Vreemd boutje in m’n engine

XXL

Member
12 mei 2022
10
2
Trophies
1
Hallo allemaal,

In de tijd dat ik nog goed vertrouwen in de Nederlandse airsoft shops had, heb ik mijn replica (MTW) nooit zelf geopend maar netjes naar een ‘reparatie specialist’ gebracht.

Om het heel kort te houden: winkel 1 zou de inconsistentie hebben verholpen maar winkel 2 constateerde vooral een hermetisch afgesloten inner barrel die met geen mogelijkheid normaal te demonteren was en zette dan ook grof geschut in. Daarbij overleefden de inner en de hop up het niet maar na lang wachten en een nieuwe hop up en inner barrel zou mijn replica in orde zijn.


Totdat op de testbaan bleek dat ik binnen anderhalf uur door m’n flesje van 0.30 heen was. Nee, het begrip ‘dwell’ kwam niet in mij op

Winkel 3 belde een dag na inlevering al op: kom je replica maar ophalen want we krijgen hem met geen mogelijkheid open. Aldus de allround wapen -en replica specialist.
Maar ik kon er wel gewoon mee schieten. Dat bleek een misrekening want bij het tweede schot spoot het tankje in een paar seconden leeg. De stroom lucht kwam vermoedelijk uit de feeding tube of daaromheen.


Wow. Dat maakte mij nieuwsgierig. Met nul ervaring in reparatie - laat staan het openen van replica’s - en zonder technische achtergrond had ik de MTW na wat voorzichtig handelen in 20 min compleet gedemonteerd. Hoezo niet te openen?

Maar kijk eens naar de Inferno gen 2 op de foto’s. Daar steekt een boutje bovenuit wat ik op geen enkele online afbeelding van de engine aantref. Iemand een idee? Het lijkt erop alsof er een beunhaas oplossing is gebruikt voor het kwijtraken van een origineel boutje…


[URL]https://ibb.co/TH0PHb3
[/URL]
https://ibb.co/41VFBDc
 
Ik heb zelf nooit een wolverine engine gehad maar het lijkt erop dat ze zo de fps hebben willen regelen? Het is inderdaad iets heel raar en ik hoop dat je het opgelost krijgt. Ik denk ook wel dat meer mensen op dit forum meer tech verstand hebben dan sommige winkel tech's.

Zelf heb ik ook 2 slechte ervaringen. Ik had mijn tm scar gekocht bij een winkel en liet hier direct een gate titan in steken. De reden dat ik dit niet zoals ervoor zelf deed was door tijd gebrek. Nu deed deze man de gearbox open en installeerde mooi de mosfet alleen daar kwam het. Toen moesten er betere tandwielen in en een andere motor. Ik had nochtans niets gevraagd over betere rps of een zwaardere veer. Ik ging dus in discussie met meneer omdat ik zelf al jaren aan replica's werkte en het kwam zo ver dat meneer de mosfet er terug heeft uitgehaald en daarna de gearbox heeft gesloten. Conclussie ik kon deze hellemaal terug installeren want hij wou hem niet meer in elkaar steken.

Een paar maanden daarna kocht ik mijn eerste gbbr. Natuurlijk na een tijdje wil je wat aanpassingen maar ik wist niet hoe dus vertrouwde ik het aan een winkel toe. Wat ik daar heb gezien ging echt een maatje te ver. Zo hadden ze mijn barrel vervangen door een 4.5 mm inner barrel. In mijn bolt hadden ze zoveel gaten geboord dat deze een scheur had en de hop up arm hadden ze afgebroken en daarna vervangen met een 3d printed versie. Ik dus meteen hellemaal bang omdat ik geen belgische schutter vergunning had en dus eigenlijk illegaal in bezit was. Natuurlijk zo dom geweest om niet even alles te testen ter plekken xD. Ik heb meteen de dag erna een nieuwe barrel gehaald en hellemaal naar duitsland gereden voor een andere bolt en hop up arm. Daarna met foto's terug gegaan naar de winkel maar nooit mijn geld terug gekregen. Nu maakte dat mij weinig uit meer het feit van de verkeerde barrel was me te veel. Nu heb ik een aanklacht gedaan en zien we hoe dit verloopt. Sinds toen heb ik al mijn replica's zelf aan leren werken en onderhouden.
 
Wat een beunhazerij ook weer hè, en het gros van deze prutsers heeft nog een soort titel ook, dat ze gecertificeerd zijn om dit soort apparaten te repareren.

Dat boutje in de engine zit overigens knap vast gekit zodat er geen lucht ontsnapt. Volgens mij zit er wel een platte schroef in de originele engine, die helemaal in de ronding van de engine meegaat.

Wat-doet-dat-ding daar?!

Overigens waren het de twee receiver pins die het apparaat bijeen houden die zorgden voor het moeilijke openen want die waren lichtelijk krom. En dan ook niks kunnen bewijzen hè, dat is ook nog es iets. Het is jouw woord tegen dat van de ‘specialist’ want wie gaat er nou toegeven dat ie een inner aan een outer zodanig heeft vastgezet dat ie niet eens meer gedemonteerd kan worden? Wie gaat er toegeven dat ie een boutje uit je engine verloren was en er maar een inbus schroefje in heeft gedraaid en de inbuskop volgegoten met lijm zodat je de schroef met een tool er niet meer uitkrijgt?
 
Het komt al zo ver dat je de hele replica samen moet uit elkaar halen wanneer je hem binnenbrengt en terug krijgt voor de zien dat alles nog normaal werkt xD
 
Bij de eerdere mtws hoort dat boutje erin te zitten het zorgt ervoo dat de engine niet draait en je charging handle kan hem er makkelijk 'uittrekken' zo.
Het hoort er dus gewoon te zitten.
 
Kijk, dat is nog eens waardevol advies!Enorm bedankt voor je bijdrage Michiel, ik kan dit vraagstuk in ieder geval van het lijstje ‘discutabele aanpassingen’ verwijderen.

Blijven nog over beschadigingen op de engine etc maar die kan ik beter gewoon vergeten.

Het plotselinge leeglopen van de fles wordt op internet hier en daar beschreven als een vastlopende o ring in solenoid of engine maar die heb ik gecontroleerd en waren in prima staat en zaten niet scheef. Een andere optie zou zijn een flink verkeerd afgestelde dwell, we gaan het zien als ie weer helemaal in elkaar zit met een originele hopup of een Phoenix, ik heb beide liggen maar ik neig naar de originele omdat de Phoenix een drama met instellen lijkt te zijn als je de ervaringen op buitenlandse boards leest.
 
Wat bij een inferno nog wel eens wil gebeuren is dat er vuil in de solenoid zit.

Quick & dirty fix: schroef je druk flink op (>140 psi) en schiet een paar keer full auto.
 
Ben toch echt wel benieuwd naar welke shop je bent geweest
Ook wel handig om te weten want dan weet ik naar welke ik niet ga met m'n mtw
 
Hoe schroef ik de druk op?

Beste Thomas, het ging om 1. De shop van aankoop vd MTW, Airsoft Center. Was altijd m’n vaste airsoft shop waar het ook gezellig vertoeven was, aan mij hadden ze een makkelijke klant en misschien heeft dat ook niet meegeholpen aan wat er daarna gebeurt. Anyway toen Corona eraan kwam zweeg de mail en de telefoon van A-Center en kwamen er tegelijkertijd ontevreden geluiden van klanten die nog steeds een MTW in bestelling hadden staan.

Ik ben toen naar Airsoft Legends gegaan, replica achtergelaten en pas na 3-4 maanden en een rits mails kon ik m’n MTW ophalen. De gepeperde factuur kwam door arbeids uren want ze kregen de MTW niet open. Daar kwamen nog een nieuwe hop up en inner bij want die hadden het niet overleefd. Echter zonder overleg welke merken te gebruiken. Omdat het extra lang duurde door privé omstandigheden werd de arbeid a 180 euro eraf gehaald maar ik stelde voor de helft ervan te betalen, ik was blij dat m’n MTW het weer deed.

Toen de MTW gigaveel lucht verbruikte met inconsistentie bracht ik de replica naar Shogun, winkel nr 3. Die belde dus een dag later op: MTW was niet te openen. Huh, alweer niet? Maar goed, de dwell zou afgesteld worden en je kon er prima mee skirmen alleen niet openmaken.

Eigen onderzoek leverde een geopende MTW op in 20 minuten.
Update van mijn eigen demontage volgt straks.
 
Hoe schroef ik de druk op?

Beste Thomas, het ging om 1. De shop van aankoop vd MTW, Airsoft Center. Was altijd m’n vaste airsoft shop waar het ook gezellig vertoeven was, aan mij hadden ze een makkelijke klant en misschien heeft dat ook niet meegeholpen aan wat er daarna gebeurt. Anyway toen Corona eraan kwam zweeg de mail en de telefoon van A-Center en kwamen er tegelijkertijd ontevreden geluiden van klanten die nog steeds een MTW in bestelling hadden staan.

Ik ben toen naar Airsoft Legends gegaan, replica achtergelaten en pas na 3-4 maanden en een rits mails kon ik m’n MTW ophalen. De gepeperde factuur kwam door arbeids uren want ze kregen de MTW niet open. Daar kwamen nog een nieuwe hop up en inner bij want die hadden het niet overleefd. Echter zonder overleg welke merken te gebruiken. Omdat het extra lang duurde door privé omstandigheden werd de arbeid a 180 euro eraf gehaald maar ik stelde voor de helft ervan te betalen, ik was blij dat m’n MTW het weer deed.

Toen de MTW gigaveel lucht verbruikte met inconsistentie bracht ik de replica naar Shogun, winkel nr 3. Die belde dus een dag later op: MTW was niet te openen. Huh, alweer niet? Maar goed, de dwell zou afgesteld worden en je kon er prima mee skirmen alleen niet openmaken.

Eigen onderzoek leverde een geopende MTW op in 20 minuten.
Update van mijn eigen demontage volgt straks.

Hoe krijg je hem niet open dan
Is alleen body pin eruit halen
 
Dat vroeg ik mij dus ook (later pas) af. Blind vertrouwen in de verklaring van de technische dienst denk ik, mede doordat ik zelf nul ervaring had met de internals van een replica.

Toen ik de 2 bouten er zelf probeerde uit te halen bleek dat inderdaad niet zomaar te kunnen. Omdat ik nog niet wist wat er binnen in de MTW evt klem zou kunnen zitten heb ik mij daar eerst even in verdiept. De twee bouten zaten er op spanning in doordat de regulator er te ver was ingeschroefd waardoor de hardline adapter er onder een te scherpe hoek in komt als ie in elkaar wordt gezet. Door de regulator los te draaien aan de stock kwam er meer ruimte maar de bouten bleken iets vervormd door de spanning en er daarom ook erg lastig uit te halen. Wat ook opviel was dat 1 van de inbus bouten van de rail redelijk aan gort was gedraaid doordat men er een afwijkende maat inbus sleutel had ingezet.

Winkel 1 had een inconsistentie probleem verholpen door de inner zo te verankeren aan de outer dat losmaken onmogelijk was.

Winkel 2 heeft naar eigen zeggen hamer en beitel moeten hanteren om dit op te lossen.

Winkel 3 zou wat aan het luchtverbruik moeten doen maar zei dat de MTW op zich al niet te openen was. Waarna het probleem ontstond van direct weglopende lucht na 1 schot gelost te hebben.

Ik vermoed dat winkel 3 de spanning op de bouten opmerkte waardoor ie niet direct te openen was en gedacht moet hebben dat dat een teken kan zijn dat er van binnen nog meer mis is. En zich liever niet in een wespennest steekt waardoor er een ja/nee spelletje ontstaat of die ellende er al in zat of niet. Maar wees dan gewoon eerlijk want als een onervaren klant vervolgens de replica wel na wat manoeuvreren open krijgt dan verlies je je geloofwaardigheid.