40mm legaal te bezitten in Nederland per 19 maart

Maffo

Well-Known Member
4 sep 2016
1.232
896
Trophies
17
Hallo allen,

Het zwierf al een tijd rond, maar nu het is ook door de nabv bevestigd: 40mm granaten vallen onder onze vrijstelling en mogen we bezitten en gebruiken in Nederland!


Goed nieuws dus, ik ben heel erg benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: MauriceV92 en Crix
klopt ik had het al openbaar gepost op oa airsoft nonsens een paar weken geleden met daarbij de berichten die ik terug heb gekregen nadat ik mijn onderzoek met hun gedeeld had. Waarin dus werd bevestigd dat mijn onderzoek klopte en 40mm patronen legaal zijn.

Wel jammer dat ze er dan weer beperkingen op moeten leggen.
 
Wel jammer dat ze er dan weer beperkingen op moeten leggen.

Godzijdank dat ze er beperkingen op leggen. De 40mike ben ik liever kwijt dat rijk. Spreek van een slap overshooting excuus en slecht gedrag aantrekker. Jammer van de tag-inn launchers, maar ik vermoed dat dit een wettelijke beperking is (schiet geen 6mm af).
 
  • Leuk
Waarderingen: Oddball en Kevinvr
Godzijdank dat ze er beperkingen op leggen. De 40mike ben ik liever kwijt dat rijk. Spreek van een slap overshooting excuus en slecht gedrag aantrekker. Jammer van de tag-inn launchers, maar ik vermoed dat dit een wettelijke beperking is (schiet geen 6mm af).
Schiet geen 6mm af maar shell is cat IV wapen en patronen (mits geen pyrotechnics) mogen gewoon. Wetgever zegt ook dat het mag, alleen NABV is bang dat het dan een verboden wapen wordt. Maar voor milsim kan de TAG makkenlijk mits goed gebruikt net als de AA zelf.
40mike/mastermike kan ook gewoon gebruikt worden, maar het nadeel is dat niet iedereen in deze sport helaas het gezonde verstand heeft om dit verstandig te doen. Daarom zijn ze ook op veel velden in UK niet toegestaan (daar mag de organisator gewoon beslissen ipv het overkoepelende orgaan).
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Schiet geen 6mm af maar shell is cat IV wapen en patronen (mits geen pyrotechnics) mogen gewoon. Wetgever zegt ook dat het mag, alleen NABV is bang dat het dan een verboden wapen wordt. Maar voor milsim kan de TAG makkenlijk mits goed gebruikt net als de AA zelf.
40mike/mastermike kan ook gewoon gebruikt worden, maar het nadeel is dat niet iedereen in deze sport helaas het gezonde verstand heeft om dit verstandig te doen. Daarom zijn ze ook op veel velden in UK niet toegestaan (daar mag de organisator gewoon beslissen ipv het overkoepelende orgaan).

Zullen we de woorden "mag gewoon" alleen gebruiken als het NABV technische ook daadwerkelijk mag gebruiken???
In plaats van alles beter te weten en alleen maar verwarming rond te strooien?
 
legaal en verstandig zijn twee geheel verschillende dingen. Ik ben heel blij dat het nu geregeld is en dat de 40mike niet op het veld zal verschijnen. De beperkingen lijken mij heel redelijk en werkbaar.
 
Zullen we de woorden "mag gewoon" alleen gebruiken als het NABV technische ook daadwerkelijk mag gebruiken???
In plaats van alles beter te weten en alleen maar verwarming rond te strooien?
Nee, om de simpele reden dat de NABV geen wetgever is.
voorbeeld: Als de NABV zegt dat je airsoft claymore mijnen mag hebben/legaal zijn, maar de wetgever zegt van niet heb je toch een overtreding WWM aan je broek. De NABV zal je waarschijnlijk dan wel juridisch bij staan, maar dat is geen reden tot vrijspraak.
Zegt de wetgever dat de claymore legaal is, en de NABV stelt dat je ze niet op het velt mag gebruiken dan kun je ze wel gewoon legaal bezitten en gebruiken op niet NABV locaties (zoals in het buitenland).

Dus de NABV is geen wetgever, laat het beslissen aan de wetgever over. De wetgever zal verwijzen naar de KCT(oude bijzondere wetten) van jou regio, waar jij je vraag kan stellen. De KCT van jou regio geeft jou er dan antwoord op.

**LET OP!! het stukje over de claymore is een voorbeeld. Een claymore is een op explosief lijken voorwerp en daarom niet in NL toegestaan om te bezitten!
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Nee, om de simpele reden dat de NABV geen wetgever is.
Ja, om de simpele reden da de nabv je gemakkelijk kan royeren en je dan legaal geen replicas kan bezitten. Nabv is bovendien altijd conservatiever geweest dan wat er misschien legaal mogelijk is, dus dat gaat niet op. De nabv heeft nooit gezegd dat claymores legaal zijn of door hen toegestaan.

Mensen adviseren tegen wat door de nabv wordt toegelaten is mij inziens gewoon fout, maakt niet uit hoe wettelijk legaal het dan ook moge zijn. Zolang de nabv de enige manier (anders dan heel veel moeite en tijd in het proberen een eigen vrijstellungvte krijgen en veel succes daarmee) is om legaal airsoft replicas te kunnen hebben doe je er goed aan hun regels in acht te nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Toothpick wil gewoon heel erg graag laten merken dat hij alles beter weet en dat zijn bijdrage mee heeft geholpen aan het legaal krijgen van de 40mm granaten.
Maar omdat hij voor zijn gevoel geen erkenning krijgt voor zijn werk laat hij zijn kennis over zaken hier graag blijken om alsnog voldoening te krijgen.

Allemaal heel leuk voor hem, maar mijn vorige post heb ik heel bewust geplaatst om de volgende reden:

Het ACN forum heeft tijden gekend dat het bereik en gedeelde kennis ver boven dat van de NABV uit kwam.
Dit is ook te zien als je airsoft gerelateerde termen zoekt op Google, ACN staat met grootte regelmaat boven aan en vult vaak zelfs een groot deel van de eerste pagina.

Mijn bericht om " mag gewoon" enkel te gebruiken bij door de NABV aangeven situaties is om te voorkomen dat mensen met minder kennis van deze zaken domme dingen gaan doen omdat er dit of dat op het ACN forum staat, omdat iemand het beter moet weten dan de rest.
We willen met zijn allen Airsoft graag als hobby/ sport blijven willen behouden.
Dus laten we dit soort situaties voorkomen inplaats van creëren.

Mvg Twin
 
Het ACN forum heeft tijden gekend dat het bereik en gedeelde kennis ver boven dat van de NABV uit kwam.
Dit is ook te zien als je airsoft gerelateerde termen zoekt op Google, ACN staat met grootte regelmaat boven aan en vult vaak zelfs een groot deel van de eerste pagina.

Best zonde als je aangeeft een hogere kennis te hebben dan de NABV maar dan niet goed kunnen lezen:

De nabv heeft nooit gezegd dat claymores legaal zijn of door hen toegestaan.
Ik heb duidelijk aangegeven dat het als voorbeeld diende. Niet dat de NABV dit heeft aangegeven. En nog eens extra aangehaald dat claymore verboden/illegaal zijn.


Toothpick wil gewoon heel erg graag laten merken dat hij alles beter weet en dat zijn bijdrage mee heeft geholpen aan het legaal krijgen van de 40mm granaten.
Maar omdat hij voor zijn gevoel geen erkenning krijgt voor zijn werk laat hij zijn kennis over zaken hier graag blijken om alsnog voldoening te krijgen.
Dat zijn jou worden. Maar misschien wil ik men informeren dat wettelijk gewoon meer man maar dit onnodig beperkt wordt.
"Maar een schot met bijvoorbeeld de 40mike van dichtbij wens ik niemand toe". Het gebruik van alle items of dit nu je aeg, een 40mm patroon of 40mike is, moet je met gezond verstand doen. Vertrouw je dit iemand niet toe dan moet je die persoon ook geen aeg geven. Deze kan die persoon ook gebruiken om tegen iemand zijn hoofd te zetten en full auto de trekker over te halen.
Men moet met alles binnen onze sport/hobby zijn/haar gezonde verstand gebruiken.

Mijn bericht om " mag gewoon" enkel te gebruiken bij door de NABV aangeven situaties is om te voorkomen dat mensen met minder kennis van deze zaken domme dingen gaan doen omdat er dit of dat op het ACN forum staat,
Ik geef alleen aan wat de wetgever zegt.
Zolang er nog geen; 2e erkende vereniging is, of een terrein welke niet NABV aangesloten, danwel wetswijziging is, dient men zich aan de NABV beperkingen te houden. En evt. door organisatoren extra opgelegde beperkingen.
Maar wil iemand graag een TAG shell met patroon hebben, dan vind ik dat hij/zij wel het recht heeft om te weten dat bezit ervan legaal is.
Of speelt de airsofter ook in België op een locatie waar de 40mike/masterMike toegestaan is, dan weet die persoon dat hij/zij deze patronen thuis mag hebben. Niet in NL gebruiken maar wel in BE.

Maar dingen kunnen dit jaar nog gaan veranderen, maar dat is ander onderwerp.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
verschilt per shell, een 18-schots zal verder komen dan een 204-schots. Maar gemiddeld genomen houdt het (rechtdoor) na zo een 20-25 meter wel op, in een boog ga je iets verder en daar zijn ze ook het meest ideaal voor.
 
Vertrouw je dit iemand niet toe dan moet je die persoon ook geen aeg geven. Deze kan die persoon ook gebruiken om tegen iemand zijn hoofd te zetten en full auto de trekker over te halen. /z
QUOTE]

Jij hebt zeker nooit met een lmg gespeeld op Nederlands veld? En al helemaal met single shot....
Het gezeur wat je soms krijgt als je maar iets te lang de trekker inhoud. En ik heb geen eens een hoge rof. Laat staan met een 40 mike. Ik vind het een onnodig asociaal ding, 1 bb is soms te weinig maar 300 bbs in eens op 5 meter afstand is toch ook niet helemaal de bedoeling. En je hebt altijd mensen die zich niet kunnen gedragen en headshots er mee gaan maken, per ongeluk of niet zo per ongeluk.

Aan de andere kant, mooi werk dat 40mm shells "legaal zijn gemaakt ", bijv een gp-25 onder een ak is wel erg stoer. Maar met alles, je gaat zien dat mensen zich niet kunnen gedragen en gaan klote en dan begint het gedonder.... Het mag niet van de nabv maar zulke mensen moet die 40mm gedrukt krijgen waar de zon niet schijnt....
 
Even los van de bovenstaande discussie: is er eigenlijk een tactisch voordeel te halen uit een 40mm launcher? Ik snap dat het een cool-factor heeft, maar daar alleen doe ik het niet voor.

Het enige wat ik me kan bedenken is een zooi BB's door wat struikgewas jagen, maar verder zie ik het nut er niet van in, zeker niet voor de lompheid en het gewicht wat erbij komt.
 
Groepen spelers in 1 keer, indirect bb vuur op mensen achter een barricade. Gebruik is gelimiteerd ja, maar er zijn situaties dat het nuttig is, maar is het "draag 6 granaten" nuttig? Nee dat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr
Groepen spelers in 1 keer, indirect bb vuur op mensen achter een barricade. Gebruik is gelimiteerd ja, maar er zijn situaties dat het nuttig is, maar is het "draag 6 granaten" nuttig? Nee dat niet.

Ik draag er al 2, maar die moet je met de hand gooien ;)
 
verschilt per shell, een 18-schots zal verder komen dan een 204-schots. Maar gemiddeld genomen houdt het (rechtdoor) na zo een 20-25 meter wel op, in een boog ga je iets verder en daar zijn ze ook het meest ideaal voor.
Dat is eigenlijk meer dan ik verwachtte. Dus het aantal bb's laag proberen te houden. Okee, thanks!