Bb-gate

Toothpick

Well-Known Member
4 sep 2014
1.448
660
Trophies
25
Srry. Op verzoek van bron verwijderd.
Maar als het goed is gaat de NABV de leden informeren.
De vraag is alleen wanneer.....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MVDB
Ik moest weer erg om je stukje lachen. Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: MVDB
Hé een post zonder bron maar met smaad richting de nabv.
Dat moet wel toothpick zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter
Hé een post zonder bron maar met smaad richting de nabv.
Dat moet wel toothpick zijn.
:p:D
Jij noemt het smaad. Maar het is gewoon wat er op de achtergrond speelt. En ook wat sommige ervan zeggen.
Ik breng alleen de leden op de hoogte omdat de NABV wel de organisaties maar niet de leden op de hoogte brengt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Whats kebeurt
Een verhaal, zonder vermelding van (controleerbare) bronnen, over wat er "In de wandelgangen" zou spelen, dat beweert dat zwaardere BB's schadelijke stoffen zouden bevatten en de eventuele gevolgen hiervan voor alle betrokken partijen, en iets met een doofpot; dat soort werk.

We wachten het af.
 
De uiteindelijke officiële communicatie vanuit de NABV:

Wat is er aan de hand?

Op een voormalige airsoftlocatie is bodemonderzoek uitgevoerd. Dat gebeurde in opdracht van de gemeente. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat grote hoeveelheden BB’s een probleem voor de bodem kunnen vormen. Ze bevatten namelijk relatief veel barium en zink.

De NABV heeft samen met de voormalige airsoftlocatie door een extern onderzoeks- en adviesbureau een tweede bodemonderzoek laten uitvoeren. In dat onderzoek werden geen verhoogde waarden barium en zink in de bodem aangetroffen. Er is volgens dat onderzoek dan ook geen sprake van bodemverontreiniging.

Toch moet van de omgevingsdienst die oude airsoftlocatie worden schoongemaakt om te voorkomen dat die metalen alsnog in de bodem terecht kunnen komen. Een omgevingsdienst voert namens gemeenten en provincies milieutaken uit, waaronder het toezicht op en de controle van de naleving van milieuwetgeving.

Uitgebreide toelichting lees je op onze website
 
Ik zou onzin geroepen hebbrn maar het nieuws komt nu officieel naar buiten:

Nieuwe regels voor Bio BB’s

Afgelopen week informeerde de NABV ons dat sommige Bio BB’s zware metalen bevatten.
Dat nieuws heeft ons overvallen. We kunnen dan ook niet anders dan een aantal drastische maatregelen nemen.

Uit onderzoeken die de NABV heeft laten uitvoeren, blijkt dat meerdere Bio BB’s barium en zink bevatten. Dat is niet schadelijk voor de gezondheid en ook niet giftig voor planten en dieren. Maar als die BB’s in de grond komen, is er mogelijk een risico op bodemverontreiniging.

Wij balen heel erg van de gebrekkige regie die de NABV in deze heeft genomen. Ze zeggen in wezen “wij hebben jullie het nu verteld, dus nu moeten jullie organisatoren er wat mee”.
Maar wat is niet duidelijk. Wij hadden gehoopt dat ze in de lange tijd dat ze hier al mee bezig waren, met een werkwijze voor de komende tijd waren gekomen.

Helaas is dit niet het geval en wordt het op het bord gelegd van de individuele organisatoren. De NABV laat hier naar ons idee een grote steek vallen met grote risico’s. De organisatoren hebben al 2 erg zware jaren achter de rug en kunnen dit er zeker niet bij hebben.
Hoe verder?

Met de informatie die we nu hebben moeten de organisatoren vanaf nu de volgende nieuwe veldregels hanteren. Deze zullen worden aangepast/uitgebreid zodra wij meer weten.

Vanaf nu mag er alleen nog maar met 0.20 gram bb’s worden geschoten van de volgende 2 merken:

- Specna Arms Bio 0.20 gram
- G&G Armament Bio 0.20 gram

Deze bb’s kwamen als beste uit de doormetingen van de NABV.
Deze BB’s moeten in hun originele zak blijven, lees de regels van de individuele velden na op nog eventueel andere eisen.

De FPS zal ook met deze 0,20 grams bb’s gebeuren.
Wij zijn met zijn allen druk bezig om nog meer merken en bb gewichten door de laten meten zodat we hopelijk snel weer meer merken en gewichten bb’s kunnen toestaan.

Ook zijn we met verschillende fabrikanten aan het kijken voor het ontwikkelen van BASO4 en Zink vrije bb’s.
We hadden gehoopt dat de NABV al meer alternatieven voor ons en jullie hadden.

Als je meer wilt weten hierover, bekijk dan de website van de NABV: https://www.nabv.nl/dossier-bio-bb/

Bron: https://www.facebook.com/100029671492280/posts/632233164442394/
 
  • Leuk
Waarderingen: MVDB
Ik zou onzin gerorpen hebbrn maar het nieuws komt nu officieel naar buiten:
Ja sorry hoor, maar wie ben jij?
(Persoonlijk heb ik opzettelijk enige twijfel over dit bericht in het midden gelaten)

Je hebt een (relatief) anoniem account op een forum van liefhebbers en bent, naar mijn weten, niet de autoriteit, noch het communicatiekanaal of aangewezen rechtspersoon, als het gaat over berichtgeving binnen de organisatie.

In dit geval gaat het over een constatering/waarneming van een gemeente, welke vervolgens bij de verantwoordelijke club aanklopt om naar de casus te kijken.

En of het verhaal klopt of niet en wanneer eventueel de resultaten naar buiten worden gebracht is aan de partijen zelf, niet iemand die informatie van horen zeggen heeft.

Door deze soort van informatieverspreiding wordt er ongewild en onbedoeld potentieel onvolledige informatie de wereld ingeslingerd wat zorgt voor onrust, onnodige discussies, onjuiste verdachtmakingen en incorrecte conclusies en daar hebben we de afgelopen twee jaar al genoeg van gezien.

De enige redenen dat mensen dergelijke informatie verspreiden is het hebben van een scoop of om een organisatie in een kwaad daglicht te stellen.

Voor meer informatie over het controleren van informatie, zie de checklist desinformatie
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Oddball en M14shooter
Max 0.20? Grapje zeker, gek genoeg zat ik al te wachten op dit soort nieuws, straks mag je alleen pangen, scheelt enorm, of laserschieten...we leven in Nederland in een klimaat dat alles word verboden of extreem gereguleerd.

Ben benieuwd hoe dit uitpakt in de toekomst, als het klopt zie ik het einde van airsoft outdoors en dat zou heel erg triest zijn.

Nou ja laat ik maar niet te ver op de dingen vooruit lopen.

Robin
 
Het is godverdomme gods geklaagd ja jullie wilden al langer van de te zware bb, s af weet je nog? Stellen we gewoon onderzoek in uitslag bekent en klaar is kees, na een 2 jaar beperkingen en verboden nu dit, allemaal wel heel doorzichtig, ik doe hier niet aan mee, net een batch 0.4 gram bb, s gekocht alleen weer in Nederland natuurlijk, en wat denken van alle organisaties die ik weet niet hoeveel hectare moeten saneren? Dit kun je niet maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix, MVDB en Toothpick
Ik geloof niet in een complot opgetuigd door de NABV ism BB-fabrikanten om de leden en orga's een poot uit te draaien (iedere airsofter heeft dit probleem, inclusief ondergetekende).

Zoals ik het lees heeft een gemeente (in dezen dus "Een derde partij") bodemonderzoek laten uitvoeren, waaruit gebleken is dat de bodem teveel zware metalen bevat.
Onze vereniging heeft hierop een onafhankelijk contra-onderzoek laten uitvoeren, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat van echte verontreiniging (volgens de huidig geldende normen) geen sprake is, dit neem niet weg dat de grond toch, hoe miniem ook, vervuild blijkt te zijn.

Dat er toch besloten wordt om actief gepaste actie te ondernemen, is om potentiële verontreiniging door barium en zink op langere termijn te voorkomen; zou men dit niet doen, dan kunnen we het airsoften op buitenlocaties wel op onze buik schrijven, omdat er daarvoor simpelweg geen vergunningen meer verleend zullen gaan worden, en dan zijn we verder van huis.

Op dit moment worden er nog maar (lichte .20g) BB's van twee merken toegestaan, maar ik verwacht dat er op den duur meerdere merken (en hopelijk ook gewichten) door de ballotagecommissie zullen komen.

Dat het verhaal voor velen van ons lullig en oneerlijk overkomt is geheel begrijpelijk, maar van opzet kan geen sprake zijn, in mijn optiek: life sucks, deal with it.
 
Ja sorry hoor, maar wie ben jij?
(Persoonlijk heb ik opzettelijk enige twijfel over dit bericht in het midden gelaten)
Langer dan jij op dit forum blijkbaar, ik ben al sinds 2014 onder deze naam op het forum en ervoor onder een andere naam. Maar toen kon de naam niet aangepast worden. Ik durf kritisch naar dingen te kijken waar andere bang om zijn om te laten weten. Ik doe de sport al sinds 2006 en heb de overgang van illegaal naar gereguleerd van vrij dichtbij meegemaakt.
Was met ons team de eerste die skrims organiseerde waarbij onervaren/nieuwe spelers mee werden genomen door ervaren en zo het spel leerde.
Ik durf dingen op te zoeken en op te vragen en heb diverse contacten die ik van informatie voorzie dan wel die mij van informatie voorzien. Zo krijgen we een beter beeld over wat er op de achtergrond speelt en wat vele spelers nog geen eens te weten komen.

Dus dat ben ik.
Wie ben jij dan? ;)(hoef je niet te beantwoorden, daarvoor is een voorstel topic. En sinds dat je lid bent heb je dat nog niet gedaan zag ik).
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix en MVDB
Ik geloof niet in een complot opgetuigd door de NABV ism BB-fabrikanten om de leden en orga's een poot uit te draaien (iedere airsofter heeft dit probleem, inclusief ondergetekende).

Zoals ik het lees heeft een gemeente (in dezen dus "Een derde partij") bodemonderzoek laten uitvoeren, waaruit gebleken is dat de bodem teveel zware metalen bevat.
Onze vereniging heeft hierop een onafhankelijk contra-onderzoek laten uitvoeren, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat van echte verontreiniging (volgens de huidig geldende normen) geen sprake is, dit neem niet weg dat de grond toch, hoe miniem ook, vervuild blijkt te zijn.

Dat er toch besloten wordt om actief gepaste actie te ondernemen, is om potentiële verontreiniging door barium en zink op langere termijn te voorkomen; zou men dit niet doen, dan kunnen we het airsoften op buitenlocaties wel op onze buik schrijven, omdat er daarvoor simpelweg geen vergunningen meer verleend zullen gaan worden, en dan zijn we verder van huis.

Op dit moment worden er nog maar (lichte .20g) BB's van twee merken toegestaan, maar ik verwacht dat er op den duur meerdere merken (en hopelijk ook gewichten) door de ballotagecommissie zullen komen.

Dat het verhaal voor velen van ons lullig en oneerlijk overkomt is geheel begrijpelijk, maar van opzet kan geen sprake zijn, in mijn optiek: life sucks, deal with it.

Kan me niet helemaal vinden in je optiek. Ben van mening dat de NABV hier als belangenvereniging best eens de rug recht mag houden en niet als een weekdier direct met elke stroming meegaat. Iedereen kan met zijn gezonde verstand nagaan dat dit een halfbakken exercitie is geweest van een groepje overijverige gemeentemedewerkers die het liefst ook je kleur onderbroek regulieren als je ze kans geeft.

Het antwoord in deze lijkt mij dus niet "life sucks, deal with it", dat is een fatalistische slachtoffermentaliteit waarin je je neerlegt bij dergelijke onzin en het maar over je heen laat komen. Perfect recept voor regressie en bureaucratie.

De NABV heeft in mijn ogen een goede eerste stap genomen met het onafhankelijke onderzoek. Mooi!
Nu doorpakken, dit doorspelen naar de gemeente en aangeven dat tenzij dit weerlegd wordt de zaak hiermee af is.
Wat ze nu doen is haasje spelen en de bewijslast op zich nemen. Zichzelf regulieren terwijl de kogel nog niet door kerk is zo preventief de spelers, de organisaties en uiteindelijk zo ook zichzelf hiermee (waarschijnlijk) nodeloos schaden.

En dit alles uit irrationele paniek en meewerkingsdrang voor één gemeente die momenteel geen poot hebben om op te staan na het NABV onderzoek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix en QuickFix
Dus dat ben ik.
Niet er omheen lullen @Toothpick, je weet best wel wat er bedoeld wordt met: "Wie ben jij?": (met "Jij" in bold) ik ken je lang genoeg (oké, niet persoonlijk) om te weten dat je niet achterlijk bent.

Je bent niet de bron, je bent niet een afgevaardigde van de bond, je werkt niet bij de gemeente waar het om gaat (en als dat wel zo zou zijn, dan heb je aan zwijgplicht te houden); je bent gewoon een lid (en wellicht iets beter geïnformeerd dan de rest), tenzij ik iets gemist heb; het is niet voor niets dat jouw "Bron" je verzocht heeft het bericht te verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Kan me niet helemaal vinden in je optiek.schaden.
Dat geeft niet en sterker: graag zelfs, ik heb niet de wijsheid in pacht en we zijn een vereniging van individuen en als er iets niet pluis is binnen die vereniging dan mag, nee moet daar zelfs op geacteerd worden, maar dan wel op basis van feiten en niet op onderbuikgevoelens en roddels.
 
Dat geeft niet en sterker: graag zelfs, ik heb niet de wijsheid in pacht en we zijn een vereniging van individuen en als er iets niet pluis is binnen die vereniging dan mag, nee moet daar zelfs op geacteerd worden, maar dan wel op basis van feiten en niet op onderbuikgevoelens en roddels.

Vandaar ook mijn puur inhoudelijke commentaar op wat je zei en de huidige situatie.

Uiteindelijk hopen we natuurlijk allemaal dat we niet met onze mooi afgestelde replica's en pallets vol dure bb's komen te zitten. Om dan nog maar niet te spreken van de praktische voordelen van sniperen met een 0,2g bb en andere leuke situaties die er zo ontstaan.

Misschien is het een goed idee om de lieve gemeentewerkers eens te tippen over de immense lange termijn gevaren voor de bodem die de kooltjes van een BBQ opleveren. Echt waar! Google it. Vreselijk gevaarlijk zijn die voor de bodem!
Dan kunnen ze mooi alle merken en diameters bbq kooltjes gaan testen en reguleren. Mooie speciale metalen (want plastic smelt) bakken maken waarmee alle gevaarlijke kooltjes kunnen worden opgehaald. Een ophaaldienst. Etc. etc. Genoeg werkverschaffing lijkt me zo.

Ja. Laten we iets dergelijks doen. dan zijn ze misschien weer een paar jaar zoet en vergeten ze de airsofterij te pesten.

edit: typo:(
 
@ o.a. QuickFix inderdaad (en ik schrijf hier als lid en airsofter en dus niet als bestuurder)
De NABV publiceert hetgeen al is onderzocht zodat terreinen nu een goede afweging kunnen maken. Er zullen ook verdere onderzoeken plaatsvinden om meer duidelijkheid te krijgen over de diverse BBs.

Even geparafraseerd:
- Verkennend onderzoek -> Bodemverontreiniging aangetroffen.
- Nader uitgebreider onderzoek -> Geen bodemverontreiniging aangetroffen.
- Conclusie Omgevingsdienst-> Ondanks dat er nu geen bodemverontreiniging is zou dat in de toekomst kunnen ontstaan -> Maatregelen treffen om dit te voorkomen.

Dat er nu gepubliceerd is heeft te maken met conclusie en de zorgplicht die de vereniging heeft door de bodemwetgeving.

Het kan dus zo zijn dat wij net zoals de jagers op zoek moeten naar alternatieve samenstellingen voor de BBs. Dat mensen dit niet leuk vinden kan maar de milieuwetgeving is er nu eenmaal, het zal voor nagenoeg elke buiten spelende airsofter vervelend zijn. Dit heeft dus niets te maken met een wens om BBs met hogere gewichten aan banden te leggen, als iemand met een zware gouden BB wil spelen zal een terrein daar vermoedelijk weinig problemen mee hebben maar praktisch zal een portemonnee vriendelijkere alternatief gezocht moeten worden indien we niet verder kunnen met BaSo4 als toevoeging.