Hoe downgrade ik deze CYMA replica's (CM.048M & CM.518)

Levitating

Member
8 jun 2022
11
2
Trophies
2
Hallo,

Ik en een vriend hebben zojuist twee replica's besteld bij Taiwangun. Ik heb zelf een AKM replica (CM.048M) en mijn vriend heeft een M4 replica (CM.518).

We hebben alleen beide de standaard variant besteld, dus deze hebben een veel te hoge mondingsenergie.

Dus nu moet ik kijken hoe ik de mondingsenergie lager krijg. Ik zag in de doos van mijn AK een extra veer zitten die niet in de handleiding beschreven stond, ik ben benieuwd of die misschien zwakker is dan wat er in zit.

https://www.taiwangun.com/assault-rifle-aeg/cm-048m-cyma
https://www.taiwangun.com/assault-rifle-aeg/cm-518-cyma

Ik heb zelf geen manier om de FPS te meten.

Elk advies is welkom.

Groet,
Rein
 
d.m.v. je veer zul je dus lagere joule krijgen.
Ik heb zelf een specna arms vanuit polen bij gunfire vandaan, en een gbb uit polen beide schoten te hard.

bij me specna arms heb ik een m100 veer besteld, ook deze schiet nu te hoog (van 1.7j naar 1.21j, dus bij me m100 veer moet ik nog een stukje gaan afknippen).

Zou gewoon kijken voor een chrono meter, want daar kom je veel verder mee.
I.p.v. op een skirm achter komen dat ie te hard schiet, en dan nog even alles regelen om je veer bij te stellen.

Volgens mij willen sommige veren die standaard bij replica geleverd word nog wel eens lichter zijn, maar pin mij er niet op vast.
Je kan het beste Taiwangun hier over vragen wat voor veer er exact bij is geleverd.

EDIT:
We rekenen hier in Nederland in joule's (met AEG tenminste, met GBB willen enkel nog wel eens op FPS metingen doen), en polen dacht ik weer op FPS meende ik
 
Ik heb 2 chrono's van AliExpress en werken allebei prima.
Dan ben je voor zo'n 40 euro klaar.
Alleen moet je wel geduld hebben voor het geleverd word
 
Wat Twinfromhell zegt, je zou via ali kunnen doen.
Ik heb er ook 1, en werkt gewoon goed.

Waar kom je vandaan, want als het beetje dichtbij is van waar ik woon, mag je altijd even langs komen om ondertussen het goed te krijgen
 
EDIT:
We rekenen hier in Nederland in joule's (met AEG tenminste, met GBB willen enkel nog wel eens op FPS metingen doen), en polen dacht ik weer op FPS meende ik

FYI: Alle replica's worden onder de regelgeving van de NABV gemeten op joules, er worden geen FPS metingen meer gedaan, ook niet op GBB. Alles wordt gemeten in Joules. Dit om eventuele joulecreep te voorkomen, dit is de reden dat we tegenwoordig moeten meten in Joules en niet meer in FPS.
 
FYI: Alle replica's worden onder de regelgeving van de NABV gemeten op joules, er worden geen FPS metingen meer gedaan, ook niet op GBB. Alles wordt gemeten in Joules. Dit om eventuele joulecreep te voorkomen, dit is de reden dat we tegenwoordig moeten meten in Joules en niet meer in FPS.

ja dacht ik al, ja hoor sommige mensen nog gewoon over FPS meten praten dus vandaar dat ik wat verward erover was haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Prinzie
Bedankt voor de reacties jongens. Ik ga even kijken of ik aan een chrono kan komen.

En dan dus de veer vervangen. Ben benieuwd of de veer die meegeleverd is zwakker is, dat is moeilijk te testen natuurlijk.

Ik heb TaiwanGun ook een mail gestuurd, vragen naar de veer die er bij zit. Maar daar moet ik nog reactie op krijgen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: aZRLLL
Bedankt voor de reacties jongens. Ik ga even kijken of ik aan een chrono kan komen.

En dan dus de veer vervangen. Ben benieuwd of de veer die meegeleverd was zwakker is, dat is moeilijk te testen natuurlijk.

Ik heb TaiwanGun ook een mail gestuurd, vragen naar de veer die er bij zit. Maar daar moet ik nog reactie op krijgen.

Ik had in iedergeval een M90 veer extra bij gekregen bij mijn H12 One van SA.
Kan maar zo zijn dat deze ook bij jou erbij zit, mocht het te lichte veer zijn kun je altijd kijken voor een M100, ik heb zelf dat ik hiervan stukje moet afknippen dus.

maar graag gedaan!
 
Je kan ook naar het NAC gaan om de chrono te gebruiken.
 
Wel vreemd dat er bij jouw CM048M een extra losse veer zit. Bij mijn CM048M die ik vorige week binnenkreeg (en die ik bij hun -TaiwanGun- heb laten downgraden) zat die er niet bij. Mogelijk dat ze alvast een in NL bruikbare veer bijgeleverd hebben; lijkt me wel logisch want hij hoort niet bij de set. :)
 
Wel vreemd dat er bij jouw CM048M een extra losse veer zit. Bij mijn CM048M die ik vorige week binnenkreeg (en die ik bij hun -TaiwanGun- heb laten downgraden) zat die er niet bij. Mogelijk dat ze alvast een in NL bruikbare veer bijgeleverd hebben; lijkt me wel logisch want hij hoort niet bij de set. :)

Vrijdag heb ik de CM.518 (M4) van mijn vriend ook uitgepakt en daar zat ook een extra veer in. Maar in jouw geval had jij hem al laten downgraden, dus dan is een extra veer overbodig. Ik denk dat ze ons inderdaad twee zwakkere veren meegegeven hebben zodat we ze zelf kunnen downgraden. Dus die gaan we erin zetten en dan kopen we een chrono of meten we ze elders.

Hoe bevalt jou CM.048M? Die van mij werkt uitstekend, alleen heb ik het idee dat het hop-up systeem de BBs een afwijking naar links geeft. Anders schiet hij super accuraat. Ik heb er zelf een holographic sight op gezet.
 
Bedankt voor de tip, dit zit relatief in de buurt van waar mijn vriend woont.
Wel vreemd dat er bij jouw CM048M een extra losse veer zit. Bij mijn CM048M die ik vorige week binnenkreeg (en die ik bij hun -TaiwanGun- heb laten downgraden) zat die er niet bij. Mogelijk dat ze alvast een in NL bruikbare veer bijgeleverd hebben; lijkt me wel logisch want hij hoort niet bij de set. :)

Graag gedaan, hopelijk komen jullie er een beetje uit hiermee!
 
Even ter aanvulling; gisteren mijn CM048M gemeten in het NAC (was daar voor BOSS-cursus) en hij leverde constante 0.8 joules. Voor CQB goed genoeg, voor buiten wel wat weinig lijkt me.
Die 0.8 joules levert hij met de laagste (310 FPS) aanpassing die je bij TaiwanGun kun laten doen.
Voor buiten (waar mijn AK uiteindelijk ingezet gaat worden) wil ik een zwaardere veer plaatsen.
 
Hoe bevalt jou CM.048M? Die van mij werkt uitstekend, alleen heb ik het idee dat het hop-up systeem de BBs een afwijking naar links geeft. Anders schiet hij super accuraat. Ik heb er zelf een holographic sight op gezet.
Bevalt prima tot dusver; heb er nog geen skirms mee gedaan enkel wat mee geschoten in het NAC. Ik had de hop-up op goed geluk verzet maar daar moet ik nog wel effe aandacht aan besteden. :rolleyes:
Heb er nu een M2 reddotje op staan en die doet het super! Maar die gaat (denk ik) verhuizen naar mijn nieuwe M4 en ik wil dan een licht (2x?) vergrotende kijker/dot opzetten die ''echter'' op een AK staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Levitating
Even ter aanvulling; gisteren mijn CM048M gemeten in het NAC (was daar voor BOSS-cursus) en hij leverde constante 0.8 joules. Voor CQB goed genoeg, voor buiten wel wat weinig lijkt me.
Die 0.8 joules levert hij met de laagste (310 FPS) aanpassing die je bij TaiwanGun kun laten doen.
Voor buiten (waar mijn AK uiteindelijk ingezet gaat worden) wil ik een zwaardere veer plaatsen.

Ik heb er nu de veer die in de doos mee kwam ingezet. Maar ik moet de mondingsenergie nog meten. Ik ben me nu ook voor de eerstvolgende BOSS -cursus ingeschreven bij het NAC. Misschien zie ik je daar wel een keer.
 
Hallo,

Ik en een vriend hebben zojuist twee replica's besteld bij Taiwangun. Ik heb zelf een AKM replica (CM.048M) en mijn vriend heeft een M4 replica (CM.518).

We hebben alleen beide de standaard variant besteld, dus deze hebben een veel te hoge mondingsenergie.

Dus nu moet ik kijken hoe ik de mondingsenergie lager krijg. Ik zag in de doos van mijn AK een extra veer zitten die niet in de handleiding beschreven stond, ik ben benieuwd of die misschien zwakker is dan wat er in zit.

https://www.taiwangun.com/assault-rifle-aeg/cm-048m-cyma
https://www.taiwangun.com/assault-rifle-aeg/cm-518-cyma

Ik heb zelf geen manier om de FPS te meten.

Elk advies is welkom.

Groet,
Rein
Ik heb ook Cyma AK-replica's het beste wat je kan doen is uiteraard eerst testen wat het schiet. Daarna de veer in korte die er al in zit, heb ik ook gedaan bij mijn replica. Want als je die andere veer erin doet (waarvan je eigenlijk nog niet weet of ie zachter schiet) bestaat er een grote kans dat ie als nog te hard schiet. Dan kan je alles weer open maken.
 
FYI: Alle replica's worden onder de regelgeving van de NABV gemeten op joules, er worden geen FPS metingen meer gedaan, ook niet op GBB. Alles wordt gemeten in Joules. Dit om eventuele joulecreep te voorkomen, dit is de reden dat we tegenwoordig moeten meten in Joules en niet meer in FPS.

Klopt, daarbij komt dat het letterlijk niets uit maakt, aangezien de joules worden gemeten door de fps te meten bij een bepaald gewicht BB.
Joulecreep wordt niet tegen gegaan door het anders te noemen, maar doordat nu wordt gemeten met 0.3 ipv 0.2 en er niet meer wordt gespeeld met zwaardere bb's dan waar mee wordt gemeten. Er voor kon je meten met een 0.2 en vervolgens spelen met 0.5. Dat kon nog wel eens wat vreemde joulecreeps opleveren inderdaad.

Voor als je geen zin hebt om zelf te rekenen:
ChronoCard.png


of een calculator
https://www.weirath.com/joule/