0.9 joule cqb klasse

Jan Pot Grutten

Active Member
28 aug 2020
43
15
Trophies
3
Hoi allemaal,

Ik ben nog even lekker aan het rondkijken voor replica's, en ik merkte op dat veel winkels nog steeds de fps maar niet de joules (en vervolgens vaak met 0.20 ipv. 30g bb's) op de productpagina hebben

Natuurlijk kan ik dan apart vragen of ze kunnen meten met. 30gg bbs om die joulecreep te voorkomen maar daar gaat het even niet om

Ik zag ook in diezelfde mededeling van een paar jaar terug dat we in Nederland nu alleen de joules meten ipv de fps, dat we de "nieuwe" cqb klasse hebben van 0.9 joule en lager, zonder minimum engagdement distance
Deze klasse is echter optioneel voor velden

Nou trekt dit mij omdat ik de pang regel belangrijk vind voor veiligheid, maar als er voor 0.9 joule is vastgesteld dat hier geen pang meer mee hoeft dan heb ik dat natuurlijk liever in cqb mits het veilig is

Daarom vroeg ik mij af aan alle airsoft gangers of er inmiddels al meer duidelijk heid is of velden deze klasse hebben toegepast?

Ter refferentie
Nieuwe regels mondingsenergie per 1 April 2019 - YouTube
3:46
 
Laatst bewerkt:
Ben deze klasse in het echie nog niet tegen gekomen. Terwijl ik vaak zat juist 1,2 J zonder pang of < 3m pang tegen kom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Ben deze klasse in het echie nog niet tegen gekomen. Terwijl ik vaak zat juist 1,2 J zonder pang of < 3m pang tegen kom.

Dit bijvoorbeeld. Als 1,2 joule gewoon kan op sommige velden (en hopelijk dan de velden in mijn regio) dan is het misschien niet de moeite waard om gedoe te doen de replica onder de 0,9 joule te krijgen.

Dank voor het delen van deze ervaring Eviltwin
 
Geen probleem. Ik denk persoonlijk ook dat je lastig replica’s gaat vinden welk onder de 0,9 J schieten. Misschien dat TM replica’s met 1.0 gas het halen. Maar verder kom je daarna al snel op AEP's of HPA omdat je die zelf kan instellen, maar ben bang dat ook die een minimale druk hebben.

0,9 J is overigens 260 a 270 fps met 0,20 gr uit mijn hoofd. BBs worden dan ook erg traag. Dus kun je er voor weg duiken.

Kan me voorstellen dat je bij RTT met room clearing / korte hoeken en afstand en andere locaties met veel kleine 'office rooms' dit zou kunnen laten werken. Maar zelfs dan kan ik me nog geen locatie bedenken waar dit echt werkt. Zelfs tv studio Aalsmeer niet (overal).

Maar dat zal dan waarschijnlijk ook de reden zijn waarom het in de praktijk niet word gebruikt.
 
Zowieso voorlopig alleen van plan om AEG te gaan idd. Maar inderdaad het lijkt best veel gedoe te zijn, met uberhaupt een kleine selectie, om praktisch in een 0,9 joule of lager replica te regelen in de huidige markt. Vandaar dat ik graag wil weten hoeveel het zin heeft op de velden na het introduceren door de NABV van deze klasse
 
Meestal zie je dat er op gevoel wordt gepangd. Bijvoorbeeld een hoekje om komen en iemand van 2 of 3 meter in de rug kunnen schieten, dan pang je netjes. Maar in een 1 op 1 op een discutabele 5 meter is het gewoon knallen. Het zal je verbazen hoeveel mensen nog mis schieten op die 4 a 5 meter als de druk hoog is.

Ik vind het persoonlijk fijner om van 4 meter geraakt te worden, dan dat je van 10 meter door 3 bosjes wordt gepangd door iemand die weer eens rekent met airsoftmeters
 
Meestal zie je dat er op gevoel wordt gepangd. Bijvoorbeeld een hoekje om komen en iemand van 2 of 3 meter in de rug kunnen schieten, dan pang je netjes. Maar in een 1 op 1 op een discutabele 5 meter is het gewoon knallen. Het zal je verbazen hoeveel mensen nog mis schieten op die 4 a 5 meter als de druk hoog is.

Ik vind het persoonlijk fijner om van 4 meter geraakt te worden, dan dat je van 10 meter door 3 bosjes wordt gepangd door iemand die weer eens rekent met airsoftmeters

Ja precies, doet me denken aan die goeie ouwe tijd dat je soms een klasgenoot had die opvallen veel goed verstopte mensen ging buten zonder van de boom weg te komen

Natuurlijk staat iemand die pangt ook wel echt in je buurt maar het is soms wel de vraag of hij je echt geraakt zou hebben (like als er iemand om de hoek pangt etc) omdat in (niet per se airsoft) de praktijk soms de persoon die in fast paced cqb als eerste schiet juist de verliezende misser is
 
leuke "panger" is wanner jij gehurkt zit of zelfs ligt en persoon x komt de hoek om en roept pang waarbij deze op zijn borst hoogte (dus over jou heen) richt. En dan helemaal als die gaat zeggen dat je "hit" bent terwijl die persoon te hoog richtte om je te kunnen raken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
leuke "panger" is wanner jij gehurkt zit of zelfs ligt en persoon x komt de hoek om en roept pang waarbij deze op zijn borst hoogte (dus over jou heen) richt. En dan helemaal als die gaat zeggen dat je "hit" bent terwijl die persoon te hoog richtte om je te kunnen raken.
Zoiets gebeurt ook vaak inderdaad. Of 2 cm loop het huisje in hangen en dan pangen terwijl ze nog 90 graden moeten draaien.. nee, schiet maar lekker op mij.
 
Dus ja idd ik respecteer de veiligheid maar als iedereen ok vind liever geen MED voor mij

Dus vandaar dat ik wat meer wou weten over de 0.9j klasse die ze bij de nabv noemde, want dan is een klasse zonder med dus ook niet ieder potje apart afspreken met iedereen

Maar alleen dus als velden deze optionele klasse toepassrn

Maar klinkt alsof dit in de jaren dat hij uitgebracht nog niet echt word toegepast en er per veld nog steeds per skirm afspraken worden gemaakt over de med?
 
Maar klinkt alsof dit in de jaren dat hij uitgebracht nog niet echt word toegepast en er per veld nog steeds per skirm afspraken worden gemaakt over de med?

Ik ken persoonlijk geen velden waarbij zij de 0.9J klasse toepassen. Je hebt dus zeker een veld nodig welke deze klasse hanteert, want je kan niet zelf zeggen bij de chrono: ik speel vandaag de 0.9J klasse, aangezien dat voor iedereen gelijk moet zijn op een Skirm. Meeste velden waar ik speel spelen we gewoon in de 1.2J klasse en wordt daar voor de Skirm afgesproken dat er binnen de MED gewoon op de benen/onderlichaam geschoten mag worden, maar dit is afhankelijk van je organisatie waar je speelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Ben deze klasse in het echie nog niet tegen gekomen. Terwijl ik vaak zat juist 1,2 J zonder pang of < 3m pang tegen kom.

Ik ken persoonlijk geen velden waarbij zij de 0.9J klasse toepassen. Je hebt dus zeker een veld nodig welke deze klasse hanteert, want je kan niet zelf zeggen bij de chrono: ik speel vandaag de 0.9J klasse, aangezien dat voor iedereen gelijk moet zijn op een Skirm. Meeste velden waar ik speel spelen we gewoon in de 1.2J klasse en wordt daar voor de Skirm afgesproken dat er binnen de MED gewoon op de benen/onderlichaam geschoten mag worden, maar dit is afhankelijk van je organisatie waar je speelt.

Ik lees al een paar keer dat op de skirm dag afgesproken kan worden geen pang te hoeven doen

Dit lucht op want dan heb ik meer hoop dat ik geen bloed zweet tranen en geld in een goede 0.9 joule replica hoef te stoppen om zonder med te spelen

En nog belangrijker, dat er dus ook geen garantie is dat ik geen med heb met een 0.9j replica op deze velden
 
Ik mis nog minimaal 1 ding hier om Jan Pot Grutten's beeldvorming compleet te maken. Want pangen heeft zijn nut.

Soms is het gewoon the decent thing to do om te pangen. Hierboven worden nu voorbeelden genoemd waar iemand pang misbruikt. Maar ik rush best veel en kom regelmatig mensen in de rug tegen. Zeker als dan ook het korte hoekjes/laantjes zijn, dan is het gewoon netjes om te pangen en niet zo maar te schieten.

Ook al wordt pangen aan het begin van de avond weggestemd (alsof iemand zijn mond durft open te trekken in een groep) dan nog pang ik regelmatig. Vele zijn je dankbaar, sommige niet. Die denken dat pangen je een voordeel geeft.

Kan je zelfs een voorbeeld geven (bij Combat Outpost) dat iemand kwaad werd dat ik hem steeds pangde. Hij had een beetje dezelfde speelstijl qua rushen. Ging zelfs klagen bij refs dat ik hem te vaak pangde. Tweede helft van de avond stopte ik met pangen bij hem, na 15 minuten was hij ineens vertrokken, blauwe plekken en al.

En soms word ik in mijn rug gerushed en ben dan een panger ook dankbaar. Een blauwe plek neem ik ook zonder te piepen, maar als iemand mij pangt, krijgt hij altijd een thumbs up of een box.

Dus pangen is net als je hits nemen = Gentlemen's Game.
 
Ik mis nog minimaal 1 ding hier om Jan Pot Grutten's beeldvorming compleet te maken. Want pangen heeft zijn nut.

Soms is het gewoon the decent thing to do om te pangen. Hierboven worden nu voorbeelden genoemd waar iemand pang misbruikt. Maar ik rush best veel en kom regelmatig mensen in de rug tegen. Zeker als dan ook het korte hoekjes/laantjes zijn, dan is het gewoon netjes om te pangen en niet zo maar te schieten.

Ook al wordt pangen aan het begin van de avond weggestemd (alsof iemand zijn mond durft open te trekken in een groep) dan nog pang ik regelmatig. Vele zijn je dankbaar, sommige niet. Die denken dat pangen je een voordeel geeft.

Kan je zelfs een voorbeeld geven (bij Combat Outpost) dat iemand kwaad werd dat ik hem steeds pangde. Hij had een beetje dezelfde speelstijl qua rushen. Ging zelfs klagen bij refs dat ik hem te vaak pangde. Tweede helft van de avond stopte ik met pangen bij hem, na 15 minuten was hij ineens vertrokken, blauwe plekken en al.

En soms word ik in mijn rug gerushed en ben dan een panger ook dankbaar. Een blauwe plek neem ik ook zonder te piepen, maar als iemand mij pangt, krijgt hij altijd een thumbs up of een box.

Dus pangen is net als je hits nemen = Gentlemen's Game.

Dank voor de toelichting. Ik ga er al van uit dat het zin heeft en dat mensen er ook goed mee omgaan. Ik dacht in geen geval dat Pangen geen nut had van zichzelf. Ik was alleen aan het overwegen om een slap ding van 0,9 of 0,5 te halen toen ik deze topic starte.