TK MK23 SOCOM vs SSX23 vs ESC-23

Emryss_Albion

Well-Known Member
5 nov 2018
48
2
Trophies
3
Ik zit eraan te denken om een NNB gas replica te kopen als side arm, en vroeg me af wat de meningen van de anderen over deze twee (Of andere als iemand betere weet) zijn. Wat ik tot nu toe gezien heb is dat the TK met 210 euro duurder is dan de SSX inclusief de silencer.
 
Over het algemeen, van wat ik gelezen heb op diverse (internationale) fora, is de TM beter.

Echter is de TM, in Nederland, een heel mooi voorbeeld van een replica die duur is puur door vraag en aanbod. Je kunt hem in Engeland krijgen voor tussen de 150 en 160 euro wat al veel beschaafder is voor een replica die in Japan zelf voor minder als 100 te krijgen is. (De groothandels prijs is zo rond de 65/70).

Goed rond speuren voor de beste prijs kan zich dus zeker lonen.
 
en hoe zit het dan met out of the box prestaties? Ik schijn me namelijk te herinneren dat de TM wat tinkeren nodig heeft voordat dat die mooi recht schiet en zo.

Heb al wat zitten kijken, en op een website van de UK staat dat dit pistool geen green gas kan gebruiken omdat de blow-out valve in het magazijn er dan uit kan schieten. Dit is de eerste keer dat ik dit lees, weet jij hier meer van?


bron: https://www.airsoftworld.net/tokyo-marui-mk23-socom-nbb-pre-order.html
 
Laatst bewerkt:
In het algemeen is TM juist het merk dat out of the box gemiddeld het beste schiet.
Zullen vast wat replicas zijn waar die regel niet op gaat, maar over het algemeen wel.
 
en hoe zit het dan met out of the box prestaties? Ik schijn me namelijk te herinneren dat de TM wat tinkeren nodig heeft voordat dat die mooi recht schiet en zo.

Heb al wat zitten kijken, en op een website van de UK staat dat dit pistool geen green gas kan gebruiken omdat de blow-out valve in het magazijn er dan uit kan schieten. Dit is de eerste keer dat ik dit lees, weet jij hier meer van?


bron: https://www.airsoftworld.net/tokyo-marui-mk23-socom-nbb-pre-order.html



TM pistolen zijn over het algemeen ontworpen om zwakker gas te gebruiken dan dat wij hier gemiddeld gebruiken. Je kan bv ook de TM kopen en dan novritsch magazijnen er bij bestellen, of de TM blowoff valves vervangen wanneer ze stuk gaan.
 
Ik zou persoonlijk niet voor de TM gaan, naar mijn mening veel te duur. ga voor de SSX23 als je een fancy alu slide wil en fiber optics. Ik heb persoonlijk een STTI (clone) gekocht op Taiwangun voor €43 excl verzend kosten en die volledig geupgrade. de Base is hetzelfde als die van novritsch alleen heb je de fancy slide niet, maar ook die valt apart te bestellen op zijn webshop.
 
Tja, hamvraag is waarvoor wil je hem gebruiken?

Wil je gewoon veel range op je side-arm dan zijn beiden geen slechte keuze (na wat kleine aanpassingen). Ga je daarentegen voor een stille side-arm om binnen de MED onopvallend iemand te raken, dan zijn er goedkopere en handzamere modellen op de markt. De modellen die jij noemt zijn namelijk redelijk lomp qua grootte.

De KJW MK1 en MK2 series zijn een stuk handzamer. Hoewel ikzelf de MK2 prefereer boven de MK1. De MK2 heeft een metalen upper waardoor het realistischer aanvoelt en er is op facebook een grote community die van alles met deze dingen uitspookt. 3d geprinte onderdelen worden daar aan de lopende band geshowd (en zijn vaak ook wel te verkrijgen). Deze pistooltjes zijn behoorlijk zuiver te maken door alleen de loop te vervangen door een precission barrel en het hop-up rubber te vervangen. Voordeel van de MK2 is ook dat er GG magazijnen en CO2 magazijnen in passen. FPS / joule verlagen is slechts een veertje wat bijknippen. Deze modellen zitten heel simpel in elkaar wat het qua onderhoud en aanpassen een makkie maakt. Ben zelf nu aan het experimenteren met een Novritsch silencer erop. In zijn silencers gebruikt hij geluidsisolatie voor muziekstudio's, iets wat ikzelf ook al jaren gebruik en super werkt. Alleen heeft hij het voordeel dat hij de middelen heeft om dit op industriële wijze te kunnen maken waardoor het beter is afgewerkt dan mijn eigen creaties. Heb voor de grap een SSG-24 silencer (voor een ander project) op mijn MK2 gezet. Het ziet er niet uit zo'n mega-toeter maar was een stuk stiller dan mijn originele versie (en die is al stil). Heb daarom ook een pistool silencer bestelt bij Novritsch om te kijken wat dat doet.

Ander leuk pistooltje is de ICS PM2 Makarov. NBB, metaal, compact en gaat op CO2. Schiet toch standaard binnen de joule / FPS. Pre-upgraded te koop bij SFC airsoft. De silencer die wordt bijgeleverd is dan weer niet zo goed. Als je stil wilt spelen zou ik hem niet gebruiken zonder silencer want dan knalt hij behoorlijk. Wat soms ook wel weer zijn charmes heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oddball
Ik heb de SSX gehad maar verkocht en toen een MK23 gekocht. Ja de SSX heeft mooie upgrade parts maar de bucking is out of the box zo goor dat deze in mijn ogen onbruikbaar is. Helemaal vol met vet. Dus die moet je sws vervangen. Daarnaast is het allemaal net niet met die SSX in mijn ervaring. De mags zijn ook goedkope clones, en die presteren ook zo. Het verschil in FPS tussen mijn mags was soms 100 tot 140 fps. Geen idee waar dit aan lag, maar ik was er tegen die tijd al wel klaar mee en dus de SSX verkocht en mooi alles van TM gekocht.
 
Wil je gewoon veel range op je side-arm dan zijn beiden geen slechte keuze (na wat kleine aanpassingen). Ga je daarentegen voor een stille side-arm om binnen de MED onopvallend iemand te raken, dan zijn er goedkopere en handzamere modellen op de markt. De modellen die jij noemt zijn namelijk redelijk lomp qua grootte
Het zit er een beetje tussen in. Ik wil met mijn sidearm genoeg range hebben dat ik iemand van ver kan uitschakelen als mijn primary in een verkeerde hoek ligt, of zelfs als primary gebruiken, maar ik wil wel ook dermate stil zijn dat je me niet kan horen.

Ander leuk pistooltje is de ICS PM2 Makarov. NBB, metaal, compact en gaat op CO2. Schiet toch standaard binnen de joule / FPS. Pre-upgraded te koop bij SFC airsoft. De silencer die wordt bijgeleverd is dan weer niet zo goed. Als je stil wilt spelen zou ik hem niet gebruiken zonder silencer want dan knalt hij behoorlijk. Wat soms ook wel weer zijn charmes heeft.

Als ik wil knallen pak ik mijn SSP wel, die gaat hard zat haha.

Waar ik persoonlijk ook veel moeite mee heb is dat ik van mezelf weet hoe dat ik ga spelen (heel erg richting sniper), echter omdat ik nog maar een beginner ben zegt iedereen tegen mij dat ik niet als sniper moet willen beginnen, maar met aeg, iets waar ik na 1 skirm met mijn nieuwe aeg al had gemerkt dat dat het niet echt ging worden, en dus daar ook geld voor kan gaan uitgeven om hem om te bouwen naar een DMR. Reden dat ik dit weet is dat ik bij die skirm een goed kwartier tot half uur in een bosje heb gelegen totdat er mensen langs zouden komen, maar uiteindelijk kwam niemand omdat een suicide rush gewerkt had.
 
TM pistolen zijn over het algemeen ontworpen om zwakker gas te gebruiken dan dat wij hier gemiddeld gebruiken. Je kan bv ook de TM kopen en dan novritsch magazijnen er bij bestellen, of de TM blowoff valves vervangen wanneer ze stuk gaan.
loop je als je dat doet dan niet het risico de replica zelf te beschadigen als je sterker gas gebruikt? Of zit er gewoon een kwaliteits verschil in de onderdelen van de magazijnen en de replica zelf?
 
Als je als sniper wilt beginnen en je weet dat dat je ding is, dan waarom niet? Gewoon doen. Realiteit is, en de reden waarom het vaak wordt afgeraden, is dat hele hordes mensen zich laten inspireren door YouTube. Velen beseffen niet dat mensen als Novritsch, Silo, etc. al jaren spelen en veel meer ervaring hebben (ook zij hebben moeten leren van hun fouten). Zij kennen hun replica van voor naar achter. En het lijkt heel makkelijk in de filmpjes: 10 kills in 5 minuten (dat heet editing). Helaas vergeten heel veel mensen dat, met als resultaat dat men investeert in een dure replica, gear, etc. en er dan na 1 skirm achter komen dat het toch niet allemaal zo gemakkelijk is. Sommigen verkopen hun replica sniper en schaffen alsnog een AEG aan en spelen op die manier verder. Anderen zijn soms van zo'n koude kermis thuis gekomen dat ze gelijk helemaal stoppen met de sport.

Maar zoals ik al zei, als je zeker weet dat het je ding is, go for it!!! Iedereen speelt op zijn manier waarop hij voor zichzelf de meeste lol heeft. Ik schiet hooguit 3 bb's in 8 uur skirm weg en lig uren stil in / onder / tussen een bosje / hoge gras. Schiet bij voorkeur alleen op andere snipers en heb eigenlijk de meeste lol als ik de natuur kan misleiden (menig vogel is zich al de pleuris geschrokken met als dieptepunt een musje dat 2 minuten op de barrel van mijn sniper rifle zat).
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
We gaan een beetje off topic, maar wat akita zegt klopt helemaal, dit is dan ook de reden dat ik na 2 jaar vaak met een sniper spelen nu aan de dmr begonnen ben. Ik vind het sniperen echt top, maar ik speel actiever dan wanneer akita ergens met zijn sniper ligt. (Ik weet ook dat hij de soort sniper is die mij af weet te knallen haha)
Maar zelfs met een actievere speelstijl schiet ik op een drukke dag misschien 100 bbs en meestal een stuk minder.
Als assault zit ik aan het einde van de dag vaak een stuk over de 1000 heen (vrijwel alleen semi, wel wat suppressive fire natuurlijk) dan heb je natuurlijk wel de actie van de videos waar velen naar op zoek zijn op een skirm.

Maar terug on topic, de ssx is een erg mooie pistol, maar als je echt goede prestaties wilt ben je beter af met een TM. Zelfde verhaal als bij de ssp eigenlijk, maar voor de prijs zijn het echt goede pistols.
 
Hmm, Ok. Terug naar het topic waar het om ging.
Ik heb gister van een collega bij mij op het werk die al veel langer, en veel meer met airsoft doet dan ik de aanrader gekregen om eens naar de ESC-23 te kijken. Wat zijn de meningen over deze replica?
 
Hmm, Ok. Terug naar het topic waar het om ging.
Ik heb gister van een collega bij mij op het werk die al veel langer, en veel meer met airsoft doet dan ik de aanrader gekregen om eens naar de ESC-23 te kijken. Wat zijn de meningen over deze replica?
Ik heb de ESC23 in December besteld voor mijn vrouw, en na 3 weken wachten in ontvangst genomen. Aangezien wij beiden geen kaas hadden gegeten van het upgraden van een NBB, hebben we na het bekijken van een aantal reviews gekozen voor de ESC23. Ik zou hem dan ook zeker aanraden voor de niet-zo-technisch-onderlegde-airsofter. Qua prestaties is hij ontzettend stil, en schiet ontzettend ver en accuraat(in vergelijking met mijn gbb's en aeg's). Alleen op de afwerking van het apparaat hebben ze wel bezuinigd, die is niet bijzonder. Ik was in totaal (inclusief quick holster en lampje) rond de 220,- kwijt. Wat ik tot nu toe gezien de prestaties nog steeds niet veel vind. Hopelijk heb je hier iets aan, en voor vragen hoor ik het wel.
 
De richtpuntjes op de rear- en frontsight zijn er met een kwastje op geverd ( althans, zo ziet het er uit. vrij vlekkerig), de silencer en de bovenste helft van het pistool zijn volgens mij met knikkerbussen gespoten ( ik heb de groene variant, en het oogt niet strak), en ik had een custom logo op het apparaat gevraagd i.p.v. het serienummer en dit is er met secondelijm opgeplakt. Helaas is alleen het logo transparant waardoor je de lijmvlekken er doorheen ziet. Maar nogmaals, het zijn geen onoverkomelijke zaken en met de tijd zal hij toch slijten.