Specna arms J-series. Ook wel bekend als de specna arms AK EDGE

Kikkerdril

Member
9 mei 2018
10
11
Trophies
4
Eerste indruk.
Ik heb zelf de SA-J03 EDGE gekocht. Dit is de AKS-74, oftewel de AK-74 met metalen klapkolf.
De doos zelf was niet zo fraai vergelijkbaar met met mijn m4 core doos, maar dat is ook het minst belangrijk. Verpakt in simpel zwart foam, kreeg ik de replica zelf, 2 highcaps, instructieboekje, pakje specna arms stickers en het QC certificaat van de fabriek zelf.

Er vielen eerst mij wat dingen op. De sidemount had wat krassen, wat vreemd is voor een nieuw ding, en er zat een zeer klein vlekje dunne roest op de gas block. Oke, ik ga daar niet mij veel zorgen over maken, roest betekend dat het echt staal is, en geen zinkaluminium zoals bij veel andere ''fullmetal'' replicas. Wat mij ook opviel, is dat de upper handguard erg los zat, en maar moeilijk strakker te zetten is.

Oh en de kolf stonk, ik heb echt geen idee waarom en hoe maar het stonk naar iets vreemd, ik vermoed grafiet als smeermiddel.

Er zijn natuurlijk ook veel pluspunten, zoals ik de roest had vermeld? Ja, dat is staal, ijzer dus, geen zacht zinkalu, maar ook echt staal en het gewicht is er ook naar. Volgens de verkoop pagina is het bijna 3.5kg en dat kan ik ook zeker geloven.
De plastic onderdelen, de handguard en pistol grip waren ook van degelijk sterk plasic en voelt ook niet aan als speelgoed.
De muzzle break is los te schroeven, wel moet een pin naarbeneden geduwd worden om deze los te krijgen, Wanneer hij eraf is, kan je er een silencer opzetten of iets anders naar keuze.

Conclusie extern:
Hij lijkt degelijk, maar mijn replica had beter nagekeken kunnen worden door de quality control, er zaten te veel dingen los, en hem beter moeten opbergen want de sidemount is beschadigd geraakt en er is toch, alhoewel weinig roestvorming onstaan op de gasblock. Verder is het vergelijkbaar met een cyma kalash, moeilijk te slopen of te breken, maar ziet er niet beter uit dan een E&L.


Intern
De J-series hebben een VFC style takedown, hoe dit precies gaat is erg makkelijk te vinden op youtube, maar de korte uitleg is, zeer makkelijk en zeker sneller dan een M4 :p. De hopupkamer bestaat uit metaal, en de plastic onderdelen (wat alleen de arm is), is blauw plastic. Dus circa 80% metaal is de gehele hopup.
De bucking is echt bucht, een zeer harde specna bucking, die na het openmaken van de hopup al meteen kleine scheurtjes ging vormen, deze heb ik uiteindelijk dus ook vervangen met een zachte guarder bucking.

De gearbox
De gearbox is een orion gearbox, maar heel eerlijk dat zegt helemaal niks, het is gewoon een basic gearbox zonder kogellagers of andere fratsen maar wel met quick change spring waar ik zeer blij mee ben omdat de gearbox niet alle kanten op vliegt wanneer ik deze openmaak. Alles wat plastic is, is blauw, wat best wel handig is om plastic onderdelen te herkennen. Alleen de cylinder, piston head, en cylinder head zijn van blauw aluminium.

De gearbox is slecht geshimmed en ingevet, echt minimaal. Ik heb dus daarom ook meteen alles ingevet met protech siliconenvet en meteen een shimjob gedaan.

De piston zelf heeft volledige metalen tanden voor sterke veren en hoge voltages, waar ik zelf best wel blij mee ben, alhoewel uit ervaring alle specnas metalen tanden hebben. De piston head is double sealed, teminste dat zeggen ze. 1 dikke o-ring, en een kleine erboven, maar hij lekt als een gek, dus ik heb meteen de o-ring vervangen en de airseal tussen de cylinder en de piston is weer 100%.

De nozzle is een bijzonder verhaal hij ziet er een beetje vreemd uit maar het blijft een nozzle. Het is een blauwe plastic nozzle zonder o-ring, en hij lekt dus ook als een gek. Een vervangende nozzle is nu onderweg.

De stock veer is een 400fps veer, en een reserve M90, beiden veren zijn van een goedkoop lijkende kwaliteit maar ze doen hun werk

FPS
specna edge ak74
Internal stock
met 400 fps spring
0.20 FPS 400 Joule xxx (vergeten te meten)
met m90 specna spring
0.20 FPS 250 Joule 0.5

Met basilysk sp100 vervangen oring, en guarder bucking
0.20 FPS 330 Joule 1.01
0.30 FPS 270 Joule 1.02


Conclusie intern:
Een echt DIY projectje, de airseal is niet beter dan dat van een cyma of een ander budget merk, en de gearbox is veel te licht ingevet en geshimmed. Out-of-the-box ster is het niet, en wil je resultaat zal je hem open moeten maken. De quick spring change maakt inderdaad het openmaken veel makkelijker.


Accessories
Stickerboekje, leuk hoor, hele kast onderplakken
QC certificaat, zat er 20fps naast., 420, maar in praktijk 400
Handleiding, niet op mensen schieten? Slaat weer nergens op. Jammer dat er geen takedown or een parts list bij zat.
De highcaps, oke de highcaps zijn echt slecht, ik heb slechte mags gezien en deze zijn slechter dan de cymas. De bergpin die het interne deel van het externe deel bij elkaar houd gaat steeds los, waardoor er nog maar 1 pin overblijft die voorkomt dat alles uit elkaar valt. Ten tweede, de magfit is erg slecht! Geen klik dat hij zit, nee, ik moet de magrelease indrukken om de mag strak te zetten. Echte bucht!
Ik heb een set E&L midcaps en deze passen geweldig.


Conclusie
De specna aks zijn nieuw, dit is de eerste keer dat specna kalashnikovs maakt, dus ik denk dat bij de nieuwere modellen de kwaliteit beter zal zijn en ik heb gewoon pech gehad met mijn roestvlek en losse upper handguard. Voor de prijskwaliteitverhouding denk ik dat dit een goede concurrent is met cyma, maar zal nooit net zo goed zijn als E&L of LCT. Als men mij zou vragen of ik een specna of een cyma zou kopen, dan zeg ik specna, want mijn god ik haat gearboxen zonder quick spring change. Dat is mij die 5 euro meer wel waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr en RG.
dank voor je review! Lijkt erop dat specna de plank goed heeft misgeslagen. Ze hadden een heel geduchte concurrent van cyma kunnen zijn, maar nu lijken ze slechts even goed, of slechter te zijn. Jammer.
 
dank voor je review! Lijkt erop dat specna de plank goed heeft misgeslagen. Ze hadden een heel geduchte concurrent van cyma kunnen zijn, maar nu lijken ze slechts even goed, of slechter te zijn. Jammer.
Ik denk dat de J-series zullen verkopen als de G36 series... Leuk, maar niet beter.
Ik denk zelf dat als specna dezelfde gearbox had als bij de M4 edge series (denk kogellagers, mosfet) dat het echt een mooie stap tussen de cyma en de E&L en LCT merken zou kunnen zijn.

Voor iemand die al AKs heeft, is specna niet de moeite waard, voor iemand die er nog geen heeft en niet te veel wil betalen is het best te doen.

Ik heb trouwens de upper handguard kunnen fixen, wat zwarte tape tussen de handguard en de gasblock zorgt ervoor dat het strak genoeg zit.


Ik maak mij alleen nog zorgen over wanneer onderdelen los zullen raken zoals cymas ook vaak last van hebben na gebruik. Dit kan ik alleen weten wanneer ik er mee kan skirmen.
 
Zou niet blij zijn geweest met de edge internals, er zitten daar nog een hoop QC problemen in, bearings die kapot gaan binnen 1000 schoten, gears die falen en nog meer.
 
Een goedkope ak met een Quick change spring guide ootb. klinkt als muziek in mijn oren.