Advies gevraagd VFC HK416D

Goovscoov

Well-Known Member
30 nov 2018
97
81
Trophies
9
Beste mede-airsofters,

Graag vraag ik jullie om advies. Hiervoor is enige achtergrond info en uitleg op zijn plaats natuurlijk. Excuses dat het wat langdradig is, maar wel noodzakelijk om mijn vragen beter te begrijpen in mijn optiek. Alvast bedankt voor het nemen van de tijd en moeite om het te lezen.

Ik beoefen de airsoft sport nu ongeveer 1 jaar met plezier en ben in die tijd behoorlijk druk geweest met vooral mijn loadout en beter worden in de sport. Ik vind dat het nu tijd is om mijn aandacht te richten op mijn replica's. In die periode ben ik in het bezit geweest van maar 2 replica's (primary en secondary), die ik op het moment nogsteeds heb. Mijn primary is een HK416 D14.5RS van VFC. Ik heb deze replica aangeschaft bij QTAC destijds omdat deze op 20min rijafstand van mij verwijderd is en nieuw was in de sport (na een aantal introducedagen) en me graag wilde laten adviseren.
Wat mij opviel aan mijn replica is dat hij niet is zoals de CQB of de A5. Ik wilde toen eigenlijk de CQB variant maar heb toen het advies van QTAC aangenomen dat de variant met de langere barrel meer fps en range geeft en dat de inner barel altijd nog te verkleinen valt. ik heb dus geen korte inner barrel en kan de outerbarrel ook niet uit elkaar schroeven zoals dat bij andere varianten wel kan. Ook is mijn artikelnummer niet meer beschikbaar op Qtac, dus kan helaas geen link delen. Ik denk ook namelijk dat mijn variant de V1 betreft, deze vraag kan ik nog uitzetten bij VFC. Ik heb heeeel afentoe bij te snelle single shot het probleem dat single shot niet meer werkt, even full auto schieten en dan is het probleem verholpen. Naar mijn weten komt dit doordat er geen mosfet aanwezig is en duid in mijn ogen dat dit dan de V1 variant is. Zie foto's voor verdere info.

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Ik heb geen kaas gegeten van de technische kant van airsoft, ik kan hier en daar wel wat dingetjes begrijpen als er over wordt gepraat en wat schoonmaak en onderhoud plegen maar dan houd het ook echt op. Alhoewel ik super tevreden ben over mijn standaard HK416 ben ik toe aan het upgraden hiervan, intern maar ook extern. Ik zou graag wat meer range uit mijn replica willen halen. Ik merk namelijk dat ik wel regelmatig outranged wordt door andere assaulters. Mijn replica schiet heel constant in de meeste chrono's rond de 312 fps met 0.20g. Ik ben de joule nu even vergeten, ik dacht rond de 0,9. Het is weer een tijdje geleden want ik ben net terug van vakantie haha. Over het constante dus niks te klagen. Daarnaast wil ik hem dus ook extern aanpakken waarbij de prioriteit het verwijderen van de lange barrel is en vervangen door een korte zodat er een silencer op kan en hij er niet uitziet als een DMR haha. Verder een andere rail en een tan/black mix ervan maken. Kwa andere upgrades vind ik lastig en daarover dus graag jullie advies. Naast wat te upgraden ben ik ook benieuwd wie mij hierbij kan helpen. Op elk veld waar ik kom hoor ik hele slechte verhalen over QTAC als het gaat om reparatie en upgrades, maar waar dan wel? Ik ben niet de beroerdste om er een eindje voor te rijden. Ik heb een foto van hoe ik hem graag (ongeveer) zou willen bijgevoegd.

Daarnaast vraag ik ook jullie advies bij het volgende vraagstuk. Ik heb best wel een behoorlijk budget om mijn replica te upgraden, daarvan zou ik een nieuwe A5 oid van kunnen kopen bijvoorbeeld. Ik ben niet iemand die 10 replica's moet hebben, ik kan er toch maar met 1 tegelijk spelen. Omdat ik aan het uiterlijk ook dingen wil veranderen en omdat ik vermoed dat ik een V1 heb begin ik twijfelen over het feit of het niet slimmer is om mijn replica(met pijn het hart) te verkopen en een A5 of een v2 te kopen en het geld waarmee ik mijn replica heb verkocht of wat over is die A5 of v2 dan te upgraden innerlijk en (minder) uiterlijk.

Ik zie jullie advies graag tegemoet, alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • HK416-1.jpg
    HK416-1.jpg
    579,3 KB · Weergaven: 733
  • HK416.jpg
    HK416.jpg
    495,1 KB · Weergaven: 521
  • HK416-2.jpg
    HK416-2.jpg
    468,8 KB · Weergaven: 498
  • HK416-3.jpg
    HK416-3.jpg
    461,5 KB · Weergaven: 505
  • HK416D_uiterlijk.PNG
    HK416D_uiterlijk.PNG
    368 KB · Weergaven: 496
Vraagje: die laatste foto is dat nu je replica nu of hoe je wil dat hij eruit gaat zien? Want ziet er nu heel anders uit dan die andere foto's.

On topic: hoe lang is je replica nu dan met het extra stuk outerbarrel eraf geschroefd? Op de foto lijkt me dat namelijk standaard schroefdraad en kan je dus prima een kleinere innerbarrel steken en de juiste silencer of flash hider? Ziet er op de foto's op mijn mobiel in iedergeval niet mega lang uit.

In principe zul je toch al nieuwe inner barrel + flathop willen steken voor meer range en dit kan je ook als niet zo technisch persoon prima is mijn ervaring. Wat betreft silencer of flashhider is het even de dikte opmeten van het schroefdraad en of je het klokgewijs schroeft (CW) of tegen de klok (CCW).

Edit: Voor de andere vragen niet het gevoel dat ik zelf genoeg expertise erover heb, dus dat laat ik over aan de rest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Goovscoov
Vraagje: die laatste foto is dat nu je replica nu of hoe je wil dat hij eruit gaat zien? Want ziet er nu heel anders uit dan die andere foto's.
@JWieleman dank voor je reactie!
Dat klopt, de laatste foto is hoe ik hem graag kwa uiterlijk voor ogen heb. Dus o.a. andere stock, andere rail andere pistolgrip een mooie tan/black look.

Ik heb hem opgemeten voor je met het stukje eraf 79,5 cm en draait vast tegen de klok in, CCW dus. Ik denk ook niet dat dat heel spectaculair is om een korte precisie barrel erin te zetten met een flashhider erop.
Of ik het zelf kan, misschien. Maar ik laat het liever doen of met iemand samen doe, uiteraard betaal ik de service :). Heel eerlijk, ook een stukje gemakzucht denk ik. En andere rail en pistolgrip en alles lijkt voor mijzelf toch wel een uitdaging.
 
Ik plaats een kort antwoord op een paar punten maar wil er later nog wel dieper op in gaan.

Punt 1: barrel lengte is niet gerelateerd aan je range. Met een korte setup kan je net zoveel range halen als met een langere barrel.

Punt 2: de simpele mosfet in de v2 versie fixed het probleem van semi wat je beschrijft niet. Het helpt maar verhelpt het niet. Je hebt af en toe last van semi lock wat komt door het te snel los laten van de trekker in semi.

Punt 3: je hebt zo te zien het al voor elkaar gekregen om hem om te toveren naar een de 10.5 inch variant. De rail vervangen is relatief simpel. Meeste astetische zaken zijn vaak makkelijk. De pistol grip is alleen wat vervelender ivm shimming en motor height. Ik heb zelf de rail in kwestie die je graag zou willen op een specna en een maatje op een vfc.

Punt 4: het is financieel gezien totaal niet efficient om eerst een nieuwe replica te kopen en die dan te upgraden, gezien je in beide zo goed als dezelfde onderdelen wil vervangen voor een goede volledige upgrade.
 
  • Leuk
Waarderingen: Goovscoov
je replica inkorten heb je eigenlijk al gedaan door de extender eraf te draaien, waarschijnlijk draai je op dezelfde manier ook de flashhider van de extender af en voilà je hebt een kortere replica. (overigens het verhaal van een langere replica is meer fps/range/of wat dan ook is BS, maar dat kan je haast niet weten als je net met de sport start).

verder geef je aan dat je airseal eigenlijk heel goed/constant is, wat naar mijn idee altijd het eerste is wat je moet optimaliseren. Je zou er nog een iets sterkere veer in kunnen zetten voor iets meer power, maar tegelijk moet je ook uitkijken met de verschillende chrono's.... thuis schoot mijn replica 1.05J met 0.3 en bij de laatste skirm zat ik op 1.19 dus mocht bijna niet meedoen...

technisch dan blijft er eigenlijk alleen maar een barrel / hopup / bucking upgrade over. Dit is relatief simpel om zelf te doen en mocht je het echt niet aandurven ben je van harte welkom. Persoonlijk ben ik erg te spreken over de promtheus barrels en dat kan je prima combineren met een modify flathop setje of iets meer fancy is misschien een maple leaf setje, maar zal vergelijkbaar resultaat geven.

optische upgrades als rails, pistolgrip en stock probeer ik zoveel mogelijk te vermijden aangezien "airsoftspec" eigenlijk net zoveel zegt als "het moet passen, maar het kan net zo goed zijn dat je nog van alles moet aanpassen" een scope, grip, lampje enzo kan je er verder opzetten zoals je het zelf leuk vind. dus ga je met je rail oid aan de gang zoek dan misschien even naar mensen die al ervaring hebben met dat model (maar hou er ook rekening mee dat jouw VFC bijvoorbeeld ook weer anders kan zijn als iemand anders z'n Krytac).

overigens kan ook het gewicht van je bb misschien nog wel wat winst geven. met welk gewicht schiet je nu?
 
  • Leuk
Waarderingen: Goovscoov
Dank voor je reactie @Rebelattack! Stiekem hoopte ik ook dat je zou reageren omdat ik jou post over de HK416 upgrade had gelezen en regelmatig technische post van je tegen kom haha! Graag reageer ik nog even op jouw punten, verder DM of Whatsapp om dieper op in te gaan als je tijd hebt misschien?

Punt 1: barrel lengte is niet gerelateerd aan je range. Met een korte setup kan je net zoveel range halen als met een langere barrel.
Daar kwam ik helaas ook achter, maargoed op dat moment nieuw in de sport en geen idee.

Punt 2: de simpele mosfet in de v2 versie fixed het probleem van semi wat je beschrijft niet. Het helpt maar verhelpt het niet. Je hebt af en toe last van semi lock wat komt door het te snel los laten van de trekker in semi.
Ah, zou het dan kunnen zijn dat ik misschien toch een V2 versie heb? Zijn er nog meer punten waaraan dit te herkennen is zonder dat ik hem open hoef te schroeven(wat ik liever niet zelf doe) of niet mogelijk?

Punt 3: je hebt zo te zien het al voor elkaar gekregen om hem om te toveren naar een de 10.5 inch variant.
Hoe bedoel je precies met het omtoveren? Het afschroeven van de outerbarrel?

Punt 4: het is financieel gezien totaal niet efficient om eerst een nieuwe replica te kopen en die dan te upgraden, gezien je in beide zo goed als dezelfde onderdelen wil vervangen voor een goede volledige upgrade.
Check, ik had daar geen goed beeld van namelijk vandaar de twijfel.
 
Laatst bewerkt:
@Peter Boudewijn bedankt voor je reactie! Ik heb voor mijn vakantie ook contact gehad met GW_mata die veel ervaring heeft met de VFC HK's.
je replica inkorten heb je eigenlijk al gedaan door de extender eraf te draaien, waarschijnlijk draai je op dezelfde manier ook de flashhider van de extender af en voilà je hebt een kortere replica.
Dat is dus het grappige, ik heb andere VFC HK416's gezien en daarbij kan je de flashider van de externder afdraaien. Dat gaat bij mij niet ik heb een 1 extender in zijn geheel.

Dit is relatief simpel om zelf te doen en mocht je het echt niet aandurven ben je van harte welkom
Ik krijg nu meerdere aanmelding vanwege de post en ook met GW_mata gesproken maar houd je aanbod zeker open, erg vriendelijk van je! :)

overigens kan ook het gewicht van je bb misschien nog wel wat winst geven. met welk gewicht schiet je nu?
Ik schoot in het begin met 0.25, ik ben al snel overgegaan naar 0.28 wat in mijn ogen al een wereld van verschil was en schiet sindsdien alleen met 0.28, 0.30 heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.
 
Dank voor je reactie @Rebelattack! Stiekem hoopte ik ook dat je zou reageren omdat ik jou post over de HK416 upgrade had gelezen en regelmatig technische post van je tegen kom haha! Graag reageer ik nog even op jouw punten, verder DM of Whatsapp om dieper op in te gaan als je tijd hebt misschien?

Np, stuur me maar een PB, zo nodig met een nummer. Tbh als je het wil laten doen door iemand dan zou ik vooral Mata nog eens benaderen en pressuren, gezien hij zelf nu ook zijn vfc hk416 op hpa aardig in elkaar heeft zitten(aardig in zijn ogen is optimaal voor de meeste), zal hij die van jou als aeg ook prima kunnen omtoveren.

Daar kwam ik helaas ook achter, maargoed op dat moment nieuw in de sport en geen idee.

Ah, zou het dan kunnen zijn dat ik misschien toch een V2 versie heb? Zijn er nog meer punten waaraan dit te herkennen is zonder dat ik hem open hoef te schroeven(wat ik liever niet zelf doe) of niet mogelijk?

Nee meer dat dit euvel niet inherent is aan of er wel of niet een mosfet in zit maar ligt aan het design van de V2 gearbox. Zolang je geen triggerboard hebt zal je dit altijd kunnen hebben, maar factoren zoals een hoger voltage batterij, sterkere motor en mosfet zorgen er wel voor dat de kans erop een stuk minder wordt.

Hoe bedoel je precies met het omtoveren? Het afschroeven van de outerbarrel?

Ja, zoals Peter al zei zou nu de flash hider eraf moeten kunnen en dan heb je een 10.5 inch lengte build. Andere inner en klaar. In principe kun je nu ook de flash hider en silencer combo halen die je op het plaatje liet zien en die op je rifle zetten. Alsnog raad ik je dan aan een kortere inner erin te steken gezien je dan makkelijk kan wisselen qua look.

Check, ik had daar geen goed beeld van namelijk vandaar de twijfel.

Je krijgt je huidige replica niet voor meer verkocht dan dat je uit zal geven aan een nieuwe en dan moet je praktisch hetzelfde geven aan upgrades voor beide op misschien 2 tientjes na voor een tappet plate en piston head.

Qua externe upgrades zoals de rail, ik zou dan kijken naar bijvoorbeeld een HAO HK416 rail, degene die ik op me specna heb is leuk en een stuk beter te doen qua prijs, maar montage is een bitch en of alles perfect blijft zitten is wel een ding. Wederom zoals Peter al zei, extern upgraden is leuk, maar het is soms het allemaal net wel of net niet. Daarom dat ik dan ook HAO aanraad gezien je daarvan wel kan verwachten dat je goede kwaliteit krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Goovscoov
Als je wilt weten of je een mosfet heb of niet, mail VFC! Heb ik ook een tijdje geleden gedaan (ik vroeg het me ook namelijk af) en ze kunnen aan de hand van je serienummer kijken of je mosfet heb of niet.

Ik zou aanraden om je veer te vervangen aangezien ik 0,9 joule wel erg laag vind, maar dat is wel een enorm gedoe als je nooit eerder een gearbox open heb gemaakt.

Mijn HK416 ziet er ongeveer hetzelfde uit als de HK416 die jij uiteindelijk wilt (alleen dan in het zwart). Ik heb een Geissele SMR rail en een magpull stock van Aliexpress dus wel lekker goedkoop. Het wisselen van de rail vond ik ook een enorm gedoe.

7NkuDni.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Goovscoov
Thnx voor je reactie @Jelle Ik heb inmiddels GW_Mata bereid gevonden om mijn replica onderhande te nemen! :)
 
Ik dacht, laat ik eens terugkoppeling geven over wat er uiteindelijk met mijn replica is gebeurd. Ik heb met @GW_Mata (https://www.instagram.com/gw_mata/) mijn wensen besproken voor zowel het innerlijk als uiterlijk. Hij is er mee aan de slag gegaan en ik kan met trots vertellen dat ik nu een full geupgrade HK416D heb met de looks waar ik alleen maar van kon dromen. Na uitvoerig testen op het NAC en in de GW_mata werkplaats is hij dan eindelijk klaar voor de eerste skirm a.s. zondag. Maar hij schiet zo heerlijk, ik ben heel blij met het eindresultaat.

Cijfers:
ROF: 25-30
Joule: 1.12 (0.30g bb)
FPS: +/- 282 (0.30g bb)
Gemete afstand (en accuraat) 60m zonder moeite, geschatte max afstand 65-70m

Internals:
- Gate Titan Basic
- SHS 16:1 gears
- SHS 16TPA High Torque motor
- Ported cylinder
- Cylinderhead
- POM Pistonhead
- FMR piston
- 21.3mm nozzle
- Prometheus barrel met R-Hop
- G&G green bucking
- Maxxmodel ME Pro hopup
- Prometheus M100 spring (cut down)
- Lonex tappetplate

Externals:
- Geissele SMR rail
- Magpul CTR stock
- PEQ15
- Surefire M600C
- Surefire Socom 556 suppressor
- Surefire 4-prong flashhider
- PTS ASAP slingplate
- PTS EPG pistol grip
- Aimpoint T2 red dot
 

Bijlagen

  • 2019-09-27 20.55.29.jpg
    2019-09-27 20.55.29.jpg
    705,9 KB · Weergaven: 647
  • 2019-09-27 20.56.08.jpg
    2019-09-27 20.56.08.jpg
    447,8 KB · Weergaven: 453
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix