Aanpassen VFC HK416(D) internals

FPS stabieler krijgen is air seal parts, gears shimmen betekent voor VFC gears vervangen omdat hun stock gears niet te shimmen zijn vanwege hun "self shimming" gear set. Volgens mij zit airsoftcenter daar enigszins in de buurt, maar zelf doen kan ik ook wel aanraden, zodat wanneer er iets mis gaat je het zelf ook weer makkelijk kan fixen.
 
Betekent dit dan ook dat het niet nodig is om de VFC gears the shimen en het geluid alleen uit de motor gear komt en ik alleen die hoef te shimen/afstellen?

Het lijkt mij inderdaad ook het fijnst om het zelf te doen om de ervaring te krijgen. Aangezien mijn vorige slechte ervaring met het openmaken van de gearbox zou ik het echter toch met toezicht/hulp van iemand doen die bekend is met V2 gearbox's. Iemand toevallig in omgeving Nijmegen die iets wilt bij verdienen en mij hiermee wilt helpen?
 
Oke duidelijk, ik zou dus nieuwe gears aan moeten schaffen. Ik ga hem vooral op semi-auto gebruiken, dus een goede trigger response/snelle actie replica is best belangrijk. Ik dacht aan deze gears: https://www.skirmshop.nl/nl/shs-131-gear-set.html.

Ik hoorde trouwens ook dat de VFC HK416 "battlegrip" die standaard op de replica zit de motor niet goed vasthoudt waardoor het shimmen niet veel nut zou hebben. Is dit waar of valt het wel mee?
 
Laatst bewerkt:
Gears zijn daar (te) duur en daarbij heb je meer aan een goede motor op stock ratio, dan alleen gears op een stock motor. Die gears op een 11.1 en aftermarket motor kan voor pme zorgen.

Ik weet niet of de motor angle van de stock grip goed is, maar als dat niet zo is dan heeft shimmen minder nut ja zolang je dat niet fixed.
 
De hop-up is ondetussen aangepakt met een flat-hop en ben ik erg tevreden over :)

De gearbox upgrades had ik wel nog een aantal vragen over:

Stel ik koop 13:1 SHS gears bij Gunfire (in de aandbieding voor €15,-) , een SHS high torque motor in combinatie met mijn 11,1v 20C lipo op deans connectors, ga ik dan last hebben van pme? Zo wel, is het dan genoeg om een lightweight piston te bestellen, of zijn er betere oplossingen voor dit probleem volgens jullie? En is het verschil tussen bijvoorbeeld 16:1 gears of 13:1 gears groot voor voornamelijk semi-auto? Hier blijken de meningen nogal over verdeelt te zijn op menig youtube-comment section.

Ook had ik nog een vraag over de AOE aanpassingen. Doormiddel van het "shimmen" van de piston om de AOE te verbeteren, verlies je ook wat in fps. Ik kan echter niet echt een indicatie vinden wat dit ongeveer zou kunnen zijn. Is het zo groot dat je er een andere veer in zou kunnen zetten om te compenseren of valt het reuze mee?
 
Stel ik koop 13:1 SHS gears bij Gunfire (in de aandbieding voor €15,-) , een SHS high torque motor in combinatie met mijn 11,1v 20C lipo op deans connectors, ga ik dan last hebben van pme?

Ja

Zo wel, is het dan genoeg om een lightweight piston te bestellen, of zijn er betere oplossingen voor dit probleem volgens jullie?

Nee

En is het verschil tussen bijvoorbeeld 16:1 gears of 13:1 gears groot voor voornamelijk semi-auto? Hier blijken de meningen nogal over verdeelt te zijn op menig youtube-comment section.

Weet niet hoe mensen daar over verdeelt kunnen zijn, 17.28 vs 13.65 true ratio, denk dat wel genoeg moet zeggen.

Ook had ik nog een vraag over de AOE aanpassingen. Doormiddel van het "shimmen" van de piston om de AOE te verbeteren, verlies je ook wat in fps. Ik kan echter niet echt een indicatie vinden wat dit ongeveer zou kunnen zijn. Is het zo groot dat je er een andere veer in zou kunnen zetten om te compenseren of valt het reuze mee?

Geen vaste waarde, ongeveer 10-15 FPS, kan meer of minder zijn. Kan het compenseren met andere veer als je nog ver van de 360 af zit, anders is het een mooie marge waar je mee veilig zit.
 
Wat heb je er nu uiteindelijk allemaal ingestopt dan? Ik heb ook een 416 en wil misschien wel hetzelfde doen ;)

Hey Bax, op het moment heb ik er alleen nog een modify flat hop ingezet, en is die voor de rest nog stock. Afgelopen paar weken heb ik wat ervaring opgedaan met het assembleren van version 2 gearboxes, dus binnenkort wordt de gearbox van mijn 416 ook aangepast, al ben ik nog niet helemaal zeker over de componenten.

Ik moet zeggen dat de flathop al een erg groot verschil gaf in accuraatheid, en inderdaad erg makkelijk te doen was, dus deze aanpassing kan ik zeker aanbevel, de rest van de upgrades kan ik op het moment nog niet veel over zeggen helaas, maar daar komt binnenkort verandering in
 
Ja



Nee



Weet niet hoe mensen daar over verdeelt kunnen zijn, 17.28 vs 13.65 true ratio, denk dat wel genoeg moet zeggen.



Geen vaste waarde, ongeveer 10-15 FPS, kan meer of minder zijn. Kan het compenseren met andere veer als je nog ver van de 360 af zit, anders is het een mooie marge waar je mee veilig zit.
Bedankt voor je reactie weer Rebbelattack, 13:1 gears worden het helaas dan niet, aangezien ik niet graag de gears wil aanpassen. 16:1 gears zijn neem ik aan wel ok qua pme? Dan is die toch nog net iets sneller als de standaard 18:1 en kan ik de gears fatsoenlijk shimmen.

Mijn fps waarde zit nu rond de 330 met een laag-afgestelde hop-up. De standaard spring is zo ver ik weet een m110, dus dat zou denk ik wel op het randje worden met een m120 spring. Mischien een betere optie om een tight bore barrel te installeren om toch wat fps terug te krijgen die ik verlies met de AOE aanpassingen en de rest als buffer laten.
 
Bij een stock VFC zou ik eerder een M90 veer als standaard veer rekenen. Al kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen
 
Bij een stock VFC zou ik eerder een M90 veer als standaard veer rekenen. Al kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen
Ik had verwacht dat er een M100 of m110 in zou zitten, maar heel zeker wist ik dit ook niet. Erg lastig dat VFC dit niet aangeeft op hun website. De fps rating vanuit VFC is 370 fps/1.3 joule, dus dan lijkt me een M90 iets te laag. Iemand toevallig ervaringen met een VFC HK416(D)?
 
Heb er een gehad van een maat die schoot 420 FPS of iets dergelijks out of the box, heb er toen eerst een Guarder SP100 ingedrukt maar zat toen nog op 380, met een M90 kwam ik er mooi onder rond de 340 dacht ik. 16:1 gaat ja.
 
Niet helemaal duidelijk van mij.
Ik bedoelde meer dat als je VFC +/- 330 schiet er waarschijnlijk een m90 in zit.
Fabrikanten maken vaak verschillende fps versies voor de verschillende regio's. Afhankelijk waar de replica vandaan komt kan deze out of the box 330, maar ook 380 of 420 schieten.
 
Voordat ik de onderdelen ga bestellen had ik nog één korte vraag: Wanneer de replica op safe staat, en de trigger wordt hard genoeg overgehaald vuurt de replica nog steeds. Is dit normaal voor een m4 type/V2 gearbox replica? Mocht dit niet normaal zijn dan kan ik misschien er ook gelijk beter een nieuwe safety lever bij bestellen om dit proberen op te lossen.
 
Gears zijn daar (te) duur en daarbij heb je meer aan een goede motor op stock ratio, dan alleen gears op een stock motor. Die gears op een 11.1 en aftermarket motor kan voor pme zorgen.

Ik weet niet of de motor angle van de stock grip goed is, maar als dat niet zo is dan heeft shimmen minder nut ja zolang je dat niet fixed.

Je geeft aan dat gears bij skirmshop te duur zijn. Heb je zelf een voorkeur qua winkel om gearbox parts te bestellen?
 
Ak2m4, gunfire, airsoftentrepot.
Bedankt voor de tip.
Het probleem met de safety lijkt niet in de gearbox te liggen, maar bij de selector plate. Toen ik de replica gekocht had zat er een semi-only fire selector plate in aangezien hij van Graziani vandaan komt. Ik heb hem destijds vervangen met een fire selector van Modify, maar nu blijkt dat deze net ietsjes korter is (een paar millimeter) waardoor hij niet volledig de safety op de gearbox inschakelt.

IMG_20190116_172531.jpg
Zoals je kunt zien is de orginele VFC selector plate net ietsjes langer, wanneer ik deze installeer heb ik geen problemen.

Ik zag dat je zelf ook een VFC HK416 V2 hebt aangepakt en deze hebt aangepast van semi naar full auto doormiddel van een andere selector plate. Weet je toevallig nog of je daar soortgelijke problemen mee had, en zo niet, weet je nog welk merk hij was? Dan kan ik een nieuwe bestellen zonder blindelings er een te bestellen en te hopen dat hij dit probleem niet heeft ;)
 
Terug
Bovenaan