Non-BB Landmijnen

EAK

New Member
8 apr 2020
1
0
Trophies
1
Hallo allemaal,

Ik zat een beetje te googelen op airsoft en 3d printen, en ik kwam deze link tegen:
https://www.thingiverse.com/thing:2232284
Betreft als ik het goed begrijp een ontwerp waarbij er een drukplaat is, en wanneer iemand daarop staat wordt er wat gas losgelaten dat de bloem de lucht in blaast.

Opzich een leuk idee, ben niet zo'n fan van het ontwerp maar ik wilde jullie vooral vragen hoe denken jullie dat het zit qua regels/wetten voor zo'n soort ontwerp.
Nu zat ik te denken: Dit is geen airsoft apparaat, dus valt niet onder de "rechten" die wij als NABV leden hebben. Er is echter geen sprake van een projectiel, en dus kan ik me voorstellen dat dit hele voorwerp niet onder de wapenwet valt.
Aan de andere kant zou iets dergelijks natuurlijk wel weer een gelijkenis vertonen met een echte landmijn, maar is dat net zo'n probleem als een imitatie vuurwapen? Heb de regelgeving er op nageslagen maar niet iets duidelijks over kunnen vinden.

Lang verhaal kort, ik heb geen idee waar zoiets als dit legaal gezien staat, en ik kan verder eigenlijk dingen over BB-granaten en BB-mijnen vinden, weinig over constructies als deze.

Mvg,
Erik
 
Kort:
airsoft/paintball landmijnen an sich zijn verboden, wat er in zit maakt niks uit, dit zijn replica's van explosieven en die mag je niet hebben.

Lang:
Met airsoft landmijnen kom je in hetzelfde gebied als met airsoft granaten: er zijn bepaalde kenmerken die maken dat iets verboden is, zoals bv de lepel bij granaten. Echter de vraag is wat is het kenmerk van een mijn dat deze verboden is en kun je een mijn maken die werkt zonder dit kenmerk?

Persoonlijk:
Ik zie het echt niet zitten om door het veld te lopen en plots volgesproeid te worden met babypoeder/bloem/whatever etc.
 
Leuk idee, brengt meer realisme aan het spel.
Allen met oog op wetgeving mag het niet lijken op een explosief (dus ook een mijn)
Maar maak je het in een andere vorm en niet lijkend dan is het legaal met het oog op uiterlijk. Dan is het alleen kijken of het onder wwm valt met de manier van "verschieten". Ik zal de link uitbundig op ander moment bekijken en kijken hoe of wat.
 
Mijn gedachte is dan meteen dat het door gas aangedreven is en daardoor onder een gasdruk "wapen" zou kunnen vallen en meteen daardoor dus wel degelijk onder een wapen categorie zou kunnen vallen.
Hoe dat regelgeving technisch zit durf ik alleen niet te zeggen.
 
Er is hier eerder ook een draadje over geweest en toen was de gedachte dat los van of het al dan niet legaal is, het zeer waarschijnlijk niet toegestaan gaat worden op de Nederlandse velden. Dit met name omdat je een container onder druk onbeheerd achterlaat, die hypothetisch door een dier getriggerd zou kunnen worden, of vergeten kan worden en op een later moment door iemand anders af kunnen gaan wanneer het geen airsoft spel meer betreft.

Wel jammer want een BB vorm zou ik wel cool vinden. Poeder mag je steken waar de zon niet schijnt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Ander puntje vanuit veiligheid en gezondheid. Alle stoffen die fijn genoeg zijn om omhoog te laten stuiven zijn ook gevaarlijk om in te ademen -> fijnstof.

In het voorbeeld wordt bloem genoemd -> https://www.gezondheidinfo.com/artikel/75-inademen-van-bloem-geeft-risico-op-astma/
Nu zal de gemiddelde persoon niet gelijk chronisch astma oplopen, maar denk maar eens aan mensen die al met irritaties aan luchtwegen rondlopen.

Dus los van het gasdruk/explosief lijkend, is ook nog eens moeilijk om iets legaal te krijgen dat een stof verstuivend maakt.

Moet ook gelijk aan Bam en zen antiquing denken.

source.gif
 
Mijn gedachte is dan meteen dat het door gas aangedreven is en daardoor onder een gasdruk "wapen" zou kunnen vallen en meteen daardoor dus wel degelijk onder een wapen categorie zou kunnen vallen.
Hoe dat regelgeving technisch zit durf ik alleen niet te zeggen.

Dit zou een goeie zijn, maar moet het net als een 40mm patroon beschikken over een loop, een drukkamer en "afvuur mechanisme" en dan is het cat IV mits het dus niet op echt explosief lijkt
 
Dat wordt dan knutselen met een 40mm shell, een sensor en/of struikeldraad :)
 
Lijkt me wel iets toevoegen zo'n landmijn , is het alleen maar om het schrik effect .