lijkend explosief en zit geen klepel aan. Alle voorwaarden voor een granaat legaal te mogen maken in Nederland. Als je t ergens kan bestellen in Europa zit je wel goed. Edit: producent zit in Italië.
Maar ben ook erg benieuwd wat de wet geleerden hiervan zeggen.

Als je het aan min J&V vraagt of aan Justis, zullen ze je doorverwijzen naar de kct (korps chef taken, het oude bijzondere wetten).
Daar leg jij de vraag neer over onder welke cat hij valt en waarom je dat denkt.

Zo zijn dd 40mm patronen cat IV vanwege hun loop (meerdere), hun ruimte om druk vast te houden en een eigen "afschiet" mechanisme.

Wil je het zeker hebben leg het dan bij verschillende kct's neer. Heb ik toen ook gedaan met de 40mm en je hebt beter dossier.
 
Vermoedelijk worden mijnen nooit legaal omdat ze vergeten kunnen worden in de bossen en dan bij dieren de ogen eruit kunnen klappen.

Mag toch hopen dat mensen niet zomaar een mijn van 100 euro (ex verzendkosten, gas, bbs etc.) vergeten in het bos. Lijkt me eerder dat je een tactische plek in een gebouw kiest, waardoor je je spullen ook nog terug kan vinden. :D
 
Mag toch hopen dat mensen niet zomaar een mijn van 100 euro (ex verzendkosten, gas, bbs etc.) vergeten in het bos. Lijkt me eerder dat je een tactische plek in een gebouw kiest, waardoor je je spullen ook nog terug kan vinden. :D
Clay more in gebouw werkt niet.... iig niet met visdraad. Mijn gaat niet af en "vliegt door de lucht'(over de grond).
Heb dat bij chamers gezien in 2009

Dan moet je m echt vast tapen.
In het bos kun je m goed met zijn poten in de grond zetten.
 
Mag toch hopen
Wetgeving gaat ook altijd uit van theorie ("Mensen zouden..."), dat dit in de praktijk niet snel voor zal komen is niet waarom het draait.

Stel: iemand die een mijn plant moet onverhoopt naar het ziekenhuis oid (door een totaal niet gerelateerd ongelukje), dan is de kans groot dat de mijn onbeheerd achterblijft en bestaat er een kans dat iets of iemand onbedoeld geraakt wordt.

Het dragen van een gordel in de auto is verplicht. Niet omdat je een aanrijding krijgt, maar omdat er een kans bestaat dat je een aanrijding krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oddball
Als ik naar het ziekenhuis moet denk ik als eerste, mijn 100 euro! Daarnaast, als je teammates t weten, wel zo makkelijk ivm friendly fire, kunnne ze het ook meenemen.

Autogordel is vanwege veiligheidsredenen, dit vergelijken met een airsoft mijn gaat aardig scheef, kwa letsel en kans. Zonder gordel is de kans vele malen groter dat je t niet kan na vertellen of je mooie snoetje aan diggelen is.
Met een airsoft mijn mag je goed je best doen wil je daar je snuit aan open halen.
 
Als ik naar het ziekenhuis moet denk ik als eerste, mijn 100 euro!

Ook als je ongelukkig valt en buiten bewustzijn wordt afgevoerd? ......
Ik denk het niet, ook niet als je heel veel pijn hebt.

Ik snap Quickfix zijn reactie en kan de vergelijking wel vinden.

Een hpa fles wordt ook gelockt, niet omdat je gaat cheaten /druk aanpassen. Maar omdat het kan gebeuren.
 
Iets wat je opzettelijk verstopt en vervolgens van weg loopt is toch anders an een granaatje die je max 5 meter van je vandaan gooit en vervolgens weer op raapt als de kust veilig is.
 
Ik heb wel eens een mijn meegemaakt in het veld, en wanneer iemand besluit te tijgeren door het bos is de afstand van de mijn tot het lichaam (in dit geval ademsappel) niet heel groot.

Claymores en mijnen lijken me meer op het gebruik van pyros en 'nades zonder dat je ziet waar je gooit: blindfire. En dan is op geen enkel veld toegestaan.
 
Of stel je voor dat iemand blind man roept (nooit mee gemaakt nog maartoch) het spel wordt stil gelegd en vervolgens laat de bril loze man de mijn afgaan.
 
Zal niet zeggen dat het een "risico van het vak is" maar denk wel dat de kans groter is dat je de jackpot wint als de voorbeelden die hierboven worden gegeven (al zijn ze uiteraard meer dan terecht hoor!)

Maar in veel landen worden zoveel potentieel meer schadelijke producten gebruikt tijdens airsoft en toch blijft het bij een incident waarbij het mis gaat en ik heb nog nergens gezien dat er dodelijke ongevallen tijdens een potje airsoft zijn geweest.

Het is een mindset en jezelf beschermen tegen de "gevaren". Doe je nu ook al... wil je niet dat je tanden eruit worden geschoten, doe een bitje in, zit je niet te wachten op "rode vlekjes" op je gezicht doe een masker voor, geen zin in een verstuikte enkel... trek goede schoenen aan. Allemaal optionele zaken die niet verplicht zijn, maar wat de meeste wel doen... dus ben je bang voor een knal, zet gehoorbescherming op en als er een blind man situatie is lijkt het mij überhaupt niet verstandig om als blinde te gaan lopen, maar met je handen voor je ogen te wachten op hulp en je laten begeleiden naar een veilige plek.

We betuttelen in Nederland al genoeg, laat airsoft dan ieder zijn voor de stoere mannen en vrouwen :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Benniedictus
We betuttelen in Nederland al genoeg, laat airsoft dan ieder zijn voor de stoere mannen en vrouwen :p

Ja lieve tft scherm kinderen ( beeldbuis "bestaat niet meer") en nu terug naar de granaat discussie....

De mijn werd al gebruikt door clean shot ergens in 2017 in België. Dus voor onze zuiderburen mag t dus wel, kennelijk.
 
In de landen om ons heen mag het, en ik moet zeggen dat ik zeker een voorstander ben van alle soorten granaten, Shells, pyros, mijnen e.d. want dat is alleen maar een extra dimensie.

Maar dan wel zo dat het veilig gebeurd. Heb zat dingen fout zien gaan met verkeerd gebruikte attributen, van een tag round die een auto in geschoten wordt op iemand arm tot een professionele flashbang naast iemands oor (heb nog steeds de fluittoon in mijn oor en het is anderhalf jaar geleden) omdat die blind om een hoek gegooid werd.

En daar zit voor mij een beetje de crux met wat moet er wel en niet toegestaan worden. Want de AI Burst granaten zijn leuk, maar en zijn zat halve tamme die er Nuprol 4.0 en 2 membranen in doen "want dan knalt die zo lekker."

Als iedereen binnen de sport zich netjes zou gedragen zo ik zo overal mee instemmen, nu ben ik daar niet echt direct happig op. Als het een skirm is met bekenden oid zou ik het juist wel weer toejuichen.

Vind het een lastig onderwerp als we het hebben over attributen buiten de granaten.

Over de BB granaten kan ik alleen maar zeggen dat ik er een voorstander van ben en dat ze wat mij betreft allemaal legaal mogen, maar dat mag helaas niet volgens de huidige wetgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123