Wellemse

Well-Known Member
17 okt 2020
62
29
Trophies
5
Hoi iedereen,

Ik ben opzoek naar een goede goggle die niet beslaat. Ik heb momenteel een dye i5 die het (uiteraard) prima doet maar is meer een ding voor CQB. De i5 werkt zo goed omdat het een dubbele/ thermische lens heeft dat er voor zorgt dat het glas aan de binnenkant niet koud wordt en dus ook niet aanslaat. Buiten werkt die ook oké maar mijn reddot moet hoog staan wil ik er fatsoenlijk doorheen kunnen kijken.

Ik heb ook een simpele ballistische bril maar die slaat gewoon snel aan als het warm is en ik wat weinig beweeg. Daarnaast biedt het wat te weinig bescherming vanaf de zijkant, boven en onder. Als je wat hits vlak langs de bril hebt gehad ga je toch twijfelen. Is dit wel genoeg bescherming? Een goggle wordt de volgende logische stap.

Wat ik tot nu gevonden heb zijn 3 geschikte types goggles met fan: Smith optics OTW turbofan, ESS profile turbofan en Revision desert locust fan goggles. FMA maakt er ook een, maar die voldoet niet aan de veiligheids eisen. Dit is waarschijnlijk een goede optie maar wel een hele dure. Ik wil nog eerst wat experimenteren voordat ik 200 euro uitgeef aan een van deze goggles.

Nu kwam ik er gisteren na wederom een lange zoektocht erachter dat Bollé een variant van de X1000 die ook een dubbele lens heeft. De X1000 dual lens (duhhhh).

Nu ben ik benieuwd of iemand er ervaring heeft met specifiek de dual lens variant van de Bolle X1000. Hopelijk is dit al een alternatief dat goed genoeg werkt en niet aanslaat.

Ik heb nog een experiment lopen met een 20mm fan met usb aansluiting en een powerbank, maar daarover later meer.
 
Ik heb er 1 liggen die je mag overnemen. 2x mee gespeeld, maar doordat ik al snel als een malle zweet, lopen de druppels in no time over mijn hoofd en vervolgens de bril / lens in.
 
voor het eerst dat ik lees dat er een dual pane lens voor de x1000 is.

Had voorheen zelf de x1000rx (hoekiger formaat zodat er een bril onderpast). Inmiddels overgestapt naar de x810 icm contact lenzen.Zoals @Eviltwin-NL al aangeeft, voornaamste issue met dit soort goggles is het naar binnen druppen van zweet van het voorhoofd. Bij mij helpt een headwrap onder de pet/boonie hier super tegen.

Verder nauwelijks tot geen beslaan met de x810. Wat ik wel merk, ook al zit er z'n speciale Platinum anti-fog coating op, dat het cruciaal is de lens alleen met water schoon te maken. Zodra ik begon met zeepsop werkte de anti-fog coating gelijk een stuk minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Bij mij helpt een headwrap onder de pet/boonie hier super tegen.

Daar hoor ik graag meer over... Ik zou de bril namelijk zelf graag gebruiken, gezien het zeer kleine profiel en zeer ruime Field of view er mee.

Nu kan ik we zo'n headwrap op Ali bestellen, maar is het waarschijnlijk synthetische stof wat geen vocht opneemt.
 
@Eviltwin-NL

voor zomers gebruik ik alleen een headwrap. Deze heeft mesh voor ventilatie en stof voor het absorberen van het zweet van je voorhoofd.

In combinatie met een pet of boonie gebruik ik een simpele head wrap (bandana). In combinatie met de porto head set is het wel handig als de pet/boonie 1 maatje groter is.
 
Ik heb er 1 liggen die je mag overnemen. 2x mee gespeeld, maar doordat ik al snel als een malle zweet, lopen de druppels in no time over mijn hoofd en vervolgens de bril / lens in.

Ik zal er even over nadenken, is het de dual lens versie?

@Eviltwin-NL

voor zomers gebruik ik alleen een headwrap. Deze heeft mesh voor ventilatie en stof voor het absorberen van het zweet van je voorhoofd.

In combinatie met een pet of boonie gebruik ik een simpele head wrap (bandana). In combinatie met de porto head set is het wel handig als de pet/boonie 1 maatje groter is.

Die headwrap is ook wel iets. Geeft me wel echt een Full metal jacket vibe. Zo'n ding en een OD fieldshirt met de mouwen eraf gescheurd en je bent er. M60, M14 of m16vn erbij....

Momenteel gebruik ik een pet achterstevoren (ivm met fog) en die kan ook flink nat worden van het zweet. Misschien maar gewoon een zweetbandje meenemen.
 
Ja is de dual lens. Maar met het idee hier boven genoemd, wil ik het Misschien toch wel zelf nog proberen
 
Heb een zweetband van Ali besteld. 30 - 50 dagen levertijd. Maar zonder skirms kan ik voorlopig niks proberen, dus zal nog even duren. I'll let you know :)
 
Heb een ESS Profile turbofan goggle 2de hands gevonden voor een redelijk prijs. Die komt volgende week binnen. Ga eens kijken hoe het bevalt als we weer naar op een normale manier kunnen airsoften.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trooper
Heb een ESS Profile turbofan goggle 2de hands gevonden voor een redelijk prijs. Die komt volgende week binnen. Ga eens kijken hoe het bevalt als we weer naar op een normale manier kunnen airsoften.

Heb die ook en tot nu toe de enige die 100% fog proof is voor mij .
 
  • Leuk
Waarderingen: Wellemse
Ik heb de revision desert locust met fan, mét de los te verkrijgen thermal lens. Top ding. Heb de fan alleen nodig op warme/vochtige dagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wellemse en Trooper
Ik heb de revision desert locust met fan, mét de los te verkrijgen thermal lens. Top ding. Heb de fan alleen nodig op warme/vochtige dagen.

Ik was onder de veronderstelling dat deze niet meer gemaakt werd. Kom hem nu toch weer tegen op voorraad op een aantal plekken. Goed om te weten dat de revision ook nog een thermal lens op de markt heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trooper
ik speel zins een jaar met een bril van i force dit is ook een dual lens(das dus 3 keer spelen) en dit bevalt erg goed. de eerste keer besloeg alleen mijn linker glas iets maar dit kwam door dat het rond mijn oor erg begon te zweten. ik heb daarna de oorschelp van de head set afgehaald en in 4 kleinere stuken geknipt zodat het veel meer ademt. en ik heb nog nooit zo probleem loos kunnen spelen ik wou dat ik 2 jaar eerder over waa gegaan naar een dual lens;)
 
Ik was onder de veronderstelling dat deze niet meer gemaakt werd. Kom hem nu toch weer tegen op voorraad op een aantal plekken. Goed om te weten dat de revision ook nog een thermal lens op de markt heeft.

Klopt naar mijn weten ook. Misschien zijn het de laatste restjes voorraad? Ik had na lang zoeken een winkel in de uk gevonden die beide nog had (bril en lens)
 
shogun verkoopt Ex-fog, product uit Amerika. Ik was er eerst best sceptisch over maar het werkt fantastisch. Zodra ik een hoedje draag en een mondmasker dan beslaat alles echt binnen 20 minuten. Maar met ex-fog de hele dag nergens last van gehad! Enige nadeel is dat je dat apparaat ergens op je hoofd kwijt moet en dat die slangetjes wel is achter je bril wegschieten als je het niet goed bevestigd. Voor de rest ben ik er erg tevreden mee.

Ik zat eerst ook te kijken naar een antifog oplossing. Toen twijfelde ik inderdaad ook om de dye i5 te kopen. Echter speel ik vaak met DMR en valt er zonder gedoe met Rail risers onmogelijk door die scope te kijken met een i5. Met exfog kan je gewoon elke bril gebruiken die je maar wil.
 
Exfog is ook leuk, maar ik vond het veel geld voor wat het is. Ik heb nu een goggle met een fan. Dat is nog iets duurder, maar wel wat praktischer zonder slang en hoofdband etc.
 
Afgelopen weekend Muc-off anti fog spray geprobeerd en helemaal nergens last van icm bril, mesh mask, bivak en pet. Top spul!
 
Mijn aliexpress turbofan projectje is binnen. Ome ali had alleen meer tijd nodig om de spullen hier te krijgen dan ik nodig had om een betaalbare tweedehandse turbofan te vinden. Ik wil toch even de info delen omdat iemand anders misschien zijn voordeel er mee kan doen.

Zoals je ziet is de fan iets groter dan een usb stekker en samen met een kleine powerbank heel eenvoudig aan een bestaande goggle te maken. Ik heb ze even getest om te kijken hoe goed het werkt. Ze maken nauwelijks geluid en blazen mooi net hard genoeg om je goggle fogvrij te houden denk ik zo.

Ze kosten ongeveer 2,50 euro en 2,90 euro verzenden. Samen met een powerbank van 10 euro en wat kleine tiewraps ben je dus voor 15 euro van je fog af. Niet slecht denk ik zo.

Ik zal voor de zelfknutselaar het ali linkje plaatsen:
https://nl.aliexpress.com/item/4000475308726.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3da24c4dD4HocG

y4ms7v9OTPMDVs7xgRCHNg61hCj2SSMVt2gR40D2ZZuiISSG7umq_8n3rDVdOxd73v9Fxp9fTGuVi2YSVfY-zIvQ5AeTx3Cpw_D7-3aGtMTYktIbBqWPao6qhf6VfegZC9R_-RY6Im5qUaShvvTsoWddzmNeqErD7RgB_YHX3552zU
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr