antifog oplossing die wel werkt???

Hmmmm. ben een getrainde kerel, conditie genoeg en let op mn ademhaling dat doe ik omdat ik schaats en aan motorracen doe.
en toch beslaat mn bril ....
Waarom?
reden 1- Ook getraind kun je gaan zweten.
reden 2- en de brillen raken bekrast
reden 3- ik draag een boonie
reden-4 Ik ben altijd geheel in de camouflagemake-up
reden-4 stukken rennen en dan in het natte gras of gewas gaan liggen als sniper
reden-5 speel ook hardcore milsims soms met bepakking op mn rug van kilootje of 8

Heb al zoveel brillen geprobeerd .. de ene beter als de andere.
Brillen van Bolle uit de industrie bevallen me het beste en zijn netjes geprijsd

Toch ga ik vandaag ook een ex-Fog bestellen omdat ik mensen er mee heb zien spelen in vershillende sporten zoals Schaatsen, airsoft skiën .

Voordeel van het systeem is dat je het kunt gebruiken voor verschillende brillen en zelfs in de motorhelm.

Je koopt iets als het voor jouw werkt of je nu conditie hebt of niet. maakt niet uit. of je rookt of niet.

Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt,en zolang je elkaar respecteerd in je kunnen of niet kunnen is het gewoon een supergave hobby de airsoft

En ik heb altijd een reserve bril bij me in het veld( even iemand laten helpen en je afschermen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Slayer
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe bril, mijne heeft het helaas opgegeven (pootje afgebroken, niet te herstellen).

Ik heb al 2 jaar last van een bril die fogt. Ik hoor veel goeds over Bolle, zit nu te kijken naar de X1000 en X810.

ex-Fog is lijkt me ook wel wat maar ik wil eigenlijk eerst passief.

Zijn er nog meer goede brillen die niet foggen (Behalve dus de Bolle). Tips zijn welkom :)
 
Als jij een fanatieke speelstijl hebt, en van je zelf al snel en vrij hevig transpireert kan ik je uit eigen ervaring de bolle ook afraden. Bij mij beslaat de bolle niet, maar het zweet zeikt gewoon langs de binnenkant van mijn glazen omdat ik en een fanatieke speelstijl heb en snel transpireer. Hier door is de goggle van 90 euro nog steeds waardeloos voor mij.
 
Als jij een fanatieke speelstijl hebt, en van je zelf al snel en vrij hevig transpireert kan ik je uit eigen ervaring de bolle ook afraden. Bij mij beslaat de bolle niet, maar het zweet zeikt gewoon langs de binnenkant van mijn glazen omdat ik en een fanatieke speelstijl heb en snel transpireer. Hier door is de goggle van 90 euro nog steeds waardeloos voor mij.

Welke bril van Bolle gebruik jij? Als ik kijk naar de X810 of de X1000 lijkt mij de X810 iets beter omdat deze meer airflow heeft.

Ik weet zelf nog niet zo goed of het foggen van mijn (oude) bril komt omdat ik een slechte bril heb of wat anders. Maar de bril fogt zelfs op het moment dat ik ergens stil in een hoekje "verstopt" zit en dus niet aan het rennen ben of beweeg.
 
De X810 werkt super. Alleen niet schoonmaken met (te) geconcentreerde dreft. Dan haal je de anti condens laag van de lens.

Wat verder werkt tegen het indruppen van zweet (van je voorhoofd) door de spleet tussen lens en frame is iets als een bandana/pet op je hoofd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy
Maar de bril fogt zelfs op het moment dat ik ergens stil in een hoekje "verstopt" zit en dus niet aan het rennen ben of beweeg.

Als je veel beweegt en het een "open" bril is, dus niet net als een Bolle die echt aansluit, dan foggen ze juist als je stopt met rennen en gaat stil zitten. Bij rennen en bewegen krijg je nog luchtcirculatie langs de bril. Dus vaak zie je dat je dat na het rennen / transpireren en dan stilstaat de meeste brillen aanslaan.

Maar je geeft aan dat je bril aanslaat bij langdurig stilzitten zonder in te spannen, dan ligt het er even aan of het alleen in de winter of zomer of altijd is.

Winter zal het condens van je adem kunnen zijn, dan kun je bijvoorbeeld een buff / shemagh over je mond en neus doen waar het "nat" dan op inslaat, i.p.v. je bril. Alleen zal een shemagh wat moeilijker zijn om door heen te ademen

Zomers kan het van zweten/warmte van je lichaam, maar vooral hoofd zijn (@Sander :D). Dan bijvoorbeeld wat @victor zegt dat je een bandana / pet opzet, of weer een buff als soort dunne beanie of je hoofd. (Ben geen verkoper van buffs, gewoon een grote fan van dit veelzijdige dingetje) Als je er maar voor zorgt dat de bandana/pet/buff niet tegen de bril aankomen zodat ze de luchtcirculatie afsluiten en zweetdruppels afgeven.

Als het altijd is, dan heb ik eerder het vermoeden dat je te ingepakt bent qua kleding. Dan komt alle warmte van je lichaam via je nek naar boven omdat het nergens anders heen komt. Zoals je je voelt als je in een regenpak loopt, het ademt niet. Je kunt dan proberen (als dit van toepassing is) je zelf wat beter aan te passen met kleding dat je niet te warm wordt, je kleding zweet en warmte laten afvoeren, zodat je niet letterlijk ligt te zweten en dampen via je nekgat daar op de grond. Dit kan door bijv. thermokleding (ook heb je deze in zomer variant voor zweet af te voeren). En dus je buitenste laag kleding ook aanpassen dat je niet alle warmte rond je lijf opsluit en via je nek laat vrijkomen.

Dit wel natuurlijk allemaal onder de aanname dat je een fatsoenlijke bril hebt.

Zelf draag ik indoor men Dye I3 of I4 wat beste uitkomt qua kleur/lens.

Buiten draag ik WileyX brillen, waarbij zelf het oude beestje van 15 jaar oud het nog doet na een zeepwaterbad. Alleen zijn de glazen echt te bekrast aan het worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik draag op dit moment een Dye I4 voor zowel binnen als buiten. Misschien niet het meest realistische maar ik heb zoveel geld verneukt met brillen proberen die allemaal claimen de oplossing te zijn, of mensen die mij een bril adviseerde met het verhaal dat deze echt niet fogt. Nou dat deden ze allemaal wel en dus heb ik nu een bult brillen liggen waar ik niets mee kan. M'n Dye zit als gegoten, fogt nooit en beschermt m'n hele gezicht. Ik ga nooit meer wat anders halen, want het is waarschijnlijk toch weer geld verspilling....
 
Hetzelfde hier, hoop brillen geprobeerd maar uiteindelijk een helm van Warq aangeschaft. Beschermt je hele hoofd en is mij nog nooit beslagen of tegengevallen of het nou -5 graden of +30 is.
 
Heb hier ook verschillende brillen liggen waaronder een bolle en net zoals bax is de enige oplossing tot nu toe een dye.

Misschien geen milsimlook maar ik kan tenminste zien waar ik op schiet
 
Ik heb de RX1000, dat is in principe gewoon de X1000 maar dan een andere vorm zodat mijn bril er onder past. Met deze bril had ik ook last van het beslaan van het glas, maar nadat ik het schuim rubber er aan de bovenkant had uitgeplukt, heb ik eigenlijk zo goed als geen last meer van een beslagen bril.
 
Je hebt ook echt hele dure alternatieven, waar er boven in de bril dus laten we het voor het gemak boven je neus noemen, een fan hebben zitten.
De "echte" zijn bijvoorbeeld van Smith optics uit america. De Turbo Fan variant. Kost volgens mij 300,-.
Ik heb ook eens naar die Ex Fog shit zitten kijken maar in mijn optiek ziet het er niet uit.
Heb uiteindelijk zelf een fan in mijn helm geknutseld die niet blaast maar zuigt met een slangetje op mijn voorhoofd die dus warme lucht weg zuigt waardoor er luchtcirculatie ontstaat.
Was incl batterij, fan etc een tientje of 2 en werkt voor mij nu hartstikke prima.
niet knutselen? kijk dan naar Brain exploder zijn helmet fan.
Dat is zoiets: https://www.shapeways.com/product/73CTJNREM/cyclone-mike-helmet-fan-cover
Das een kant en klare fan set welke je in je helm monteert.
Webshop Etsy staat daar helemaal vol mee.

Maar, de Tippmann mesh google (mooie bril met mesh mask eraan) schijnt ook prima te werken alsmede de Dye masks die ik eigenlijk altijd indoor gebruik.

Kortom:
wil je niet klooien -> Dye of Warq
wil je wel klooien -> helmet fan / Ex Fog / Brainexploder helmet fan
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix en Slayer
Heb de Smith optics als voorbeeld gebruikt en nagemaakt , met 1 in en 1 out ventilator het klopt wat je zegt de warmte moet ook weg kunnen + de helm zit vol met 5 mm gaatjes , werkt 100 %

Goggle is een ESS , prijzig ja maar zitten er op een gegeven moment krassen op dan vervang je je lenzen voor 20 euro dat is dan weer niet zo duur .hieronder zie je de helm

Robin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor iedereen die een paintball masker draagt zoals de Die I4/5 en een eigen bril op sterkte heb. de problemen die ik ermee ervaar is dat niet het masker maar je eigen bril beslaat.
Ik heb een inzet bril van youzee gekocht. Deze klik je in de masker en is gemaakt op je eigen sterkte met de gegevens van de opticien. Nee ik wordt niet gesponsord maar dit werkt echt perfect ze zijn niet goedkoop, maar ik vind dat als je veel geld in een hobby steekt qua replica's dat het ook wel handig is dat je alles goed kan zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Slayer
x810 binnen, zit helaas niet lekker tegen mijn hoofd aan.

De goggles knellen op de hoeken en zitten te los in het midden. Morgen maar weer terug sturen helaas.

Kan zijn dat de x1000 beter zitten maar dit ga ik maar eerst eens in persoon uitproberen voordat ik weer extra verzendkosten kwijt ben.

Ik ga nog kijken of ik een aantal antifog dingen kan proberen zoals sprays, tandpasta, scheerschuim en dergelijk.

Volledig masker lijkt mij niks, vind toch de meer "Militaire" uitstraling mooier.

Verder kan ik ook bijna geen een goggle vinden met een fan er in behalve de turbofans van €250...... Ik laat mij graag aanbevelen :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Slayer
Voor goggles zijn er 3 merken. ESS turbofans, de Smith optics, en revision desert locust. Voor die laatste kan je zelfs een losse thermal lens bestellen.

Ze zijn alleen erg lastig te vinden in Europa. Ik ga sowieso 1 van de 3 aanschaffen, maar welke en waar? Nog geen idee. Zeker de revisions kan ik niet vinden in Europa.
 
Ik kocht de ESS en helm en maakte daar vervolgens zelf ventilatortjes in , scheelt bakken geld .


Robin
 
  • Leuk
Waarderingen: Slayer
Mocht je van knutselen houden: je hebt op aliexpres (en volgens mij ook bij Iron site webshop) de FMA goggle fans. voor zover ik weet is dat een rip off van de Revision dus als je toch een lens los kunt bestellen kun je vrij goedkoop (35,-?) die bril kopen + veilige lens en je bent helemaal het mannetje met jouw antifog bril

https://www.taiwangun.com/en/glasses-goggles/protective-goggle-with-built-in-anti-fog-fan-black-fma

Heb ik besteld als experiment, fan werkt niet bij die ik binnen heb gekregen.

Lens is ook totaal waardeloos. Heb maar 1 set ogen dus als het moet heb ik geen probleem met een flink bedrag ophoesten voor goede eyepro.
 
Ik zou inderdaad gewoon een goede voor de Nederlandse wet gekeurde bril kopen , en laat ie nou wat duurder zijn , boeit niet zoveel daarnaast koop je gewoon wat ventilatortjes bij de betere electronica handel je zaagt wat gaten in je helm je lijmt wat en klaar , ik ben een beetje terughoudend geworden met chineese troep kopen om verschillende redenen die lk nu maar even niet op noem .