Alternatieve Soldeerwijze Deans/ t-connectors

Rickmans

Active Member
10 mei 2020
43
19
Trophies
4
Ik dacht ik ga op aanraden van de beginnners guide die ik kreeg hier op t forum van maffo, "even" die tamiya connectors vervangen..
Nou heb ik vroeger wel gesoldeerd, was altijd simpel..

MAAR GEWOON NIET LUKKEN HE!!!! Werd niet heet genoeg denk ik.
Dus ik dacht dit kan beter en eenvoudiger.
5mm koperbuis van de modelwinkel
Stukje 1cm afzagen
Met punt tangetje onderaan t DEANS contact vastknijpen..
Paar stukkies soldeer dr in.
Plastic gedeelte ff onder laagje water vast met een tangetje
Dremel Versaflame dr op vlammen!!! En kijk em eens lekker volblubberen met soldeer, gaat geen kant meer op.
Alleen nog ff opnieuw verhitten, beetje extra soldeer (want die prut bovenop ziet r niet uit, i know..)
En dan natuurlijk kabeltje dr in dopen, vlammetje dr af, en klaar is klara!!!

Scheelt mij weer een dure soldeerbout kopen!
Ben ik gek, of breng ik iemand op een idee nu?
Lijkt mij zo beter vastzitten dan een prutje soldeer aan de zijkant van dat koper contactje..


363154_Glitch.jpg
363155_Glitch.jpg
 
Tja, ik zou zeggen koop dan met Xt60. Die hebben standaard de hulsvormige Contacten.

Daarbij kan ik prima overweg met een €15 gasbout van de lidl. Dus echt duur...nee. (daarbij lukt het ook met een turbo / windbestendige aansteker / crème Brule brander van de vrouw)

Maar he, ik ben zelf electrica-reperateur. Dus ik ken het soldeer kunsje wel.

Des al niet te min is het wel netjes gevonden, maar ja het is er al met een andere naam / merk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Solstice en Maffo
Wellicht ook een optie om voortaan de te solderen delen in de 'flux' te dippen.
 
Soldeerbout met variabele temp heb je al voor 2 tientjes, heb je het een stuk netter, heb je geen mogelijke cold solder joints en kan je een hoop meer opnieuw van draad voorzien dan alleen een deans connector. Also inderdaad wat eviltwin zei neem dan XT-60. Plus hier ga je geen etu's of mosfets mee solderen.

Tbh beter zou ik dit niet noemen eerder meer beunhaas.
 
Tja, ik zou zeggen koop dan met Xt60. Die hebben standaard de hulsvormige Contacten.

Daarbij kan ik prima overweg met een €15 gasbout van de lidl. Dus echt duur...nee. (daarbij lukt het ook met een turbo / windbestendige aansteker / crème Brule brander van de vrouw)

Maar he, ik ben zelf electrica-reperateur. Dus ik ken het soldeer kunsje wel.

Des al niet te min is het wel netjes gevonden, maar ja het is er al met een andere naam / merk.
Haha ja dacht ik ook, "nou zijn t net van die XT60 dingen"
Maar het werd een ere-kwestie, en ik heb nou al van die deans connectors gekocht. Een koperpijpje is goedkoper dan een zak nieuwe connectors, een nieuwe soldeerbout, met het risico nog een keer die stress te hebben..

Nee, dit voelde beter..
 
Wellicht ook een optie om voortaan de te solderen delen in de 'flux' te dippen.
Had ik gedaan.. daarom.. k had alles gedaan maar t werkte niet.
Vroeger op school dikke werkstukken in elkaar solderen, no problemo.. lekker met zn allen die bouten in die potjes dopen want dat rookte zo lekker

Dus dat één draadje op één contact nu maar niet lukte, inclusief flux enz, maakte me wild (creatief)..
 
Laatst bewerkt:
Soldeerbout met variabele temp heb je al voor 2 tientjes, heb je het een stuk netter, heb je geen mogelijke cold solder joints en kan je een hoop meer opnieuw van draad voorzien dan alleen een deans connector. Also inderdaad wat eviltwin zei neem dan XT-60. Plus hier ga je geen etu's of mosfets mee solderen.

Tbh beter zou ik dit niet noemen eerder meer beunhaas.
Ja ik ga ook wel investeren in een normale soldeerbout, want ik ga zo idd geen mosfets enz kunnen doen, dit was een custom oplossing om deze strijd toch nog te winnen gister..

Ja k kan dat dan niet uitstaan, dan moet ik er iets op verzinnen.
Ik ga nog wel eens verslag uitbrengen of t uiteindelijk resultaat geeft, en of een normaal gesoldeerd significant beter, (of slechter?) werkt..

Ik kan ook stiekem een versie maken waarin ik de gouden knopjes van mn vriendin omsmelt, voor nog betere geleiding ;)
Mooi meetrapportje dr bij enz.
:D

Nee ik sla heus wel aan t solderen, geen zorgen ik blijf niet beunen..
 
Laatst bewerkt:
Ja ik ga ook wel investeren in een normale soldeerbout, want ik ga zo idd geen mosfets enz kunnen doen, dit was een custom oplossing om deze strijd toch nog te winnen gister..

Ja k kan dat dan niet uitstaan, dan moet ik er iets op verzinnen.
Ik ga nog wel eens verslag uitbrengen of t uiteindelijk resultaat geeft, en of een normaal gesoldeerd significant beter, (of slechter?) werkt..

Ik kan ook stiekem een versie maken waarin ik de gouden knopjes van mn vriendin omsmelt, voor nog betere geleiding ;)
Mooi meetrapportje dr bij enz.
:D

Nee ik sla heus wel aan t solderen, geen zorgen ik blijf niet beunen..

Het is een oplossing I guess. Ik gok dat het in principe nooit beter zal zijn als solderen gezien het in het beste geval hetzelfde heeft gedaan als met een soldeerbout, het tin opgewarmd en gesmolten, maar je hebt niet de draad voorzien van tin en opgewarmd, dus wss is de tin er gewoon omheen gesmolten en is het niet een mooi geheel geworden. Je kan de geleiding op dat punt wel verbeteren, maar het maakt dan toch niet uit gezien de rest van je circuit alsnog anders is.
 
Ik soldeer eigenlijk al jaren alles met een goedkope soldeerbout van ik dacht 10-15 euro.. ook nooit het probleem gehad dat hij niet warm genoeg werd.. maar dit is ook een oplossing haha
 
ohw wouw, ik geef je alle punten voor creativiteit, maar dit heeft inderdaad een hoog beunhaas gehalte. Dit kan je an sich netjes wegwerken met heatshrink. Ik zou er niet zo blij van worden als ik dit ooit zou tegenkomen op een replica die ik tweedehands heb gekocht, laat ik het zo zeggen. Het zou me ook niet verbazen als dit de weerstand van de dean connector vergroot. xt-60, andere soldeer of een andere soldeerbout zijn betere oplossingen.
 
Ik wilde altijd een Weller soldeer station hebben totdat ik me bedacht "hé ik hoef mijn brood er niet mee te verdienen." Toen op banggood een soldeerboutje met temp regelaar gekocht voor een tientje. Ding doet het eigenlijk verrassend goed al 5 jaar. Nu soldeer ik natuurlijk niet dagelijks ik denk dat hij nu effectief een week aan heeft gestaan in die 5 jaar.
 
ohw wouw, ik geef je alle punten voor creativiteit, maar dit heeft inderdaad een hoog beunhaas gehalte. Dit kan je an sich netjes wegwerken met heatshrink. Ik zou er niet zo blij van worden als ik dit ooit zou tegenkomen op een replica die ik tweedehands heb gekocht, laat ik het zo zeggen. Het zou me ook niet verbazen als dit de weerstand van de dean connector vergroot. xt-60, andere soldeer of een andere soldeerbout zijn betere oplossingen.
Haha ja zie t ook niet als een serieuze tip, was meer een wegschrijven van irritatie over mn soldeerbout..
Maar wie weet.. misschien valt t wel mee met die weerstand, ik ga t nog eens testen met mn chrono voor ik t NETJES maak zoals t hoort..
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix