Verbod Enola Gaye smoke grenades

Hallo allen,

De NABV heeft zojuist een bericht op verschillende social media kanalen geplaatst.
In dit bericht hebben ze aangegeven actief te gaan lobby'en het ministerie van transport & leefomgeving (if I'm correct) willen gaan overtuigen dat de smokes echt horen bij airsoft en dus een uitzondering verdienen.
Voor meer info: zie o.a. de facebook pagina van de NABV.

ik zag het ook, mooi dat ze nu ook een actieve houding gaan nemen naar re-enactment spelers :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Mocht gister op het veld ze ook niet gebruiken. Was onder de indruk dat de verkoop verboden was maar het gebruik nog toegestaan/gedoogd was.

Blijkbaar niet dus.
 
Mocht gister op het veld ze ook niet gebruiken. Was onder de indruk dat de verkoop verboden was maar het gebruik nog toegestaan/gedoogd was.

Blijkbaar niet dus.

Het überhaupt voorhanden hebben van smokes is al niet toegestaan, dus in principe was je al strafbaar omdat je ze bij je had.
 
Of in huis hebt wat dat betreft. Wel gek, zonder dit forum had ik nieteens geweten dat ze ineens niet meer mogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr
Of in huis hebt wat dat betreft. Wel gek, zonder dit forum had ik nieteens geweten dat ze ineens niet meer mogen.

Dit inderdaad. Beetje jammer als je je van geen kwaad bewust bent maar je opeens strafbaar bent. In principe dan.

Maar als iemand hypothetisch gezien nog wat van deze dingen heeft liggen, wat moet je dan doen? Afsteken mag niet. Verkopen mag niet. Weggooien mag al helemaal niet want dat is gevaarlijk..
 
Volgens mij wordt het geclassificeerd als vuurwerk nu dus hypothetisch gezien zou je dan zeggen, oudjaarsdag!
Maar goed de NABV is dus aan het lobby'en om deze mooie dingen binnen de sport te houden.
Komt als het goed is ook meer info over in de volgende nieuwsbrief van de NABV
 
Rook producerend vuurwerk is al een tijd verboden dus met oud en nieuw mag het ook niet helaas.
 
Weggooien mag al helemaal niet want dat is gevaarlijk..

Je mag ze weggooien met restafval als je ze hebt doorweekt en in een apart gesloten vuilniszak stopt. Net als met regulier vuurwerk.
 
Was gisteren bij veluwe en die gaven aan dat ze gewoon nog gebruikt mochten worden als je ze hebt, tot ze 'officieel' bericht krijgen dat ze verboden zijn.

Ik volg het in ieder geval niet meer.
 
Was gisteren bij veluwe en die gaven aan dat ze gewoon nog gebruikt mochten worden als je ze hebt, tot ze 'officieel' bericht krijgen dat ze verboden zijn.

Ik volg het in ieder geval niet meer.

Met alle respect voor Veluwe maar dit is toch echt een klassiek voorbeeld van de kop in het zand steken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maffo
Hoi!

Ik ben er even in gedoken:
De verkopers en zaken welke EG smokes te kopen hebben / hadden staan, hebben een brief gekregen waarin staat dat ze niet meer verkocht mogen worden. Er staat niet in deze brief dat gebruik verboden is.
Deze EG smokes worden nu voor de wet gecategoriseerd als pyrotechnisch materiaal. Net zoals flares die dienen als noodwaarschuwing op schepen. Dit is categorie P1 en bezit producten welke voor een specifiek doel zijn gemaakt.
Dat het voor dat specifieke doel van belang is, is wel in deze context belangrijk want EG smokes zijn niet specifiek voor Airsoft gemaakt.
Als je het gaat hebben over de lobby van de NABV om deze dingen toch legaal te houden dan zal het waarschijnlijk hier over gaan.

Kortom:
Verkoop verboden.

Gebruik hoogstwaarschijnlijk ook verboden, maar dat is eigen interpretatie van de wet.

Ik snap daarom Veluwe wel, die zitten met deze actie in mijn optiek dus ook niet fout?
 
Die zitten wel fout, in de wet staat letterlijk dat vuurwerk dat primair rook produceert verboden is.
Zelden zo een helder stukje wet tekst gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander
Oei, kort door de bocht.

Wij zijn de eerste organisatie die begonnen zijn met het gebruik van Enola Gaye. Altijd legaal geweest en sindskort zijn er nieuwe berichtgevingen vanuit de overheid (brieven zijn verstuurd).

Het is door ons altijd al bekend gemaakt ook naar webshops en concollega’s deze rookbommen niet te versturen, want dat moet officiel met bijzonder transport en dat gaat niet voor 6,95 (schat de risico’s per zending ook maar in)

Daarnaast mag iedereen een mening hebben, maar als wij iets niet mogen dan horen wij dat van onze eigen contactpersonen. Hier staat de NABV buiten.

Dus nee, tot aan heden zitten wij goed tot dat ons anders schriftelijk wordt vermeldt van de instanties waar wij mee netwerken. Denk aan vergunningen, bestemmingsplan, erkenningen etc.

Opmerkelijk dat je je eigen bericht begint met "kort door de bocht" en ik dit gevoel de hele tijd krijg bij het lezen van jouw bericht.
Anyhow, jij hebt de brieven. Wij niet, dus een inhoudelijke discussie heeft mijn inziens hier toch geen nut / effect.
Wellicht wel goed om te weten dat de NABV nu dus actief aan het lobby'en is voor jou als ondernemer en voor ons als speler.
Ik ben het daarom ook absoluut niet eens met je opmerking dat de NABV hier buiten zou moeten staan.
Je kan als ondernemer verschillen van denkwijzen hebben op het gebied van regelgeving en toezicht door de NABV maar het lijkt mij heel fijn in deze de handen in een te slaan en een eenzijdig boodschap naar de airsofters te hebben.
 
Goedemorgen Maurice, ook goed om te weten dat naast de NABV ook ondernemers met of zonder samenwerking met Enola Gaye zelf bezig zijn met het lobbyen. Niet alleen de NABV probeert dit te behouden voor onze spelers. Met betrekking tot een eenzijdig boodschap is gebleken dat de organisatoren en de NABV al jaren achterlopen op het woord samenwerken. Hopelijk kan jij daar als ledenraadslid samen met jouw mederaadsleden verandering in brengen. Want hier kan nog een hoop in verbeterd gaan worden waar jij, wij de nabv en zijn spelers veel meer baat bij kunnen hebben.

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix en Trooper
Ik snap Veluwe wel. Hier is niet de NABV die de wet handhaaft of controleerd, die taak ligt bij de overheid.
De NABV heeft wel een informerende taak en kan aan leden/aangesloten organisatoren regels opleggen/beperkingen maken, zolang deze maar niet in strijd zijn met de wet.
Voorbeeld 1: De NABV mag niet zeggen dat het toegestaan is om door rood te rijden.
Uitleg: Door rood rijden is een overtreding van de wet en daar dien je aan te houden.

Voorbeeld 2: De NABV mag wel zeggen; je mag als speler alleen maar met max 0.20g bb's spelen.
Uitleg: Er staat nergens in de wet welke gewicht de bb moet hebben, ook niet welke diameter. Wel staat er hoe hard je maximaal mag schieten (Joule). *in de regels van de NABV staat dat je alleen met 6mm bb's mag spelen).​

Ik snap daarom ook dat Veluwe het zelf doet, maar als men dan kijkt naar het 40mm gebeuren. Dan wordt alles uitgezocht en krijgen ze alle informatie en dan doen ze als dank je ergens weggestopt vernoemen en zelf alle eer pakken.
Dit is ook de reden dat ik niet in het pyrotechnische ben gedoken. Iedereen geloofd toch de NABV boven berichten van de overheid? Nou laat de NABV er dan maar mee bezig gaan.