Airsoft granaten in Nederland

@Toothpick de versie met het gas in de launcher, is dat toevallig de TM??
Heb zelf ook namelijk een UGL onder de replica zitten en daar zit het gas dus niet in de "granaten" maar in de launcher zelf.

Mvg Roy aka Smitty
 
Ja de TM m320a1 daarvan zegt KCT van de politie dat ze legaal zijn. Ik heb er ook al mee geskirmed.
 
Jup die ja

2djqluq.jpg


Ps. Ugl zat er hier alleen voor foto op. Dit terrein is namelijk naar mijn inziens niet geschikt voor ugl.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie
Nou de "bb" is door de kerk.

Het heeft wat tijd en onderzoek gekost. Maar 40mm airsoft patronen zijn legaal om te gebruiken in de airsoft sport.
Samengevat: ze voldoen aan de eisen van een "wapen" en vallen daardoor onder cat IV van de wwm.

Lees de bijlage graag goed door voor meer duidelijkheid.

Let op, organisatoren kunnen eventueel ze verbieden op hun locatie. Kijk de reglementen dus goed na op hun site alvorens je ze daar gebruikt.

Zie hier voor de volledige info.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Crix en Henny_495
Super, hopelijk wordt het overgenomen door de mensen die erover gaan dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter
Ik ben zeer benieuwd naar de verdere ontwikkeling en hoe graag ik ze zelf ook zou willen gebruiken wacht ik nog heel even om ze massaal aan te schaffen...
 
Net document aangepast waar ook de mailing met de wetgever in staat.
zie ook hier

Super, hopelijk wordt het overgenomen door de mensen die erover gaan dan.
Dat is dus al zo, zie maar in de recent toegevoegde document met mailing. De wetgever (min J&V) gaat hier over en die keurt ze goed onder cat IV.

Als je de NABV bedoeld dan is dat hetzelfde als vragen aan de ANWB bij een groen verkeerslicht of je door mag rijden.
De wetgever heeft bepaald dat je met groen door mag rijden.

Zo ook hierbij heeft de wetgever bepaald dat 40mm patronen onder cat IV valt. Dus de ANWB...ehh NABV kan ze hoogstens verbieden. Maar omdat het een ontwikkeling is in de sport lijkt het me sterk omdat zij zich ook inzetten voor de sport. Dit zou erg tegenstrijdig zijn.
 
Ja dat is leuk Tooth, maar legaal is toch echt nog iets anders dan toegestaan. Het moet worden toegestaan door de nabv om daarmee niet in de problemen te komen en het moet worden toegestaan door organisatoren. Dus ik ga nog niet direct naar de winkel rennen ( die ze zeker niet gaan verkopen voor het ok van de nabv) om ze te gaan kopen. Ik heb al drie plus jaar zonder 40mm munitie/granaten gespeeld, kan vast nog wel iets langer. Goed dat jullie er hiermee vuur onder hebben gestoken zodat er hier iets mee gebeurt, maar er zal voor velen toch ook witte rook van de nabv moeten komen.
 
Ja dat is leuk Tooth, maar legaal is toch echt nog iets anders dan toegestaan. Het moet worden toegestaan door de nabv
Fout! de NABV is alleen een vereniging die adviseert. Ook wel gewoon private organisatie, net als de KNVB,ANWB,etc
Dus ze kunnen adviseren dat het gebruikt mag worden maar nog steeds is het de overheid die beslist.
De NABV kan wel het verbieden te gebruiken bij haar leden, maar dat zou hun in hun eigen vingers snijden zijn. Dit omdat ze zich inzetten voor de airsoft sport en ze dan opeens de sport tegen gaan werken.

om daarmee niet in de problemen te komen en het moet worden toegestaan door organisatoren.
Klopt, organisatoren kunnen er voor kiezen dat je er niet mee mag spelen. Net zoals ze dat met de legale granaten doen. Zo kunnen ze deze patronen ook toestaan/verbieden.

Ik heb al drie plus jaar zonder 40mm munitie/granaten gespeeld, kan vast nog wel iets langer. Goed dat jullie er hiermee vuur onder hebben gestoken zodat er hier iets mee gebeurt, maar er zal voor velen toch ook witte rook van de nabv moeten komen.
Dankje, ik heb eerdere ontdekkingen ook al bij de NABV aangegeven, maar omdat die al jaren een rechtszaak afwachten ben ik zelf dus maar onderzoek gaan doen. En dat gaat dus sneller dan jaren rechtszaak afwachten. En dat met alsnog goedkeuring/bevinding van de overheid.
 
Fout! de NABV is alleen een vereniging die adviseert. Ook wel gewoon private organisatie, net als de KNVB,ANWB,etc
Dus ze kunnen adviseren dat het gebruikt mag worden maar nog steeds is het de overheid die beslist.

Nee goed, ik ben een lid van de nabv dus moet ik daar toch eerst op wachten. Net zoals 95-99% van de rest van airsoftend Nederland. Want het kan dan wel legaal zijn, als ik het nabv lidmaatschap verlies heb ik alsnog een probleem. Niet zo bijdehand doen, je weet heel goed wat ik bedoel en waarom ik het onderscheid maak tussen 'legaal' en 'toegestaan'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter
toch is het nog steeds aan de organisator om het wel/niet toe te staan.
er staat nergens bij mijn weten in het reglement van de NABV dat je geen cat IV "wapens" mag gebruiken bij het beoefenen van de sport.
anders wil ik wel weten waar dat staat.
Als de wetgever zegt dat het legaal is dan mag je ze hebben. Het is dan aan de organisator om het wel/niet toe te staan op hun terreinen.
De NABV kan alleen beperkingen opleggen aan hun leden door te zeggen: leden mogen geen cat IV wapens hebben tesamen met hun airsoft apparaten. Maar zolang er nergens staat dat de NABV die beperking oplegt aan hun leden is het dus toegestaan. (daarbij zou het raar zijn als ze dat zeggen omdat ze VOOR de airsoft sport zijn. en het beperken zou ze TEGEN de airsoft sport laten zijn op dit punt.
Maar Icarus is er al mee bezig en mogelijk komt het nu van het stoffige plankje af en zegt de NABV na het bestuderen van mijn info wel ook van: Die Toothpick had gelijk, spelers ook wij zullen er geen beperking op leggen". (al zullen ze het eerste stuk dan weglaten :D
 
toch is het nog steeds aan de organisator om het wel/niet toe te staan.
er staat nergens bij mijn weten in het reglement van de NABV dat je geen cat IV "wapens" mag gebruiken bij het beoefenen van de sport.
anders wil ik wel weten waar dat staat.
Als de wetgever zegt dat het legaal is dan mag je ze hebben. Het is dan aan de organisator om het wel/niet toe te staan op hun terreinen.
De NABV kan alleen beperkingen opleggen aan hun leden door te zeggen: leden mogen geen cat IV wapens hebben tesamen met hun airsoft apparaten. Maar zolang er nergens staat dat de NABV die beperking oplegt aan hun leden is het dus toegestaan. (daarbij zou het raar zijn als ze dat zeggen omdat ze VOOR de airsoft sport zijn. en het beperken zou ze TEGEN de airsoft sport laten zijn op dit punt.
Maar Icarus is er al mee bezig en mogelijk komt het nu van het stoffige plankje af en zegt de NABV na het bestuderen van mijn info wel ook van: Die Toothpick had gelijk, spelers ook wij zullen er geen beperking op leggen". (al zullen ze het eerste stuk dan weglaten :D

Ik zou dit stukje toch even anders formuleren. Zoals jij het omschrijft zou men elkaar dus ook met kruisbogen, zwaarden en luchtbuksen te lijf kunnen gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander
Het zou kunnen maar die zijn niet voor airsoft gemaakt. Dus dan zou het "cat IV wapens gemaakt voor airsoft" moeten zijn.
 
En wie bepaald op landelijk (niet privé skirm) niveau wat wel/niet geschikt/gemaakt is voor airsoft? Oh ja... De NABV. ;)

Ik snap wat je probeert te zeggen hoor Toothpick, de NABV gaat niet over de legaliteit per se in Nederland, maar lidmaatschap is wel een vereiste om een AA te bezitten en ze stellen de landelijke spelregels op. Dus vanuit de praktijk gezien gaan velden en spelers ook het woord van de NABV afwachten.

En zoals je al zegt, de NABV gaat zaken die veilig zijn en een verrijking zijn van de sport echt niet tegenwerken, dus het komt wel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy
Denk persoonlijk inderdaad dat het gewoon het makkelijkste is om te wachten totdat we goedkeuring krijgen vanuit de NABV, want daar zijn wij tenslotte allemaal lid van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123 en Dodgy
Beste allen,

Ik ben nog vrij nieuw hier, maar ik wilde meteen al een M32 MGL (die grote granaatwerper die eruit ziet als een revolver voor de mensen die het niet kennen) kopen. Echter hoorde ik al vrij snel 'dit wapen en de munitie hiervoor is illegaal in Nederland' dus ik ging de forums en websites al af om het zeker te weten. Na enig uitspraak van een rechter of handgranaten, verschillende forums helemaal afgelezen te hebben en zelfs artikelen van Infopolitie en de NABV van 2014 gelezen te hebben, besloot ik laat ik de Juridisch adviseur van de NABV hier maar eens over bellen, dan weet ik zeker hoe het in mekaar zit.
Hij nam niet op maar belde me (tot mijn verbazing) wel terug. Hij vertelde mij dat de granaatwerpers absoluut legaal zijn in Nederland. Ze werden zelfs gemaakt in Flevoland vertelde hij me. Echter zijn de granaten hiervoor nog steeds illegaal Tevens vertelde hij me dat er onlangs een uitspraak was gedaan door een politieagent dat ze er voorstanders van waren. Echter was dit maar een politieagent, en geen heel korps of rechter wat deze uitspraak maakte, dus hier kan de NABV niet heel veel mee. Hij vertelde me tevens dat de NABV achter de keuze staat om de 40mm granaten gewoon legaal te maken, maar zei kunnen alleen maar afwachten totdat een rechter hier een uitspraak over doet, of de MvOJ. Dan pas kan het aangevochten worden.

Voor de meeste van jullie zal dit dus allemaal wel oud nieuws zijn, maar voor andere nieuwkomers die een granaatwerper willen kopen waarschijnlijk niet zo zeer. Ik maak dit dus meer aan zodat de andere nieuwkomers niet zoals mij zon 3 uur kwijt zijn, met artikelen en forums van 4 jaar oud lezen en opzoeken. Gewoon eventjes een opfrisser dus (want ik zal hoe dan ook ooit met zo'n apparaat rondlopen).

Met vriendelijke groet,

Een toekomstige Support/class
 
  • Leuk
Waarderingen: Twinfromhell