Gebitsbescherming

16 mei 2020
1
0
Trophies
1
Beste Leden,

Ik heb een aantal keren aan een skirm mogen deelnemen als gast. Ik heb hier met groot plezier aan meegedaan! Een van die keren is er iemand met een bb op zijn tand geraakt. Zijn tand is hierbij afgebroken, en ik vond het schrikbarend dat dit eigenlijk zomaar mogelijk is in deze toch wel risicovolle sport. Ik ben tandtechnicus en nu bezig met een marktonderzoek. Ik wil weten of gebitsbeschermers in het algemeen al gebruikt worden in deze sport. En ik ben bezig met een onderzoek of er animo is voor professionele en op maat gemaakte gebitsbeschermers. De prijzen van een individueel vervaardigd ‘bitje’ liggen tussen de 40 en 70 euro. Hierbij zijn allerlei uitvoeringen en kleuren mogelijk (denk aan camouflage kleuren, kleuren van een nationale vlag en alle andere denkbare kleuren). Graag zou ik van jullie horen, of hier een markt voor is en hoe jullie hier überhaupt tegen aan kijken?

Met vriendelijke groet,

Dennis
 
Ik heb wel eens gehoord dat de Sisu's een oke oplossing zijn, al spelen de meesten wel met een mask (denk aan dye oid) of een mesh mask, welke in verschillende versies te verkrijgen zijn. Indoor is het meestal zelfs verplicht of anders in ieder geval heel sterk aangeraden door de orga.
Persoonlijk zou ik dat iedereen aanraden, maar als ze toch zonder bescherming willen gaan is een bitje geen overbodige luxe. Ik heb altijd wel iets voor mn gezicht, maar dat is naast m'n hekel aan afgebroken tanden ook gewenst ivm mijn werk.

https://www.onlineskateshop.nl/max-next-gen-24-black-mouthguard--1816
Is dan wel alleen voor je boventanden.

Wel gaaf dat je ook verschillende uitvoeringen kan maken. Zal vast een markt voor zijn!
 
De meesten dragen idd een masker of mesh. Ik overweeg echter wel een bitje voor de hete zomer dagen. Dan kan ik het met bitje/bril/petje wat koeler houden dan met mesh/goggles/helm.
 
Ik ken wat mensen welke met hockey bitjes rond lopen. Gewoon gekocht bij de intersport oid. Je ziet dit naar mijn idee vaker bij MilSim evenementen oid outdoor. Ik denk dat hier zeker vraag naar zou kunnen zijn al weet ik niet of de toevoegde waarde dermate groot is om het prijsverschil "standaard" bitje vs maatwerk te overbruggen. Maar ik ben ook geen tandarts en loop met een Dye op mn kop rond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Ik speel met een sisu bitje. Werkt fantastisch.
Ben al een paar keer op het bitje geraakt en alles zit nog op zijn plek.
Ik heb zelf geen behoefte aan een 40~70 euro bitje.
Die van sisu was 20€ en werkt prima, je kunt hem in elke gewenste vorm buigen na verhitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy en Crix
Het prijsverschil is wel iets waar echt iets tegenover moet staan natuurlijk. Misschien draagcomfort, veiligheid en dus de mogelijkheid om het in custom kleurtjes etc te doen. Ik heb zelf geen ervaring met bitjes, dus misschien is dit allemaal al in orde, dan wordt het lastig om ze voor 40-70 euro te verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander
De bitjes van sisu, leg je in een bakje water wat net van de kook af is. Vervolgens pak je hem met een vork eruit en laat je hem iets afkoelen.
Dan bijt je er zachtjes op en vouwt hem om je gebit in de gewenste positie.
Even een poosje in houden tot hij uitgehard is en dan is het klaar. Dat proces kun je een x aantal keer herhalen voordat hij echt stuk gaat. Ik geloof iets van 15 keer maar dat weet ik niet zeker meer.
Staat vast wel op hun website.

Voordeel vind ik met zo'n bitje kun je nog gewoon drinken en verstaanbaar praten.
Eten kan ook maar vond ik iets minder proper.
 
Sluit me volledig aan bij Sander's verhaal; ik ben het Airsoften (in 2016) beginnen met een MESH-mask, maar omdat ik dat enerzijds te onhandig, te warm en te onpersoonlijk vond, overgestapt op een SISU-bitje.

Deze verwarm je in warm water waarna je 'm kunt 'bijten' naar jouw gebit. Vervolgens af laten koelen en je hebt een perfect passend bitje. Ook meerdere keren op mijn lip/het bitje geraakt helaas, maar nog nooit blijvend letsel noch een afgebroken tand gehad. Voor mij niets anders meer!
 
Toen ik voor de tweede keer een tand zag sneuvelen toch maar een bitje gehaald. Eerst een hockey bitje maar dat is meer voor als iemand met een replica (een solide AK, geen plastic m4) je op de snuit slaat. Zit ook niet lekker, praten en drinken uit camelbag gaat lastig.
Toen sisu bitje gekocht, precies wat joris en sander schrijven. En je hebt een mooie witte glimlach op de fotos, mits je voor wit bitje gaat.
 
Ik heb momenteel een Sisu Aero bitje dat een keer of 40 is omgevormd. Gewoon om te kijken of het kan maak ik voor elke skirm een "nieuwe". Tot nu toe houdt hij het goed uit. En vaak met CQB op de lip, wang of echt op het bitje geraakt.
 
Maakt het ook nog uit welke variant je gebruikt voor Airsoft? De 1.6 of 2.4mm variant?
 
Thnx voor de feedback! Ga ik binnenkort eens een 1.6 Aero aanschaffen, kijken of dat beter bevalt dan dat (voornamelijk op warme dagen) bloedhete mesh maskertje.