Airsoft granaten in Nederland

En dan te bedenken dat deze dingen verkocht worden bij nerfpijltjes.nl. Als ik naar deze discussie kijk mogen deze granaten zeker niet in Nederland.
 

Bijlagen

  • images.jpeg
    images.jpeg
    3,9 KB · Weergaven: 387
En dan te bedenken dat deze dingen verkocht worden bij nerfpijltjes.nl. Als ik naar deze discussie kijk mogen deze granaten zeker niet in Nederland.
Bedoel je nu dat je een account hebt aangemaakt om dit te roepen??

Graag even voorstellen in het voorstel topic :) Wel zo netjes.

OT: Volgens mij mag dat inderdaad niet
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
En dan te bedenken dat deze dingen verkocht worden bij nerfpijltjes.nl. Als ik naar deze discussie kijk mogen deze granaten zeker niet in Nederland.
Dat is echt kinderspeelgoed. Had er 1 voor mijn kids besteld, maar ik kan hem niet aanraden. 1 keer op een betonvloer laten vallen en hij is kapot. De hefboom is ook van plastic dat heel snel buigt.
 
Feit blijft nog altijd dat er slechts 3 airsoft granaten toegestaan zijn, waarbij over slechts één granaat een rechtszaak is geweest waarbij hij is toegestaan, en bij de andere twee slechts de NABV heeft gezegd dat 'ie toegestaan is, waarbij er geen gerechtelijke uitspraak geweest is of iets dergelijks.

- Airsoft Innovations Tornado (zonder lepel!) - Rechtszaak over geweest, is toegestaan
- Nova Epsilon - Toegestaan volgens de NABV
- Avatar Grenade - Toegestaan volgens de NABV

Alle overige granaten zijn gewoon niet toegestaan, denk aan:
- Airsoft Innovations XL Burst
- Airsoft Innovations Cyclone
- Granaten op bijv. 9mm 'blanks'
 
Grenadelauncher met 40mm grenade (96bbs) nu legaal te gebruiken in nl of (nog) niet?
Paar x mee gespeeld in DL, super lachen!!
 
Kort antwoord:
Nog steeds illegaal.

Lang antwoord:
Afhankelijk van het uiterlijk e.d. zou via jurisprudentie van een rechtszaak een 40mm legaal kunnen worden op dezelfde manier als de AI lepel-loze granaat. Echter is zo een zaak niet te voeren zonder dat er iemand mee gepakt wordt en het ook daadwerkelijk voor de rechter laat komen. En zelfs dan nog is er geen garantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Mag ik hem gebruiken van de organisatie van een skirm? Of laten zij dit niet toe? Is het dus enkel illegaal om de granaat daar te krijgen?
Bedankt alvast voor de info
 
Lees de regels van de nabv nog eens goed na dan zie je wat wel een niet gebruikt kan worden(legaal of illegaalis).
 
Ok bedankt oddball!
@M14shooter , was idd ook een optie, maar van een medeforumlid antwoord krijgen is natuurlijk simpeler;)
 
Ok bedankt oddball!
@M14shooter , was idd ook een optie, maar van een medeforumlid antwoord krijgen is natuurlijk simpeler;)

Simpeler, maar niet zekerder. Waarom een wild vreemde op een forum op zijn woord geloven als je ook gewoon de wetgeving kan lezen? Heb er 5 seconden over gedaan om het volgende te vinden op de site van de NABV.
"De vrijstelling geldt niet voor airsoftapparaten in de vorm van onder meer explosieven en soortgelijkeandere verschijningsvormen"

Dus nee, die echt lijkende 40mm shells zijn niet legaal. Alle airsoft explosieven zijn illegaal tenzij de rechter of de NABV via een officiële weg anders zegt.
 
Laatst bewerkt:
De meeste hier praten geen poep en het idee van een forum is toch juist elkaar helpen? Alles wat ik op acn aan info vind kan ik ook op internet vinden... dus waarom ben ik dan hier op dit forum? Precies, praten met en praten over airsoft met mede hobbyisten.
Stel mij was verteld dat een 40mm granaat was toegestaan dan had ik dat nog wel via de officiele weg geverifieerd, aint stupid!
 
"De vrijstelling geldt niet voor airsoftapparaten in de vorm van onder meer explosieven en soortgelijkeandere verschijningsvormen"
40mm "granaten" zijn geen granaten maar munitie. Hier gaan de meeste de fout in. Dus op dit vlak zijn ze toegestaan, MAAR... omdat bijna alle 40mm patronen een nippel hebben om gas in te goen is het een afzonderlijk wapen volgens de wwm. En dit "wapen" lijkt niet op een gewoon geweer waarvoor de airsoft ontheffing geld. Dus is in die uitvoering de 40mm patroon niet legaal. Alleen wanneer de launcher zelf het gas heeft en de 40mm patroon alleen de bb's (net zoiets als shotgun shells) is hij legaal volgens de wet.
Maar omdat dit verwarrend is voor sommige mensen zegt de NABV dat ze niet toegestaan zijn.
Maar er is 1 organisatie waar ik er gewoon mee heb gespeeld, hier heb ik ook de documentatie van de politie laten zien van de afd. KCT (oude naam is "bijzondere wetten". En was het dus ook geen probleem dat ik hem gebruikte met de skirm.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en Bozzie
Ergens is het natuurlijk kul dat ze niet alle airsoft meuk toestaan... je mag wel met een 1 op 1 replica op pad, wat haast niet van echt te onderscheiden is, maar een grenade(launcher) mag dan weer niet... echt iets hollands:confused:
 
De launcher algemeen toegestaan. Alleen de nabv staat geen 40mm airsoft patronen toe. En de wet alleen airsoft 40mm patronen welke geen eigen afvuur mechanisme hebben (door middel van gas/explosie/veer druk).
 
Ik
Ergens is het natuurlijk kul dat ze niet alle airsoft meuk toestaan...
wil dit toch even in de juiste context plaatsen:

Alle airsoft apparaten (met uitzondering van voorwerpen die niet gelijkend een vuurw@pen zijn, zoals de welbekende IKA Zuchi) waren tot 2013 illegaal in Nederland.
Na lang lobbyen met de staat heeft oa. de NABV het voor elkaar gekregen dat voorwerpen die wel een sterke gelijkenis met vuurw@pens hebben onder bepaalde voorwaarden (zoals het verplicht lid moeten zijn van een erkende airsoft vereniging) beperkt zijn toegestaan.

In deze afspraak is in eerste instantie alleen gesproken over pistolen, revolvers en geweren, later is de NABV bezig geweest met het regelen van andere vuurw@pen gelijkende voorwerpen, zoals (hand-) granaten en daarvoor is er nu toestemming voor granaten zonder lepel.

Dus: ja, de bureaucratische weg binnen het Nederlandse ministerieel apparaat is zo traag als dikke stroop, maar het oorspronkelijk doel was alleen pistolen en geweren en daarin is de NABV aardig geslaagd, want wij kennen hierin verder geen beperkingen zoals die wel in andere landen gelden (zoals oa. full auto in Duitsland).
 
Alleen de beperking van verplicht lidmaatschap. Zoals niet niet gelden in andere landen zoals Frankrijk en België ;)
 
Ik hoop wel dat dit in de toekomst word toegestaan. Claymore's, granaten, rpg's etc. geeft toch wel meer diepgang.
Dat je in dl geen fullauto mag schieten is redelijk gaar. Een lmg is de enige uitzondering hierop en deze mag wel fullauto. Ook erg vreemde regel vind ik dat.
Nu heb ik enkel nog in dl gespeeld. En in de zomer ren ik rond in een tshirt en als ik dan gehit word voel je dat wel ff... maar fullauto op je flikker krijgen is denk ik wel ff wennen hahahaha. Ben hier erg benieuwd naar zodra mn nabv pas binnen is :eek::p:D
Voor de moraalridders, ik kan het met bepaalde regels niet eens zijn danwel vreemd vinden, ik respecteer en houd mij wel aan deze;)
:)
 
In Duitsland mag je wel gewoon FA hebben zolang je replica onder de .5 Joule zit. LMG's kunnen vaak niet semi automatisch en zijn vandaar alleen full auto, maar ook dus .5 joule, waardoor ze op afstand niet heel effectief zijn. Claymore's en andere vormen van statische kills zijn ontzettend lame en saai, daarbij niemand is erbij dus je moet uit gaan van de eerlijkheid van de speler. Voor de rest als het apparaten zijn die water of poeder gebruiken dan heb ik er al helemaal geen zin in.
Granaten en etc. kunnen handig zijn voor cqb en het clearen van kamers, nu krijg je vaak choke points waar je niet doorheen komt, dit is natuurlijk ook inherent aan het design van het veld en ook mede door de orga op te lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Bozzie