40mm legaal te bezitten in Nederland per 19 maart

Interessante ontwikkeling. Daarbij vindt ik de limiet op het aantal bb's in de loop ook erg prettig, mede door de filmpjes welke ik gezien heb met de 40Mike.

Bij mij heerst alleen qua 1 dingetje onduidelijkheid. In alle communicatie wordt een grenadelauncher gebruikt welke onder een andere replica zit. Ikzelf vind dat niet zo interessant, maar bijvoorbeeld een 40mm Grenade Laucher Pistol wel. Ik ben benieuwd of deze dan ook legaal zijn. Het lijkt mij van wel, maar ik ben liever voorzichtig.

Daarbij zou ik zelf wel denk ik wel genoeg hebben aan 2 40 mm grenades mee in het veld. Om nou 6 van die dingen mee te slepen in het veld lijkt mij ook zo zwaar....
 
Interessante ontwikkeling. Daarbij vindt ik de limiet op het aantal bb's in de loop ook erg prettig, mede door de filmpjes welke ik gezien heb met de 40Mike.

Bij mij heerst alleen qua 1 dingetje onduidelijkheid. In alle communicatie wordt een grenadelauncher gebruikt welke onder een andere replica zit. Ikzelf vind dat niet zo interessant, maar bijvoorbeeld een 40mm Grenade Laucher Pistol wel. Ik ben benieuwd of deze dan ook legaal zijn. Het lijkt mij van wel, maar ik ben liever voorzichtig.

Daarbij zou ik zelf wel denk ik wel genoeg hebben aan 2 40 mm grenades mee in het veld. Om nou 6 van die dingen mee te slepen in het veld lijkt mij ook zo zwaar....

Het launcher pistol mocht je altijd al hebben... ‘t warem de granaten die ter discussie stonden... dus schaf maar rustig een setje aan, nu mag het :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Aan 1 kant vind ik het jammer.. Maar dan in het geval dat mensen massaal gaan n00b-tuben ermee.. Of misbruik maken van een gebruik situatie. Ik hoop alleen dat ze niet massaal gebruikt gaan worden op groepen spelers (in bepaalde game modes)
 
Aan 1 kant vind ik het jammer.. Maar dan in het geval dat mensen massaal gaan n00b-tuben ermee.. Of misbruik maken van een gebruik situatie. Ik hoop alleen dat ze niet massaal gebruikt gaan worden op groepen spelers (in bepaalde game modes)

‘t geeft juist een compleet nieuwe dynamiek aan het spel...

Mensen die bijvoorbeeld in een gebouw aan het campen zijn kan je nu een stuk makkelijker counteren.... en ja, tuurlijk zal het ook wel op een manier gebruikt gaan worden die niet iedereen kan waarderen. Al vraag ik mij af hoe, want de range is doorgaans beperkt het voordeel zit hem vooral in het afschieten van veel bb’s in een globale richting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Olaf
Aan 1 kant vind ik het jammer.. Maar dan in het geval dat mensen massaal gaan n00b-tuben ermee..

De range van deze dingen is zo beperkt dat we echt een Modern Warfare 2 situaties gaan mee maken. In een woodland omgeving is het lastig zat om op 20m van iemand te komen om vervolgens deze te kunnen gebruiken. Kans dat je al gehit bent door een sniper of een aeg is veel groter.

Enige keer dat deze dingen wel echt nuttig gaan zijn is als je met een groep een objective bestormd waar mensen bijvoorbeeld in een huisje campen. Eerst je 40mm granaat naar binnen schieten om vervolgens met een aantal man de objective te bestormen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zo schrikken van 150bbs die een kamertje invliegen (of een eventuele ricochet) dat ze hun hit wel nemen :D

En het lijkt mij dat de meeste CQB locaties deze dingen gaan weren. Ondanks de regel van max 20bbs per loop is het niet echt lekker als je het hoekje om komt en iemand van pointblank 150bbs in je gezicht knalt..
 
  • Leuk
Waarderingen: Olaf
Jij hebt zeker nooit met een lmg gespeeld op Nederlands veld? En al helemaal met single shot....
LMG? laatst weer eens sinds lange tijd. Had vroeger minimi. Nu een MAG.
En ik speel standaard single shot. Ik heb een DMR en een gewone assault maar speel dus standaard single

Even los van de bovenstaande discussie: is er eigenlijk een tactisch voordeel te halen uit een 40mm launcher? Ik snap dat het een cool-factor heeft, maar daar alleen doe ik het niet voor.

Het enige wat ik me kan bedenken is een zooi BB's door wat struikgewas jagen, maar verder zie ik het nut er niet van in, zeker niet voor de lompheid en het gewicht wat erbij komt.
Ze zijn ideaal voor CQB, schieten niet zo hard maar wel meer "hittings"kans bij enkele of meerdere personen bij elkaar bij CQB.

En het lijkt mij dat de meeste CQB locaties deze dingen gaan weren. Ondanks de regel van max 20bbs per loop is het niet echt lekker als je het hoekje om komt en iemand van pointblank 150bbs in je gezicht knalt..
Dat valt dus best mee. het is meer schrik dan pijn is mijn ervaring. Ik heb er vaak me in BE gespeeld. Dat is ook de reden dat ik bezig ben gegaan om het hier uitgezocht te krijgen en dus uit te vinden dat ze legaal zijn.
 
Dat valt dus best mee. het is meer schrik dan pijn is mijn ervaring. Ik heb er vaak me in BE gespeeld. Dat is ook de reden dat ik bezig ben gegaan om het hier uitgezocht te krijgen en dus uit te vinden dat ze legaal zijn.

Dat het vooral de schrik is dan pijn geloof ik gelijk, maar dat er daardoor minder gezeik komt denk ik niet. Moet je kijken hoeveel gezeik er komt van headshots schieten (al dan niet expres). Vooral in België zijn ze ongelofelijk goed in huilen om een bb tegen hun hoofd terwijl ze helemaal achter cover zitten en het enige dat zichtbaar is is een stukje hoofd. Ook daar is het vaak de pijn niet maar dat ze gewoon heel erg schrikken.

Ik weet voor 99% zeker dat als ik een dagje CQB met die 40mm shells ga spelen ik iemand heel erg boos ga krijgen. Of ik er nou voorzichtig mee doe of niet. Sommige mensen hebben gewoon een kort lontje, en moeten eigenlijk gewoon lekker gaan lasergamen. Organisaties willen gewoon dat iedereen een leuke dag heeft, dus om gezeik te voorkomen zie ik ze al snel deze dingen bannen.

Ik wil daar wel aan toevoegen dat ik niet hoop dat ze gebanned gaan worden! Ik kan niet wachten op de eerste dikke actie van een teammate van me met zo'n ding! BAM en dan 5 man met een hand boven hun hoofd naar buiten zien komen! :D
 
@Bax Toen ik er in BE mee speelde was het leuk en gezellig zonder te huilen in BE.
Blijkbaar is het softe gedrag overgewaaid vanuit NL naar BE.

Ik hoop persoonlijk niet dat organisaties ze gaan verbieden. De 40Mike kan ik best begrijpen (NOTE: is conform NABV regelgeving niet toegestaan), In het Verenigd Koninkrijk zijn ze bijna overal verboden door organisatoren (daar mogen de organisatie's beslissen ipv de overkoepelende organisatie).

Maar met wat training kun je er leuke acties mee maken. Nadeel is bij koude temp. krimpt je gas en werkt hij niet. Dus warm in broekzak bewaren.
 
Welke replica's zijn er in NL in combinatie met de 40mm toegestaan?
- M203 underslung zal wel common zijn;
- M79?
- MGL?
- RPG?
- Bazooka?
 
Alle situaties die jullie schetsen zijn mi ook op te lossen met een goed geworpen handgranaat, maar dat zal wel aan mij liggen. Helaas merk ik ook dat steeds meer cqb locaties die verbieden. Zal bij de 40mm niet anders zijn denk ik.
 
Welke replica's zijn er in NL in combinatie met de 40mm toegestaan?
- M203 underslung zal wel common zijn;
- M79?
- MGL?
- RPG?
- Bazooka?

De RPG denk ik niet, doordat deze meegeleverd wordt met een "raket" en die mogen niet.
 
Vergeet ook de M320 UGL niet zoals ik op de C7NLD heb zitten ;)

Mvg Roy aka Smitty

Welke replica's zijn er in NL in combinatie met de 40mm toegestaan?
- M203 underslung zal wel common zijn;
- M79?
- MGL?
- RPG?
- Bazooka?
 
Benieuwd of de GP-25 en GP-30 nu ook een plekje mag krijgen in het veld.
 
De GP-25 en GP-30 mogen zeker, is 40mm shells. Alleen de versie die ik ken (en legaal is) is van D-boys en die is uit productie. Komt wel eens voorbij maar niet gek vaak.
De shells passen mooi in menig Russisch vest of jasje zoals 6sh92/105 etc, V95, sthrom vest en zo kan ik heel lang doorgaan :D
 
Ik vind dit weer een uiterst vermakelijke discussie. Na eerst het "onderzoek" op bijvoorbeeld Airsoft Nonsense gelezen te hebben van de self proclaimed "airsoft jurist" hebben we nu hier op het forum ook het genoegen @Toothpick
Don't get me wrong, vind het fantastisch dat meneer zich zo inzet voor de ontwikkeling in de sport ik vraag mij wel hard op af wat zijn drijfveer is en wat zijn visie is over de NABV, mijn vermoeden geen positieve.