Uitspraak Raad van State

O.02joules

Active Member
5 okt 2020
43
2
Trophies
4
Sorry alles maar verwijderd want is compleet zinloos de andere kant te willen laten zien bij mensen die vergiftigd zijn in tunnelvisie. Volg mr arrogantie ten top en laat je verassen met de uitkomst van zijn deskundigheid.

Gegroet.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat je de nabv pas niet meer nodig hebt om bij organisaties te mogen spelen. De registratie verplichting is nog onveranderd gebleven neem ik aan. De nabv is ook nog steeds de enige die velden keurt et cetera
 
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat je de nabv pas niet meer nodig hebt om bij organisaties te mogen spelen. De registratie verplichting is nog onveranderd gebleven neem ik aan. De nabv is ook nog steeds de enige die velden keurt et cetera
De organisatie hoeft niet NABV gekeurt te zijn.
RWM art 17 staat dat je ook mag vervoeren van/naar schietbaan.
Ik heb (bijna) alle organisaties benaderd hoe ze dit moeten doen. Tot op heden os alleen CHA die een schietbaan is.
En als ontheffing houder kun je ook nog spelen als intro. Dat kun je ook bij veel organisaties zel aanvragen. Alleen zit je beperkt tot 6x per jaar. Maar is ook alleen nodig op de "NABV" velden.
 
"Je kunt alleen airsoftsport legaal beoefenen binnen verenigingsverband tijdens evenementen die op de website van de NABV staan gepubliceerd.
Van de overheid mag er alleen worden geairsoft in verenigingsverband, omdat airsoftapparaten zoveel op vuurwapens lijken.

Dat betekent in de praktijk dat je mag airsoften op een door de NABV goedgekeurd evenement.
De NABV heeft de goedkeuring van Airsoft Inc B.V. uit Den Haag ingetrokken. De organisatie voldeed niet langer aan de voorwaarden die de NABV stelt aan airsoftsportorganisaties en -locaties."

Citaat van: https://www.nabv.nl/locatie-niet-langer-erkend/#:~:text=Dat betekent in de praktijk,stelt aan airsoftsportorganisaties en -locaties.

Organisatie zoals de pas gesloten Airsoft Inc. zouden dus gewoon weer open kunnen, mits zij een nieuwe vereniging oprichten/ zich aansluiten bij een eventuele andere vereniging. Zou dit betekenen dat iedereen nu ook een eigen vereniging kan oprichten?

Ik heb hier zelf geen kaas van gegeten en vind het ook oké hoe het de afgelopen jaren is gegaan, maar ik ben wel uiterst nieuwsgierig naar hoe dit veranderingen binnen onze hobby/sport gaat brengen.

Als ik bijvoorbeeld 'Crix's Airsoft Belangen Vereniging' op zou richten onder het motto voor skirmers, door skirmers.
Vervolgens rij ik zelf een paar dagen per jaar een rondje door Nederland om velden te keuren/ gratis aan te laten sluiten.
Leuke website er bij en dan een paar tientjes onder de NABV gaan zitten, want ja.. aan het verlof spendeer ik dan 16 euro p.p. per jaar, VOG komt uit mensen hun eigen zak. Dan heb ik alleen een paar duizend per jaar aan kosten voor een administratiesysteem met een goed lopende website en eventuele reiskosten/tijd. Een NAC voor kaart schieters hoef ik niet. Die kunnen zich bij de NABV aan sluiten.

Als er eenmaal een paar honderd leden zijn aangesloten ben je kostendekkend. Of is dit wel heel kort door de bocht?

Edit: wordt natuurlijk een zooitje als iedereen dit maar kan doen. En nee, ik ben het niet van plan haha
 
Laatst bewerkt:
Een paar zaken i.v.m. het begrijpend lezen van de wet/rechtelijke uitspraken:

- Iedereen kon altijd al een ontheffing aanvragen en Onze Minister kan deze nog steeds altijd weigeren of toekennen. Op dit punt is er dus niets veranderd.

- Er zat een vormfout bij de allereerste behandeling op het ministerie, Onze Minister is de mogelijkheid gegeven om dat de corrigeren d.m.v. een nieuw besluit.

- De Raad van State is dus niet toegekomen aan een inhoudelijke behandeling inzake al die argumenten die vaak online worden genoemd. Dit zal misschien nog gebeuren na het nieuwe besluit maar is dus nu niet aan de orde.

- De eiser heeft dus geen ontheffing gekregen maar Onze Minister is ook niet in het gelijk gesteld in zijn weigering. De eis dat de vrijstelling zelf ongeldig zou worden verklaard is dus ook niet behandeld.

- Te betalen leges zijn doorgaans voor de behandeling van de aanvraag en worden in beginsel ook niet teruggestort bij afwijzing.

- Een ontheffing is wettelijk maximaal 5 jaar geldig maar Onze Minister kan dus gewoon eenzijdig anders bepalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Oddball
-Afwijken van de 5 jaar kan ook 10 jaar worden maar de kans groter is dat het Cat:4 zal gaan worden.


Welk gedeelte van MAXIMAAL 5 jaar begrijp jij niet?
 
We het gaan zien en er inmiddels op diverse gronden aanvragen ingediend zijn.

Ik hoop dat je ze goed hebt voorgelicht dat ze het lege geld niet terugkrijgen bij afwijzing.

Ikzelf had gewacht totdat ik een uitspraak op de inhoudelijke gronden had gekregen of dat Onze Minister de ontheffing had verleend. Nu is er rechtens nog niets veranderd (je kon altijd al een ontheffing aanvragen ) behalve dat er een fout is geconstateerd in het originele besluit en die kan hersteld worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oddball
Artikel 7.1.e
wanneer daartoe dringende, aan het algemeen belang ontleende, redenen bestaan.

Ga er maar van uit dat dat de reden van afwijzing wordt.

En nogmaals:
Er is geen gewonnen zaak
 
Ik sta op het punt contributie over te maken naar het nabv , effe wachten dan maar ?o_O
 
Hier wordt ik toch wel een beetje bang van want je snapt echt niet hoe het rechtssysteem werkt.

Welke procedure zou de politie/OM kunnen tegenhouden jou te vervolgen? Je hebt gewoon dan geen bevoegdheidsdocument en dus kan het OM jou vervolgen de rechter jou veroordelen. O,02joule don't think leer van met materiele feit it be like that, but it do.

Ik maak het even makkelijk. Indien iemand geen lid meer wil zijn van de NABV dan moet hij/zij opzeggen, de AAs ergens anders onderbrengen en een ander bevoegdheidsdocument krijgen om ze weer voorhanden te mogen houden.
 
Er is dus geen beletsel voor het OM om te vervolgen en de rechter om te straffen. Strafrecht en bestuursrecht zijn verschillend

Je snapt toch wel dat al die dingen die jij hierboven roept gewoon niets af doen aan de bovenstaande zin.
 
Blijft vooralsnog koffiedik kijken , ik ga nu niet het risico lopen met replicas in huis te zitten die ik niet mag hebben .

Ben maar een eenvoudige metaalbewerker , nou ja dat was ik .

Mocht er echt iets wezenlijks veranderen dan zien we dat dan wel weer .

Ik maak straks het contributie geld over better safe than sorry

Robin
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander
Ik sta op het punt contributie over te maken naar het nabv , effe wachten dan maar ?o_O
Ben bang dat je dat niet gaat redden voor januari. Maar wie weet ziet de airsoft wereld er heel anders uit volgend jaar.

Ik blijf er bij dat een beetje concurrentie de sport goed zal doen, al kan ook dat nadelen krijgen natuurlijk. (aangesloten velden of juist niet oid)
 
Als je ontheffing aan vraagt zou ik zeker even wachten. Wil politie vervelend doen leg je uit dat je in bezwaar bent bij minister en dat je het verstandig lijkt dat politie tot die tijd niets doet om zelf niet in procedures verwikkeld te raken.

Niet bepaald slim dit. Dit is met tal van zaken mogelijk.
Zie je het voor je.

Ja agent ik reed net wel zonder rijbewijs maar ik heb de aanvraag ingediend dus wilt u dit door de vingers zien?

Och agent een vuurwapen is toch niet zo erg, ik ben lid van een schietvereniging en heb de aanvraag gister ingediend. Ik dacht ik haal het wapen maar vast even op.

Ik zou zeker lidmaatschap nabv niet opzeggen als je nog replica's thuis hebt liggen.

Wel kun je en lid zijn en die aanvraag indienen mocht je aanvraag goedgekeurd worden heb je slechts 1 jaar dubbele kosten.
Mocht ie afgekeurd worden ben je niet in overtreding.

Of alles bij een vriend neerleggen die wel lid van de nabv is.
 
Lijkt mij niet om dom te houden maar iets van bescherming bieden echt foute informatie waardoor men onnodig risico kan lopen.
Kijk alles best wat mij betreft met het bekritiseren van de NABV/de vrijstelling/waarom Icarus kut is maar de claim dat je strafrechtelijk niet aan te spreken zou zijn is echt onjuist.

Ik heb bijvoorbeeld zelf de moeite genomen om aan te geven hoe je het zou moeten doen indien je een ontheffing zou willen aanvragen EN in de tussentijd geen NABV lid zou willen zijn. Daar zijn gewoon diverse oplossingen voor, het illegaal voorhanden houden van wapens aanraden is gewoon niet ethisch.
 
Het weghalen van antwoorden is echt not done...mits ze beledigend of opruiend zijn. Er staan zoveel off topic antwoorden her en der.
Iemand kan het wel niet of minder begrijpen en daar naar schrijven, maar das geen reden tot Deleten.

Krijg nu een beetje Kim Yung Un gevoel.
Als men gaat bepalen wat goed of fout is is er dus geen vrijheid meer.


Als ik hier oprecht denk te plaatsen dat een bepaalde loop in een AA moet passen en het blijkt niet zo te zijn ook niet volgens de mods??? dan gaat mijn bericht weg gehaald worden...???

Jammer!!!

Puntje bij paaltje. Of je regelt een vrijstelling en je gaat plastic balletjes knallen of je blijft Nabv en je gaat plastic balletjes knallen, kern van de hele discussie, alles met hetzelde doel...Airsoften...Vrijstelling of Nabv.
 
In this thread: mensen die zich al rijk rekenen terwijl de uitspraak alleen iets gezegd heeft over een procedurele vormfout, niets anders.

Ik volg de ontwikkelingen op de voet, maar man man man, doe eens rustig. Ga mensen niet aansporen om dingen te doen die nog niet vastgelegd zijn. Ga ze al helemaal niet aansporen om dingen te doen die (nog) niet legaal zijn. Dan ben je gewoon van de pot gerukt.

Mooi initiatief hoor, en ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen, maar de manier waarop sommige mensen hier bezig zijn is ronduit kinderachtig.
 
Je zet een Tu Quoque drogreden in O,02joules. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque
Jij hebt zonder verdere onderbouwing beweerd dat het een legitieme strategie zou zijn om gewoon de AAs voorhanden te houden zonder enige vorm van bevoegdheid daartoe. Het argument zou zijn (en ik parafraseer hier) het is bekend dat de politie niets doet niets/als je wel iets willen doen dreig je met een niet nader omschreven procedure/de aanvraag zelf heft strafbaarheid op. Stel je eens voor dat iemand jou advies op zou volgen en door één of ander toeval wordt hij gepakt en met succes veroordeeld of een strafbeschikking krijgt.

Is allemaal niet waar en bovendien niet ethisch om te adviseren indien je jezelf zou willen beschrijven als enigszins deskundig. Je bent daar op aangesproken en het tegenargument is dan gewoon een klassieke en logisch incorrecte drogreden.

En nee ik heb heel kort uitgelegd wat je zou kunnen doen indien je perse geen lid meer zou willen zijn van de NABV maar je gaat wel een ontheffing aanvragen. Ik heb nooit de uitgelegd dat je een ontheffing kan aanvragen omdat het gewoon in de wet staat en Cat I ontheffingen worden in beginsel niet verleend anders dan bij de erkende wapenhandel en de krijgsmacht ect.. In deze zaak is de ontheffing ook niet verleend dus in dat beleid tot op heden geen verandering.
 
@Ontbijtkoek
Niet dat ik me hoef te verantwoorden.

Het enige bericht wat ik verwijderd heb was zijn foto met " jipppeeee ik ben level 1 en zijn 50 posts badge" dat vond ik aardig off topic.

Alle overige posts heeft O. 02 joules zelf weg gehaald.

Aardig triest van hem om zo de boel hier proberen op te ruien.

Edit: stond wel op het punt te gaan modereren.
Er is een wezenlijk verschil tussen een andere barrel meningsverschil of oproepen tot illegale dingen.
Maar had het met mijn bericht opgelost (dacht ik?)
 
Laatst bewerkt: