Joule regels?? Help!

Mike88

Member
2 aug 2021
5
2
Trophies
1
Hallo iedereen, beginnend airsofter hier.

Ik ben momenteel bezig de eerste replicas uit te zoeken.
Echter ik raak helemaal verdwaald in keuzes vs joule regels.

De ene site zegt dat de replica in joule max 1.2 mag schieten en dat dit getest wordt op het event met .2 gram bb's.
Het reglement van nabv zegt op de ene plek 1.2 joule met max .3 gram bb's.
En op de andere plek 1.2 joule met .3 en anders de zwaarste bb's van dat veld tot max .3.

Ze raden vaak co2 pistolen boven greengas aan. Echter wat ik zie is dat bijna alle co2 pistolen met .3 gram boven de 1.2 joule zullen gaan. Sommige zullen met .2 gram wel netjes binnen de regels blijven.

Dus wat is nu waar?
1. Welk gewicht bb's worden nu gebruikt in nl om te testen?
2. Klopt het dat bijna alle co2 pistolen in nl niet gebruikt kunnen worden?
3. Ik heb interesse in de ssp1 van novritsch , kan dit nu wel of niet in nl?
4. Kunnen gas pistolen afgesteld of aangepast worden zodat ze wel gebruikt kunnen worden?
5.mag je op velden spelen als je aangeeft alleen de .2 te gebruiken?
6. Op bijv shogun zijn veel pistolen aangemerkt als 1.3 joule. Hoe weet ik nou of dit mag of niet. Gewicht bb's wordt niet vermeld?

Excuses voor de vele vragen maar ik kom er maar niet achter.

Alvast bedankt!

Grt, mike
 
Laatst bewerkt:
Dus wat is nu waar?
1. Welk gewicht bb's worden nu gebruikt in nl om te testen?
2. Klopt het dat bijna alle co2 pistolen in nl niet gebruikt kunnen worden?
3. Ik heb interesse in de ssp1 van novritsch , kan dit nu wel of niet in nl?
4. Kunnen gas pistolen afgesteld of aangepast worden zodat ze wel gebruikt kunnen worden?
5.mag je op velden spelen als je aangeeft alleen de .2 te gebruiken?
6. Op bijv shogun zijn veel pistolen aangemerkt als 1.3 joule. Hoe weet ik nou of dit mag of niet. Gewicht bb's wordt niet vermeld?

Mike,

In de Airsoftsport gebruiken wij geen termen als p!st0ol, wij noemen dit replica's of AA's

Hopelijk heb je wat aan de info:
1. Gewicht bb waar op het moment mee wordt getest op de Nederlandse velden zijn 0.30 gram bb's.
2. Ja, alleen wat jij ook al aangeeft, veel CO2 replica's schieten standaard te hard, er zijn voor veel CO2 replica's wel downgrade units te krijgen, welke er voor zorgen dat ze daarna wel netjes binnen de regelementen vallen. Let wel op, niet elk CO2 model heeft deze mogelijkheid.
3. SSP1 van Novritsch wordt door een aantal teamleden van mij ook gebruikt, als je de 1J variant koopt bij Novritsch gaat dat goed. Echter is deze wel gewoon op greengas, want voor zover ik weet is hier het CO2 patroon nog steeds van in ontwikkeling door Novritsch, maar dat weet ik niet zeker.
4. Zoals ik al aangaf bij punt 2, de meeste modellen kunnen een downgrade unit hebben, echter past dit niet op elke replica.
5. Je mag op Nederlandse velden met zowel Assault als DMR klasse met maximaal 0.30 gram bb's spelen, met een BASR (Bolt Action Sniper Rifle) mag je met maximaal 0.40 gram bb's spelen.
6. Dan kan je er eigenlijk vanuit gaan dat deze standaard te hard schieten, want 1.2J > en dus boven de richtlijnen van de NABV. Je kan er in dit geval denk ik wel vanuit gaan dat dit gemeten is met 0.2 gram bb's. Wanneer er niks bijstaat was vroeger de standaard 0.2 gram om zoiets te testen. Bij Shogun moeten ze je wel kunnen vertellen of het model wat jij daar leuk/mooi vindt voorzien kan worden van een downgrade kit. Dit zijn meestal drop-in modules wat nagenoeg iedereen kan doen zonder al teveel technische ervaring.

Hopelijk heb je wat aan de info, succes!
 
Mike,

In de Airsoftsport gebruiken wij geen termen als p!st0ol, wij noemen dit replica's of AA's

Hopelijk heb je wat aan de info:
1. Gewicht bb waar op het moment mee wordt getest op de Nederlandse velden zijn 0.30 gram bb's.
2. Ja, alleen wat jij ook al aangeeft, veel CO2 replica's schieten standaard te hard, er zijn voor veel CO2 replica's wel downgrade units te krijgen, welke er voor zorgen dat ze daarna wel netjes binnen de regelementen vallen. Let wel op, niet elk CO2 model heeft deze mogelijkheid.
3. SSP1 van Novritsch wordt door een aantal teamleden van mij ook gebruikt, als je de 1J variant koopt bij Novritsch gaat dat goed. Echter is deze wel gewoon op greengas, want voor zover ik weet is hier het CO2 patroon nog steeds van in ontwikkeling door Novritsch, maar dat weet ik niet zeker.
4. Zoals ik al aangaf bij punt 2, de meeste modellen kunnen een downgrade unit hebben, echter past dit niet op elke replica.
5. Je mag op Nederlandse velden met zowel Assault als DMR klasse met maximaal 0.30 gram bb's spelen, met een BASR (Bolt Action Sniper Rifle) mag je met maximaal 0.40 gram bb's spelen.
6. Dan kan je er eigenlijk vanuit gaan dat deze standaard te hard schieten, want 1.2J > en dus boven de richtlijnen van de NABV. Je kan er in dit geval denk ik wel vanuit gaan dat dit gemeten is met 0.2 gram bb's. Wanneer er niks bijstaat was vroeger de standaard 0.2 gram om zoiets te testen. Bij Shogun moeten ze je wel kunnen vertellen of het model wat jij daar leuk/mooi vindt voorzien kan worden van een downgrade kit. Dit zijn meestal drop-in modules wat nagenoeg iedereen kan doen zonder al teveel technische ervaring.

Hopelijk heb je wat aan de info, succes!

Super! Weer een flink stuk duidelijker, bedankt!
Als je de term pistool vervangt met replica hoe weet je dan of iemand een geweer of pistool klasse bedoeld?
Dat was nogal belangrijk in dit verhaal want had stiekem gehoopt dat replica pistolen misschien geen last hadden van joule creep.

Ik bedoel als je alleen de term replica gebruikt kan het over alles gaan toch?
 
Je hebt 3 hoofdklasse in airsoft, wel te verstaan: Assault (1.2J), DMR (1.7J) en BASR (2.3J). Daarin wordt al een heel groot deel onderverdeeld, vervelende is inderdaad dat zowel je in de Assault klasse je AEG maar ook je gasreplica's zitten, daarom praten we, net zoals je deed ook gewoon over de replica, in dit geval 'SSP1' dan weet iedereen die Airsoft speelt (zeker 90%) waar het over gaat. De rest gaat dat namelijk toch niks aan.

Daarnaast had het weinig uitgemaakt, want in bovenstaande vragen had je het helemaal niet over joule creep of iets dergelijks. Enige vraag waar het van belang was, was waar je zelf al aangaf dat het om een SSP1 van Novritsch gaat, dan weet de Airsoft community genoeg.

Sorry, maar deze vraag had je zelf ook wel kunnen beantwoorden als je zelf een klein beetje had nagedacht. En zo niet, raadt ik je even aan om de reglementen van de NABV, waar je als het goed is akkoord op heb gegeven bij je NABV lidmaatschap, eens door te lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Je hebt 3 hoofdklasse in airsoft, wel te verstaan: Assault (1.2J), DMR (1.7J) en BASR (2.3J). Daarin wordt al een heel groot deel onderverdeeld, vervelende is inderdaad dat zowel je in de Assault klasse je AEG maar ook je gasreplica's zitten, daarom praten we, net zoals je deed ook gewoon over de replica, in dit geval 'SSP1' dan weet iedereen die Airsoft speelt (zeker 90%) waar het over gaat. De rest gaat dat namelijk toch niks aan.

Daarnaast had het weinig uitgemaakt, want in bovenstaande vragen had je het helemaal niet over joule creep of iets dergelijks. Enige vraag waar het van belang was, was waar je zelf al aangaf dat het om een SSP1 van Novritsch gaat, dan weet de Airsoft community genoeg.

Sorry, maar deze vraag had je zelf ook wel kunnen beantwoorden als je zelf een klein beetje had nagedacht. En zo niet, raadt ik je even aan om de reglementen van de NABV, waar je als het goed is akkoord op heb gegeven bij je NABV lidmaatschap, eens door te lezen.
Ik heb nog geen nabv pas aangevraagd. Voordat ik overal geld voor neer begin te leggen wil ik graag weten hoe de hobby in elkaar steekt.
Ik ben iemand die eerst alles uit zoekt.

En nee die vraag is lastig aangezien een ssp1 c02 1.2 joule schiet echter wel met 0.2 of 0.25 gram bbs. Mijn vermoeden (en klopt heb ik niet gezegd maar zie nu ff niet wat dat uitmaakt?) Is dat hij met .3 gram dankzij joule creep niet in nl gebruikt kon worden.

Dankzij jouw antwoorden heb ik daar nu duidelijkheid over.

Verder snap je mijn opmerking niet. Het gaat niet tussen gas en aeg varianten. Je verteld me de term replicas te gebruiken. Dat vind ik leuk, wil graag leren hoe ik dingen correct benoem. Maar ik vraag me dan af waarom elke site wel termen hanteert om te differentiëren tussen handgeweren en geweren. Shogun noemt niet alles replica, maar geweren en pistolen.

Verder wil ik ff zeggen dat je in je laatste zin al erg onvriendelijk over komt. Wil je niet dat meer mensen jouw hobby leren? Je zegt dat ik beter had kunnen nadenken? Welke n00b is er nu bezig met joule creep? Ik lees me suf!

En de vragen die ik stel waren doordacht ook al zie jij niet van elke vraag de gedachten gang.

Toch bedankt voor de uitleg.
 
Nee, dat is niet helemaal waar: het woord "Pistool" is, net als "Revolver", "Karabijn" en "Geweer", een aanduiding voor een model; het geeft niet direct aan of iets een (vuur-) w*pen is of niet, zo heb je ook luchtdruk-pistool, hogedruk-pistool en niet-pistool; geen van voornoemde voorwerpen hebben ook maar iets met een dodelijk schietapparaat te maken.

Het is het woord "W*pen" dat wij, in Nederland, liever niet gebruiken bij airsoft, omdat:
  • Het niet klopt: een airsoft replica of apparaat is niet te gebruiken als w*pen, tenzij je er iemand heel hard mee op zijn hoofd slaat (maar je kunt dan een honkbalknuppel of hamer ook ook scharen onder w*pens)
  • We in onze airsoft sport heel omzichtig te werk moeten gaan in de communicatie: bij het gebruik van een woord als "W*pen" krijgt het bij leken een verkeerde connotatie en dat willen we te allen tijde voorkomen
Over dit onderwerp is al meermaals een discussie gevoerd, met wisselende uitkomsten, maar ik baseer mijn weergave alleen op taalkundige en juridische gronden, dus het zal altijd een discussiepunt blijven; doe ermee wat je wilt.
 
Nee, dat is niet helemaal waar: het woord "Pistool" is, net als "Revolver", "Karabijn" en "Geweer", een aanduiding voor een model; het geeft niet direct aan of iets een (vuur-) w*pen is of niet, zo heb je ook luchtdruk-pistool, hogedruk-pistool en niet-pistool; geen van voornoemde voorwerpen hebben ook maar iets met een dodelijk schietapparaat te maken.

Het is het woord "W*pen" dat wij, in Nederland, liever niet gebruiken bij airsoft, omdat:
  • Het niet klopt: een airsoft replica of apparaat is niet te gebruiken als w*pen, tenzij je er iemand heel hard mee op zijn hoofd slaat (maar je kunt dan een honkbalknuppel of hamer ook ook scharen onder w*pens)
  • We in onze airsoft sport heel omzichtig te werk moeten gaan in de communicatie: bij het gebruik van een woord als "W*pen" krijgt het bij leken een verkeerde connotatie en dat willen we te allen tijde voorkomen
Over dit onderwerp is al meermaals een discussie gevoerd, met wisselende uitkomsten, maar ik baseer mijn weergave alleen op taalkundige en juridische gronden, dus het zal altijd een discussiepunt blijven; doe ermee wat je wilt.
Klinkt erg logisch wat je zegt.
Inderdaad de term wapen klinkt als onwenselijk.
Thx voor het advies!
 
Verder wil ik ff zeggen dat je in je laatste zin al erg onvriendelijk over komt. Wil je niet dat meer mensen jouw hobby leren? Je zegt dat ik beter had kunnen nadenken? Welke n00b is er nu bezig met joule creep? Ik lees me suf!

Toch bedankt voor de uitleg.

Excuses als het overkomt als dat de laatste zin als 'erg onvriendelijk over komt', want dat was niet de bedoeling. Ik speel al heel wat jaren Airsoft. En helaas komt onze sport soms nogal negatief in het nieuws, wat Airsoft natuurlijk niet ten goede doet. Vandaar dat de Airsoft community hier heel voorzichtig mee is... En wat @QuickFix ook aanhaalt klopt ook, al heb ik zoiets: beter niet het randje opzoeken, want ook het woord pistool kan verkeerd begrepen worden als oom agent net om de hoek staat, dan staan ze straks namelijk wel met scherp op je gericht. Nogmaals, het mag allemaal maar je kan het beste een andere manier van verwoorden vinden, zodat er gewoon geen onduidelijkheid kan ontstaan.

Nogmaals, het was van mij zeker niet negatief/onvriendelijk bedoeld, ik wilde je alleen even duidelijk maken dat wij dat liever anders verwoorden in de Airsoft community. Iedereen is welkom, hoe meer spelers, hoe meer lol op het veld!
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix en QuickFix
Hey Mike,

Ik denk dat de rest al je vragen goed hebben beantwoord. Mag ik je aanraden om ook naar de beginnershandleiding te kijken die ik heb geschreven? Daar zal je een hoop antwoorden op al je vragen hebben.
 
@Prinzie , nogmaals thx! Het is echt een stuk duidelijker nu.
@Maffo , Ja zeker , erg goed beantwoord en vrij snel nog, ziet er naar uit dat het forum redelijk actief is met de juiste mensen!

Uhm jouw handleiding had ik al lang gelezen :D
Ik denk dat ik inmiddels elke introductie, airsoft for beginners , new players, first gun etc gelezen of gezien heb.
Ik zit zonder problemen op 15+ uur aan youtube beeld materiaal.
En heb van nature een erg grote interesse in de techniek achter de systemen.

De vragen hier boven kwamen vooral uit het feit dat de NABV zich in 2 documenten niet goed uit spreekt over de 0.3 gram bb's.
Verder is het voor een leek niet direct duidelijk dat ze ook met .3 gram testen op alle velden, echter wel logisch.(Dit vanwege de term MAX in de NABV flow chart)
Ook heb ik wat bekenden die 7 jaar geleden aan airsoft deden, maar ik vermoed dat ik die een beetje moet negeren, er lijkt zoveel veranderd te zijn in die tijd.

Ik ga weer lekker door lezen, Zodra de NABV pas binnen is stuur ik nog wel eens update.
Thx iedereen!
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Prinzie
Maak je geen zorgen, beter dat je het hier eerst bespreekt voordat je het doet;)

Wat betreft Joulecreep heel goed op letten inderdaad omdat webshops je nog wel eens de joules bij 0.30g geven op basis van een berekening, terwijl uit de joulecreep dus blijkt dat er meer factoren aanwezig zijn dan de standaard formule die veelvoudig in gebruik is :eek: meten =weten

En wat Prinze betreft hebben jullie het een en ander al verduidelijkt

Maar hoe betuttelend het soms ook klinkt, het is inderdaad heel belangrijk om de regels goed door te kunnen lezen, en in te zien dus dat kan nooit teveel benadrukt worden:rolleyes:

Individuen kunnen anders flink in de problemen komen, wat op den duur weer een probleem word voor ons allemaal:(

Maar wees niet te bang, we hebben allemaal de tijd en de aandacht hierin gestoken en alsnog maken we er een gezellige boel van in de hobby:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose Javier Ponte