Eerste (AEG) gun, tips?

Sinz

New Member
16 dec 2020
3
1
Trophies
2
Beste Airsoft Club Nederland leden,

(lap tekst: TLDR: wat zijn 'duurkoop' opties voor een beginner die ik niet zelf later nog wil vervangen of zou moeten modden)

sinds begin corona begin ik echt heel erg warm te lopen voor Airsoft. Ik heb nog nooit gespeeld maar heb ervaring met paintball en speel mijn hele leven al een variatie aan shooters/ben bekend met de gamemodes en zoek een leuke buiten activiteit.

Ik ben absoluut NIET van plan om voor ik gespeeld heb een volledige uitrusting aan te schaffen en wil zeker een keer of 3 het uit proberen met rentals terwijl ik medespelers om wat tips vraag alvorens zelf iets aan te schaffen. Mocht ik zeker van mijn zaak zijn na een keer of 3 met rentals zou ik echter wel graag mijn eigen loadout aanschaffen.Ik ben mijn hele leven al redelijk een gun nut en kan nu al wat plezier halen aan het nadenken over wat mijn loadout zou zijn.

Nieuwe corona regelement maakt dit uit proberen een stuk lastiger dus ik ben voornamelijk reviews/youtube aan het afstruinen geweest en heb wat window shopping gedaan en zie nu voornamelijk door de bomen het bos niet meer. De keuze is echt idioot groot/veel review channels lijken voornamelijk hun eigen in stock producten te promoten en veel van de aangeprezen producten lijken op veel plekken out of stock te zijn of worden afgekraakt in de comment secties.

Ik heb een Shogun shop bezocht en werd geholpen door een medewerker die zelf ook redelijk nieuw leek te zijn in de sport en niet de beste bron van informatie was. Het aanbod was ik ook niet helemaal zeker over. Ik pakte een MP5 van een pop uit de winkel die meteen al wobbly/krakend aan voelde en een safety trigger had die nagenoeg over de pistol grip liep te lopen.

Veel 'first time airsoft' video's waarschuwen voor het blind aankopen van bagger en mensen om me heen die zelf eerder speelden hebben met wat spijt gesproken over de eerste airsoft guns die zij zelf kochten.

Nogmaals, ik weet dat ik redelijk op de zaken uitloop maar gezien ik nu toch niet kan spelen wil ik deze tijd benutten om mezelf zo goed mogelijk te informeren. De prijs van rentals en een mogelijke eerste miskoop kan volgens mij na een jaar actief spelen al redelijk snel oplopen tot een paar honderd EU, dus als ik iets koop zou ik graag iets kopen wat ik ook voor een ervaren speler nog steeds een steady optie is, die niet outgunned wordt door andere guns op het veld.

Na wat info ophalen neig ik richting een AEG assault rifle die evt met een paar tweaks (misschien andere scope) ook zou kunnen functioneren als een DMR. Ik heb hierbij voornamelijk gekeken naar ARs gebouwd op een M4 platform, omdat dit mijn fav is. Budget in mijn hoofd voor een volledige uitrusting ligt rond de 1000 euro, waarmee ik volgens mij moet denken aan een AR van max 600eu. Ik zou zeker voor mijn eerste gun niet comfy zijn met het zelf modden hiervan (barrells/hopups etc).

Ik heb daarnaast geen idee wat de opties zijn bij Airsoft winkels in Nederland, of zij daar bijv je gun kunnen modden zonder dat je garantie verliest op je aankoop. Omdat ik zoek naar een gun die je niet zelf hoeft te modden om het beste hier uit te halen maar wel eentje zoek die niet 'outgunned' wordt viel mijn oog op de Novritsch SSR 15. Lijkt na wat verder onderzoek nog steeds een solide keuze hoewel sommigen er niet van onder de indruk zijn/ de joules niet altijd perfect overeenkomen met de belofte (terwijl QC van Novritsch een marge van 20% aan houd)/ het magazijn een beetje beweegt in de gun.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Wat zouden solide opties zijn gezien mijn wensen, en op welke manier kunnen airsoft winkels hierbij helpen, of moet ik deze juist vermijden? Zeker gezien dit volgens mij vrij regio gebonden is dacht ik dat dit het beste forum was voor zulke vragen.

Gr,
Sinz
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Welkom op de forum Sinz,

Ten eerste wordt het door iedereen hier geapprecieerd als je je even voorstelt in het voorstel topic om een wat beter beeld te krijgen van de nieuwe Airsofters.

Wat je schets over eerst een aantal keer spelen met rentals en onderhand gewoon lekker de vaste Airsofters daar aanspreken met alle vragen die je hebt zou ook mijn tip zijn, de Airsoft community is redelijk chill en ik heb zelf nog nooit een scheef gezicht gekregen bij soms ook wat simpele vragen, meeste Airsofters zijn gewoon heel makkelijk in het delen van die info. Geldt ook voor de replica's, mocht je er een keer een tegen komen op het veld welke je even vast wilt houden en even mee wilt schieten zou dat bij 99% van de Airsofters geen probleem zijn en krijg je zo die replica even mee het veld in. Zo ben ik ook begonnen en heb hier denk ik gelijk een goede keuze kunnen maken.

De vele Youtube kanalen en dergelijke zijn natuurlijk vaak allemaal wel een soort van gesponsord, dus houdt dit in je achterhoofd. Beste reviews vindt je toch op forums zoals deze, waar de echte Airsofter zijn mening over het product geeft.

Ik wil niet zeggen dat je de shops moet ontlopen, maar de ene shop is beter dan de andere. Ook qua kennis/kwaliteit. Er zijn een aantal shops in NL welke ook upgrades voor je uitvoeren, ik durf alleen niet te zeggen of dit met of zonder behoud van garantie is.

AEG is op zich een goede basis om mee te starten, maar dat is ook een beetje persoonlijk. Daarnaast geef je zelf aan dat je eigenlijk geen interne upgrades wilt doen op je replica en wellicht wat externe upgrades (waaronder bijv. een scope) dan zou ik je wel richting een pre-upgraded replica laten kijken en dan is bijv. een SSR-15 van Novritsch een zeer goed start punt. Denk hierbij wel dat als je je SSR-15 uiteindelijk van AEG om wilt bouwen naar DMR dat je dan wel wat interne upgrades moet doen, want je replica gaat niet doormiddel van een knopje harder schieten. AEG's mogen namelijk max. 1.2J schieten van de NABV, je DMR mag 1.7J schieten en moet weer een ingebouwde delay hebben (volgens mij is het nog steeds zo dat je maximaal 4 BB's per seconde weg schiet, dus delay van 0.25 seconden, maar wellicht is deze regel weer veranderd)

De opmerking die je geeft dat het magazijn wat wiebelt in de houders ligt waarschijnlijk aan het type magazijn, ene magazijn past beter dan de andere.

Hoop dat je wat hebt aan deze info!
 
Goeiedag, ik kan wel een goed lijstje voor je bij elkaar zetten voor als je wilt.

Ik zou niet de ssr15 aanraden, is een van buiten uitgebouwde vfc replica
Vfc (en krytac) zijn eigenlijk oud en outdated, specna arms zou voor beginner replica beter zijn.
Alleen een andere barrel&bucking en je bent klaar, dit kan prima in Nederland bij een winkel zoals com-bat gedaan worden.
Wordt er gratis ingezet als je het daar koopt.

Just my two cents
 
@Prinzie Bedankt voor je feedback! Je hebt helemaal gelijk, had even moeten beginnen met een kleine introductie, beetje aso.

@Thomaskrop Bedankt! Ik zou een lijstje zeer waarderen, com-bat om de mods te installeren is ook een goeie. Welke specna arms modellen kan ik het beste naar kijken?
 
@Prinzie Bedankt voor je feedback! Je hebt helemaal gelijk, had even moeten beginnen met een kleine introductie, beetje aso.

@Thomaskrop Bedankt! Ik zou een lijstje zeer waarderen, com-bat om de mods te installeren is ook een goeie. Welke specna arms modellen kan ik het beste naar kijken?
De 'edge' modellen, hebben een iets betere gearbox.
Je kan dan zelf een van de vele varianten in lengten en stijlen uitzoeken
 
  • Leuk
Waarderingen: Sinz
@Thomaskrop waarom vind jij de Specna Arms een goede replica voor een beginner? Wat maakt dit bijvoorbeeld een betere keuze dan vfc/krytec?

En wat voor barrel & bucking zou je er in zetten?:)
 
Vfc en krytac waren 4jaar geleden leuk.
Nu kan je met niet eens 100euro aan upgrades (prometheus 6.03 barrel en purple bucking) het zelfde, dan wel niet betere resultaten halen.
Ook tevens de upgrades die ik ervoor zou aanraden.

Als je een privebericht stuurt kan ik je m'n 06nummer geven
Kan je me appen met verder vragen als je dat wilt. Help graag andere ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sinz
Om hier even op in te haken, als je het maximale uit een krytac wilt halen, zal je ook deze moeten gaan upgraden. Uiteindelijk zal je dus in beide ongeveer dezelfde internals moeten stoppen om alles er uit te halen.

Voordeel van de specna is dan dat je niet 150 euro extra betaalt voor internals die je toch vervangt (is gelijk een mooi budget om het belangrijke al te vervangen natuurlijk)

Al moet ik zeggen dat de bouw kwaliteit van krytacs echt wel top is. Niet dat specna slecht is, maar er kan wel wat verschil in zitten heb ik gemerkt. Beide zijn solide keuzes, de een alleen net ietsje strakker dan de ander.

Ik heb inmiddels al veel verschillende builds (gehad en nog steeds in mn verzameling) en met welke basis ik start maakt eigenlijk niet veel uit. Cyma is ook top als upgrade gun en g&g ook. Niet te duur, maar goede kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sinz
Je kan over krytac wel leuke foto's vinden
Moet je maar is crycrack airsoft opzoeken