Opslag wapens

Roger Weerts

New Member
3 apr 2021
2
0
Trophies
1
Replicas dienen zoals ik begrijp deugdelijk opgeslagen in een gesloten kast of kluis.

Mag dit ook in een kast met cijfercombinatie sloten ?

Geldt dit alleen voor wapens die een NABV lidmaatschap vereisen ?

Ik heb nu alleen een GAMO AF-10

Groet Roger.
 
In je post doe je het goed. Maar in de titel staat nog w**en.

Ja, kast of locker met (wat voor) slot is voldoende. Als jij of mede huisgenoten met nabv-lidmaatschap maar de enige zijn met toegang tot de kast / locker.

Edit: voor luchtdruk wapens weet ik het niet zeker. Maar volgens mij heb je daar geen verplichte opslag regelgeving voor. Maar natuurlijk is het ook verstandig om deze goed op te bergen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roger Weerts
Luchtbuksen, zoals de Gamo, mogen gewoon boven de open haard en hoeven niet in een afgesloten kast/kluis.

Airsoftreplica's moeten worden opgeborgen in een, voor buitenstaanders, niet toegankelijke kast, kluis, koffer of tas: het middel van afsluiten is niet echt van belang, zolang iemand er maar niet zomaar bij kan (het mag dus eigenlijk ieder redelijk soort slot zijn): hier geldt "Common sense" als richtlijn en zijn er geen strakke voorschriften.

Het leuke is dat werkende real steel (verlofplichtige) vuurwapens in een goedgekeurde kluis moeten (en terecht), terwijl vrijgestelde demil vuurwapens wel gewoon boven de open haard mogen (wat kan een beetje lood in de loop en laswerk toch voor een groot verschil kan zorgen). ;)
 
Luchtbuksen, zoals de Gamo, mogen gewoon boven de open haard en hoeven niet in een afgesloten kast/kluis....
zelfs de 1000 joule luchtbuksen met 13mm loden projectiel mag je gewoon geladen voor het raam zetten in je woonkamer. Eigenlijk krom als je bedenkt dat een 1.2 joule airsoft replica wel opgeborgen moet zijn. (of het verstandig is blijft natuurlijk een ander verhaal)

Nederlandse regelgeving blijft soms verbazen.
 
Nederlandse regelgeving blijft soms verbazen.
Mwah, de reden dat AA's achter slot en grendel moeten is dat het letterlijk replica's van echte schietijzers zijn, dus daar kan ik nog wel begrip voor opbrengen.

Vreemder is het dat je een verlof (met alle rompslomp eromheen) nodig hebt voor een .22 pistool (en ik vind terecht), terwijl iedereen van 18 jaar en ouder zo een 1000J 5.5mm pelletbuks mag bezitten en gebruiken, zonder dat er maar enige controle op is (en de schade die die dingen aanrichten is veel groter, dan een .22 vuurwapen).

Maar goed, soms lijken (en/of zijn) dingen vreemd, maar daar hebben we ons maar aan te houden.
 
Is zo inderdaad, maar dan kom je weer uit bij de onklaar gemaakte geweren etc, zijn net als replica's hooguit als knuppel te gebruiken, maar mogen weer wel in de woonkamer.

Achja, zolang het zo simpel is als nu mogen we niet klagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
De wet heeft geen opslag eisen voor cat I "w apens" dit omdat de ongewenst zijn. hierdoor zou je ze vrij kunnen opbergen als je wilt.
MAARRR, de regelgeving van de NABV stelt dat het in een stationaire opslag dient te gebeuren met een slot.

Dus een kast of kluis met slot (al is het maar een flut dagboekslotje) is voldoende om aan de regelgeving te voldoen.
 
Wel opbergen in kast die verankerd zit of dusdanig lomp dat hij niet makkelijk mee te nemen. Pistolen in nachtkastje is dan niet goed.
 
Mag ook in een kamer aan de wand, als je die kamer maar op slot kunt doen en jij de enige bent die de sleutel heeft.
 
Beetje off topic ik zag luchtbuks voorbij komen , kort geleden zat ik te denken om een 60 joule Hatsan te kopen , gewoon mooi voor boven de openhaard , echter wat mijn probleem is ik speel graag met die dingen zoals je wel kan doen met testen van je replica,s in de schuur , je weet wel effe je fps meten is dan je excuus haha

Ook wilde ik lid worden van een schietvereniging maar hetzelfde probleem , een echt vuurwapen in je kluisje na een jaar of zo , ga je ook niet mee spelen maar ja .... dus conclusie bad idear hoe mooi ook , en das precies het mooie van airsoft , je komt in de buurt van de real deal wat uiterlijk betreft en je kan er ook nog s mee gaan skirmen en ook hier moet je goed opletten altijd bril op of goggles

Goed weekend mensen