Waar koop je hpa spul in

Olivier Duijvesteijn

Well-Known Member
7 jan 2019
315
36
Trophies
7
Waar koop je het beste hpa spul in?
Is dat te krijgen buiten de landsgrenzen of beter in NL kopen
Welke shop is het beste uitgerust?
 
ligt er maar net aan wat je hebben wilt.

Een fles en regulator kun je gewoon in NL kopen. Maar ik heb voor mijn MAG een dubbele regulator nodig en die kwam uit de UK.
Ook mijn ombouwkit van GBB naar HPA kwam uit het buitenland (VS). Dus het is maar net wat je nodig bent.

De basis/standard dingen zijn in ieder geval via NL makkelijk te verkrijgen.
 
Ik heb nu een arp556 en weet niet wat het verschil is tussen de engines en of ze in de VS betere hebben of andere
Wil gewoon goed ombouwen naar hpa
Ik had een polarstar jack gezien maar geen idee of dat goed is
 
Stukje advies van iemand die zelf een replica omgebouwd heeft naar hpa: het is niet zo makkelijk als sommige mensen het doen lijken. Los van eventuele alignment en andere issues bij het ombouwen, komt er bij hpa gewoon andere dingen kijken dan bij aeg, zoals refresh rates van regulators, dwell goed afstellen op je barrel volume, sterke joule creep bij bepaalde barrels door het uitzetten van lucht, etc.

Mijn punt is eigenlijk dat ik je sterk aanraad om eerst heel goed je onderzoek te doen en te begrijpen wat er bij hpa komt kijken. Dan voorkom je fouten en spijt.

Je komt dan ook vanzelf de antwoorden tegen over de voor en nadelen van elk product en merk. Als je dan eenmaal weet voor welke je wilt gaan, dan ben je slechts een Google search verwijderd van de winkels die het verkopen.
 
Stukje advies van iemand die zelf een replica omgebouwd heeft naar hpa: het is niet zo makkelijk als sommige mensen het doen lijken. Los van eventuele alignment en andere issues bij het ombouwen, komt er bij hpa gewoon andere dingen kijken dan bij aeg, zoals refresh rates van regulators, dwell goed afstellen op je barrel volume, sterke joule creep bij bepaalde barrels door het uitzetten van lucht, etc.

Mijn punt is eigenlijk dat ik je sterk aanraad om eerst heel goed je onderzoek te doen en te begrijpen wat er bij hpa komt kijken. Dan voorkom je fouten en spijt.

Je komt dan ook vanzelf de antwoorden tegen over de voor en nadelen van elk product en merk. Als je dan eenmaal weet voor welke je wilt gaan, dan ben je slechts een Google search verwijderd van de winkels die het verkopen.
Ja begrijp ik ook helemaal en thanks! Maar dan moet je wel op de juiste plek je info vinden ze zeggen allemaal wat anders?
 
Ik heb nu een arp556 en weet niet wat het verschil is tussen de engines en of ze in de VS betere hebben of andere
Wil gewoon goed ombouwen naar hpa
Ik had een polarstar jack gezien maar geen idee of dat goed is

de Jack is een veelzijdige maar daarom ook erg lastig om aan te komen.
Mijn ICL L85 is een bolt action, dat betekend dat in de kolf de motor zit, maar de trekker zit voor het magazijn. Ik heb zelf daarom de printplaat van de inferno aangepast door waar normaal de microswitch zit, deze te vervangen voor draden welke naar mijn trekker systeem gaan. Op deze manier werkt hij bijna het zelfde alleen het verschil is dus dat ik hem anders "activeer" dan normaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Olivier Duijvesteijn
de Jack is een veelzijdige maar daarom ook erg lastig om aan te komen.
Mijn ICL L85 is een bolt action, dat betekend dat in de kolf de motor zit, maar de trekker zit voor het magazijn. Ik heb zelf daarom de printplaat van de inferno aangepast door waar normaal de microswitch zit, deze te vervangen voor draden welke naar mijn trekker systeem gaan. Op deze manier werkt hij bijna het zelfde alleen het verschil is dus dat ik hem anders "activeer" dan normaal.
Ok thanks als ik de polarstar kies maakt de rest dan nog uit of werkt dat altijd wel op elkaar?
 
Ja begrijp ik ook helemaal en thanks! Maar dan moet je wel op de juiste plek je info vinden ze zeggen allemaal wat anders?

Feiten en meningen worden op het internet wel door elkaar gehaald, en dat is jammer. Maar waarom zou je ons meer geloven dan een andere bron?

Ik kan je bijvoorbeeld wel vertellen dat de beste combo een polarstar Jack is met een wolverine regulator, een tippy tank en een prommy barrel met maple leaf bucking in maxx hopup, maar dat heb ik ook maar net verzonnen. (en klopt dus geen zak van, voor de duidelijkheid)

Elke build is anders, en bij verschillende replica's en verschillende wensen horen verschillende onderdelen.

Wat wel heel informatief is en een goede bron zijn de 'what the tech?!' videos van wolverine op YouTube. Ze leggen daar veel verschillende concepten uit. Vaak wel in relatie tot hun eigen producten, dus daar moet je even doorheen prikken.
 
Ok thanks als ik de polarstar kies maakt de rest dan nog uit of werkt dat altijd wel op elkaar?
pole* gebruikt een bepaald type nippel, dus die moet je slang ook hebben. Je slang moet op je regulator kunnen. regulator kan op elke fles als ik het goed heb.
Verder intern is veel google'en en als je het niet vind dan zelf uitproberen
 
Wat wil je met je ARP en de HPA unit bereiken?

In principe heb ik altijd alles kunnen vinden in Europa wat ik nodig had (Of dacht te hebben:D). De engines/koppelingen/regulators die in de VS te koop zijn worden ook hier verkocht, zelfde product geen andere versie of dergelijke.

Wel heb je grofweg 2 type slang koppelingen, US-type (Foster) en EU type. Vanuit het verleden - toen het meeste HPA spul in de VS ontwikkeld werd - is de standaard wel US geworden. Zelf heb ik al jaren een EU type, geen verschil te merken met de US type die ik laatst heb aangeschaft.

Regulators verschillen nogal van elkaar, net als de meningen erover. Ik heb zelf een wolverine storm (onTank) en 2 mancraft regulators. De Mancraft is ontworpen om hoog volume DMR waarden te halen en doet dat fantastisch, zeker voor de prijs. De keerzijde is dat de refresh rate geen full auto kan ondersteunen. Zelf speel ik uitsluitend semi-only dus ik ben er zeer blij mee. Er is een nieuwe HighRefresh versie waar de video's veel belovend zijn (Klik hier voor FB video, hoge volume - full auto), producten zijn gewoon zeer degelijk. Over mij Wolverine niks anders dan lof, stabiel, makkelijk af te stellen en met mijn MP9 RoF geen problemen met refresh rate. Balystik heb ik zelf geen ervaring mee, maar lees veel problemen. Niet super voor een acceptabele prijs, dan heb je voor 2 tientjes meer een Mancraft HighRefresh. De regulators van polarstar geen ervaring mee en nooit interesse in gehad, erg duur. Het creme de la creme is de Redline Mini SFR, balanced en hoge refresh rate. En dat voor ongeveer de prijs van een wolverine of polarstar.

Qua engines is het een kwestie van smaak, wat je wilt van een systeem en prijs die daar tegenover staat. Grofweg kun je ze opdelen in 2 types. Pneumatic-Electric en Mechanical, de wolverine reaper zit daar ergens tussenin.

Ik schrijf nu even heeel kort door de kocht op wat de verschillen zijn om je niet teveel te vervelen.

Pneumatic-Electric (P* Jack, P* F2, Wolverine inferno-Hydra, Redline FCU)
Dit type engines werken met behulp van aangestuurde solenoid valve(s) en hebben dus een batterij en vaak ook een Fire control unit nodig. Vrijwel altijd in staat als ik mij niet vergis in staat tot hoge RoF full auto. Sommige vuren vanuit een closed bolt positie, sommige zijn open bolt.
De wolverine reaper heeft blijkbaar een update gehad omdat de gen 1(?) problemen had(?). Ik snap er niets meer van (Wellicht iemand anders hier ervaring mee).
Mechanical (Mancraft PDiK (Gen1,2), Polarstar Kythera, Wolverine Reaper-M (?))
Dit type engines werken uitsluitend op lucht (Reaper-M weet ik niet zeker). In het algemeen hebben ze een kamer waar lucht onder druk klaar staat om te vuren en een mechanische om die lucht los te laten in de barrel. De V1 PDiK werkt met een trigger valve die je met de trekker indrukt om te vuren en gebruikt AEG nozzles. de gen2 PDiK heeft oa met een betere trigger valve. De Kythera werkt met een sear die je activeerd met de trigger, persoonlijk ben ik erg geintresseerd om er 1 in mijn MP5k te bouwen.

Voor jou persoonlijk zou ik inderdaad kiezen voor een P* Jack overigens, al is de Kythera (mits je geen full auto speelt) ook een interessant optie. de semi rate of fire lijkt in de promo's of te hangen van je regulator en je vinger en niet van de engine.
 
goed bezig bloodhound, andere betaalbare regulators zijn die van Balystik, 100 euro inclusief slang en ingebouwde tournament lock. Geen enkele problemen met betrekking tot refresh rates et cetera.

Ik heb er inmiddels 2 (makkelijk met uitlenen en niet elke keer opnieuw instellen voor verschillende guns), maar de oudste in nu anderhalf jaar. Nog nooit een probleem mee gehad, getest tot een kleine 50 rps full auto en hij houdt het makkelijk bij. (waarschijnlijk kan ie nog wel meer aan, ik heb alleen geen replica die sneller schiet haha)

Oh en redelijk compact!
 
vergeet niet dat je ook nog regulators hebt die de stock vervangen met een 0.2 liter tank. of met co2 cylinders. zowel polarstar als wolverine heben hier versies van.

ik speel er nu een jaar mee en dat bevalt erg goed
0.2 liter haal ik makelijk 6 magazijnen van 150 mee
 
  • Leuk
Waarderingen: Olivier Duijvesteijn
vergeet niet dat je ook nog regulators hebt die de stock vervangen met een 0.2 liter tank. of met co2 cylinders. zowel polarstar als wolverine heben hier versies van.

ik speel er nu een jaar mee en dat bevalt erg goed
0.2 liter haal ik makelijk 6 magazijnen van 150 mee
Ik ga voor de 0.2 ik ben bijna 50 dus af en toe bakkie en pauze maar wat ik me afvroeg ik wil hem graag bijvullen maar waar moet de duikfles aan voldoen en hoelang is de vulling houdbaar?
 
Het creme de la creme is de Redline Mini SFR, balanced en hoge refresh rate. En dat voor ongeveer de prijs van een wolverine of polarstar.


+1 voor de mini sfr, heb hem persoonlijk ook, is een redelijke investering maar dan heb je echt een top ding.

Maar als je niet echt bezig bent met het absolute maximale eruit te halen kan je ook weg komen met de balystik.

Maar persoonlijk zou ik voor iets gaan met US aansluitingen, is gewoon meer voorkomend, toch wat ik tegenkomen.
 
+1 voor de mini sfr, heb hem persoonlijk ook, is een redelijke investering maar dan heb je echt een top ding.

Maar als je niet echt bezig bent met het absolute maximale eruit te halen kan je ook weg komen met de balystik.

Maar persoonlijk zou ik voor iets gaan met US aansluitingen, is gewoon meer voorkomend, toch wat ik tegenkomen.
Ben gegaan voor de Wolverine V2 spartan en de Wolverine storm regulator
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor
Ik ga voor de 0.2 ik ben bijna 50 dus af en toe bakkie en pauze maar wat ik me afvroeg ik wil hem graag bijvullen maar waar moet de duikfles aan voldoen en hoelang is de vulling houdbaar?

Om je duikfles te laten vullen moet ie gekeurd zijn, de lucht die erin gaat heeft voor airsoft geen houdbaarheidsdatum. Mocht je ook willen duiken dan zal dat wellicht wel uitmaken maar daarvoor moet je niet bij mij zijn haha.

Sommige velden heb zelf een 200/300 bar compressor, wel even opletten dat je niet over de Max van je 0.2 flesje gaat. Persoonlijk zou ik extra flesjes meenemen, maar als je een duikfles met vuladapter hebt is het vullen echt in nog geen 1 min gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Olivier Duijvesteijn
Goed dat hier onderschreven wordt dat de overgang naar HPA onderschat wordt. Man wat komt daar nog een hoop bij kijken.
Als je een kant en klaar setje op de kop kan tikken waar de engine nog ín de gearbox zit met regulator en fles ben je een heel eind.
Zelf je gears etc eruit gaan halen om je HPA engine erin te leggen is nog wel een hele onderneming voor een eerste keer al helemaal.
Mocht je dat toch willen doen, spendeer dan die paar tientjes aan een 2e gearbox shell. Eentje waar je dan gepast je engine in legt en dus je originele gearbox heel houd. Stukje zekerheid laten we maar zeggen.
Ik ben ondertussen helemaal over op HPA en vind het fantastisch.
Maargoed, ik speel ook speedsoft / SpeedQB en speel met een hairtrigger.
Echter heb ik in mijn MP5 een Redline Milsim engine liggen. Dat is een mechanische engine.
Leuke en vooral realistische ROF en technisch rete eenvoudig. Geen batterijen, geen FCU. Daar kun je dan ook weer relatief weinig aan afstellen maar dat is daarmee dan ook precies het voordeel.
 
Om je duikfles te laten vullen moet ie gekeurd zijn, de lucht die erin gaat heeft voor airsoft geen houdbaarheidsdatum. Mocht je ook willen duiken dan zal dat wellicht wel uitmaken maar daarvoor moet je niet bij mij zijn haha.

Sommige velden heb zelf een 200/300 bar compressor, wel even opletten dat je niet over de Max van je 0.2 flesje gaat. Persoonlijk zou ik extra flesjes meenemen, maar als je een duikfles met vuladapter hebt is het vullen echt in nog geen 1 min gedaan.
Ik heb een 0,4 fles besteld is net wat groter als ik het binnen heb ga ik even kijken wat voor aansluiting er op die duikfles moet zitten om te kunnen vullen