Porto adapter zonder ptt voor baofeng uv-82?

Kevinvr

Well-Known Member
20 feb 2018
464
341
Trophies
16
Ik weet dat dit eigenlijk in het "waar kan ik dit product vinden" topic hoort, maar het is zo'n niche onderwerp en ik weet geeneens of het überhaupt bestaat, dus vandaar even een aparte vraag zodat we hierover kunnen discussiëren en opties kunnen vergelijken.

Ik heb een baofeng uv-82. Deze heeft dual channel functionaliteit zodat je op TacSims en milsims op meerdere kanalen kan luisteren en praten. Super handig!
Helaas werkt dat alleen met een 3tal headsets (2 oortjes en 1 speaker). Deze zijn super slechte kwaliteit. Er bestaat ook geen compatible dual channel ptt.

Een oplossing is om de porto op de borst te dragen en de knoppen op de porto te gebruiken ipv een ptt. Dit kan prima, maar de UV-82 gebruikt een kenwood aansluiting, en de meeste goede headsets hebben dit niet.

Doorgaans los je dit op door een ptt aan te schaffen die een kenwood heeft, maar als je toch de knoppen op de porto gaat gebruiken is dit een beetje zonde en overbodig. Weet iemand of er gewoon simpele adaptertjes bestaan, met een nato female en een kenwood male? Ik kan het in ieder geval niet vinden.

Ook voor andere oplossingen sta ik open!

Edit: er zijn andere topics geweest waar er onder andere ook over dit probleem wordt gesproken, zoals http://airsoftclubnederland.nl/community/threads/ptt-headset-setup-baofeng.4944/. Een oplossing heb ik echter niet in de andere draadjes kunnen vinden.
 
Ik heb hetzelfde probleem / behoefte.

Voor zover ik weet zijn er niet echt oplossingen tenzij je zelf gaat knutselen of real steal adapters gaat gebruiken.

Gisteren nog wel mijn setup veranderd n.a.v. de whatsapp-discussie hierover :
  • Porto (UV-82) hangt nu aan mijn riem waarbij de channel A PTT-knop net boven het tasje uitsteekt.
  • De B PTT zit standaard op m'n rig naar de headset.
  • Als ik A wil gebruiken dan druk ik dus de PTT op de porto in, waar ik redelijk makkelijk bij kan. De mic van de headset wordt dan opengezet.

Afhankelijk van welk kanaal je het meest moet gebruiken kan je A en B wisselen.

Zaterdag field test;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr
Nee, helaas niet, dat is een van de bovengenoemde 3 oplossingen die compatibel zijn, maar de kwaliteit is niet super. En dat is niet het soort model dat ik wil.

Ik zoek een manier om kwalitatief goede headsets met de baofeng te gebruiken en de dual ptt functionaliteit te houden.

Heb je deze ptt al getest dan? Wil zelf namelijk ook overstappen naar deze porto met ptt.
 
Dat specifieke model niet, maar ik ben gewoon niet geïnteresseerd in van die speaker modellen. Ik wil een goede headset aan mijn helm vast kunnen maken en die dan verbinden met de baofeng en dual channel functionaliteit behouden.

Hiervoor gebruikte ik 1 van die oortjes die ook dual channel ondersteunden, maar zoals ik al aangaf is die kwaliteit een beetje matig.
Overigens is er ook verschil tussen speakers/mics met ingebouwde ptt (zoals die jij linkt) en aparte ptt waar je een willekeurige headset aan kunt koppelen.
 
Dat specifieke model niet, maar ik ben gewoon niet geïnteresseerd in van die speaker modellen. Ik wil een goede headset aan mijn helm vast kunnen maken en die dan verbinden met de baofeng en dual channel functionaliteit behouden.

Hiervoor gebruikte ik 1 van die oortjes die ook dual channel ondersteunden, maar zoals ik al aangaf is die kwaliteit een beetje matig.
Overigens is er ook verschil tussen speakers/mics met ingebouwde ptt (zoals die jij linkt) en aparte ptt waar je een willekeurige headset aan kunt koppelen.

Klopt, maar dan kom je vaak bij real steel uit en ben je zo 1000 euro kwijt.
 

Dit is echt een goedkoop plastic ding. Doet het wel, maar voelt en klikt als speelgoed en ik vermoed dat een beetje vocht ook meteen einde verhaal betekent.

Er is ook een wat robuustere uitvoering, dat is deze: https://baofengtech.com/BTECH-QHM22D
Daar kun je dan een listen only oortje aan koppelen (of een andere headset met 3.5mm jack)

Verder werkt de setup waarbij je de bovenste PTT knop (kanaal A) binnen handbereik hebt, in combinatie met een standaard PTT button (kanaal B) ook, het is alleen wat minder handig dan een dual PTT. Zeker als je beide kanalen veel gebruikt.
 
als ik het goed begrijp bedoel jij een setup zo als op deze foto? (ik gebruik ook een uv82)

de headset is van ztac en volgens mij kwam de kabel zelf bij portoshop.nl vandaan

de plugen heb ik er zelf aangesoldeert. dit zijn lemo connectors die we over heben op werk.

dit was voor mij de oplosing nadat it de zoveelste keer was dat ik een kabel breuk kreeg. de kabel naar de ztac headset is tot nu toe degelijk genoeg dus is nog orgineel. de kabel naar de porto heeft een stuk dikere draden dan die van de orgineele ptt knop.

ik ben momenteel bezig om zelf een dual ptt knpp te maken. op wat soldeer werk na is hij eigelijk klaar. het nadeel is dat ik geen 5 anderige kenwood plug kan vinden dus ik moet nog zelf een conector maken met een 2.5 en 3.5mm jack en wat hulp van de 3d printer;)
 

Bijlagen

  • 20200721_185122.jpg
    20200721_185122.jpg
    797,2 KB · Weergaven: 249
  • 20200721_185122.jpg
    20200721_185122.jpg
    797,2 KB · Weergaven: 251
  • Leuk
Waarderingen: Gerben
{offtopic}
Ben zelf nu wat verder met deze setup:

Dual PTT Speaker mic: https://baofengtech.com/BTECH-QHM22D
Listen only earpiece: https://baofengtech.com/qhm01-surveillance-earpiece

Twee keer mee gespeeld en ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben. De speaker mic voelt degelijk aan, dual PTT werkt goed en wat voor mij een verassing is, is die siliconen 'open ear' earmolds. Zit heel comfortabel en omdat je je gehoorgang niet afsluit kan je ook je omgeving zonder problemen horen.

{/offtopic}
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy
{offtopic}
Ben zelf nu wat verder met deze setup:

Dual PTT Speaker mic: https://baofengtech.com/BTECH-QHM22D
Listen only earpiece: https://baofengtech.com/qhm01-surveillance-earpiece

Twee keer mee gespeeld en ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben. De speaker mic voelt degelijk aan, dual PTT werkt goed en wat voor mij een verassing is, is die siliconen 'open ear' earmolds. Zit heel comfortabel en omdat je je gehoorgang niet afsluit kan je ook je omgeving zonder problemen horen.

{/offtopic}

Waar heb je die vandaan dan? USA?