Is deze replica te gebruiken in Nederland?

Khalzan

New Member
4 feb 2022
2
2
Trophies
2
Goedenavond,

Sinds ik lid ben geworden van de NABV vraag ik mij af hoe het zit met airsoft replica's van bijvoorbeeld de RPG-26 (Zie bijgevoegde foto van de genoemde replica). Deze gebruiken de standaard 40mm (https://www.shogun.nl/s-t-bb-shower-70rds.html) granaten die ook gebruikt worden in de replica granaatwerpers die in 2020 legaal zijn geworden in de Nederlandse airsoft scene.

Naar wat ik heb gelezen ben ik bewust dat replica's waar een projectiel zichtbaar is zoals een RPG-7 niet legaal zijn. (De vrijstelling geldt niet voor airsoft apparaten in de vorm van onder meer explosieven en soortgelijke andere verschijningsvormen) Aangezien er bij deze replica geen zichtbaar projectiel is, en het dus in feite gewoon een granaatwerper is lijkt het mij dat dit wel legaal is. Alhoewel snap ik ook dat dit een grijs gebied is aangezien het een replica van een raketwerper is.

Ik wil graag opheldering over de legaliteit van dit soort replicas en of ze gebruikt kunnen worden in Nederland.
Bovendien had ik al een mail naar de NABV gestuurd maar kreeg echter een raar antwoord waar ik niet wijzer van werd. Dus ik ben benieuwd wat jullie hierover kunnen vertellen!


(PS: Deze replicas worden gemaakt door Reapers House, te vinden op facebook)
 

Bijlagen

  • 218858037_138270851757361_7647424734908322851_n.jpg
    218858037_138270851757361_7647424734908322851_n.jpg
    50,8 KB · Weergaven: 170
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Ik volg deze post met veel interesse, maar durf er zelf geen uitspraak over te doen. Je beredenering klinkt best logisch.
 
Ik volg deze post met veel interesse, maar durf er zelf geen uitspraak over te doen. Je beredenering klinkt best logisch.

Zo ook hier... Maar ik ben dan wel benieuwd naar wat de NABV zegt, ik verwacht dat het antwoord juridisch gekonkel is, maar misschien dat een juridische ervaren persoon dit dat kan toelichten op dit forum....
 
Soms helpt het ook gewoon om een mail terug sturen met: dit is een vaag antwoord, kun je duidelijker aangeven wat je bedoelt? Kijken wat daar uit komt. Als dat niks oplevert eens kijken of je een van de leden van de ledenraad kunt aanspreken of ze daar een punt van kunnen maken tijdens een ledenraad vergadering zodat er meer duidelijkheid komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Khalzan
Soms helpt het ook gewoon om een mail terug sturen
Ik denk dat dat inderdaad je vervolgstap zou moeten zijn: de NABV moet dit voor de leden uitzoeken en uitsluitsel over geven.

Wellicht is het handig om er op aan te dringen dat je een antwoord verwacht als:
  • Ja
  • Ja, maar...
  • Nee
  • Nee, maar...
en dat reacties als: "Gezien lid blah-blah, van artikel zoveel, waarin bepaald is dat..." niet wenselijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Khalzan
Ik denk dat dat inderdaad je vervolgstap zou moeten zijn: de NABV moet dit voor de leden uitzoeken en uitsluitsel over geven.

Wellicht is het handig om er op aan te dringen dat je een antwoord verwacht als:
  • Ja
  • Ja, maar...
  • Nee
  • Nee, maar...
en dat reacties als: "Gezien lid blah-blah, van artikel zoveel, waarin bepaald is dat..." niet wenselijk zijn.
Goed idee, zal laten weten wat er uitkomt!
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Goedenavond,

Sinds ik lid ben geworden van de NABV vraag ik mij af hoe het zit met airsoft replica's van bijvoorbeeld de RPG-26 (Zie bijgevoegde foto van de genoemde replica). Deze gebruiken de standaard 40mm (https://www.shogun.nl/s-t-bb-shower-70rds.html) granaten die ook gebruikt worden in de replica granaatwerpers die in 2020 legaal zijn geworden in de Nederlandse airsoft scene.

Naar wat ik heb gelezen ben ik bewust dat replica's waar een projectiel zichtbaar is zoals een RPG-7 niet legaal zijn. (De vrijstelling geldt niet voor airsoft apparaten in de vorm van onder meer explosieven en soortgelijke andere verschijningsvormen) Aangezien er bij deze replica geen zichtbaar projectiel is, en het dus in feite gewoon een granaatwerper is lijkt het mij dat dit wel legaal is. Alhoewel snap ik ook dat dit een grijs gebied is aangezien het een replica van een raketwerper is.

Ik wil graag opheldering over de legaliteit van dit soort replicas en of ze gebruikt kunnen worden in Nederland.
Bovendien had ik al een mail naar de NABV gestuurd maar kreeg echter een raar antwoord waar ik niet wijzer van werd. Dus ik ben benieuwd wat jullie hierover kunnen vertellen!


(PS: Deze replicas worden gemaakt door Reapers House, te vinden op facebook)

Airsoft apparaten zijn wapens die vallen onder categorie I, onderdeel 7, van de WWM (‘voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen lijken, dat voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn’). Dergelijke wapens zijn in principe verboden.
...
Airsoft apparaten zijn veer-, gas- of luchtdrukwapens met een maximum schotkracht van 3.5 joules. Airsoft apparaten onderscheiden zich in die zin van veelal krachtiger categorie I, sub 7 en categorie IV veer-, gas- of luchtdrukwapens. Om te bepalen of sprake is van een airsoft apparaat zal echter primair gekeken moeten worden naar het voorkomen van het voorwerp: gelijkt het op een vuurwapen dat voor afschrikking geschikt is en beschikt het apparaat over een mechanisme (gas-, veer- of luchtdruk) waarmee projectielen (de ‘munitie’) kan worden uitgestoten

Jouw afbeelding lijkt op een wapen. Dus valt net als een UGL binnen de regelgeving. Beiden zijn op wapen lijkende en beiden "verschieten" 40mm patronen.

Wil je het helemaal zeker weten en wil je geen halve/onduidelijke antwoorden dan moet je jezelf wenden naar de wetgever/handhaver en dus contact opnemen met de KCT van jouw politie regio. Deze zou de kennis moeten hebben om jouw het juiste antwoord te geven. Het beste is om ze te bellen en te vragen of je het mag mailen.
In je mail kun je jouw onderbouwing aangeven waarom het een airsoft apparaat is (zoals je al aangaf is het gemaakt voor airsoft en wat ik al aangaf is het net als een UGL beiden gemaakt voor verschieten van 40mm patronen voor airsoft).

op deze manier heb ik ook het 40mm onderzoek gedaan dat erna deels overgenomen is door de NABV.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix