IAPS / Parcours wat is een goede eerste keuze?

JWTDVC

Well-Known Member
25 mrt 2020
50
25
Trophies
5
Dag ladies & gentlemen,

Ik zit in de aanvraag-molen voor lidmaatschap NABV en probeer nu uit te zoeken wat een verstandige keus is als eerste airsoft apparaat voor parcours / IAPS in de Standard division.

Ik ben een zeer fanatiek parcoursschutter en schiet momenteel in de Classic Division.
Vanwege het Corona drama heb ik de knoop doorgehakt om zo thuis te kunnen trainen met Airsoft en wie weet, in de toekomst een IAPS wedstrijd....

Ik zou dus graag een 1911 willen... (single stack, oftewel smalle greep) om zo dicht mogelijk bij mijn huidige uitrusting te blijven... het liefst dus ook een volledig stalen uitvoering..

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.... wat is nou een betrouwbaar apparaat waar ik veel mee kan droogtrainen? Als ik zo dicht mogelijk bij het echte werk wil blijven, moet ik dan CO2 nemen, of toch beter Green Gas?

Ik zie en hoor dat Tokyo Marui een goede reputatie heeft, maar zijn niet alle sledes van TM van kunststof? Dat wil ik eigenlijk echt niet.... het cyclen van een metalen slede is toch meer 'natuurgetrouw' voor me, denk ik...

Wat is jullie advies? Alles is welkom want ik weet helemaal niks......

J.W.
 
Ah pistolen,

De classic division met single stacks bestaat in airsoft (nog) niet, maar omdat het (nu nog) vooral om droog trainen gaat laten we dat even achterwegen.

Het probleem van een single stack en metaal (metaal kom ik zo op terug) in airsoft is de geringe capaciteit van de green gasmagazijnen, hierdoor daalt de efficientie en kom je dus vrijwel meteen bij co2 uit, maar hierdoor worden de magazijnen ook weer iets wat dikker dankzij de capsule. qua 1911 van metaal zijn (standaard uit de doos) de merken kwc en kjw beschikbaar (deze maken ook replica's voor een aantal andere merken bv RWA). Ik raad hiervan de kwc's aan, de magazijnen hiervoor zijn betrouwbaarder. Ik heb een KJW systeem gehad en ik heb geen 1 magazijn gehad wat niet lekte, 2 van de 3 zelfs direct uit de doos (zelfs nadat ik ze vantevoren ingevet had). CO2 geeft ook wat meer terugslag.

Ik spreek over metaal want de meeste airsoft replica's zijn gemaakt van een soort zink legering. Wil je echt staal dan beginnen we toch al gauw over replica's in het 4 cijferige bereik te praten (en het merendeel begint dan met minimaal een 2). De goedkoopste zijn volgens mij de RWA nighthawk GRP's, prachtige replica's (ik heb er 1 gehad) en gebouwd als een tank, echter helaas wel op KJW magazijnen. (let wel, mijn ervaringen met KJW magazijnen zijn weliswaar slecht, maar er zijn er genoeg die er veel plezier aan hebben zonder problemen)

Een ander optie, maar wel nog steeds redelijk kostbaar, is zelf een replica (ver)bouwen op basis van een Marui. Zie dit als ongeveer een kitcar idee. Er zijn een zeer zeer groot aantal onderdelen te krijgen om van een TM 1911 echt iets moois te maken. Ik heb dit zelf ooit gedaan en toen kwam dit kostenplaatje er uit:
Een Tokyo Marui MEU ($140) donor. Van NOVA parts: SAI conversion kit ($580), Limcat hammer set ($48), S&A type spring housing magwell ($58), Nighthawk type slide stop ($33), SV hammer strut ($14), Type 6 trigger ($20), Brass hop up chamber ($43), Serrated magazine catch ($33), King's safety lever ($68), super light weight blow back housing ($38) en SV grip safety ($68). Verder ook nog een UAC main spring ($12) en van AIP een reinforced loading nozzle set ($10) en 120% loading nozzle spring. (note: NOVA is een van de beste merken als het gaat om onderdelen, vandaar het prijskaartje)
Bij het aanschaffen van een slede + frame kit is het alleen even opletten welke TM 1911 (er zijn er nogal een aantal) als donor wordt geadviseerd.
Voordeel van een (kwaliteits) aluminium replica is de hoge betrouwbaarheid en toch redelijk goede efficientie. De kick kun je weer verhogen door een sterkere recoil spring te installeren i.c.m. zogeheten high flow valves. Je kunt dan minder schoten uit een magazijn halen maar de beleving wordt er veel beter door.

Dat is wat ik zo nu kan vertellen over airsoft en 1911's (het wat meer exotische maar fantastisch schietende Western Arms laat ik even achterwegen door de slechte verkrijgbaarheid)
 
Zo... Oddball, dat is een uitvoerig antwoord waar ik écht iets aan heb!
Dank je wel, man!
 
Persoonlijk denk ik, als je toch overweegt om iaps te gaan doen, TM hi-capa halen. ok het is meer een stti 2011. maar de enorme hoeveelheid aan informatie en onderdelen maken dit apparaat gewoon de perfecte instap. stock zijn ze ook super betrouwbaar, tot de slede breekt.

Maar als die breekt zijn een jewelste aan aftermarket parts waardoor je waarschijnlijk de voor jou perfecte hi-capa kan bouwen (afhankelijk van hoe diep je in de buidel wilt tasten.

just my 2 cents.
 
  • Leuk
Waarderingen: MauriceV92
@ Sherlockzor.... sja... daar ligt mijn dilemma...... wil ik zo dicht mogelijk bij mijn huidige 'setup' voor NPSA Classic Division blijven.... of ga ik toch meer de serieuze kant op van IAPS?........ Misschien moet ik wel gewoon beide doen.... een 'metalen' single stack 1911 CO2 kopen, én een TM 2011 replica in Green Gas..... Ik zal m'n vrouw vertellen dat 't moest van jullie... dus speel effe mee... het is jullie 'schuld', okee? :D
 
  • Leuk
Waarderingen: RG.
@JWTDVC

laat haar onderstaande foto zien en zeg erbij "het valt reuze mee, het kan veel erger"

QKCJWxC.jpg

QKCJWxC
 
Hahahahaha! heel cool, Oddball!

Hee mannen, ik zit net effe te kijken naar BB's..... mijn God..... gaat wéér een hele wereld voor me open!
Wat moet ik nou in Godsnaam kopen voor een beetje airsoften thuis??? Gewoon zo'n zak van Airsoft Surgeon 0.20 BB's? en ik heb natuurlijk niet die Bio BB's echt nodig aangezien ik in huis schiet..... maar is er eigenlijk wel een goeie andere keus?
 
En ik zit nu voornamelijk op de site van Bunker501 te kijken....
is dat de beste plek om on-line AA's en de rest te kopen, of hebben jullie nog tips?
 
Als lid van de NABV ben je eigenlijk verpicht om bio bb's te schieten, niemand die controleert of je dat binnenshuis ook daadwerkelijk doet maar het lijkt mij prettiger om te oefenen met waarmee je, in de toekomst wellicht, wedstrijden schiet.

0.20 is leuk en aardig voor shotguns of shower shells maar over het algemeen is 0.25 het minimum (ikzelf schiet 0.28).
Ik gebruik het merk green devil.

Bunker 501 is een shop met een goede selectie en ik weet dat een goed aantal mensen die daar werken ook IAPS schieten dus die kunnen je zeker goed van dienst zijn.
 
Kijk! wederom dank, Oddball. Dus wat zwaardere BB's en Bio-uitvoering. Duidelijk!
 
Ohwkeee.....:rolleyes: Ik heb m'n NABV pasje nog niet eens en ben nu al van gedachte veranderd.....:D
Ik ga toch voor een Tokyo Marui Hi Capa ... waarom?
- beter voor IAPS (ik denk dat ik toch echt wel wedstrijden wil gaan schieten...)
- meer / makkelijker onderdelen verkrijgbaar
- Goede reputatie
- makkelijk te upgraden

Dan maar 'double-stack'.... het is niet anders....:)

Maar eh.... waar kan ik het beste een aftermarket metalen slede voor een TM Hi Capa kopen?
(Ik ga trouwens voor de TM Hi Capa Gold Standard.... denk ik....:))

EDIT: Ik zie nu dat er een heleboel sledes en complete 'uppers' op de website van Bunker501 staan, dus laat maar, mannen!
 
Laatst bewerkt:
Voor sledes kun je binnen europa terecht bij eliteshootingcentre.co.uk en binnen Nederland heb je el-pirata.nl
Die laatste shop ken ik alleen van de website, verder geen ervaring mee.
Daarnaast kun je nog een hele berg vinden op shops in HongKong
 
Jij blijft met goede tips komen, Oddball.... :)
Wederom, enorm bedankt! Ik ga zeker bij Eliteshootingcentre een andere slede bestellen!
 
Ik kan zelf ook nog https://monkcustoms.com/ aanraden, bouwt zelf ook op maat. is zelf ook al jaren een hi-capa speler.

ninja edit: zit zover ik weet nog steeds bij de airsoft doctor in Belgie.
 
Ik heb de TM 5.1 Gold Match ontvangen. Sjoh... op donderdag 19 maart me aangemeld bij de NABV en gisteren m'n eerste replica ontvangen. Da's allemaal mooi soepel gegaan, man!
Werkt allemaal goed, gelukkig! Ben er wel achter gekomen dat de BB's wel helemaal goed uitgelijnd in het magazijntje moeten zitten anders krijg ik aanvoerstoringen... :D
Ik heb er meteen een stalen STI magwell onder gezet ( héé, die passen gewoon!!! :) )
Dat geeft weer een beetje extra gewicht...
maar die plastic slede.... mijn God... dat kan toch niet??!! :p dusss... ik heb meteen een alu slede bij El-Pirata besteld. :rolleyes:


TM-Gold-Match-magwell.jpg


En het past allemaal in m'n Standard Rig! helemaal super!
TM-Gold-Match-rig.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Air en Oddball
Realiseer me wel dat het nú al een replica van € 430,- is......enkel met een STI magwell en Gunsmith Bros slede... hahahaha! ( sjit.... hoe ga ik dit thuis uitleggen... )
 
  • Leuk
Waarderingen: Air en Twinfromhell
Het beste excuus:
"Dit is nog goedkoop"
En dan heb je niks gelogen :cool:

Maar wel gaaf dat het allemaal zo vlot gegaan is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWTDVC