lader gezocht lipo

martijnjagt

Member
26 jul 2020
9
0
Trophies
1
ik heb momenteel 2 systemen de 1 draait op een 7,4 lipo en de ander op een 11,1 lipo. hier voor ben ik opzoek naar een lipo smart lader om deze te laden voor opslag en gebruik ect... ook ben ik opzoek naar een metertje die aangeeft hoe vol deze lipos nog zijn, ik heb nu wel een kleine meter maar deze geeft alleen voltage aan en nja ik heb dan nog steeds geen idee hoeveel ik nog heb. iemand suggesties?

groetjes martijn
 
Het terug laden naar opslagniveau doe ik nooit.. weet dus ook niet welke lader ik je hiervoor kan adviseren.
In die 3 jaar dat ik airsoft heb ik nog geen enkele batterij versleten, dus zo erg zal het allemaal niet zijn denk ik.

Het metertje dat voltage aangeeft is dan weer wel makkelijk te gebruiken. Vol is de lipo bij 4.2 volt per cel
7.4 lipo heeft 2 cellen, dus 8,4 is helemaal vol. 11.1 heeft er 3, dus 12.6 volt is helemaal vol.

in principe kan je lipo's prima ontladen tot 3.2 Volt per cel. Als je lager gaat wordt hij mogelijk te diep ontladen en zal hij minder capaciteit vasthouden dan voorheen. Als je echt te ver gaat, zal de batterij niet meer op te laden zijn.
Probeer daarom een beetje een marge aan te houden. Zelf wissel ik rond de 3.5 volt per cel, maar in de praktijk zit ik daar na een hele dag knallen eigenlijk altijd nog boven. Wellicht dat het met specifieke replica's en een kleine accu sneller gaan. Dan is het een kwestie van tijdens de lunch even wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Ik gebruik een imax b6 clone, kosten geen drol en werken echt perfect! lipos weer vol in 1 uur, met discharge, store en fast charge functie. Nihm kan je er ook mee laden, lion ook en zelfs loodaccus
 
*Tip* Check de Marktplaats even. Staat op dit moment ook een iMax B6 op, voor zover ik kan zien gewoon een originele (zou je even moeten verifiëren bij de verkoper) kan je er op dit moment eentje stelen voor maar €15,-
 
Zowiezo kun je met die B6 laders, je accu status opvragen - voltage per cell.
 
Het voordeel van de B6 laders is dat je daarmee ook je accu's op kunt laden als je ergens op een skirm bent waar geen (stopcontact) spanning aanwezig is: gewoon even aan je auto sigarenaansteker en opladen maar.
 
Grappige is dat die clone b6 lader die ik had, accu status als percentage gaf (vol=100% en storage volgens mij 65%). De officiele b6 die ik nu heb, doet dit niet. Deze geeft alleen het voltage per cell.
 
Ik heb deze lader gekocht. Maar ik mis nog een koppelstukje. Zie foto: Het witte stekkertje moet rechtstreeks in de lader, maar ik moet voor het andere stekkertje een koppelstuk vinden. Weet iemand waar ik deze kan kopen? .
sJw0WB1
https://ibb.co/sJw0WB1
 
Die andere hoef je niet aan te sluiten ;)
de linker heet trouwens small tamya
 
Mijn advies is om meteen al die Tamiya stekkers er af te halen en om te solderen naar een degelijker alternatief zoals Deans of XT60
 
De deans en XT60 hebben een (veel) betere stroom geleiding door grotere contact oppervlakte. Hierdoor word de trigger response merkbaar (iets) beter.

Daarbij zijn Tamiya veel storing gevoeliger omdat ze vaak splijten.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Twinfromhell
Die andere hoef je niet aan te sluiten ;)
de linker heet trouwens small tamya

Hoezo hoef je die niet aan te sluiten? Dat is toch je balanceer draad en daarmee toch juist weldegelijk nodig? Of ben ik nou kippig?


@martijnjagt : Ik sluit me verder aan bij de tip om je stekkers te vervangen voor Deans of XT60. Ik gebruik zelf XT60 maar Deans is over het algemeen iets gangbaarder.
 
Eens met de heren, soldeerde eerst overal xt60 in omdat ik die toevallig had liggen. Tegenwoordig overgestapt op deans omdat ze iets kleiner zijn(en dus wat beter weg te werken)
 
Hoezo hoef je die niet aan te sluiten? Dat is toch je balanceer draad en daarmee toch juist weldegelijk nodig? Of ben ik nou kippig?


@martijnjagt : Ik sluit me verder aan bij de tip om je stekkers te vervangen voor Deans of XT60. Ik gebruik zelf XT60 maar Deans is over het algemeen iets gangbaarder.

Ik heb te snel gekeken en de tamyia als witte gezien :rolleyes:
Maar je hebt gelijk de kleine connector is inderdaad de balanceer kabel.
Of je deze nodig hebt is afhankelijk van de lader.

Voorheen gebruikte ik een imax en hoefde het niet (wel voor balance). En mijn huidige doet alles met de kleine witte connector en niks met de Xt60 / tamyia. Dus terechte opmerking ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Solstice