Nabv nodig voor airsoft magazijnen?

Jan Pot Grutten

Active Member
28 aug 2020
43
15
Trophies
3
Hoi allemaal,

Ik ben op moment in de overweging om mijn replica magazijnen te laten graveren. Nu bedenk ik mij echter wel dat het zo lastig word deze vervolgens te verkopen als ik wegens dergelijke redenen mijn nabv niet verleng in de toekomst

Nu wil ik graag weten of airsoft replica magazijnen wel of niet een NABV nodig hebben?

Deze zin googled niet lekker, en als ik iets vind is zijn het vaak discussies waar wel en niet gezegd word, en bijv mensen die zeggen dat magazijnen geen patroonhouders zijn dus überhaupt niet onder de wet wapens en minute vallen etc
Vaak is dit ook meerdere jaren verouderd dus vandaar ook even nachecken in 2021

En op de nabv kan ik op dit gebied vooral informatie vinden voor als je wel een nabv hebt. Niet als je geen nabv (meer) hebt.
 
Ik kan je hier helaas ook geen duidelijkheid over geven, enkel mijn invulling/ ervaring.

Regelgeving technisch, is er volgens mij geen NABV nodig voor magazijnen en losse onderdelen.

Maar als ik uit het buitenland onderdelen bestel (dus geen volledige replicas) word er nog door de douane om mijn NABV gevraagd.

Dus regelgeving technisch volgens mij niet nodig.
Maar vanwege het feit dat verschillende instanties de regelgeving niet kennen/ anders interpreteren/ of andere instructies krijgen is er de kans aanwezig dat hier wel naar gevraagd word/ verwacht word.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Ik kan je hier helaas ook geen duidelijkheid over geven, enkel mijn invulling/ ervaring.

Regelgeving technisch, is er volgens mij geen NABV nodig voor magazijnen en losse onderdelen.

Maar als ik uit het buitenland onderdelen bestel (dus geen volledige replicas) word er nog door de douane om mijn NABV gevraagd.

Dus regelgeving technisch volgens mij niet nodig.
Maar vanwege het feit dat verschillende instanties de regelgeving niet kennen/ anders interpreteren/ of andere instructies krijgen is er de kans aanwezig dat hier wel naar gevraagd word/ verwacht word.

Ik had inderdaad ook in een van de resultaten online gevonden dat dit idd kan gebeuren met buitenlandse webshops, en dat de duane in die gevallen vaak per definitie een NABV bewijs wilt als ze zien dat iets van een airsoft shop is, ook als het alleen onderdelen of overig nabv vrije zaken bevat. (De topicstarter had een bericht gestuurd dat het geen replicas waren, maar de eerste reactie die hij kreeg was dat ze niet wisten wat er in zat, maar wel dat het van een airsoftwinkel was)
 
als je kijkt naar de WWM dan is te zien dat in art 3 er het volgende staat:
Artikel 3
1 De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens, de essentiële onderdelen van vuurwapens en op de onderdelen van wapens die van wezenlijke aard zijn.
2 De bepalingen betreffende munitie zijn mede van toepassing op onderdelen van die munitie, voorzover geschikt om munitie van te maken.
3 Magazijnen voor vuurwapens als bedoeld in artikel 10, eerste lid, van de Richtlijn zijn in elk geval hulpstukken als bedoeld in het eerste lid.

De WWM heeft het hier bij lid 3 over vuurwapens. Verder staat er geen vernoeming naar magazijnen in de WWM.
Wel is te lezen in lid 1 dat ze het hebben over hulpstukken bestemd voor wapens.
Deze hulpstukken moeten onontbeerlijk zijn voor het functioneren van het wapen (in jou geval airsoft apparaat).
Hierbij valt te denken aan de loop, de body, gearbox/bolt.

Een magazijn niet omdat je jou airsoft apparaat kan laden met 1 bb met de hand en vervolgens deze alsnog kan laten afschieten.

een gas magazijn is wel onontbeerlijk voor het functioneren en zou daarom dan weer wel onder cat 1 vallen en dus erkende vereniging lidmaatschapsplicht
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
als je kijkt naar de WWM dan is te zien dat in art 3 er het volgende staat:


De WWM heeft het hier bij lid 3 over vuurwapens. Verder staat er geen vernoeming naar magazijnen in de WWM.
Wel is te lezen in lid 1 dat ze het hebben over hulpstukken bestemd voor wapens.
Deze hulpstukken moeten onontbeerlijk zijn voor het functioneren van het wapen (in jou geval airsoft apparaat).
Hierbij valt te denken aan de loop, de body, gearbox/bolt.

Een magazijn niet omdat je jou airsoft apparaat kan laden met 1 bb met de hand en vervolgens deze alsnog kan laten afschieten.

een gas magazijn is wel onontbeerlijk voor het functioneren en zou daarom dan weer wel onder cat 1 vallen en dus erkende vereniging lidmaatschapsplicht
Dank, dit is zeer bruikbare info voor het nemen van mijn beslissing
 
Ik heb net een gbb magazijn uit Honkkong gekregen. Ik heb de shop wel mijn nabv gestuurd. Ik neem het zekere voor het onzekere. (laat de pasfoto wel achterwegen) Kreeg het keurig op de doos geplakt.
Vlot door de douane.
 
Ik heb net een gbb magazijn uit Honkkong gekregen. Ik heb de shop wel mijn nabv gestuurd. Ik neem het zekere voor het onzekere. (laat de pasfoto wel achterwegen) Kreeg het keurig op de doos geplakt.
Vlot door de douane.
Dank voor de bijdrage, het ging echter om het bezitten van de magazijnen niet het ontvangen.

Ik heb trouwens wel gewoon een foto van mijn nabv gestuurd, mag je dingen als de pasfoto weglaten lees ik?
 
Ik heb vaak genoeg spul uit het buitenland besteld, (magazijnen etc) nog nooit moeite gedaan met nabv nummer ofzo. Altijd direct aangekomen zonder gedoe.