Korte barrel maximum joule/fps?

TobStub

Member
9 aug 2021
5
2
Trophies
2
Goedenavond,

Weet iemand of er een maximum fps of joule is wat haalbaar is met een korte barrel (120mm)?

Ik kom met mijn Firehawk niet hoger dan 310 fps/0.89J zonder hoger te gaan dan een M110 veer. De airseal lijkt in orde, gezien de FPS constant is rond de 95m/s.
 
Goedenavond,

Weet iemand of er een maximum fps of joule is wat haalbaar is met een korte barrel (120mm)?

Ik kom met mijn Firehawk niet hoger dan 310 fps/0.89J zonder hoger te gaan dan een M110 veer. De airseal lijkt in orde, gezien de FPS constant is rond de 95m/s.

Dat is nogal lastig, aangezien die per airsoft-apparaat in de praktijk verschilt.

Mag ik vragen wat je wilt bereiken met een hogere FPS? Als dit range is, zou ik het geheel misschien wel lekker zo laten.

Meer range krijg je eerder met een betere hop-up rubber of better barrel.

Desondanks is voor mijn gevoel met m110 spring 0.89J iets aan de lagere kant, dus het zou alsnog iets met je airseal kunnen zijn? Dat hij continu dezelfde hoeveelheid lucht kwijt raakt?

Welke spring gebruik je precies?
 
Ik gebruik de Firehawk voor CQB dus range is geen noodzaak. Er zit geen doel aan vast, ik vroeg het me vooral af omdat ik jouw gevoel ook deel. Doorgaans zou je met M110 340-390fps kunnen halen, maar ik heb geen idee op welke barrel lengte dit is gemeten.

Met mijn stock G&G Wild Hog 9" (barrel 210mm) haal ik bijvoorbeeld met een M100 1.05J/335fps.

Enige tips om de airseal na de gearbox te checken?

Het betreft een SHS M110 en de fps/J/ms is gemeten met 0.20.
 
Laatst bewerkt:
120mm is natuurlijk maar een stukje, waarom geen m120 spring oid er in trouwens?
 
Klopt. Omdat ik die momenteel niet heb liggen. Dus dan verwacht ik dat er sowieso een sterkere veer in moet omdat de barrel zo kort is. Dan gaat de standaard FPS naar M-rating dus niet op voor een korte barrel.

Verder zit er een G&G Ifrit 25k motor in. Die zou M130+ wel moeten trekken. Ik ga dat eerst wel even proberen.

Edit: ik heb er een type F cilinder in gezet, in plaats van de standaard type E. Het typische Firehawk geluid is weg ivm het wegvallen van de overvolume, maar ik meet nu 0,98-1J en 322-326 fps met de M110. M120 zou hem misschien naar 1.1J kunnen tillen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Crix
De lage joule/fps waardes ligt aan dat je een korte barrel hebt met laag gewicht bb's.
Klein voorbeeldje, met .20 in een korte barrel met overvolume is je bb sneller door de korte barrel dan bijvoorbeeld .30 gezien die zwaarder is en meer druk nodig is om door de barrel te bewegen en dus langer in de barrel hangt. (dit gaat overigens om micro seconden maar heeft wel effect).

Je hebt een aantal opties:
1: Gebruik het zwaarste gewicht wat mag om mee te spelen gezien je daar de hoogste output mee zult krijgen
2: met je andere cylinder heb je idd je overvolume verkleind, maar om het geluid te houden kun je ook de oude cylinder terug plaatsen of zelfs een volle cylinder plaatsten met een widebore barrel zodat het geluid nog luider word:D. Dit word ook veelal gebruikt bij HPA om zoveel mogelijk lucht door de barrel te kunnen persen zonder over de limiet te gaan.
3: zelfde setup maar dan met een zwaardere veer, maar zou dus ook iets meer stress op de gearbox geven en kan er dus iets sneler wat stuk gaan.

Zelf heb ik een APS ASR 112 met een 230mm, 6.05mm barrel, volle cylinder en een M90 spring op 1,1J met .30. Dus zo min mogelijk stress op zo effectief mogelijke setup (volgens mij dan).
Hoop dat ik je hier een beetje mee kan helpen.
 
Hoi Pascal,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik denk dat de eerste optie niet effectief is. Ik speel CQB dus 0.25g is de max. Ik chrono met 0.25 dezelfde joule als met 0.2, dus gewicht zou denk ik niet veel uit moeten maken. Met mijn Wild Hog haal ik trouwens met 0.2, 0.25 en 0.28 rond de 1.15J op een stock setup (m100/volle cilinder). FPS is uiteraard wel verschillend.

Een standaad Firehawk cilinder zorgt ervoor dat de piston eerder luchtweerstand ondervindt in de cilinder. De veer is dan nog niet in zijn verste stand en heeft minder kracht opgebouwd dan wanneer de poort verder in de cilinder zit. In de F type kan de piston immers meer kracht opbouwen omdat de weerstand pas later komt. Dat verklaar het FPS verschil tussen de type F en E.

In bovenstaand geval zou alleen optie 3 nog over blijven denk ik: een sterkere veer in een F of E. Ik weet niet wat een standaard veer is in een in NL verkochte Firehawk, maar de 25k Ifrit motor doet me vermoeden dat het geen m100 is?
 
Firehawk weet ik zo niet wat voor veer het is, je kunt altijd een paar veren halen en proberen. Zo had ik van ASG van M95 tot M115 veren gewoon om te kijken. uiteindelijk toch nog een andere veer erin gezet met volle cylinder zoals je hierboven leest, maar gewoon proberen als je techen geen probleem vind:)
 
Vandaag de laatste slag gemaakt. Voor diegene die dit topic ooit nog tegenkomen:

Vandaag een SHS M120 erin gedaan. Om de barrel zat een rubber ringetje die ervoor zorgde dat de hop up tegen de gearbox werd geduwd. Ik heb vervolgens een steeds iets dikker ringetje geprobeerd om de hop up nog harder tegen de gearbox te laten duwen. Dit zorgte voor een nog betere airseal.

Resultaat 335-340 fps met 0.2. Ofwel 1.04 tot 1.07J. Dit nog steeds met een F-type cilinder.

De tip is dus om te checken of de hop up goed genoeg tegen de gearbox wordt geduwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix