Portofoon, hoe en wat

Dat doe je dus doormiddel van ctcss codes en ook die kun je instellen op een midland g7/8/9 ;)


Volgens mij heb ik daar zelfs de software voor liggen... dus mochten jullie iets nodig hebben
 
2 van ons hebben een PMR ontvangbare porto voor CO kanaal en dde rest heeft **** porto voor eigen team communicatie de PMR ontvangbare porto heeft dualwatch en kan dus beiden kanelen uitluisteren
 
**** porto? Op de kenwood kun je trouwens ook simpel ctcss en dcs tonen instellen evenals op een midland dat heel simpel is
 
Afhankelijk van hoe het nou in Limburg gaat, zit ik er aan te denken om ooit met 2 porto's te gaan sjouwen trouwens. 1 voor CO en 1 dedicated voor squad. Het is met dual watch een beetje jammer dat je eerst moet ontvangen op op het 2e kanaal te kunnen zenden. 


Weet niet of hier nog andere oplossingen voor zijn? Je hebt volgens mij radio's die op 2 kunnen zenden in combinatie met een dubbele PTT? 


 
 
@Jan, ik heb aan hetzelfde gedacht maar dan als 2nd of SL. Linkeroor porto voor SL en dus contact met CO en HQ en rechteroor porto voor Squad. En uiteraard links en rechts schakelaar voor mic. 


Nog meer op m'n vest en draden die in de knoop gaan als je op de grond ligt. :)
 
Baofeng heeft dualwatch headset met dubbele ptt knop. Voor elk kanaal een ptt knop
 
Mijn porto heeft overigens geen dualwatch heb het als Squadleader ook nog niet gemist.


Ik zit op het CO kanaal en ik wijs iemand in de squad aan die mijn radioman is voor als ik iets moet doorgeven aan de squad.
 
Mijn porto heeft overigens geen dualwatch heb het als Squadleader ook nog niet gemist.


Ik zit op het CO kanaal en ik wijs iemand in de squad aan die mijn radioman is voor als ik iets moet doorgeven aan de squad.

Heb je ook gelijk in Sander, ik ben alleen 2nd geweest en zat dus alleen op squad kanaal en Bart, mijn SL, zat het meeste op CO kanaal. Maar ik wil in de toekomst toch wel graag alle twee de kanalen kunnen gebruiken, dus ben nu aan het kijken hoe dat het beste kan. Ik heb nl gemerkt dat dual niet werkt. Bart was moeilijk bereikbaar op het squad kanaal omdat CO voorrang heeft op porto. 
 
Volgens mij word je gillend gek als je rechter oor squad en linker CO hebt en ze beginnen tegelijk tegen je te praten en dingen te vragen.
Terwijl je zwaar onder vuur ligt van 2 kanten en een optie om weg te komen aan het verzinnen bent.
 
dual recieve/sent is wel makkelijk, maar zonder op je porto te kijken, word het zeker lastig met vreemden als je de stem niet herkent en er is geen callsign gebruikt.
 
@Bjorn Groen, daar komt dan weer radio dicipline bij. als je dat binnen je team goed afspreekt heb je 1 kanaal al schoon. en dan hopen dat je 2e kanaal evt in overleg met CO ook schoon kunt krijgen.


dan kun je zo'n dualwatch set gebruiken omdat je dan weet welk kanaal communicaard.


Over het algemeen roept CO kanaal alleen maar teams of CO op.

Het team kanaal roept daar in tegen alleen maar personen op dus zo weet je ook onderscheid.
 
Welke connector voor je PTT gebruiken jullie dan?
Ik denk dat je beter een nieuwe topic kunt starten, dan een necropost van zeven jaar oud te openen en een vraag te stellen aan mensen die hier al tijden geen lid meer zijn.

Welkom bij de club, trouwens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander