Airoft kleding in vrije tijd

iDylan

Well-Known Member
25 nov 2018
68
17
Trophies
12
Hey goedemiddag

Dragen jullie soms wel je airsoft kleding in vrije tijd? (geen vesten ofzo etc)

Wil dit namelijk wel is gaan dragen in mijn vrije tijd, maar weet niet of dit een goed idee is.

Alvast bedankt
 
Ligt eraan wat je onder "Airsoftkleding" verstaat.
Jassen, broeken en vesten met bepaalde kenmerken (zoals insignes en passanten) moet je mee uitkijken aangezien je dit doorgaans niet mag dragen als je ze niet verdiend hebt (denk bijvoorbeeld aan rangtekens en teksten/beeldmerken van de politie) .

Verder maakt het (juridisch gezien) niet veel uit, afgezien van of het wel of niet gewenst is: echt lijkende DPM kan soms voor nare of ongewenste reacties van anderen zorgen, bijvoorbeeld.
 
Tja een camo broek aan trekken is geen probleem, maar in heel tenue rond lopen raad ik je niet aan.
Redenen daar van kan je zelf ook wel bedenken natuurlijk.

Edit: en zoals QuickFix zegt nooit insignes of rangen dragen. Al raad ik dit uberhaupt af als je ze niet hebt verdient. Ook op het veld.
 
En daarmee hebben beide heren de vraag uitstekend beantwoord.

Losse stukken (Enkel broek of jas ) zonder insignes of rangen maken niks uit. DPM is haast een mode geworden, zoveel schoolgangers met enkel een DPM jas of broek als modestuk.

Zou persoonlijk alleen geen Sumpftarn of Dot 44 aantrekken :p maar ik gok niet dat dat het geval is.
 
Zou persoonlijk alleen geen Sumpftarn of Dot 44 aantrekken :p maar ik gok niet dat dat het geval is.

Ik denk dat alleen de kenner dit herkent. Of die t kan waarderen is een tweede.

Mijn airsoft laarzen gebruiken ik alttijd als ik in de tuin werk. Het zijn dan russische laarzen en met zwarte overal ziet het miss raar uit in de tuin. Ach ja, boeiend, hebben de buren ook weer wat te loeren....
 
Hoe vaak ik camo over straat zie gaan is indrukwekkend, in de meest diverse vormen. Vooral surplus flecktarn kom je verrassend vaak tegen, maar meestal gaat het om modieuze 'camo' op jassen, tassen enzo. Hebben weinig met echte camo te maken, maar het is mode. Ik denk echt dat als jij niet volledig camo gekleed over straat gaat er weinig mensen problemen mee zullen hebben. Bedenk wel dat het een bepaald imago me zich meebrengt though.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Draag zelf vaak effen UBACs, Tactical polo's en shirts als reguliere shirts. De meeste mensen vinden ze er gewoon netjes uitzien.

Camo kleding draag ik zelf alleen af en toe een niet standaard patroon dat door willekeurige voorbijgangers als camo wordt herkend. En dan vooral T-shirts of een rugtas.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Laatst mijn airsoft rugtas meegenomen toen ik met de vrouw in hotel ging overnachten om persoonlijke spullen in mee te nemen maar ook vanwege dan de dag erna tas bij hebben terwijl we over het strand lopen.

Verder bij opendagen landmacht heb ik jas, broek, barret. Maar mijn zoon dan ook in zijn camo.
En de eerste armyshow in Enschede was ik ook in camo, afijn bij de 2e editie had ik er voor gezorgd dat er airsoft op de armyshow was en er ook een max van 7 airsofters met hun realistische loadout rond liepen(waaronder ikzelf)
 
Ik vraag me af,ben zelf nog van de leeftijd dat ik de dienstplicht heb meegemaakt en heb mijn plunje nog redelijk compleet,inclusief sgt strepen.
In principe ben ik op verlof voor onbepaalde tijd,dus mag ik met strepen op over straat?
 
Zou ik nie doen als ik jou was.
Ik loop altijd in een camo broek,gebruik ze namelijk ook gewoon op mijn werk want duurzaam spul maar met insignes lopen,verdiend of nie,is nie handig.
Er zou zomaar een extremist op het idee kunnen komen om een makkelijke militaire prooi te kelen.
Dat wil jij toch nie meemaken?o_O
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Ik draag bij sneeuw of als ik weet dat ik door de modder moet altijd mijn camouflage broek en kisten die ik tijdens het skirmen ook gebruik. Vind alles daar boven gewoon onnodig. Kan wel begrijpen dat als je bijvoorbeeld tijdens tuinieren of iets je UBACS/BDU top met ripstop stof aantrekt. Echter in volledige camouflage rondlopen op straat zonder het praktisch ergens voor nodig te hebben vind ik erg over de top en nogal neigen naar het "doen alsof".
 
  • Leuk
Waarderingen: Basura Nephilim
Ik ga een aantal van de broeken die ik voor airsoft gebruik als werk kledij kopen.
Lijkt stevig, en ik draag toch al goedkope zwarte T-shirtjes bijwijze van een werk tenu.
Paar stevige, goedkope en praktische BDU broeken daarbij lijkt me een praktische aanschaf.

Het is geen camo, zoals je op mn profiel pic kan zien, maar wel een Battle Dress Uniform stuk.
Ik verwacht er zelf geen issue over.
 
Zou ik nie doen als ik jou was.
Ik loop altijd in een camo broek,gebruik ze namelijk ook gewoon op mijn werk want duurzaam spul maar met insignes lopen,verdiend of nie,is nie handig.
Er zou zomaar een extremist op het idee kunnen komen om een makkelijke militaire prooi te kelen.
Dat wil jij toch nie meemaken?o_O

Tja extremisten hebben geen militair doelwit nodig,dat is de afgelopen dagen wel weer duidelijk geworden en mezelf aanpassen aan die lui weiger ik zowiezo.
Waar het mij om gaat is of er regels zijn waardoor zoiets gewoon niet mag?
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Uit m'n hoofd (maar voor mij is het ook alweer bijna 30 jaar geleden) mag je je strepen en batons alleen in actieve dienst dragen en bij speciale militaire gelegenheden (als veteranendag e.d.) in ieder geval niet als burger in vredestijd.
Alleen draaginsignes (mocht je een orde hebben) mag je iedere dag dragen, mits de kleding gepast is (jasje-dasje).

Mocht je het zeker willen weten, dan zou je er een e-mailtje aan jouw onderdeel kunnen wijden.
 
Draag net als @Boudewijn regelmatig (effen gekleurde) UBAC's overdag (ook op kantoor) en daar plak ik ook rustig callsigns, teampatches en mijn Great Oak.nl patches op. Collega's weten dat ik aan airsoft doe en hebben er geen probleem mee. In mijn vrije tijd regelmatig ook camobroek en/of camoshirt (als ik nog buitenshuis ga is het of, thuis vaak en) omdat ik het over het algemeen verrekte lekker vind dragen. Daarnaast loop ik ook heel vaak op mijn 5.11 ATAC's, gewoon omdat die lekker zitten en goede steun aan mijn gare enkels bieden ;)
 
Ik heb net een grote verbouwing van mijn huis achter de rug, dus heb bijna 9 maanden lang bijna dagelijks rondgelopen in mijn Claw gear Raider IV broeken (multicam, zwart en tan) in combinatie met een tactical fleece jack, muts en Mechanix handschoenen. Heel handig, comfortabel en je voelt je toch een beetje de hele tijd badass. :D Overal er mee geweest van supermarkt, bouwmarkt, eerste hulp, huisarts tot hypotheker en niemand heeft er echt raar van op staan kijken of er iets over gezegd, dus geen probleem mijns inziens.
 
eerste hulp, huisarts tot hypotheker
Iets te enthousiast aan het verbouwen geslagen? ;)

in principe geen probleem met het dragen van mijn airsoft kleding buiten het airsoften. Camo vroeger al veel gedragen/ kisten hoorden er standaard bij. En de Atacs-FG poncho houd me net zo goed droog op de fiets als een 13 in dozijn kruidvat poncho...
 
Soms draag ik een woodland shirt gewoon omdat ie heel lekker zit en soms omdat dat mijn enige schone shirt is haha de rest zit dan nog in de wasmand om 1 of andere vage reden was ik mijn airsoftkleding als eerste terwijl ik er maar 1x in de 4 weken of zo een skirm bezoek , vreemde gasten hoor die airsoft dudes haha