Aanpassen VFC HK416(D) internals

Luuk813

Active Member
Trophies
4
Graag zou ik mijn HK416 upgraden om hem accurater te maken, omdat hij zoals hij nu is erg inconsistent vuurt. Ik heb al kort wat research gedaan, en hoorde dat de beste upgraden een betere hop-up en een tight bore inner barrel is. Nu vroeg ik me af waar ik naar zou moeten kijken? Hoe weet je of een hop-up van kwaliteit is, waar moet ik op letten en welke grote barrel is aanbevolen (6.01,6.03)?

Veel ervaring met de internals van AEG's heb ik nog niet. Ik heb de innerbarrel er al een keer eruitgehaald om te kijken of je er makkelijk bij kan, en dat ging prima. Is het plaatsen van een nieuwe hop-up op een nieuwe barrel te doen als beginner?
Alvast bedankt voor de reacties

Luuk,
 
Het upgraden van je replica is echt geen probleem! Bij bijna elke replica is dit super goed te doen. Check eens op Youtube of je een video kan vinden van iemand die een dergelijke replica upgrade of misschien iets wat er heel erg op lijkt, dan hou je deze video ernaast tijdens het knutselen.
 
Graag zou ik mijn HK416 upgraden om hem accurater te maken, omdat hij zoals hij nu is erg inconsistent vuurt. Ik heb al kort wat research gedaan, en hoorde dat de beste upgraden een betere hop-up en een tight bore inner barrel is. Nu vroeg ik me af waar ik naar zou moeten kijken? Hoe weet je of een hop-up van kwaliteit is, waar moet ik op letten en welke grote barrel is aanbevolen (6.01,6.03)?

Veel ervaring met de internals van AEG's heb ik nog niet. Ik heb de innerbarrel er al een keer eruitgehaald om te kijken of je er makkelijk bij kan, en dat ging prima. Is het plaatsen van een nieuwe hop-up op een nieuwe barrel te doen als beginner?
Alvast bedankt voor de reacties

Luuk,
Volgen
 
Bedankt voor je reactie Bax,

Het lijkt erop dat het inderdaad wel mee valt met het installeren, maar hoe weet ik welke onderdelen beter zijn dan de onderdelen die er nu inzitten? Waar moet ik op letten bij de aanschaf en welke grote inner barrel raden jullie aan? Ik zie bij webshops bijvoorbeeld veel verschillende hop-ups staan, maar welke zou een volwaardige upgrade zijn? Is het een goed idee om hem gelijk te flat-hoppen, of kan dit altijd achteraf nog als ik niet tevreden mocht zijn met alleen de nieuwe hop-up?
 
Kwaliteit is belangrijk. Bore grote niet en lengte ook niet echt, behoud die gewoon op degene die er nu in zit. Voor de rest ligt het eraan welke versie je hebt gezien de nieuwere stock hop ups van vfc dikke prima zijn en zelfs al met een flat hop komen. Flat hop heeft wel een directe meer waarde en meer als de barrel.
 
Mijn replica is een HK416D V2 AEG uit 2017 (aan het serienummer te zien). Ik heb even wat foto's gemaakt van mijn hop-up. Zoals je bij de laatste foto kunt zien is hij standaard niet ge flat-hopt. Op het moment is hij erg inconsistent en heb ik echt het gevoel dat ik op mijn lokale veld niet goed mee kan met de rest. Kan ik deze hop-up beter vervangen en hem dan gelijk flat-hoppen of is deze hop-up een goede startpositie?
IMG_20181015_125532.jpg
IMG_20181015_125542.jpg
IMG_20181015_125631.jpg
IMG_20181015_125532.jpg IMG_20181015_125542.jpg IMG_20181015_125631.jpg IMG_20181015_125532.jpg IMG_20181015_125542.jpg IMG_20181015_125631.jpg IMG_20181015_125532.jpg IMG_20181015_125542.jpg IMG_20181015_125631.jpg
 
Hopup unit is niet echt een upgrade waarmee je veel effect hebt. In mijn ervaring is de stock hopup op duurdere replica's vaak een prima keuze. Met aftermarket hop-up's loop je het gevaar dat deze net niet goed past, waardoor de inconsistentie alleen maar zal toenemen.

Het is een rotary hopup, wat een prima v2/m4 hopup versie is. Inconsistentie wijst eerder op dat je replica grote schommelingen in fps vertoont. Zou je de replica met geen of zeer lichte hopup door de fps meter willen halen met ongeveer 20 schoten? Dat zou ons iets meer vertellen.

Ik verwacht dat de replica ergens flink lucht lekt, waardoor die nu inconsistent schiet.
 
Stock vfc unit is prima, ligt eerder aan inconsistente FPS of iets anders zoals maffo al zegt, denk dat we iets meer info moeten hebben als we je een concreet antwoord moeten geven, wat doet je fps tijdens metingen over laten we zeggen 10 schoten?
 
Aanstaande woensdag zal ik mijn replica door de chrono heen halen en de resultaten laten weten. De vorige keer dat ik dit deed (ong 4 weken geleden) was de fps vrij consistent rond de 350, maar dat was voordat ik de inconsistentie qua range merkte.
 
De resultaten van de chrono zijn binnen: Hij schiet netjes consistent binnen 3 a 5 fps verschil per schot. Ik heb hem vandaag helaas alleen met .25 kunnen testen, en niet met .20. Wat ik merkte is dat het geluid van mijn motor regelmatig verandert, ik heb hem opnieuw in de pistol grip geplaatst, en hem goed vast gezet, maar nog steeds komt op een gegeven moment het schelle geluid terug.

Vandaag deed de hop-up zelfs op 100% bijna niets, (de bb vloog nog geen 15 meter ver). Pas toen ik hem weer helemaal naar beneden draaide, en toen stapje per stapje hem hoog draaide begon hij pas de afstanden te leveren die ik had verwacht. Hij was echter nog steeds erg inaccuraat.
 
De resultaten van de chrono zijn binnen: Hij schiet netjes consistent binnen 3 a 5 fps verschil per schot. Ik heb hem vandaag helaas alleen met .25 kunnen testen, en niet met .20. Wat ik merkte is dat het geluid van mijn motor regelmatig verandert, ik heb hem opnieuw in de pistol grip geplaatst, en hem goed vast gezet, maar nog steeds komt op een gegeven moment het schelle geluid terug.

Vandaag deed de hop-up zelfs op 100% bijna niets, (de bb vloog nog geen 15 meter ver). Pas toen ik hem weer helemaal naar beneden draaide, en toen stapje per stapje hem hoog draaide begon hij pas de afstanden te leveren die ik had verwacht. Hij was echter nog steeds erg inaccuraat.


dat schelle geluid wijst op slechte shimming, er zit normaal een vijs/schroef onder in de pistolgrip, je moet hier eens voorzichtig aandraaien en kijken of het geluid beter wordt per schot, geen hele salvos doen als je hier mee bezig bent, niet super goed voor je gears.
 
De resultaten van de chrono zijn binnen: Hij schiet netjes consistent binnen 3 a 5 fps verschil per schot. Ik heb hem vandaag helaas alleen met .25 kunnen testen, en niet met .20. Wat ik merkte is dat het geluid van mijn motor regelmatig verandert, ik heb hem opnieuw in de pistol grip geplaatst, en hem goed vast gezet, maar nog steeds komt op een gegeven moment het schelle geluid terug.

Vandaag deed de hop-up zelfs op 100% bijna niets, (de bb vloog nog geen 15 meter ver). Pas toen ik hem weer helemaal naar beneden draaide, en toen stapje per stapje hem hoog draaide begon hij pas de afstanden te leveren die ik had verwacht. Hij was echter nog steeds erg inaccuraat.

Hmm mogelijk dat er toch iets mis is met de hop up chamber, gezien je daar tot nu toe de meeste problemen mee hebt. Kan ook veel invloed hebben op accuraat schieten, echter ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.
 
dat schelle geluid wijst op slechte shimming, er zit normaal een vijs/schroef onder in de pistolgrip, je moet hier eens voorzichtig aandraaien en kijken of het geluid beter wordt per schot, geen hele salvos doen als je hier mee bezig bent, niet super goed voor je gears.
Bedankt voor de tip, ik zal het binnenkort proberen!
 
Hmm mogelijk dat er toch iets mis is met de hop up chamber, gezien je daar tot nu toe de meeste problemen mee hebt. Kan ook veel invloed hebben op accuraat schieten, echter ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.
Bij mijn lokale veld zijn er af en toe mensen met ook een VFC HK416, dus ik zal ze de eerst volgende keer wanneer ik iemand hiermee tegenkom even vragen om de hopups en lopen even snel te wisselen om de theorie te testen.
 
Check ook je bucking eens of hier niet toevallig beschadigingen in zitten.
Barrel ook gechecked of deze niet per ongeluk vuil is?
Haal hem eens uit de hopup en rol hem over een vlakke plaat om te kijken of deze niet krom is.

Mvg Roy
 
Vorige zondag heb ik de kans gekregen om nogmaals mijn 416 door de chrono heen te halen, maar dan dit keer een andere. Helaas had ik geen 0.20g bb's, dus dit zijn de resultaten met 0,25g BB's:

1: 233,7
2: 233,7
3: 236
4: 243
5: 240
6: 246
7: 238,5
8 240
9: 243
10: 243,3

Zoals je kunt zien zit er ongeveer een 13 fps delta in. Is dit nog acceptabel of al teveel? De chrono is trouwens bekend om zijn lage fps metingen, de joule meting met de andere chrono is 1,15 ~ joule.
 
Check ook je bucking eens of hier niet toevallig beschadigingen in zitten.
Barrel ook gechecked of deze niet per ongeluk vuil is?
Haal hem eens uit de hopup en rol hem over een vlakke plaat om te kijken of deze niet krom is.

Mvg Roy

De barrel is overgens recht, en de bucking niet beschadigd, bedankt voor de tip :)
 
Delta 13 is (te) hoog, acceptabel is 4/5, gewenst is 1 tot maximaal 3.
Duidelijk, hoe zou ik dit kunnen verbeteren? Ik neem aan dat ik de gearbox in moet? Dit heb ik zelf pas een enkele keer gedaan om de selector plate te vervangen, en dat vond ik al een heel gedoe, uiteindelijk met een maat wel in elkaar gekregen en werkend. Ook zou ik graag nog mijn gears shimmen om het irritanten geluid zo veel mogelijk te elimineren. Weet een van jullie een locatie (het liefst rond Nijmegen) die dit soort aanpassingen/reperaties uitvoert? Of zou er iemand op het forum zijn die mij hier mee zou kunnen helpen?
 
Terug
Bovenaan